gard Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Hei Jeg liker å lage mat og hvis man skal lage f.eks. god indisk mat er det klart bedre å bruke hele kyllingstykker sammenlignet med kyllingfileter. Men i de aller fleste butikkene er det meter på meter med kyllingfileter...og hvis man er heldig er det en pakke eller to men skikkelige kyllingstykker. Jeg lurer egentlig litt på hvorfor kyllingfileter er blitt så populært...i de aller fleste tilfellene blir de ganske tørre og kjedelige i smaken. Eller kanskje det bare er noe galt med kokkekunstene mine
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 Lager alltid INDERtikkamasala med kyllingfilet, jeg Funker fett det, selv om jeg hater å kutte den opp i biter. Føler jeg står og skjender de døde, også er det så lekkert når det tyter ut blodige sener.
Nilma Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Jeg lurer egentlig litt på hvorfor kyllingfileter er blitt så populært...i de aller fleste tilfellene blir de ganske tørre og kjedelige i smaken. Eller kanskje det bare er noe galt med kokkekunstene mine ← Skjønner akkurat hva du mener, det er ikke få ganger jeg har lett halve byen rundt for å finne en hel kylling. Helt enig i at det er mye bedre til veldig mange ting. Når det er sagt har kyllingfilet absolutt sin eksistensberettigelse, f.eks. i wok. Det er heller ikke noe problem å få kyllingfileten god dersom man steker den forsiktig (bruner den først og ettersteker i ovn), så akkurat det må nok ha med kokkekunstene dine å gjøre. Grunnen til at kyllingfilet er så populært er nok at det er så lettvint, jeg tror mange kvier seg for å gå løs på en hel kylling med skinn og ben og det hele. (Bare se på Blekksprutens traumer over å skjære filét, tenk deg da en hel kylling. )
Arkana Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Man får jo hel frossen kylling som du kan dele selv, og man får poser med frosne kyllinglår. Begge deler finnes i alle slags butikker. Personlig foretrekker jeg fileter og har ingen problemer med å få den saftig og god. I gryteretter som skal koke lenge bruker jeg derimot ofte kyllinglår.
pulverheksa Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Jeg gjør som arkana og kjøper hel frossen kylling, og frosne kyllinglår. Fileter kjøper jeg sjelden eller aldri, ikke fordi jeg ikke kan bruke dem, men jeg kommer ikke på å kjøpe dem.
Gjest Tweek Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Jeg bruker kylling fileter i tikka masala blandt annet. Men kylling har jo ikke så mye smak, men du kan få kylling til å smake "alt" fordi den er så nøytral
gard Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2007 Hei Ja, jeg kunne nok ha shoppet frossen kylling så det er mangel på planlegging fra min side. Men hvis man f.eks. skal lage noe godt på en fredag og er i butikken for å kjøpe skikkelige kyllingbiter så er det stort sett ikke å oppdrive...kun en haug med kylligfileter. Ja, kyllingfileten er nøytral slik at den kan brukes i det meste. Men kyllinglår og andre biter med bein i blir som regel mye saftigere når man koker det i f.eks. curry. Men jeg får vel satse på frossen kylling fremover og planlegge litt bedre
Gjest bada Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Jeg skjønner jeg er veldig heldig som bor i nærheten av en butikk med bredt utvalg i ferske kyllingprodukter: hele kyllinger, kyllinglår, utbenede kyllinglår og fileter bl.a. Det som er forkastelig med det at de fleste butikker bare selger fileter er at resten av kyllingene bare blir kastet. Folk vil ha (eller kanskje det er butikkene som bare vil ta inn, hva vet jeg) fileter, så da blir resten destruert. Dette gjelder i hvertfall Prior. (Jeg tviler på at kvalitetsprodusenter som Stange og Kjølberg driver slik.) Men det har da i hvertfall blitt litt fremgang i Norge: Gamle kyllingoppskrifter begynte som regel med ordene "tin kyllingen".
pulverheksa Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Kom på en sak, vi har flere ganger kjøpt fersk kylling ferdig marinert som de skal steke for butikksalg, men det har ikke vært noe problem å få kjøpe den rå. Ellers har de fleste velassorterte dagligvarehandelene fersk kyling, av typen gourmetkylling. De er for store for oss som er bare to, men da deler jeg den og fryser halve, som oftes enten lårene eller brystene. Og tenk på den gode kyllingkraften jeg koker av skroget. Kyllingkraft er også kjapt å lage siden den ikke skal koke lenger enn 45 min til 1 time, før den siles fra og kokes inn.
Nilma Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 Jeg skjønner jeg er veldig heldig som bor i nærheten av en butikk med bredt utvalg i ferske kyllingprodukter: hele kyllinger, kyllinglår, utbenede kyllinglår og fileter bl.a. *misunnelig* Ellers har de fleste velassorterte dagligvarehandelene fersk kyling, av typen gourmetkylling. De er for store for oss som er bare to, men da deler jeg den og fryser halve, som oftes enten lårene eller brystene. Og tenk på den gode kyllingkraften jeg koker av skroget. Kyllingkraft er også kjapt å lage siden den ikke skal koke lenger enn 45 min til 1 time, før den siles fra og kokes inn.← Det er det jeg også bruker å gjøre; partere kyllingen, fryse halvparten (om jeg ikke lager en gryte som tåler oppvarming) og koke kraft på skroget. Problemet er bare at butikkene her omkring ofte ikke har disse kyllingene inne, så jeg har flere ganger måttet dra på 2-3 butikker for å finne det, om i det hele tatt. Vet ikke om de bestiller inn for lite eller hva, men irriterende, det er det.
Gjest piaf Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 Ellers har de fleste velassorterte dagligvarehandelene fersk kyling, av typen gourmetkylling. De er for store for oss som er bare to, men da deler jeg den og fryser halve, som oftes enten lårene eller brystene. Og tenk på den gode kyllingkraften jeg koker av skroget. Kyllingkraft er også kjapt å lage siden den ikke skal koke lenger enn 45 min til 1 time, før den siles fra og kokes inn. ← Jeg gjør som pulverheksa - kjøper fersk gourmetkylling fra Prior, bruker bryst eller lår (og fryser det jeg ikke bruker) og koker kraft på skroget. Men det er en typisk søndagsaktivitet for meg, for litt tid tar det jo (jeg koker forresten kyllingkraften i halvannen time, etter The River Cafés oppskrift). Skulle imidlertid gjerne hatt ferske kyllinglår i butikkene - det eneste alternativet er fra Stange, og det blir litt heftig pris til hverdags. Savner også kyllingbryst med skinnet på, da blir de mye bedre om man ovnssteker dem hele. Men de jeg bener ut selv får selvsagt beholde skinnet, og er nesten dobbelt så store som de ynkelige "vanlige". På generell basis er jeg forøvrig irritert på "tilretteleggingen" med stadig mer bearbeidede råvarer, også i ferskvaredisken: ferdige marinerte fileter, bare til å sette i ovnen. Man blir ikke kjent med råvarene man skal bruke på den måten! Føler meg faktisk undervurdert av matvarebransjen/industrien noen ganger.
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #12 Skrevet 4. januar 2007 Vi får det vi betaler for. Det er et altfor stort fokus på pris og dermed blir det slik at flertallet bestemmer. Og i Norge har flertallet bestemt at mat skal handles billig. Er det ikke mange som kjøper fersk kjøttvarer, så er det reinspikka tap for butikken å ta det inn. På større steder er det mer mangfold i butikker enn på små steder. Når det gjelder kylling pleier vi å kjøpe hele kasser på Obs med 10 kyllinger til 249,- til 299,- som de har på tilbud med jevne mellomrom. De har også kyllingvinger og kyllinglår i 2,5 kg og 5 kg kasser. Vi planlegger maten og tar opp kvelden før. Funker fint det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå