Gå til innhold

Unge banket opp i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En venninne av meg opplevde i går da hun hentet ungen sin på 1 år i barnehagen, var ungen skamslått av en større unge på 3 år. Ungen hadde sittet oppå hennes unge og dengt henne med en kloss. Tydeligvis en stund før det kom noen voksne for å gripe inn. Ungen har blåveis og masse tydelige blåmerker i ansiktet.

Venninnen min er (med rette!) fly forbanna på barnehagepersonalet, hun mener at de burde ha sett dette mye før. Ungen som slo har visstnok vist aggresive tendenser før, og sånn sett burde sikkert personalet ha fulgt nøye med ham. De skal ha møte med barnehagen i morgen, og hun har vært hos legen for å dokumentere skadene.

Hvordan hadde du reagert?

Endret av Imax
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt noe så inni hælvetes førbanna, og forlangt at den andre ungen var under konstant overvåkning av barnehagepersonale, både inne og ute.

Dessuten ville jeg forlangt samtale mellom meg, barnehage og det andre barnets foreldre. Å straffe så små barn som en tre-åring er jeg usikker på, men det bør jo så absolutt få konsekvenser som barnet kan forstå. Jeg ville tatt kontakt med PPT (dersom det er mulig) og bedt om råd.

For the record: Jeg har ikke barn selv. Men jeg ble mobbet hele grunnskolen, både fysisk og psykisk. Og mener at slikt må tas tak i fra begynnelsen. For småbøller blir som regel større bøller og tyranner.

EDIT: Dersom ungen har vært voldelig før, er det kanskje på tide at hjelpeapparatet blir koblet inn? (PPT, helsesøster, BV) For den ungen må jo ha noen problemer av noe slag...

Endret av niomi
Skrevet

Tror ikke jeg vil si at denne 3 åringen er bøllete forde. Kan være mange ting der. Men barn får ikke syn på eget jeg før i den alderen og kan derfor virke egoistiske og slemme overfor andre barn! Så jeg håper ikke skylden blir lagt på barnet. Men jeg hadde selv blitt kjempe sint og redd for hva som kan skje. Så jeg håper dette blir tatt tak i på en sakelig måte og det blir forbedret slik at dette ikke skjer.

:tristbla:

Gjest Mayamor
Skrevet

:sjenert: En 3 åring er jo ikke så stor da... (Har en liten 3 åring selv og er sikkert farget av det ja... )

Det er slikt som kan skje. En trenger ikke gå ut i fra at barnet ble dengt lenge for at en klosse skal kunne gjøre skade. Barnehagepersonellet er antagelig ikke å klandre, så å være "steik forbannet" som voksen forelder til det forslåtte barn er ikke konstruktivt.

Min 3 åring ble også slått av en jevngammel, men gutten min er så sjenert at han sier ikke noe. Men jeg kan jo ikke bli "steik forbannet" på verken barnehagepersonell, det andre barnet eller foreldrene for det. ;)

Men jeg regner nok med at de som jobber der kommer til å snakke med 3 åringen på en rett måte. Gi dem samme tilliten. :)

Skrevet

Jeg hadde blitt sint fordi personalet burde sett det før det gikk så langt som det tydeligvis gjorde.

Dernest ville jeg nok følt egstelse for at det skulle skje igjen. Sannsynligheten for det er sikkert ikke stor, men dersom så skjedde hadde jeg gått videre med saken - for å stille noen til ansvar.

3-åringen tror jeg ikke det trenger være noe galt med. En 3-åring har ikke slik forståelse av hva han gjør.

Gjest StoreSky
Skrevet

Hvor lenge det har holdt på vet jo ingen. Små barn rekker mye om så personalet er i andre enden av rommet -altså før man selv rekker å springe til!

Jeg jobber selv i bhg (småbarn) og ja, barn skjønner ikke at det de gjør er feil, de tror de selv er midtpunkt hele tiden -de har ikke evnen til å sette seg inn i andres situasjon.

Personalet kjenner tre-åringen best og vil vel gjøre sitt for å hindre dette.

Jeg har opplevd unger som ellers er helt normale som er kronisk bitere, men med en konsekvent holdning og reaksjon fra alle voksne, sluttet med dette etter ikke alt for lang tid. (foreldrene var helt fra seg og synted det var ekstremt pinlig at deres barn bet andre...)

Skrevet
EDIT: Dersom ungen har vært voldelig før, er det kanskje på tide at hjelpeapparatet blir koblet inn? (PPT, helsesøster, BV) For den ungen må jo ha noen problemer av noe slag...

Kan egentlig treåringer være voldelige?

Skrevet
Kan egentlig treåringer være voldelige?

Utøver vold = voldelig

Burde vel skrevet agressiv, men var såpass opprørt da jeg skrev innlegget at det gikk litt fort i svingene...

Gjest Mayamor
Skrevet

Koble inn ppt og alskens spesialister fordi en 3 åring slår? Ikke rart det er ressursmangel innen "Tjenester for barn og unge" dersom dette er standarden... :forvirret:

Gi nå barnehagepersonellet sjangse til å håndtere dette på sin profesjonelle måte uten at det blir "lynsjestemning" av den grunn.

Skrevet
Hvor lenge det har holdt på vet jo ingen. Små barn rekker mye om så personalet er i andre enden av rommet -altså før man selv rekker å springe til!

Enig her!

Barn kan plutselig slå når det ser ut som de har det kjempe fint sammen! Så det er vanskelig å kunne forutse slike ting så man kan forhindre det!

Skrevet

En ting er å fike til en jevnaldrende, en annen ting er å banke opp en som er yngre enn deg. Og når barnet i utgangspunktet er agressivt, syns jeg faktisk at PPT er på sin plass, ja.

Har selv en liten slektning hvor barnehagen ville koble inn PPT i den alderen (han var voldelig og sen i språkutviklingen). Men mor ville ikke koble inn disse. Det tok et par år til før PPT ble koblet inn. Da hadde barnet fortsatt nesten ikke språk og ingen venner, for de andre barna var redde han. Nå er han syv, fått mye hjelp, språket er fortsatt noe mangelfull og han sliter fortsatt i interaksjon med andre barn, men det tar seg opp, og blir bedre for hver uke.

Gjest Mayamor
Skrevet

Men dette vet jo personalet i bh bedre enn oss her inne... ;)

Skrevet

Det er sant, men Imax hadde lagt ut et bilde av dette barnet i startinnlegget, som hun nå har fjernet. Og ungen så omtrent ut som en som har blitt utsatt for blind vold på gata. Det var ikke små blåmerker og hevelser ungen hadde fått over hele ansiktet/hodet, og det måtte ha krevd mange slag over noe tid for å få til dette.

Gjest Mayamor
Skrevet

Det så ikke jeg, men svarer på generell basis på hvordan jeg ville reagert dersom barnet mitt var blitt slått. Noe jeg har opplevd ved at min 3 åring kom hjem med hovent/blått øye. Men han kunne fortelle hvem som hadde gjort det han. Det kan jo ikke en 1 åring. MEN jeg ville latt bh personellet håndtere det. Sinne løser intet. Er ganske sikker på at foreldrene til den aktuelle 3 åringen gjør sitt også. :)

Skrevet
Utøver vold = voldelig

Burde vel skrevet agressiv, men var såpass opprørt da jeg skrev innlegget at det gikk litt fort i svingene...

Godt du modererer deg.

Vold utøves nemlig med vilje og med ønske om å skade. Det tviler jeg sterkt på at en treåring gjør.

Jeg er ikke så sikker på bruken av ordet aggressiv heller, utagerende er kanskje et bedre ord? Men dette er flisespikkeri. Unger som er så hardhendte med andre må lære at slikt gjør man ikke så snart som mulig, samme hva vi kaller atferden deres.

Når jeg reagerer på bruken av ordet vold henger det sammen med at treåringer ikke gjør slikt som dette med et ønske om å skade, snarere fordi de ikke skjønner konsekvensen av handlingene sine, at de ikke aner hvor sterke de er osv.

Atferden forsvarer jeg ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt både sint og lei meg, og hadde nok ønsket en samtale med barnehagepersonalet. Nå har ikke jeg opplevd annet enn enkelt episoder med bitt en gang og slag en annen gang, og slike ting må man kanskje "regne" med. Slik denne episoden blir beskrevet, har jeg aldri hørt om før, og det er jo tydelig at det er litt mer enn et klask med spada. Rart ingen har reagert på hyl og skrik fra barnet!

Vi som har barn/ dere som jobber med barn, vet hvor raske barn kan være. Selv om intensjonen er at man skal ha full kontroll på hvor alle barn til enhver tid, så kan dessverre slike ting skje. Om det har vært problemer med dette barnet tidligere, burde nok barnehagepersonalet holde et ekstra øye med dette barnet.

Skrevet

Stakkars lille ungen :tristbla:

Det er jo helt forferdelig. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å hatt ungen min i den barnehagen lenger hvis jeg var henne.

Hvordan går det an at sånt skjer? Vi har en 1 åring og en 2 åring. Jeg kan ikke levne dem alene et sekund. Det MÅ de jo skjønne i barnehagen også! Der er det virkelig noen som ikke har gjort jobben sin.

Ja, jeg synes hun har all rett til å være forbanna. Tenk for en opplevelse for den lille ungen...

Skrevet

Jeg hadde blitt sint på personalet! Når dem har ansvaret for ungen min, så skal ikke dette skje!

Tenker egentlig at 3-åringen er "uskyldig".

Gjest sexygurl
Skrevet
Jeg kan ikke levne dem alene et sekund. Det MÅ de jo skjønne i barnehagen også! Der er det virkelig noen som ikke har gjort jobben sin.

Ja, jeg synes hun har all rett til å være forbanna. Tenk for en opplevelse for den lille ungen...

Enig. Desverre er det nokså standard at personalet står sammen i hønseflokker i stedet for å gjøre den jobben de er satt til.

Jeg synes hun har all rett til å være forbanna. Jeg hadde nok involvert både personale, styrer og barnehagekoordinator/skolesjef med henblikk på å evt fått sparket personalet i barnehagen. Når man betaler tusenvis av kroner for barnehageplass, så kan man i det minste forlange at barnas liv og helse ikke blir truet.

Det hjelper ikke å skylde på barnet, her er det de voksne som ikke har gjort jobben sin.

Skrevet

... jeg hadde heller blitt sint på foreldrene, hvis jeg skulle blitt sint på noen... det er dem som er barnas største og viktigste forbilder. men det var hvis jeg skulle blitt sint på noen- for hva er egentlig vits i å bli sint på barnehagepersonellet, foreldrene eller ungen(ikke bli sint på ungen da..) man må bare snakke sammen, og se om dette var et engangstilfelle eller om det er toppen av isberget!

fælt er det uansett!

håper det løser seg, og at ungene ikke taper på dette!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...