Gå til innhold

Så uendelig lei meg.

Anbefalte innlegg

Gjest Tykk jente
Skrevet

Jeg er vel det man kan kalle overvektig. Jeg er 164 cm høy og veier 85 kilo.

Jeg er bare 23 år og skulle ønske at jeg hadde en slank kropp sånn som andre

på min alder.Jeg har slanket meg i en uke nå og hadde klart å ta av 900 gram ,men i går sprakk jeg . Jeg spiste to svære loffeskiver med meierismør, italiensk salat og servelatpølse som jeg toppet med en haug hvitløksmajones og sånn fortsatte jeg hele dagen. Det som fulgte etter dette var potetgull med dipp laget av seterrømme,sjokoladekake med vaniljeis og en diger porsjon ifra gatekjøkkenet som inneholdt cheeseburger med salat og masse dressing og pommes frites i tillegg. Jeg drakk i tilegg brus med sukker i hele går.Jeg spiste også en stor melkesjokolade på kvelden.

Jeg gikk på vekta for 15 minutter siden og da hadde jeg gått opp 800 gram igjen.

Jeg føler meg stygg og håpløs og har bare lyst til å legge meg ned å grine.

Jeg er så deppa.

Måtte bare blåse elendigheten ut et sted, så da ble det her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Marie81
Skrevet

:klem:

Ikke gi opp!

Hvis du virkelig ønsker å gå ned i vekt, så ikke la deg stoppe av et "tilbakefall".

Ikke lurt å gjøre for store forandringer om gangen, skal man gå varig ned i vekt

må man legge om kosthold og livsstil slik at man klarer å holde det over tid.

Prøv å gjøre gradvis forandringer - f.eks hvis du pleier å drikke brus så prøv å gå over til vann. Hvis du føler at du må ha sjokolade så prøv å begrens mengden osv.

Vær stolt av de små tiltakene du iverksetter og prøv å gjøre flere små forandringer etterhvert.

Forresten - skal man veie seg så skal man gjøre det til samme tid hver dag. Om morgenen er veldig greit, da er magen tom. Man veier ofte mer på kvelden enn på morgenen.

Gjest baby-E
Skrevet

Sier som over her, at ikke la deg stoppe av tilbakefall.

Og det du spiste hadde du det hjemme, eller måtte du gå på butikken? Det lønner seg å tømme alt av skaper for usunnmat og godteri, og heller fylle på med frukt og grønt ;)

Skrevet

Tusen takk for støtten.

Kanskje jeg skal prøve på nytt med det som dere har foreslått.

Jeg fikk faktisk litt stå på humør nå.

En stor klem til dere begge. :klem:

Skrevet

Godt poeng at man ikke må gi opp etter et tilbakefall - husk at om du jobber jevnt for å forbedre kosthold og vaner spiller det ikke noen stor rolle at du "glipper" og spiser usunt en sjelden gang. Selv om du selvsagt bør unngå at det skjer for ofte og at det "tar av". Prøv å la være å kjøpe matvarer som er spesielt usunne, så er terskelen for å putte det i seg litt høyere om du skulle få lyst på. Ha heller noe godt, men sunnere og mindre kaloririkt i kjøleskapet som erstatning.

Gjest ny dag - ny mulighet
Skrevet

Du bare fortsetter å prøve hver eneste dag, og en dag vil du oppdage at du har kommet inn på riktig spor. Sprekker du en dag så bare fortsetter du slankekuren neste dag som om ingenting hadde skjedd.

Slanking foregår i hodet og da er det kun gjentatte handlinger som fungerer, du må hjernevaske deg selv.

En annen ting, ikke forvent at du går ned masse med en gang, den varige vektendringen skjer best over tid. Og det vil også komme tider hvor du står stille, ikke går ned og det er helt normalt. Ha tålmodighet.

Lykke til!

Skrevet

Flere som har gått på slankekur har hatt en spisedag i uken, gjerne lørdag. Da kunne de spise hva de ville (i noenlunde begrensede former).

Det kan i det minste hjelpe litt på motivasjonen og forhindre tilbakefall (selv om et tilbakefall i ny og ne ikke er farlig).

Du nevnte også mengden mat du spiste 1 dag. Husk at selv om du fra før er litt stor, så klarer ikke kroppen å ta opp SÅ mye næring. Mye vil bare bli skylt gjennom systemet.

Hvilke andre ting har du med i slankingen? Diettplan? Slankedagbok? Veie-venn?

Skrevet

:klem::klem:

Pleier du å overspise, trøstespise?

Det er en spiseforstyrrelse det også....mange mørketall.

Hvis det er det som er problemet trenger du kanskje litt mer hjelp enn slanketips.

Har selv vært igjennom alle formene for spisef.

Kunne bare virke på meg som det var litt trøstespising/tvangsspising...kanskje jeg tar feil.

Skrevet

:klem::klem: Jeg vet akkurat hvordan du har det, ikke gi opp selv om du får en sprekk.

Når du skal slanke deg skal du gjøre det sakte, ca en halv kilo i uken for da er det har man ikke så lett for å legge på seg igjen.

Lykke til.

Skrevet

Ikke vær for streng med deg selv når du slanker deg. Går man rundt sulten hele tiden, er det lett for å sprekke. Prøv heller å bytte ut de usunne tingene med sunne, og hvis du forsøker å begynne å trene litt, du kan f.eks. gå en daglig tur, så kommer resultatene sakte men sikkert skal du se :)

Ellers syns jeg du skal merke deg det sukkersøta sier!

Skrevet

Dette her høres ut som overspising/tvangsspising. Et menneske med normal appetitt ville ikke klart å holde på så mye mat uten å kaste opp.

Du bør søke legehjelp.

Skrevet

900 gram på første uke høres veldig hardt ut.

Jeg ville begynt med små steg, gradvis omlegging av kostholdet og mer trim. For eksempel begynne å gå en halvtimes tur annenhver dag, og la være å kjøpe matvarer med mer enn 20% fett. Neste steg kan være timeslange turer og å kutte all mat met tilsatt sukker. Etter der igjen kan du begynne å tenke på hvor mye og når du spiser og prøve å legge om til å spise ofte og lite, og gå hardere turer opp bakker og slikt.

Det eneste som teller på lang sikt er permanent livsstilsendring.

Skrevet

:klem: Jeg vet hvordan du har det! Og jeg mistenker også at du kan ha en eller annen form for spiseforstyrrelse. Jeg har selv hatt anoreksi og bulimi. Gikk først ned mye, og så la jeg på meg 25 kg i løpet av bare et par år. Det var ikke gøy. Følte at jeg hadde ingen kontroll, og prøvde stadig å slanke meg med det eneste resultat at jeg la på meg enda mer.

Uansett, det er fullt mulig å få et bra forhold til kroppen sin!!!! Jeg har det nå, selv om jeg trodde en lang stund at det var helt umulig. Det er vanskelig å si akkurat hva som fikk det til å snu, men på en eller annen måte klarte jeg gradvis å opprette mer balanse i tilværelsen. For det er som flere sier her, det er gode vaner som teller. Da unngår man "oksehunger", og hvis man lever noen lunde sunt og bruker kroppen litt vil den etterhvert finne sin trivselsvekt.

Men ha det helt klart for deg at slankekurer virker aldri!!! De fører bare til overspisning og dårlig samvittighet. Man unne seg å ha det bra og spise seg mett til hverdags. Men måtehold er nøkkelen, som så ofte ellers her i livet. Hvis jeg var deg, ville jeg prøve å snakke med noen. Du er langt fra alene.

Gjest Coolaid
Skrevet

Først av alt en :klem: . Så vil jeg si til deg at du faktisk har vært veldig flink, og modig som har tatt en avgjørelse om å forandre deg.... Skal denne ene dagen være avgjørende for vektredusksjonen din? - NEI det er den faktisk ikke! Dette var bare en liten dag, hvor du gjorde noe du kanskje angrer på. Hva med alle dagene som er igjen av livet ditt? Et stort problem for slankere og andre som vil komme i god form, er at man skal gjøre så mye, trene så hardt, spise sundt hele tiden og alt skal være perfekt hele tiden. Sånn er ikke livet, og sånn er ikke mennesker. Vi er ikke perfekte, men kan klare veldig mye dersom vi tillater oss å ta en dag om gangen. Ikke har så store krav og forventninger til deg selv. Kast heller vekta, den gjøre deg bare deprimert. Vei deg maks en gang i måneden om du absolutt må. Stol på deg selv og fornuften din.

Gjest Coolaid
Skrevet

Glemte å si at det kan være spennende og inspirerende å sjekke ut tv programmet puls på nrk. De har også nettsider med mye interesant. Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...