L@dy Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Ja, det er det jeg lurer på. Er klar over at det vil kunne varierer litt fra mnd til mnd da.
Irie Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Det kommer litt ann på hvordan man definerer eget forbruk. Hvis det utelukker mat bare til meg (litt godis på jobb osv), transport (busskort) og slikt så er det ikke så mye. 500 kr/mnd sånn til vanlig, litt mer i perioder (når jeg trenger nye klær/salg) eller når vi har ekstra god råd. Men jeg har ikke tall på det egentlig. Men vil tro at 500 kr er sånn omtrentlig det som går "bare til meg" og på ting som jeg trenger og har lyst på.
L@dy Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2007 Jeg tenker på klær, sminke, ut på byn, julegaver, kafe`, en brus på butikken eller hva en nå har lyst på eller trenger. Men er enig med deg at 500 ikke er så mye nei...
Nokia Skrevet 4. januar 2007 #4 Skrevet 4. januar 2007 Oi, det er vanskelig å si hva som bare går til meg! Men sånn ser regnestykket vårt ut: Total inntekt: ca 42.000,- Utgifter (strøm, tlf,bensin, barnehage osv: 14.000,- Lån: 13.000 Leasing: 4500 Da gjenstår det ca 11.000 til mat, klær, frisør, fornøyelser mm for en familie på tre. Vi må tenke oss litt om hva vi bruker penger på, men vi klarer oss greit!
Kaffeavtalen Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Oi, det er vanskelig å si hva som bare går til meg! Men sånn ser regnestykket vårt ut: Total inntekt: ca 42.000,- Utgifter (strøm, tlf,bensin, barnehage osv: 14.000,- Lån: 13.000 Leasing: 4500 Da gjenstår det ca 11.000 til mat, klær, frisør, fornøyelser mm for en familie på tre. Vi må tenke oss litt om hva vi bruker penger på, men vi klarer oss greit! ← Hadde jeg bare hatt det til oss 5, men vi klarer oss vi også!
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Dette synes jeg er et merkelig spørsmål. Det eneste jeg bruker penger på som ikke er til "eget bruk" er fadderbarnet og bursdag/julegaver.. (?) Alt annet jeg bruker er jo på ting til meg selv.. (husleie, mat, studielån osv osv)
L@dy Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2007 Dette synes jeg er et merkelig spørsmål. Det eneste jeg bruker penger på som ikke er til "eget bruk" er fadderbarnet og bursdag/julegaver.. (?) Alt annet jeg bruker er jo på ting til meg selv.. (husleie, mat, studielån osv osv) ← Altså, det meste er jo på en eller annen måte eget forbruk ja, mat, toalettpapir osv, men det vil gå inn under kontoen for mat ,regning og diverse. Jeg tror det vil bli lettere å ha litt oversikt, når en er flere enn en.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 4. januar 2007 #8 Skrevet 4. januar 2007 Altså, det meste er jo på en eller annen måte eget forbruk ja, mat, toalettpapir osv, men det vil gå inn under kontoen for mat ,regning og diverse. Jeg tror det vil bli lettere å ha litt oversikt, når en er flere enn en. ← Kè? Sorry, men nå forstod jeg virkelig ikke hva du mente her..
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #9 Skrevet 4. januar 2007 Penger "bare til meg", dvs til klær, sminke, fest og moro: 5-6000 i måneden.
L@dy Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2007 Jeg skrev: Altså, det meste er jo på en eller annen måte eget forbruk ja, mat, toalettpapir osv, men det vil gå inn under kontoen for mat ,regning og diverse. Jeg tror det vil bli lettere å ha litt oversikt, når en er flere enn en. Kè? Sorry, men nå forstod jeg virkelig ikke hva du mente her.. ← Det var mer svar på det du skrev lenger opp, at: Alt annet jeg bruker er jo på ting til meg selv.. (husleie, mat, studielån osv osv) Poenget er igrunn at jeg har "min" del penger, samme har sambo, men så har vi EN konto der felles utgifter som mat og regninger blir plassert. Dvs, vi har det ikke helt sånn enda, men plan til å ha det sånn. Og derfor lurte jeg da på hvor mye folk har som sine egne penger og sitt eget forbruk hver mnd som ikke inkluderte felles regninger, mat osv.
Lizzie Skrevet 4. januar 2007 #11 Skrevet 4. januar 2007 Vi, dvs jeg, har akkurat innført et slikt system. Etter modell fra en kollega har vi forsøkt med 3000 i måneden til oss selv. Om det er nok gjenstår å se for vi har ikke holdt på lenge nok! Kollegaen min klarer å spare...
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #12 Skrevet 4. januar 2007 Noen fast sum har ikke vi. Det kommer veldig ann på hva vi har til disposisjon og hva jeg trenger/har lyst på. Noen måneder er det lite til overs, andre måneder kan vi bruke mer. Eksemper i september var en venninne og jeg i London 4 dager; da rant det ut ca 10 000,- Det er jo ikke hverdagslig akkurat. Men dette var en del gaver også - ikke bare til meg selv da. Men likevell. Det er store variasjoner.
Nynaeve Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 200-300kr mnd. Hadde jeg hatt mer å rutte med hadde jeg brukt mer og nei, jeg kjøper ikke noe særlig klær til meg sjøl....
nat26 Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 Vi, dvs jeg, har akkurat innført et slikt system. Etter modell fra en kollega har vi forsøkt med 3000 i måneden til oss selv. Om det er nok gjenstår å se for vi har ikke holdt på lenge nok! Kollegaen min klarer å spare... ← Sånn er det her og.Vi har 1500kr hver som vi kan bruke på oss selv.Vi har en regningskonto hvor vi overfører penger hver mnd.Dvs jeg overfører lønna mi minus 1500kr som jeg har på kontoen min,det samme gjør mannen.På slutten av mnd overfører vi det som er igjen på sparekontoen
Smarties Skrevet 5. januar 2007 #15 Skrevet 5. januar 2007 Dvs jeg overfører lønna mi minus 1500kr som jeg har på kontoen min,det samme gjør mannen.På slutten av mnd overfører vi det som er igjen på sparekontoen Hmm, det var igrunnen ikke så dumt, kanskje... Hva skal de 1500 dekke da? Er det alt av blader, sminke, klær, fornøyelser osv? (F. eks. kino, brus, hvis man går ut og spiser, går på kafè el.l.?) Vi har det egentlig omvendt.. Vi setter av 1500 hver på en "matkonto", og så går faste avgifter ut dit de skal (lån, husleie, billån, studielån osv..). Den løsningen med å føre over det som "blir til overs" kan jo bli litt urettferdig da, hvis det er (store) forskjeller i inntekten / lån osv.. Men jeg fikk litt å tenke på nå, ja
messy Skrevet 5. januar 2007 #16 Skrevet 5. januar 2007 Lever p studielån sammen med min samboer. Der har vi 2500 i husleie (tilsammen ca 5000 for begge to) og vi setter 2000 hver inn på en matkonto. Så da har jeg ca 1500 kroner til å bruke på meg selv, der 500 går til busskort. Så summa sumarum; ca 1000 kroner på sminke, byn, snop, klær o.l. Men vi overlever og klarer til og med å spare litt..
nat26 Skrevet 5. januar 2007 #17 Skrevet 5. januar 2007 Hmm, det var igrunnen ikke så dumt, kanskje... Hva skal de 1500 dekke da? Er det alt av blader, sminke, klær, fornøyelser osv? (F. eks. kino, brus, hvis man går ut og spiser, går på kafè el.l.?) Vi har det egentlig omvendt.. Vi setter av 1500 hver på en "matkonto", og så går faste avgifter ut dit de skal (lån, husleie, billån, studielån osv..). Den løsningen med å føre over det som "blir til overs" kan jo bli litt urettferdig da, hvis det er (store) forskjeller i inntekten / lån osv.. Men jeg fikk litt å tenke på nå, ja ← Det dekker alt det som ikke har noe med den andre å gjøre liksom.Om jeg skal på kafe med noen venniner,frisør,kjøper blader og sånt blir det av lommepengene mine.Synes det fungerer utrolig bra.Man blir litt gjerrig har jeg merket Kjøper ikke så mye unødvendig lenger,man har det i bakhode hele tiden at de pengene skal vare en hel måned. Når det gleder lån og sånt så har vi "bare" huslån,ingen av oss har studielån så det blir kanskje annerledes
Betsy Skrevet 5. januar 2007 #18 Skrevet 5. januar 2007 Jeg har alt fra kr 2 000,- til kr 8 000,- å bruke på meg selv hver måned. Normalt ligger det på ca kr 3 000,-. Blir forøvrig litt inspirert av tråden her til å bli litt mer fornuftig! Bruker altfor mye penger på dilldall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå