Gå til innhold

scrapbooking


Efelia

Anbefalte innlegg

Noen som holder på med det her? Lurer på i hvilke butikker i oslo området en kan få kjøpt papir, klistremerker o.l . Synes det er så dårlig utvalg i bokhandler, Panduro og lekebutikker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jo ikke helt hva slags scrapbook du har tenkt deg, men jeg har funnet en egen variant!

Alle billetter, flyere, bilder, kort osv jeg har lyst til å ta vare på putter jeg inn i et foto-album med plastlommer. Hvis jeg vil ha tekst til kan jeg skrive det på et kort å legge ved siden av eller i samme lomme der det blir plass. (Selve albumet har jeg trukket med et fint slikestoff!)

Jeg valgte denne løsningen fordi den er kjappere enn all limingen og sannsynligvis også billigere..

Det kan jo være et tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde på med scrapbook er en trend fra Amerika. (som alt annet..)

Når du skal lime inn bilder i fotoalbum, "pynter" en litt ekstra. Dette gjør at du får ett personlig preg over det.

Bruk av forskjellig farget papir, noen med mønster på, klistremerker, variere skrifttype på sidene.

Bruke plastlommer for å ta vare på billetter,løv,hårlokker + diverse.Det er mange forskjellige teknikker en kan bruke. Noen limer inn garn og filt for pynt,Klipper til rammer og pynt av papir, i det hele tatt klippe, lime, klistre,tegne osv. Sidene blir full av farge og liv, kan gjøre hva en vil med det. Er nybegynner selv, og har vel ikke tatt den helt ut enda, men kan love deg at ferieminner, bursdagsbilder, søte tantebarn får en helt annen sjarm etter en

"overhaling".

Du har sikkert sett noe lignende i fotobutikker?

Har sittet en stund med noen feriebilder + billettene, kvitteringer, brosjyrer o.l, og pakket det inn i album. Minnene står mye klarer frem, og så er det så mye mer moro å se i det! Samboern er helt fra seg av begeistring, og sier at ferien har kommet mer til sin rette. Hahaha, høres ut som om jeg er frelst vettu! :-?

Det er moro, men en må ha litt tålmodighet da... Bildene kastes ikke bare i albumet, har sittet i noen uker nå, ett par timer hver dag, og har bare limt inn ca 10 sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Efelia.

Scrapbooking er kjempegøy!!! Dette driver jeg også med, og kan bli sittende i flere timer i strekk. Blir rett og slett hekta. Vet ikke om det er lov å legge ut linker her, men på denne siden kan du iallefall bestille en hel del morsomme effekter til albumet ditt http://www.scrapbook.com/. Hvis linken blir fjernet, søk på "Scrapbook" på hele verden i Kvasir. Her har jeg fått mange nyttige og morsomme ideer.

Panduro Hobby har en avdeling på Sandvika Storsenter også, og denne butikken er 3-4 ganger så stor som den på Karl Johan. Hvis du har mulighet til å komme deg dit, er det jo verdt et forsøk.

Selv om det er litt dårlig utvalg på slike ting her i Norge, er det bare fantasien som setter grenser!

Lykke til med albumene dine i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd dette og synes det er litt artig.Men dårlig utvalg i butikker.Men har brukt glansbilder,klistremerker og klippet ut fra reklame,blader og tegnet litt.

Det meste kan brukes og det er utrolig artig og lage og ikke minst å få.

Tenkte at mitt neste prosjekt var album til svigermor.

Det er bare fantasien som setter stopper her innimellom når jeg går tom for ideer.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har såvidt begynt med dette jeg også, og synes det er kjempegøy! :D

Men som de andre her inne sier så sliter jeg også litt med å finne utstyr i hobbybutikkene her.

En annen superbra side er http://www.twopeasinabucket.com/default.asp

Der kan medlemmer vise fram sider de har laget, du kan kjøpe alt mulig slags utstyr, og de har også et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt jeg også, men har ikke tid og tålmodighet.

Men jeg har laget scrapbooks som gaver (jubileum o.l.).

Husker ikke helt hva butikken heter, men det ewr en kjede som selger album, papir og diverse sånt bla. på Byporten.. Bookholders.. ett-eller-annet. De har ikke klistremerker tror jeg, men noen fine album som er perfekte til sånt.

Jeg synes at det er morsomst å klippe ut, printe og lage mine egne dekorasjoner. Kjøper gjerne farget kartong som jeg klipper ut motiver i.

Ta også en titt på denne siden: http://no.msnusers.com/MaritsOnlineScrapbook

Masse gode ideer og linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min erfaring er at man får gjort mye med forskjellig farvet papir, en saks med mønster (har en som jeg kan bytte ut skjæret på til 4 forskjellige typer), litt klistremerker osv. Lagde en strålende bok etter ferien vår i fjor: Vi var 3 uker på bilferie i USA sammen med samba og svigers. Jeg sparte på alt som var av billetter, kort, kart osv. Så skrev jeg litt hver dag hvor vi hadde kjørt og hva vi hadde sett/gjort. Når jeg kom hjem skrev jeg ut disse notatene på data'n, printet det ut på pent papir med flott font, og limte dette inn i albumet. Begynte hele albumet med et amerikansk kart med linje for hvor vi hadde kjørt. Albumet er en fryd å se på og svigers ble dødsfornøyde da de fikk sitt (lagde to like). Brukte album med sort papir, bildene blir utrolig flotte da.

Har forresten også begynt (for 9 år siden!!!) med album til niesen min som hun skal få til konfirmasjonen. Albumet begynner med avisklipp fra den dagen hun var født!!! Og så litt bilder som vi har tatt underveis, tegninger hun har tegnet, billetter fra kino, teater osv vi har vært på. Hun kommer helt klart til å få et anderledes album (familien hennes tar jo mange bilder, men de jeg har er jo ofte anderledes), gleder meg til hun skal få det - om SEKS ÅR! Lager selvsagt også en til min andre niese på 3 år. Det krever planlegging, men jeg bare har en konvolutt hvor jeg samler saker/bilder/klipp og så limer jeg det inn når jeg har tid (nå er det flere år siden...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du har funnet mange internettsider, Livets datter! :D

Skal ta en titt i de i løpet av kvelden, blir mange timer det... Er egentlig skeptisk for å bestille noe over nett, man ser jo ikke hvordan produktet egentlig ser ut. Men jeg tror det er svaret, gidder ikke å vente i flere år på at det skal bli bedre utvalg av Scrapbook-produkter i norske butikker!

Noen som har erfaring med noen av disse sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

imax: det må nå bare være dne helt ideele gave til en konfirmant. (som de antakelig setter mye mer pris på 10 år senere, men det er en annen sak. Topp med gaver som varer!)

Fikk en veldig inspirasjon til å gjøre det samme. Men, jeg har jo ingen nieser eller nevøer jeg da. Får vel det med tid og studner. Men min bror må vel først finne seg dame før det blir unger... Og sambos søstre, de bør helst ikke produsere noen tantebarn på en god stund enda nei. De er da ikke konfirmert SELV enda (10 og 12 år gamle). Jeg har jo dessverre ikke tilgang på alt som trengs for å lage slike album til dem da, jeg har jo bare vært sammen med deres bror i 2 år. (Ja, han har små søsken. Ja, de er helsøsken. Han var vel bare så håpløs som unge da, at det tok en stund før de turte å prøve igjen? Det mobber jeg ham med i alle fall) Så da har jeg små "svigerinner" da. Generelt små utsikter til tantebarn på en stund enda (min bror kan jo alltids overraske, han er forsåvidt snart 22, men så kresen som han er, så skal det litt til...) Men jeg skal prøve å huske denne ideen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

jeg er også veldig glad i å lime inn i album og å spare på billetter, kort, kart osv.

Men jeg synes det er mer personlig med sånne ting enn med klistremerker og dill-dall som man har kjøpt i butikken. Altså: det er sååå mye man kan gjøre som ikke er "ferdigkjøpt"...

Imax - ditt album til niesen din høres helt nydelig ut. Det ligner på et album som moren min har laget til meg - det heter "boken om lmari", og starter med bilder av mamma og pappa som barn, historien om hvordan de traff hverandre, en tegning av mitt slektstre, historien om deres bryllup, og så alt om min fødsel. Toppes med avisutklipp, bilder, egen tekst, tegninger, søte tegneserier om barn, billetter, kort, hårlokker, mitt håndavtrykk, bilde av legen som tok meg i mot, ...... you name it!!

Dette er altså laget for hånd alt sammen - ikke fylt inn i en ferdig mal. Og det såååå fint!!

... så når jeg blir mor selv engang, skal jeg prøve å få til det. Eller hvis jeg blir tante, da!!

Tenker å lage scrapbook til venninnen min som skal gifte seg til sommeren - litt av det samme der. Mye bilder selvfølgelig, men også små ting som er "våre". Hun elsker feks McDonalds - altså blir det noen brosjyrer derfra med logoen deres. Hun elsker Nemi - altså blir det litt Nemi-striper. Hun er Brann-fan - altså blir det Brann-logoen..

Mitt poeng: gjør det personlig - det behøver ikke å være ferdigkjøpt for å være fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er egentlig skeptisk for å bestille noe over nett, man ser jo ikke hvordan produktet egentlig ser ut.

http://www.scrapbooking.no/

Dette er en norsk side, hvor du både kan melde deg på kurs, samt bestille div. produkter til albumet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Scrapperen

Hei Efelia og alle dere andre!

Jeg fikk akkurat høre at noen på denne siden etterlyste en butikk i Oslo-området for scrapbooking.. DET FINNES! Endelig! I Bærum, nærmere bestemt i Bærumsveien 385 på Gjettum. Det er butikk OG kurs-og scrappe-lokale! Gode Minner Norge AS heter det, 67540300/91743807.

De har åpent 14-19 tirsdag og onsdag pluss at disse dagene er det scrappe- eller kurs-kvelder fra 19-22! Torsdag 10-18, fredag 12-18 og lørdag 10-15. SCRAPBOOKING ER KJEMPEGØY!!!!!

Klem fra meg til alle scrappere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mzfire

Takket være denne tråden har jeg nå lyst til å prøve meg på å lage det jeg også . Har aldri gjort det før, men høres kjempe gøy ut. Noe for meg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Enn så lenge begrenser jeg meg til å lime inn bildene og skrive tekst, men jeg kunne ha lyst til å gjøre LITT mer utav det i alle fall, med litt farger og sånn. Klistremerker kanskje. Jeg kunne hatt lyst på "mønstersaks", eller sånn "stempel" som kutter ut mønster av papir, bare for litt pynt....

Tiden får vise....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...