Gulltopp Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Jeg skal feire bursdagen min i begynnelsen av mars. Hovedretten er bestemt, det blir finnbiff med tilbehør. Til dessert har jeg tenkt å lage karamelpudding eller en god fruktsalat samt at det sikkert blir kaffe, konjakk og kaker etterhvert også. Men hva skal jeg servere til forrett?
Gjest bada Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Siden finnbiff er en norsk rett ville jeg valgt en forrett som ikke er for "unorsk". For eksempel: Røkt laks (av god kvalitet) servert med finhakket sjalottløk, kapers og hele eller hakkede små cornichons, og eventuelt en lett majonesdressing. En slik rett er det jo lett å få til å se litt elegant ut også, hvis man f.eks. legger lakseskivene i midten (kanskje med et par hele gressløk eller hel eller hakket persille på toppen), og små "hauger" med garnityr rundt, og serverer majonesdressing og sitronbåter ved siden av. Ellers er jo gravlaks med sennepssaus også godt. Eller en slags rekecocktail, hvor man tar rensende reker og vender i en majonesdressing laget av majones, lettrømme og masse finhakket dill eller gressløk (eller man kan tilsette litt tomatpuré, cayennepepper og hakket persille.) Siden hovedretten inneholder mye fløte eller rømme synes jeg det er viktig at man bruker veldig lite majonesdressing, bare slik at rekene får et tynt lag. En slik rekecocktail kan f.eks serveres på et par blader med hjertesalat, eller man kan legge en masse ruccola på toppen, eller man kan servere den i en flådd og uthult tomat, eller en kombinasjon. Eller en lettere variant: vend reker og finstrimlet sellerirot og gulrot (revet er kanskje best) i en vinaigrette med litt hakket syltet ingefær (slik man bruker til sushi) og persille, og serverer som rekecocktailen ovenfor. (Det ble jo litt unorskt..) Suppe er også godt som forrett, og i dette tilfellet ville jeg valgt en som ikke er kremet tror jeg.
kitekatt Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Jeg skal feire bursdagen min i begynnelsen av mars. Hovedretten er bestemt, det blir finnbiff med tilbehør. Til dessert har jeg tenkt å lage karamelpudding eller en god fruktsalat samt at det sikkert blir kaffe, konjakk og kaker etterhvert også. Men hva skal jeg servere til forrett? ← Ville servert noe med røkelaks jeg og Evt. varmrøkt ørret på en seng av friske urter og et par råstekte potetbåter ved siden av og hvitløkscreme fraiche. Eller noe med sopp kanskje? Fikk en gang forrett som bestod at steinsopp og kamskjell med balsamicovinaigrette. det var nydelig Pynte med litt urter rundt på tallerkenen der også. Søk litt på oppskriftssider på nettet, så finner du nok mye spennende
Crianza Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Helt enig i at røkelaks er en perfekt forrett. For å gjøre det enklest mulig, men likevel knallgodt ville jeg lagt laksen i lefser. Du smører lettrømme på tortillalefser og krydrer med fersk dill og litt nykvernet pepper. Så legger du noen salatblader over og ev litt finhakket agurk. Legg så godt med røkelaks over og rull lefsene sammen til ruller. Del rullene i 2 eller 3 biter og server. Knallgodt og enkelt. Nam nam. :-D
Gulltopp Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2007 Tusen takk for gode forslag. Det blir til at jeg går for røkelaks, det synes jeg er kjempegodt Skal teste ut med lefser og rømme i helgen! Skal spørre på polet ang viner, men har dere kanskje noen forslag til gode viner også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå