ilona Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Mannen min ønsker å skaffe bunad (Rogaland) til vårt bryllup. Jeg lurer på hva skulle jeg i så fall hatt på meg? Bunad for meg er ikke aktuelt, og jeg er ikke så veldig gira for vanlige bryllupskoler heller. Har dere gode ideer? Gjerne med bilde!
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 heldiggris, mannen min vil ikke ble sett død i bunad og jeg syns det er så stiiiilig................... *misunnelig*
Gjest Scaphoid Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Synes Rembo Styling kjolene passer fint til bunad, som under: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...s=3&adTypeId=67
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 (endret) Jeg er av den oppfatning at det er bare ett klesplagg som passer til bunad, og det er bunad. Det ser urteit ut med brud i bunad og brudgom i sjakett eller dress, evt. brud i brudekjole og brudgom i bunad. Man skal tross alt matche hverandre når man gifter seg, og bunad er et så spesielt antrekk at det ikke passer sammen med noe annet. Den finn-annonsen som ligger i innlegget over viser jo det med all tydelighet - klesmessig krasjer de totalt! Endret 4. januar 2007 av niomi
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Hva med en drakt som kan matche bunadsstilen uten selv å være en bunad? (hvorfor er ikke bunad aktuelt forresten? jeg synes brudepar i bunad er kjempestilig)
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 jeg er ikke enig med niomi, jeg syns en brud godt kan han brudekjole selvom mannen har bunad. However syns jeg det ser teit ut med dame i bunad og ikke mannen.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 jeg er ikke enig med niomi, jeg syns en brud godt kan han brudekjole selvom mannen har bunad. However syns jeg det ser teit ut med dame i bunad og ikke mannen. ← Jeg synes omvendt. Dame i bunad og mann i sort dress/sjakett kan være fint, men det fineste til bunad er helt klart bunad. Mannfolk i bunad er stilig.
Gjest Gjesten Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Eg syns brudeparet begge skal gå i det dei føler seg finast i eg. Og vil mannen din ha bunad, og du ikkje, så gjer de det. Kjenner brudepar der mannen har gått i bunad og brura ikkje, og dei var like nydelege som andre brudepar. Sjølv tykkjer eg denne er nydeleg, og passar til litt ansleis bryllaup. Dei andre kjolane hennar er også nydelege. Lykke til!
ilona Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2007 Mannen min har lenge hatt veldig lyst på bunad, og jeg synes det er stilig. Han hadde nok lyst å gi meg også bunad, men siden jeg ikke er norsk, føles det ikke riktig å bære norsk bunad. Jeg har rett å slett ikke lyst, men vakre er de. Dere som mener at bare bunad+bunad kan passe sammen, mener altså også at mannen min aldri kan bunad uansett siden jeg ikke har det? Jeg synes bildene fra finn.no var veldig fine, og overbeviste meg om at det går ann å finne noe som passer. Kansje jeg som fremmed element ikke klarer å ta bunadene alvorlig nok... Kjolene som er vist her er nok alt for klassiske brudekjoler for min smak, og prisen blir nok ikke heller helt min stil.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 (endret) Han hadde nok lyst å gi meg også bunad, men siden jeg ikke er norsk, føles det ikke riktig å bære norsk bunad. Jeg har rett å slett ikke lyst, men vakre er de. Jeg har full aksept for at du ikke føler det riktig å bære bunad. Men lurer likevel på hva du legger i at du "ikke er norsk"? (det er jo flere som f.eks flytter til et land som likevel ønsker seg en drakt med lokale tradisjoner.. tilhørighet kan handle like mye om å gjøre valg som om å ha en forhistorie) Endret 4. januar 2007 av Aurora Vaniljesaus
Gjest Scaphoid Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 Hva med en av disse fantasi-drakene, eller fantasi-bunader, altså kjoler/draker som ligner bunader uten å ha en tilhørighet og historie og dermed ikke kvalifiserer til bunad? Da slipper du å føle at du har noe som du ikke har tilhørighet til.
ilona Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2007 Men lurer likevel på hva du legger i at du "ikke er norsk"? ← Jeg er finsk statsborger som har vært bosatt i Norge noen år.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er finsk statsborger som har vært bosatt i Norge noen år. ← Finnes det noen type finsk folkedrakt eller tradisjonelle klær? Det kunne jo blitt en spennende symbolikk, da..
ilona Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2007 Finnes det noen type finsk folkedrakt eller tradisjonelle klær? Det kunne jo blitt en spennende symbolikk, da.. ← Der har du rett. Kjenner f.eks norsk-tyrkisk par som brukte varendes drakter i kryss, altså tyrkisk brud med norsk bunad etc. Veldig stilig. Det finns nasjonaldrakter i Finland, men selvsagt ikke i hele tatt i samme omfang. De som finnes er ofte direkte kopier fra gamle drakter fra et spesifikt sted, gjerne fra områder som ikke lenger hører til Finland. Mannen min er oppvoks "med" Rogalands bunad, jeg har ingen som kobling til noen av finske draktene.
Arkana Skrevet 4. januar 2007 #15 Skrevet 4. januar 2007 Jeg synes bunad er et såpass spesielt plagg at ingenting annet enn bunad passer. Fantasidrakt er også mulig, men vanlig brudekjole eller selskapskjole ville jeg synes så rart ut.
Kykkelikokos Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Jeg synes i hvert fall at brudeparet på bildene på finn.no var kjempeflotte sammen. Grunnen til at mange mener det ikke passer, er kanskje at de har veldig sterke meninger og tradisjoner rundt bunader?
MarianneHR Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Hos oss hadde mannen rogalandsbunad og jeg hadde brudekjole. Så jeg er vel kanskje inhabil i diskusjonen
Mia78 Skrevet 4. januar 2007 #18 Skrevet 4. januar 2007 Kjæresten min skal ha bunad og jeg skal ha brudekjole -tror det blir kjempefint!Synes bare det er viktig at man velger en som litt enkel og ikke for glamorøs.
Gulltopp Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Mannen min giftet seg i den islandske nasjonaldrakten for herrer og jeg i en kjole fra Rembo Styling. Nå er ikke den islandske nasjonaldrakten like mye utsmykket som de fleste norske bunader, mer dresslignende. Uansett, vi var skikkelig stilige sammen. Jeg synes du godt kan gifte deg i brudekjole selv om mannen din skal ha på bunad. Det er jo dere som bestemmer, det er jo tross alt deres dag.
Sagitarius 78 Skrevet 4. januar 2007 #20 Skrevet 4. januar 2007 Hei. Mannen min skal ha bunad, og jeg syns det er veldig stilig med bunad på menn. Men jeg vil heller ikke gifte meg i bunad, drømmen om hvit kjole står sterkt i meg. Jeg syns det er mange kjoler som passer til bunad. Men de jeg syns passer best er de enkle, og kanskje en kjole som likner bunaden, altså md korsetliv og rund hals med skulderstropper. Og broderier i kjolen. Syns vel ikke de kjolene med mye kjolevidde(skikkelig prinsesse-ballkjole) og kakekjoler passer så godt. heller ikke de mer trendy og spesielle kjolene (som feks rembostyling). Men dette er min smak. Hvis man tenker litt på farger, detaljer og stilen i bunaden skal matche kjolen så tror jeg man kan finne mange kjoler som matcher med bunaden til mannen. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå