Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal til Kenya snart, skal være der en måned, og mange anskaffer seg afro-fletter når man er i Afrika, jeg vurderer også det både fordi jeg alltid har hatt litt lyst på det, jeg har aldri før hatt så langt hår som no og den siste grunnen er at håret mitt når det er så langt blir lett flokete så kanskje det blir mer praktisk med rastafletter.

Grunner til å ikke anskaffe seg det er om det skader mye håret og er vanskelig å fjerne når jeg kommer hjem igjen, jeg har uansett tenkt å ta en tur til frisøren etter turen fordi jeg skal i et bryllup like etter.

Og så er det at jeg er 23 år gammel, utseendemessig ser jeg ikke eldre ut, men sist sommer da jeg var på Kreta, så såg jeg mange unger som hadde fått rastafletter der nede, for så å se noen voksne som hadde annskaffet seg det også, og da tok jeg meg selv i tenke at det der kledde ikke de voksne for det der var noen barnslige greier. (Disse voksne jeg såg var vel i 30-40-50 årene).

Så mitt spørsmål er: Skader dette mye håret, er de enkelt å få ut og når er man for gammel til slikt syns du? :forvirret:

Endret av Sympatia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke så mye igjen av ditt eget hår når flettene tas ut, mange må klippe håret guttekort og la det vokse ut på nytt.

Dessuten synes jeg det er klisjeaktig, som å komme hjem fra Hawaii med 10 sinnsyke skjorter eller komme hjem fra Jamaica med en sinnssvakt skjerf rundt hodet eller hjem fra India med en gulldekorert kjole som jo er sååå lekkert til norske kefirblek hud.

Skrevet

Så er det heller ikke spesielt fint/trendy, synes nå jeg da. (men det var jo ikke det du spurte om uansett.)

Gjest Kaya83
Skrevet

:legrine:

Jeg skjønner ikke at noen vurderer det en gang.. Forbinder det skikkelig med tjukke, blodharrye folk fra Vestfold på charterferie i Syden..

Skrevet

Er det rasta du mener, eller mener du afro-fletter? For det er nemlig to forskjellige ting . Rasta, eller dreads som det heter på engelsk, er de tvinnede flettene...Disse sliter sinnsykt mye på håret, som en annen her skrev. Du har lite igjen av ditt eget hår etter det...håret tvinnes sammen med leire (hvis det er ekte rasta) eller med en paste (på norsk vis)...Ikke å anbefale, og du bør ha matchende kles-stil...litt hippe, eller freak.

Jeg tror derimot ikke det er rasta du mener, siden det er kenya du skal til. Der er det mest vanlig med afro-flettene...Rasta er typisk for stillehavet.eks. jamaica..ikke så vanlig i afrika.

Er det afro-flettene, så kan jeg fortelle at jeg har hatt dette mange ganger. Har til tider bodd i afrika, og har hatt både sånne stramme bakover, og løse hengende ned. Selv kledde jeg best de som var formet bakover...

håret slites lite av dette. Du kan også sove med et skjerf om hode på natten, slik at ikke du gnikker flettene fra hverandre og det står tuster opp...

Det er lett å ta ut flettene, og du får et vanvittig morsomt krusehår dersom du greier det. Mitt hår (har langt og tykt), sto til alle kanter. En annen gang valgte jeg bare å spraye det forsiktig ned med litt stylingspray, og fikk da skikkelig flott englehår i noen dager...når jeg vasket det, roet det seg ned .)

Spør igjen om du lurer...jeg har hatt det meste av fletter.. :)

Skrevet

Ps. Du er overhode ikke for gammel. Jeg syns ikke det er fint på 40-50 åringer...Selv er jeg like over 30, men ser ut som 27 ;) jeg hadde det sist i fjor. Kult det.

Skrevet

Synes braids kan se veldig bra ut (sånne formet bakover som Nurken snakket om). Spesielt om de ikke går rett bakover men er litt "bøyd" (ja her er vi flinke til å forklare du.. :ler: ). Og nei, jeg synes ikke du er for gammel.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes også braids kan være fint. De som har vært på Kreta har braids eller fletter som henger rett ned.

Det passer for ungdom under 30.

Selv ville jeg valgt en eller to tvinnet med tråd eller med innflettet tråd - det er det meste jeg ville strukket meg til i en alder av snart 42.

Unntaket er selvsagt de som er fra Afrika - og som har kruset hår. Men det blir noe annet.

Gjest Lanyah
Skrevet
Synes braids kan se veldig bra ut (sånne formet bakover som Nurken snakket om). Spesielt om de ikke går rett bakover men er litt "bøyd" (ja her er vi flinke til å forklare du.. :ler: ). Og nei, jeg synes ikke du er for gammel.

Sier meg svært enig med det Latee sier! :)

Skrevet

Nå skal jeg være snill mot deg. IKKE skaff deg rastafletter, det ser forferdelig ut. :rodme: For din egen skyld, ikke gjør det.

Skrevet

jeg personlig synes det er stilig når det er skikkelig gjort, og skaffet meg det når jeg var i gambia, men det er viktig å få det gjort skikkelig slik at det blir tett og fint, jeg selv liker best når det er maaaange tynne fletter og ikke færre, tykkere fletter, for da ser man mer hodebunn. Jeg hadde masse tynne og hodebunnen min syntes ikke igjennom.

det tok seks timer å flette i, og da var de to stykker, masse løshår!! og det brukte de og, så jeg mistet noen tanker om at afrikanske kvinner har så ufattelig mye hår.. :ler:

jeg valgte selv å ta de ut før jeg reiste hjem, det var på vinteren, så det var stilig DER, det kunne vært stilig her om det var vår eller sommer, men på meg føltes det helt snålt å skulle løpe rundt i norge på vinterstid med rastafletter fra afrika... men det kommer jo an på type også.

var selv rundt tredve når jeg tok det, moren min tok også, hun var noen og femti en plass.

om det er kult eller ikke kommer nok litt an på hvem du vil skal synes du er kul.. vi gjorde det for å ha prøvd det OG fordi stort sett alle de afrikanske kvinnene vi var sammen med hadde det, vi bodde privat som afrikanere og levde som dem og ikke som turister, så det var enda en ting vi gjorde som de gjorde.

fikk MASSE komplimenter, fra afrikanere som syntes det var dritkult med blondt rasta (DE kaldte det rastafletter, selv om det kanskje egentlig heter afro fletter).

kommer antagelig ikke til å gjøre det om igjen, hadde ikke med shampo til det, så følte aldri at jeg fikk vasket det skikkelig + at det var så stramt at hodebunnen klødde noe helt infernalsk etter en tid, trodde vi skulle fly på veggen og første natten fikk vi nesten ikke sove fordi det var vondt å ligge på. Og det satte seg mye lukt i det, luktet skikkelig sterkt etter kort tid, ikke skittent, bare luktet, alt satt seg i det.

etterpå, når vi tok ut igjen (tok noen timer det og, MED proffhjelp) så FØLTES det som om jeg mistet mye hår, mest fordi jeg da hadde hatt så mye hår hele tiden.. bare mitt ble noe småtteri i forhold.. men det holdt fint, men hadde ikke flettene mer en litt over ei uke da.

Skrevet
Nå skal jeg være snill mot deg. IKKE skaff deg rastafletter, det ser forferdelig ut.  :rodme: For din egen skyld, ikke gjør det.

Enig!

Ikke for å være frekk, men jeg synes egentlig alle over 11 år (med unntak av svarte) er for gamle til dette. Det er rett og slett ikke fint i det hele tatt på norske hoder - og dette gjelder alltid, for alle, uten unntak.

Men når det gjelder det andre du spurte om, så sliter det ikke på håret nei. Så det er jo fritt frem for å prøve det for morro skyld, innse at det ikke var noe tess og forhåpentligvis få det ut av systemet og aldri gjøre det igjen.

Gjest Fruktfat
Skrevet
det tok seks timer å flette i, og da var de to stykker, masse løshår!! og det brukte de og, så jeg mistet noen tanker om at afrikanske kvinner har så ufattelig mye hår..  :ler:

jeg hadde en afrikansk kunde, og selv om de ser ut som om de har masse hår, har de ikke det... ihvertfall ikke hun.

jeg har også hatt afrofletter -da jeg var 17/18- og de brukte masse løshår, ja. og enda syntes/lyste hodebunnen igjennom. jeg hadde fletter som hang, da.

jeg hadde det i tre måneder, og hadde en venninne som hjalp meg med å ta det ut. vasken var jo selvfølgelig full av hår, men man mister jo ca 100 hårstrå pr dag, og det sitter jo igjen i flettene. derfor virker det voldsomt når man tar de ut og ser alt det løse.

jeg hadde ikke spesielt slitt hår etterpå.

og brukte en svamp med shampo på som jeg dyttet mellom flettene da jeg vasket håret. etterhvert fikk jeg fingrene i mellom, det var lettere.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Så det er jo fritt frem for å prøve det for morro skyld, innse at det ikke var noe tess og forhåpentligvis få det ut av systemet og aldri gjøre det igjen.

:ler: det går jo an! gjør det en av de første dagene der (husk solspray/hatt til hodebunnen!!), og er det ikke noe særlig så der det jo bare å ta det ut igjen?

Skrevet
jeg hadde en afrikansk kunde, og selv om de ser ut som om de har masse hår, har de ikke det... ihvertfall ikke hun.

nemlig, de jeg bodde med hadde heller ikke mer en normalt mye/lite hår når de ikke hadde fletter, brukte mye løshår ja... :ler:

jeg har også hatt afrofletter -da jeg var 17/18- og de brukte masse løshår, ja. og enda syntes/lyste hodebunnen igjennom. jeg hadde fletter som hang, da.

jeg hadde det i tre måneder, og hadde en venninne som hjalp meg med å ta det ut. vasken var jo selvfølgelig full av hår, men man mister jo ca 100 hårstrå pr dag, og det sitter jo igjen i flettene. derfor virker det voldsomt når man tar de ut og ser alt det løse.

jeg hadde ikke spesielt slitt hår etterpå.

og brukte en svamp med shampo på som jeg dyttet mellom flettene da jeg vasket håret. etterhvert fikk jeg fingrene i mellom, det var lettere.

jeg hadde også fletter som hang, men hodebunnen lyste ikke igjennom i særlig grad, mest fordi det var så tett i tett og små, tynne fletter at det fyllte ut og la seg over hverandre som annet hår gjør.

mamma brukte ca like mye løshår, men fikk færre antall fletter og noe tykkere fletter en mine tynne, og hos henne lyste hodebunnen igjennom.

mitt var heller ikke slitt etterpå, ikke mer en det likevel ville vært etter sol og bad.

svamp med shampo var lurt!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg fikk meg afrofletter da jeg var i Tyrkia som 22-åring. Syntes i hvert fall ikke jeg var for gammel da, og jeg synes fremdeles at bildene derfra ser veldig kule ut. Håret ble ikke spesielt slitt etterpå, mye av grunnen til at jeg gjorde var faktisk at jeg syntes det ble så slitt av bading-tørking-greing hver dag, slik at det var bedre å bare ha det flettet. Måtte ikke klippe av noe etterpå, bare tuppene som allerede var slitte.

Skrevet

Haha, da jeg så overskriften på innlegget trodde jeg det var en dame på 40-50 år som spurte. Så svaret er NEI - du er ikke for gammel. (Og hadde det vært en dame i den alderen som hadde spurt, så ville jeg tenkt kult!, det betyr da ikke så mye hva andre synes.)

Skrevet

Takk for mye bra svar folkens :klem: , jeg har iallefall funnet ut at det skader ikke så mye håret utav disse innleggene, så det er bra :) , ellers så er det somflere sier her å bare ta de ut om det blir ikke så bra. Samt at det er praktisk i forhold til det lange, tjukke, nordiske håret som vil varmes forferdelig opp i sola (det gjør det iallefall i syden vanligvis) og slitet med alle flokene jeg har for tiden og ofte får også i varmen.

Det jeg vil ha er mange små fletter slik som Aline snakket om.

Så vi får se da om jeg gidder å sitte i mange timer for å fikse slike fletter en av de få fridagene jeg vil få på studieturen der nede, om jeg absolutt ikke kler det går de fort av, jeg skal jo til Florida i bryllup like etter og vil ikke se helsprø ut der heller.

(Og der brant jeg baguetten i ovnen etter å ha vært for oppslukt av innleggene deres ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...