tuji Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Jeg sitter her og skal søke barnehageplass fra høsten, på et annet sted enn der vi bor nå. Men hvordan skal jeg vite hvilke barnehager som er bra? Jeg kjenner ingen med barn i barnehage der, og kan ikke akkurat ringe rundt til de mange barnehagene i kommunen og intervjue hver enkelt. Hvordan gjør man dette? Skal jeg bare gjette?
Cilla Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Jeg hadde nok da valgt barnehage etter bosted, f.eks en barnehage det er sannsynlig mange av barna der du bor går, eller en barnehage som ligger praktisk til ift arbeidsplass/levering.
tuji Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2007 Vi vet ikke nøyaktig hvor vi kommer til å bo, så jeg har tenkt på å velge en barnehage nært jobben min. Men fremdeles er det mange å velge i... Har lett litt på nettet etter hjemmesider, men langt fra de fleste har en slik.
Fakse Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Velg deg ut noen av de aktuelle og ring dem da? Spør om praktiske ting, som hvor mange avdelinger de har, hvordan uteområdet er, hvordan de gjør det med soving på dagen, litt om hvilke rutiner de har osv. Det vil i alle fall gi deg et grunnlag for et førsteintrykk, og det er bedre enn ingenting
Gjest Mayamor Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Før jeg bestemte meg dro jeg på besøk i barnehagene som var aktuelle. Snakket med et par ansatte mens de var på uteområdet med barna. Her virket begge kjekke og derfor var det egentlig det samme om det ble den ene eller andre.
Holly Hobbie Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Du sier det er mange aa velge i....men det er jo mangel paa bhg-plasser i omraadet, saa jeg ville bare soekt i vei og haapet paa det beste. Du kan alltids si fra deg en plass senere.
tuji Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2007 Jeg får vel bare søke etter beliggenhet i forhold til jobben. Jeg har bodd i området før, og vet hvordan noen av barnehagene ser ut fra utsiden i hvert fall, så jeg vet litt om uteområdene. Som HH sier, er det mangel på plass, så jeg får nok bare søke i vei.
spezitas Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Jeg ville valgt barnehage i nærheten der dere skal bo, og gjerne besøkt barnehagene på forhånd/ snakket med folk i nærmiljøet om hvilke barnehager de kan anbefale. (Det finnes både gode og dårlige barnehager.) Grunnen til at jeg ville valgt barnehage i nærmiljøet, er at barna skal ha noen kjente som skal gå på samme skole, eller kan ha venner som er både naboer og barnehagevenner. Har et vennepar som erfarte at deres sønn hadde store problemer med å få venner da han begynte i første klasse, siden han hadde gått i en annen barnehage enn de andre. Det er kanskje bare for en liten periode, men det er jo verdt å tenke litt på...
tuji Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2007 Vi vet ikke hvor vi skal bo, og har ikke mulighet til å besøke barnehagene. Vi bor på en annen kant av landet, og må søke innen 1. februar. Vi vil at hun skal gå i den barnehagen hun begynner i helt til hun begynner på skole, siden hun har byttet mye før.
Fakse Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Jeg får vel bare søke etter beliggenhet i forhold til jobben. Jeg har bodd i området før, og vet hvordan noen av barnehagene ser ut fra utsiden i hvert fall, så jeg vet litt om uteområdene. Som HH sier, er det mangel på plass, så jeg får nok bare søke i vei. ← Det jeg mente var at du skulle ringe dem og spørre om uteområder og annet sånn praktisk for å få en unnskyldning til å prate litt med dem, for dermed å få et inntrykk av hvordan barnehagen er. Det hadde jo selvfølgelig vært bedre å besøke dem, men når du ikke har muligheten til det må det vel være bedre å ringe enn å ikke gjøre noen forundersøkelser i det hele tatt?
tuji Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2007 Joda, det er bare utrolig mange å velge mellom, så det blir uansett tilfeldig.
Imax Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 har fått følgende tips fra folk her i Oslo, hvor det ikke er full barnehagedekning i alle bydeler (og i hvert fall ikke i vår bydel): Søk private barnehager, der er det størst sjanse for å få plass Søk store kommunale barnehager, der er det større sjanse for plass etter at alle som har spesielle behov har fått sin prioriterte plass Søk kommunale barnehager hvis du skal flytte innen Oslo, da det er lettere å få overflytning (ikke av betydning hvis man skal flytte til annen kommune). Så vi endte opp med å søke de største kommunale bh i nærheten av der vi bor, siden vi tenker på å flytte.
Laban75 Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 Jeg ville søkt i nærheten av jobben og ville ved neste opptak (etterat dere har flyttet dit) vurdert å søke en barnehage i nærmiljøet. Det er et viktig poeng at barnet bør gå i barnehage med barn i nærmiljøet for å ha et nettverk ved skolestart. Slik det er nå er det lite tid til å være sammen på ettermiddager. Man kommer hjem, spiser middag, ser barnetv og legger seg.. (satt litt på spissen). Man har mindre kontakt med nærmiljøet på ettermiddagen enn tidligere.. Synd dere ikke vet hvor dere skal bo, men på den annen side er det ikke sikkert du får plass i barnehagen nærmest heller.. Lykke til!
Amilo Skrevet 6. januar 2007 #14 Skrevet 6. januar 2007 Jeg kan bare si hvordan jeg gjorde det, her er det ingen barnehage i umiddelbar nærhet, så jeg hadde flere aktuelle. Noen hadde jeg en mening om i forkant og strøk av listen med en gang. Så satt jeg igjen med 3 barnehager. Først tok jeg en ringerunde, snakket litt med bestyreren. Det endte med at jeg strøk enda en barnehage av lista mi etter å snakket med de. Så avtalte jeg besøk med den ene barnehagen, vi fikk komme å se hvordan de hadde det. Snakket med de voksne der. Da ble det til at jeg valgte å sette øverst den barnehagen, og ikke dra å se på den andre jeg hadde på lista! Var veldig heldig og fikk plass der jeg ville. Jeg syns det er viktig å snakke med de og få komme å se, det er jo et sted barna skal være hver dag frem til skolestart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå