Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #1 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er lamslått over en ting: Folk som klager over at partneren ikke gjør sin andel av husarbeidet.. og som samtidig faktisk samtidig vasker parnerens klær??? Hvor vanskelig er det å la være å gjøre den jobben og overlate den til parneren selv? Det samme med alle andre oppgaver som "kun går ut over partnere" selvfølgelig, men klesvasken er et ypperlig eksempel.
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 #2 Skrevet 4. januar 2007 (endret) Nå har ikke jeg dette problemet, men jeg synes jo deter litt rart at man da eventuelt kun vasker sine egen klær . Vi sorter ikke vasken etter hvem sine klær det er , men etter farger og grader Endret 4. januar 2007 av Gamle Alex
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 vaskerommet er mitt domene og nåde den som våger seg inn der. Vi har fordelt opgavene her i huset, og tar han ikke sin del blir jeg sur. Men det betyr ikke at jeg kan la vær å holde min del av avtalen.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 2 grunner her i huset: 1: Jeg bruker mer tid på å plukke ut hans klær enn å vaske de (har kun plass til felles kurv). 2: Jeg er usikker på om han hadde merket at han hadde skitne klær (med unntak av boxere og sokker) før jeg hadde blitt flau på hans vegne.
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er lamslått over en ting: Folk som klager over at partneren ikke gjør sin andel av husarbeidet.. og som samtidig faktisk samtidig vasker parnerens klær??? Hvor vanskelig er det å la være å gjøre den jobben og overlate den til parneren selv? Det samme med alle andre oppgaver som "kun går ut over partnere" selvfølgelig, men klesvasken er et ypperlig eksempel. ← Det er de samme som klager når partner gjør noe, for det blir gjort "feil". Disse klager også på at partner ikke hjelper til med huset, og gjerne også ikke passer barna. Naturligvis vil ingen gjøre noe når det bare blir feil allikevel, og gjort opp igjen av et petimeter. Nei, de fleste som klager på slikt, kan skylde seg selv. -niomi- rotehue
Hobgoblin Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Enig med trådstarter i at det er rart. Hvorfor klage når man frivillig gjør unødvendig arbeid? Vi har alltid vasket klærne våre separat, og vi har hver vår skittentøykurv. Og vi har ikke god plass... Slik blir det mest rettferdig: Jeg bruker mye mer klær enn han gjør. Skulle vi vasket annen hver gang, ville han ha vasket 2/3 mine klær, og 1/3 sine. Vaske klær er så kjedelig at det ville vi ikke en gang vurdert å fordele som en min/din oppgave... Jeg haaater å henge opp tøy!
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 Enig med trådstarter i at det er rart. Hvorfor klage når man frivillig gjør unødvendig arbeid? Vi har alltid vasket klærne våre separat, og vi har hver vår skittentøykurv. Og vi har ikke god plass... Slik blir det mest rettferdig: Jeg bruker mye mer klær enn han gjør. Skulle vi vasket annen hver gang, ville han ha vasket 2/3 mine klær, og 1/3 sine. Vaske klær er så kjedelig at det ville vi ikke en gang vurdert å fordele som en min/din oppgave... Jeg haaater å henge opp tøy! ← Det synes jeg høres rart ut! Hva hvis dere får barn, ska lde også vaske de selv så det ikke blir urettferdig
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Det synes jeg høres rart ut! Hva hvis dere får barn, ska lde også vaske de selv så det ikke blir urettferdig ← Enig. Det høres rart ut å fordele klesvasken i mitt og ditt. Hva med fellesting som håndklær, duker og sengetøy?
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Enig. Det høres rart ut å fordele klesvasken i mitt og ditt. Hva med fellesting som håndklær, duker og sengetøy? ← Klipper det i to Tenke de må ta det annen hver gang- Blir slitsomt synes jeg
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 Klipper det i to Tenke de må ta det annen hver gang- Blir slitsomt synes jeg ← Dekker de på til bare seg selv når de skal spise også? Lager en porsjon middag så får den andre lage til seg selv? "Rettferdighet" høres stusselig og slitsomt ut.
Hu i Svingen Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 Er enig med Aurora jeg. Jeg har kun vasket mine egne klær i over ti år nå, og det passer meg helt fint. Håndklær og sengetøy deler vi på. Vasker heller ikke så ofte at det er et problem med for lite tøy i maskinen, får fire fulle vasker med mine klær hver gang jeg tar sjauen, jeg. Og det holder. En fordel er at jeg vet at jeg har de klærne jeg trenger når jeg trenger dem. Og at de ikke har blitt for små, rosa eller krøllete.
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2007 #12 Skrevet 4. januar 2007 En fordel er at jeg vet at jeg har de klærne jeg trenger når jeg trenger dem. Og at de ikke har blitt for små, rosa eller krøllete. ← Små, rosa og krøllete klær klarer jeg fint å få til selv.
Gjest gurimalla Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 Enig med trådstarter i at det er rart. Hvorfor klage når man frivillig gjør unødvendig arbeid? Vi har alltid vasket klærne våre separat, og vi har hver vår skittentøykurv. Og vi har ikke god plass... Slik blir det mest rettferdig: Jeg bruker mye mer klær enn han gjør. Skulle vi vasket annen hver gang, ville han ha vasket 2/3 mine klær, og 1/3 sine. Vaske klær er så kjedelig at det ville vi ikke en gang vurdert å fordele som en min/din oppgave... Jeg haaater å henge opp tøy! ← Hvordan fordeler dere det andre husarbeidet slik at det blir rettferdig? Han bruker flere glass og tar mer oppvask? Du vasker mindre gulv fordi du ikke bruker hele leiligheten?
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #14 Skrevet 4. januar 2007 Her er det vel snakk om de som klager over at partner ikke tar tak i noe i hjemmet, og at den ene blir sittende med alt. Og da vil jo en naturlig del være å ikke ta den andre personens klesvask, f.eks. Bedre er det vel at man faktisk prater sammen og fordeler oppgaver, dersom det er veldig skjevfordelt. Her i huset lager mannen mat hver dag og er generelt flink til å rydde, mens jeg er mer et kaosmenneske. Derfor har vi fordelt det slik at jeg da har ansvar for klesvask og at kjøkkenet er rent og pent, mens han lager mat og rydder en del og vasker badet (noe jeg syns er ekkelt...) Resten tar vi i fellesskap.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2007 #15 Skrevet 4. januar 2007 1: Jeg bruker mer tid på å plukke ut hans klær enn å vaske de (har kun plass til felles kurv). ← Enig i denne. Vi har forsåvidt plass til hver våre kurver, men likevel. Ellers er det praktisk for meg også å blande klærne, for da blir maskinen fortere full, og jeg kan vaske klærne mine oftere enn om det bare var mine klær. Dvs klærne kan rulere (?) fortere mellom hver bruk... Også synes jeg klesvask er en såpass liten oppgave at jeg ikke setter inn kampen der. Dessuten vasker han av og til han også, og henger alltid opp når jeg ber han om det. Her i huset er det verre at han _aldri_ vasker hobbyrommet sitt, som også fungerer delvis som stue. han har vel heller aldri vasket bad, trapper osv. På den annen side jobber jeg hjemmefra og har hatt mye mer fritid enn han de siste årene, så husarbeidet har i stor grad ligget på meg uten at det har vært noe problem - annet enn at jeg nå må si fra om de tingene jeg ikke har tid til/gidder å ta hovedansvaret for lengre nå som jeg har mer å gjøre... Han ser det ikke av seg selv, i hvert fall.
celise Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Nå har ikke jeg dette problemet, men jeg synes jo deter litt rart at man da eventuelt kun vasker sine egen klær . Vi sorter ikke vasken etter hvem sine klær det er , men etter farger og grader ← Nå var det ikke spørsmål om hva velfungerende familier gjør. Trådstarter har sikkert (vil jeg tro) ingenting i mot at klesvasken er felles i familier der begge parter gjør like mye i heimen. Eller at begge er fornøyde med den arbeidsdelingen de har, og at begge følger opp. Poenget er at mange jenter syter og klager over guttas manglende husarbeid. Da mener jeg det er ok å for eksempel la være å ta klesvasken. Selv om det ikke nødvendigvis er så mye merarbeid å ta begges sammen. Det er mest for å statuere et eksempel. Og mye bedre for begge enn å gå rundt og være sur.
Hu i Svingen Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Det synes jeg høres rart ut! Hva hvis dere får barn, ska lde også vaske de selv så det ikke blir urettferdig ← Ja så klart. Når de blir store nok i hvert fall. Vil vel dele på det også tenker jeg. Dekker de på til bare seg selv når de skal spise også? Lager en porsjon middag så får den andre lage til seg selv? "Rettferdighet" høres stusselig og slitsomt ut. ← Hvordan fordeler dere det andre husarbeidet slik at det blir rettferdig? Han bruker flere glass og tar mer oppvask? Du vasker mindre gulv fordi du ikke bruker hele leiligheten? ← Alle andre oppgaver gjøres i fellesskap, eller vi tar det som det faller seg, men dette med klær går på personlig hygiene i mitt hode. Jeg ber ikke Donnie pusse tennene mine f.eks. Det betyr jo ikke at vi ikke kan sette på eller henge opp en vask for hverandre, men at man selv tar vare på seg selv og sin hygiene. Helt naturlig for meg.
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #18 Skrevet 4. januar 2007 Poenget er at mange jenter syter og klager over guttas manglende husarbeid. Da mener jeg det er ok å for eksempel la være å ta klesvasken. Selv om det ikke nødvendigvis er så mye merarbeid å ta begges sammen. Det er mest for å statuere et eksempel. Og mye bedre for begge enn å gå rundt og være sur. ← Det funket ikke for min del. Han vasket da en maskin med hans klær når han trengte det. Resten var fortsatt mitt. Jeg lot være å vaske badet da det var hans tur og vasket det da ikke uka etterpå som jeg skulle ha gjort. Etter 6 uker orket jeg ikke mer og vasket badet. Da jeg var syk så ble ikke badet vasket på flere måneder. Det er bare å innse at noen bare ikke gidder uansett hva vi gjør og ikke gjør. Spørsmålet blir da hva man gjør med det. En annen ting er at det påvirker jo parforholdet negativt. En sliten og sur partner betyr kanskje mye mindre sex og nærhet.
Hu i Svingen Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Det er bare å innse at noen bare ikke gidder uansett hva vi gjør og ikke gjør. Spørsmålet blir da hva man gjør med det. En annen ting er at det påvirker jo parforholdet negativt. En sliten og sur partner betyr kanskje mye mindre sex og nærhet. ← Hva man gjør? Da flytter man.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #20 Skrevet 4. januar 2007 For å presisere: jeg har INGENTING i mot at folk har felles klesvask. Jeg og min mann har da også felles klesvask.. Jeg bare undrer meg over at man faktisk fortsetter å ha felles klesvask.. eller ennå verre; plukke opp partnerens klær fra gulvet og så vaske dem; dersom partneren gjør så lite husarbeide at dere klager over det på et nettforum..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå