Gjest Gjesta Skrevet 5. januar 2007 #1 Skrevet 5. januar 2007 Min datter som i disse dager fyller 11 år, ønsker seg BH og stringtruse. Jeg skjønner at behovet for BH kommer om ikke så lenge (men det er strengt tatt helt unødvendig pr i dag) Stringtruse er for meg helt, helt feil på en 11 år gammel jente - og det kommer uansett ikke på tale å kjøpe slike truser til henne! Bestevenninnen har fått både BH (uten at det trengs) og stringtruse, så det er vel derfor dette ønsket nå kommer, og datteren min mener at jeg er verdens strengeste mamma. Jeg synes forøvrig det er litt tidlig å starte med slike ting, men lurer nå derfor på om jeg er for streng
Bomull Skrevet 5. januar 2007 #2 Skrevet 5. januar 2007 Jeg er helt enig, jeg liker ikke den nye trenden. Jeg synes du skal holde tilbake så lenge du kan. Hvis flere foreldre holder slike nye trender tilbake tror jeg man kan bremse utviklingen en del.
Gjest Mayamor Skrevet 5. januar 2007 #3 Skrevet 5. januar 2007 Min søster har en jente (i 6 klasse) som er veldig for seg for alderen. De har diskutert dette siden jenten var 10 år. Min søster sier at hun når begynner på ungdomsskolen, kan hun få det - ikke en dag før. Men dette er til stadighet oppe til diskusjon - til frustrasjon for begge parter. Søsteren til denne jenten går i 8 klasse og er enda ikke intressert i stringtruse eller bh - så de er forskjellige. Jenten til samboer går i 7 klasse og har enda ikke ytret ønske om noe, men om hun skulle ville jeg sagt at ok når du begynner på ungdomsskolen. I høst måtte jeg "prakke på henne" 4 topper. Til og begynne med ville ikke hun bruke de, men jeg ser etterhvert kommer de ofte i vask. Bh - det blir nok lenge til her i huset. Men det kommer nok ann på hvor utviklet jenten kroppslig sett er også. Gutten min går i 5 klasse, og et par av jentene der maser også på sine foreldre uten at de gir etter heller. Men argumentet for dem alle er: "Alle de andre får lov - det er bare du som er en forhistorisk dinosaur..." Så med andre ord synes ikke jeg at du er streng. Men denne typen diskusjoner kommer vi nok begge til å få mange av i årene som kommer...
Gjest niomi Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Du kan jo la henne få lov - la hun bruke lommepengene sine på det. Så innser hun nok kjapt at det både er dyrt og at stringtruser er djevelens verk (de har neppe råd til noen dyre, men handler "gnage-truser" på HM, vil jeg tro) Selv begynte jeg vel med trenings-BH i den alderen, og så vidt jeg husker så brukte alle på laget det, både de med og de helt uten pupper. 1
Gjest Tweek Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Kommer jo ann på. Jeg begynte på string i 6 eller 7 klasse ,og det var da mange begynte. Husker det var veldig ekkelt i begynnelsen for trusa gikk jo inn i sprekken og den bare var det, men tok ikke lenge før jeg ble vant med den og har gått i dem siden (ikke samme altså ) Mamma kjøpte å matchenes bh til den, fordi jeg vielle sååå mye ha den. det aller minste str. Men jeg gikk ikke med den så mye før jeg begynte å få litt pupper, jeg syntes det bare var stas at jeg hadde min egen bh
Holly Hobbie Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Saavidt jeg vet er stringtruser helt "ut" for tiden, hva med aa bruke det argumentet? 1
Miami Skrevet 5. januar 2007 #7 Skrevet 5. januar 2007 Nei, jeg synes ikke du er for streng Marillia. Min datter hadde heller ikke fått lov til det da hun var 11. Forøvrig er jeg veldig enig med Sunshine.
Gjest gjesta Skrevet 5. januar 2007 #8 Skrevet 5. januar 2007 Jeg tror jeg var i den alderen når jeg fikk meg min første bh, men jeg var tidlig utviklet.. Men jeg mener jo at jeg brukte topper lenge før den tid og.. Men stringtruser var det verre med, det kjøpte ikke mamma til meg, så det måtte jeg besørge selv.. Så dermed kjøpte jeg noen, men jeg hadde ikke så masse penger å rutte med så det ble fort slutt på det.. Så jeg begynte vel skikkelig med stringtruser vinteren/våren før jeg ble 13.. Synes ikke du er spesielt streng, men du kan jo la henne kjøpe truser for lommepengene sine hvis hun har det.. Hotpants er mye finere etter min mening da, og er noe som passer bedre som undertøysmote blant sånne små jenter.. Så jeg synes du skal holde tilbake så lenge du klarer jeg..
BayliZ Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Synes hun godt kan få seg sin første bh, men string truse i den alderen - aldri i livet
Gjest Gjesta Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Topper har hun allerede, men jeg føler at BH ikke er nødvendig enda, både fordi hun ikke trenger det, og fordi jeg ønsker at hun skal være barn lengst mulig. Hun går i 5. klasse, og kan godt vente litt til. Det at stringtrusemoten er snart over, var et godt argument for ikke å kjøpe Tusen takk for alle svar! Godt å høre at jeg ikke er så streng likevel
Gjest blixen Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Jeg ser ikke noe galt i å kjøpe en bh til en 11-åring. Og hvis det egentlig ikke er noe behov for det, blir det vel mere toppaktig? String derimot, nei det ville jeg ikke kjøpt. Heller en tøff hipster el hotpants.
ToveM Skrevet 5. januar 2007 #12 Skrevet 5. januar 2007 Syntes absolutt ikke du er streng nei, ville heller aldri kjøpt det til min jente (men hun er bare 8 enda da..) hun har heller ingen BH lignende topper enda, syntes det er helt unødvendig. Ang, truser er det vel boxere for jenter og nå som er in...er det ikke??
Apple- Skrevet 5. januar 2007 #13 Skrevet 5. januar 2007 Ser med gru for meg stringtrusen som stikker opp over buksekanten når 11-åringen bøyer seg fremover *glad jeg ikke har jenter* akkurat i dette tilfellet da... Jeg syns IKKE du er for streng. Det blir helt feil for meg at en 11-åring som ikke trenger det skal gå med BH, og string... Jeg er kanskje litt gammeldags... Jeg tenker på hvor kort del av livet vårt barndommen utgjør, og at det er opp til oss å hjelpe barna å beholde den så lenge som mulig. De har ikke vår erfaring, og ser ikke verdien av å være barn så lenge som mulig. Jeg syns du skal holde igjen så mye og så lenge du kan, jeg!
Gjest Gjesten Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 Ein god grunn til å halde igjen i forhold til stringtruser er at nokre hevdar dei aukar risikoen for infeksjonar og sopp. String er rett og slett ikkje sunt. Dessuten er hipster myyyykje meir moderne no. Berre pass på at den er av bomull. Og ein snoopy bh er ikkje så ille heller. Eg fekk bh av mamma då eg var 10, men det var vel helst fordi eg trengte den... Om du skal gje ho undertøyssett, så treng det jo ikkje vere så vakse fordi om.
Karamba Skrevet 5. januar 2007 #15 Skrevet 5. januar 2007 Synes heller ikke du er for streng mot datteren din. Hadde aldri gått med på å kjøpe stringtruse til min datter som også blir 11 år i år. Heldigvis så har hun heller ikke ytret noen ønsker om dette...
Lib Skrevet 5. januar 2007 #16 Skrevet 5. januar 2007 Min lillesøster hadde samme ønsket når hun var på den alderen (G-streng). Mamma nektet plent, men en dag fikk hun seg en overraskelse ! Min søster hadde glemt å låse døren til badet, og når mamma kom inn så hun at søsteren min hadde store sår på hoftene og bak på rompa. Mamma ble faktisk redd for at noen hadde misbrukt henne ! Men så viste det seg at den smarte lille jenta hadde laget G-streng truse på HÅNDARBEIDEN siden strenge mamma nektet henne å kjøpe det ! Hun hadde produsert herligheten av noe stoff og STRIETRÅD Morsom liten historie som vi ler av den dag i dag.. 1
spezitas Skrevet 5. januar 2007 #17 Skrevet 5. januar 2007 Trodde stringtruser var "ut" jeg nå... Nå er det vel "hipsters" som teller...
Lourdes Skrevet 5. januar 2007 #18 Skrevet 5. januar 2007 (endret) Jeg kjøpte vel min første string da jeg var en tolv-tretten år.. Spurte aldri om lov, men mamma lo veldig da hun fant ut at den ukjente trusen var min Min første BH kjøpte mamma til meg da jeg gikk i fjerde-femte klasse. Alle jentene i klassen hadde de etter kort tid. Det var nok kun en av jentene som faktisk hadde bryster da, men det brydde vi oss ikke noe om. BH måtte vi ha Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er noen "big deal" jeg. Så lenge ikke foreldre prakker på barna slike ting, så er det vel ikke noe problem. Jeg husker at de jentene som hadde synlige trusekanter ble "mobbet" for det. Jeg er forresten 24 år, så dette er ikke akkurat noe nytt fenomen. Endret 5. januar 2007 av Lourdes
Lourdes Skrevet 5. januar 2007 #19 Skrevet 5. januar 2007 ... Spørsmålet er hvor sexy du vil at din 11-åring skal være. Og da er vel svaret ganske så negativt. ← Det er vel ingen som ser hva man har under klærne (bortsett fra de andre jentene i klassen som man deler garderobe med da). Det trenger nok ikke nødvendigvis noe seksuelt motivert at man ønsker seg BH og string som 11 åring. Jeg husker fra jeg var på den alderen at det handlet om å være "stor jente". Jeg er hvertfall glad for at foreldrene mine var litt liberale. Det har da blitt menneske av meg også Ikke har jeg blitt utsatt for overgrep eller debutert spesielt tidlig selv om jeg brukte BH, string og korte topper som fjortis. Om antrekkene mine var spesielt kledelige kan selvsagt diskuteres. Jeg ble hvertfall ikke mobbet. 2
Gjest Gjesta Skrevet 5. januar 2007 #20 Skrevet 5. januar 2007 Jeg er egentlig ganske kjip som mamma, men akurat når det gjelder klær er jeg rimelig lite firkantet. Så lenge det ikke gjør vondt, så lenge ingen "dør" av det, hvorfor ikke ha andre krigstemaer? For meg er det viktig å heller si tydelig NEI på viktige ting, enn å legge meg borti om jentungen har string eller truse. MEn det skal sies at alt sånt må kjøpes selv, så det begrenser seg veldig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå