Gjest havregampen Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 (endret) Vil bare si til dem som vil kjøpe et sted å bo i steden for å leie, "fordi de ikke vil kaste penger rett ut av vinduet uten å få noe igjen for det", så tar dere ganske feil i en ting: Så lenge dere har et husvære, så er det ikke "bortkasta penger". DERE HAR ET STED Å BO! (jodda jeg skjønner hva dere egentlig mener, men det er ingen menneskerett å eie sitt eget. Å ha tak over hodet derimot, bør være en menneskerett, men det definerer ikke eierskap.) Edit: leif Endret 5. januar 2007 av havregampen
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Og dersom man f.eks skal bo et sted bare for en kortere periode ol kan det faktsik lønne seg å leie..
Arkana Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Nei, det er ingen menneskerett, men hvorfor nøye seg med nest best når man har råd til og kan få det beste? Du kan ikke bare velge å se bort fra den fortjenesten man får når man eier, den er reell. At noen ikke ønsker å tjene disse pengene er selvsagt helt greit for meg. Vi har tjent over 1 million (både verdiøkning og nedbetaling av lånet) på de seks årene vi har bodd i denne leiligheten, penger vi ikke hadde hatt om vi hadde leid istedet. Jeg er glad vi ikke nøyde oss med "bare" tak over hodet.
webgirl Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 (endret) Helt enig med Arkana! Det å investere i en bolig er akkurat det det er - en investering! Det er også en fin måte å spare på. Dersom man er personen som liker å spare, og tenke langsiktig, så kan det være lurt å velge å kjøpe en bolig. Når man etter noen år selger leiligheta, vil man få penger igjen, noe man ikke får når man velger å leie. Men selvsagt, man må jo ha råd til denne "sparinga", har man ikke penger til overs, så kan det jo være like greitt å leie. Selv har jeg lyst å kjøpe. Føler at det gir meg noe ekstra dersom jeg får min egen leilighet, jeg vil liksom føle meg mer selvstendig, få litt mer kontroll over min egen framtid osv. Dessuten så får man mulighet til å pusse opp og innrede slik man selv ønsker. Endret 5. januar 2007 av webgirl
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Men stikkordet her er langsiktig. Det lønner seg ofte ikke å kjøpe bolig bare for å bo der en kort periode.
Gjest Phenomena Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Vil bare si til dem som vil kjøpe et sted å bo i steden for å leie, "fordi de ikke vil kaste penger rett ut av vinduet uten å få noe igjen for det", så tar dere ganske feil i en ting: Så lenge dere har et husvære, så er det ikke "bortkasta penger". DERE HAR ET STED Å BO! (jodda jeg skjønner hva dere egentlig mener, men det er ingen menneskerett å eie sitt eget. Å ha tak over hodet derimot, bør være en menneskerett, men det definerer ikke eierskap.) Edit: leif ← Det er jo en forutsetning at man faktisk har råd til å kjøpe før man gjør det, selv om mange kjøper langt over evne, så er nok de fleste enige i at man bør absolutt ha råd til det før man kjøper. Og er det slik at man faktisk har råd og tenker litt lenger fremover enn akkurat der og da, så lønner det seg faktisk å eie og betale til seg selv istedenfor å betale til andre og kun ha rett på å bo på stedet en viss tid.
Arkana Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Men stikkordet her er langsiktig. Det lønner seg ofte ikke å kjøpe bolig bare for å bo der en kort periode. ← Det er klart. Men det skal ikke så mange år til på samme sted før det har lønnet seg å kjøpe istedet for å leie. Man betaler såpass mye ned på et lån og får såpass mye i verdiøkning at det fort gjør opp for kostnadene ved flytting.
Arkana Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Det er jo en forutsetning at man faktisk har råd til å kjøpe før man gjør det, selv om mange kjøper langt over evne, så er nok de fleste enige i at man bør absolutt ha råd til det før man kjøper. ← Enten man kjøper eller leier må man jo betale en viss sum i boutgifter i mnd. Det er dyrt med husleie og etter all sannsynlighet kan man fint få et lån til en tilsvarende bolig som ikke koster mer i mnd enn husleien gjorde.
Gjest havregampen Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 (...) Du kan ikke bare velge å se bort fra den fortjenesten man får når man eier, den er reell. (...) ← OKAY, men priser går nødvendigvis ikke bare oppover. Det å investere i en bolig er akkurat det det er - en investering! Det er også en fin måte å spare på. Dersom man er personen som liker å spare, og tenke langsiktig, så kan det være lurt å velge å kjøpe en bolig. Når man etter noen år selger leiligheta, vil man få penger igjen, noe man ikke får når man velger å leie. (...) ← Forutsatt at ikke et boligkrakk medfører at du taper penger på å selge. Hvordan kan dere være så naive at dere blindt tror på vekst i himmelen? Det vil ikke skje... Men poenget mitt med denne tråden var egentlig å pirke litt i utsagnet om at hvis man leier, så sitter man ikke igjen "med noe": Det mener jeg er helt feil tankegang, fordi man tross alt har bodd trygt den tiden. Det høres så innmari utakknemlig og furtete ut, men Okay, vi bor i Norge og har det vel alt for bra i vårt overflodssamfunn?
Arkana Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 OKAY, men priser går nødvendigvis ikke bare oppover. Forutsatt at ikke et boligkrakk medfører at du taper penger på å selge. Hvordan kan dere være så naive at dere blindt tror på vekst i himmelen? Det vil ikke skje... Tja, hvis du kjøper en bolig i ødemarken i indre Troms kan jeg godt gå med på at du ikke er garantert nevneverdig verdiøkning når du selger. Men jeg vil tro de fleste av oss faktisk bor på steder som er attraktive områder (vi har jo tross alt valgt å bo der selv, og vi er neppe de eneste), er det lite sannsynlig at man vil tape på å kjøpe en bolig. Husk at du også betaler ned på ditt eget lån. Selv om verdien på boligen skulle stå stille har du tjent alle de pengene du brukte på renter/avdrag + at man ikke betaler skatt av renteutgifter. Nei, jeg tror ikke på vekst i himmelen, men jeg tror i allefall på at den store prosentandelen av Norges befolkning som bor i eller rundt de største byene (dvs de fleste av oss) har svært lite å tape og veldig mye å vinne på å kjøpe og at sjansene for at boligprisene skal gå nedover i slike områder er liten. Men poenget mitt med denne tråden var egentlig å pirke litt i utsagnet om at hvis man leier, så sitter man ikke igjen "med noe": ← Det er jeg helt enig i. Tak over hodet er viktigst, og man sitter ikke igjen med "ingenting" om man leier en bolig framfor å kjøpe. Poenget mitt er vel heller at man kunne sittet igjen med mye mer.
Gjest Phenomena Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Enten man kjøper eller leier må man jo betale en viss sum i boutgifter i mnd. Det er dyrt med husleie og etter all sannsynlighet kan man fint få et lån til en tilsvarende bolig som ikke koster mer i mnd enn husleien gjorde. ← Ja, i utgangspunktet, men om man eier må man også ta høyde for f.eks renteøkning (om man ikke binder den da). Forsikring må man jo også ha, så det er en god del ekstra utgifter man har når man eier som man ikke trenger tenke på når man leier... Derfor bør man ikke sette seg i en situasjon hvor man kjøper over evne, eller kjøpe når man ikke tåler ekstrautgifter som kan dukke opp underveis. Om man leier er også svært ofte kontrakten slik at alt ansvar for lekkasjer, skader etc på boligen er utleiers ansvar, eier man selv må man selvsagt ta disse utgiftene også. Mange har brent seg kraftig der og hoppet i det uten å tenke så nøye over at det kan bli dyrere enn man tenkte seg i utgangspunktet. Det er jo ikke bare den ene utgiften i måneden om man eier, som hvis man leier. Så det er lurt å tenke over at man har råd til det før man kjøper, ellers kan man angre bittert etterpå.
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Det er klart. Men det skal ikke så mange år til på samme sted før det har lønnet seg å kjøpe istedet for å leie. Man betaler såpass mye ned på et lån og får såpass mye i verdiøkning at det fort gjør opp for kostnadene ved flytting. ← Det koster penger å flytte, det koster penger å ha megler, og det koster penger å ta opp lån. Hvor lenge tror du man må bo en plass før det lønner seg? Man må regne med alt.
Gjest Valiant Thor Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 Vil bare si til dem som vil kjøpe et sted å bo i steden for å leie, "fordi de ikke vil kaste penger rett ut av vinduet uten å få noe igjen for det", så tar dere ganske feil i en ting: Så lenge dere har et husvære, så er det ikke "bortkasta penger". DERE HAR ET STED Å BO! (jodda jeg skjønner hva dere egentlig mener, men det er ingen menneskerett å eie sitt eget. Å ha tak over hodet derimot, bør være en menneskerett, men det definerer ikke eierskap.) Edit: leif ← Jeg vet ikke om du er klar overe dette. Men det er ikke alle som har råd og kjøpe bolig og hva skal de gjøre bo under en bro ?
Cognizance Skrevet 6. januar 2007 #14 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Det å leie penger i banken kan være dyrt også, og det er alternativet for mange til å leie bolig. Så lenge boligprisene stiger 20% i året er det klart det er lurt å sitte belånt med eiendom. Men det kan ikke fortsette til evig tid Forøvrig synes jeg norsk boligpolitikk fører til omvendt omfordeling. De som har råd til å kjøpe bolig får skattefradrag, BSU og andre favoriseringer. De som ikke har råd til dette og må leie, må betale penger til onde hushaier som kynisk gjør seg selv rike på at andre trenger et sted å bo. Fordi utleiere per definisjon er onde mennesker må de betale mye skatt og lite blir lagt til rette for bygging av utleieboliger. Derfor blir det også dyrt å leie. Jeg mener det offentlige bør sørge for at det finnes billige utleieboliger, enten gjennom å drifte dette selv eller ved å legge forholdene til rette for bygging av slike. Endret 6. januar 2007 av Cognizance
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #15 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Selvsagt kan man være på et nivå i livet hvor det ikke lar seg gjøre å kjøpe, men så langt det lar seg gjøre så ville jeg foretrukket å betale mitt eget lån istedet for å betale ned på andres Endret 6. januar 2007 av *Tara*
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #16 Skrevet 6. januar 2007 Jeg forstår hva TS mener. Det er ikke lett å kjøpe bolig når det er så dyrt som det er. (Men hvor dyrt er dyrt? I Danmark er boligprisene enda høyre, om mange dansker vil nok si at boligprisene er lave i Norge) Mange unge vil bo i sentrum, og klarer seg fint med å bo i kollektiv eller små ettroms. Og det kan være billigere enn å kjøpe i mange tilfeller. På kort sikt kan det lønne seg å leie, på lang sikt kan det lønne seg å kjøpe, slik jeg ser det. Skriver kan siden det finnes mange variabler.
Chic Skrevet 6. januar 2007 #17 Skrevet 6. januar 2007 I sveits har de faktisk en god løsning på de som ikke tjener så godt. Selve husleia på den typen boliger er ganske mye lavere enn andre vanlige boliger, men de setter maksimum årslønn for de som skal leie. Gjør det lettere å luke vekk de som har mye penger og vil leie billig, og gjør det lettere for de med lavt lønnet arbeid å finne et sted å bo. Om jeg har forstått det riktig
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #18 Skrevet 6. januar 2007 Hørtes ikke så dumt ut, Chic. Det finnes noen få, lignende ordninger i Norge også.
Cuba Skrevet 6. januar 2007 #19 Skrevet 6. januar 2007 I sveits har de faktisk en god løsning på de som ikke tjener så godt. Selve husleia på den typen boliger er ganske mye lavere enn andre vanlige boliger, men de setter maksimum årslønn for de som skal leie. Gjør det lettere å luke vekk de som har mye penger og vil leie billig, og gjør det lettere for de med lavt lønnet arbeid å finne et sted å bo. Om jeg har forstått det riktig ← Syns det hørtes litt dumt ut jeg da.. Hva om jeg hadde en meget godt betalt jobb og ville spare penger ved å bo litt rimelig. Kanskje jeg ikke hadde behov for masse luksus og dyr stor bolig. Kanskje jeg ville gi store summer til andre som trenger det mer? Hadde vært synd da..
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2007 #20 Skrevet 6. januar 2007 Syns det hørtes litt dumt ut jeg da.. Hva om jeg hadde en meget godt betalt jobb og ville spare penger ved å bo litt rimelig. Kanskje jeg ikke hadde behov for masse luksus og dyr stor bolig. Kanskje jeg ville gi store summer til andre som trenger det mer? Hadde vært synd da.. ← Så da skulle myndighetene sponse deg, så du kunne gi midler til veldedighet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå