Gå til innhold

Sparekonto for barn

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Vi skal opprette ein sparekonto for vårt første barn når han blir født. Bør vi opprette ein konto i hans navn, eller i våre navn? Meiner å hugse å ha hørt noko om at det ikkje er gunstig å spare i barnets navn med tanke på skatt og slike ting seinare.

Nokon som veit?

Gjest gjesta
Skrevet

Du må skatte av rentene uansett om pengene står i barnet sitt navn eller deres da dette kommer på en av foreldrenes selvangivelse uansett.

Det har betydning dersom beløpet når en viss størrelse. Da vil overformynderiet ivareta pengene for barnet og dere mister råderett. Tror beløpet er på rundt 75 000 i dag. Står pengene i deres navn så skjer det ingenting

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Hmm... Korleis gjer de andre dette då? Er vel i grunnen ikkje noko problem å spare i barnets navn?

Gjest gjesta
Skrevet

Ingen problemer med å spare i barnet navn.

Bare nevner at dersom beløpet når en viss størrelse så går overformynderiet inn og overtar pengene. Deres jobb er å ivareta barnets interesser. Da kan pengene ikke disponeres fritt før barnet er myndig.

Problemstillingen har aldri vært akuell for mine barn for så mye penger har de aldri hatt på kontoene sine.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Ingen problemer med å spare i barnet navn.

Bare nevner at dersom beløpet når en viss størrelse så går overformynderiet inn og overtar pengene. Deres jobb er å ivareta barnets interesser. Da kan pengene ikke disponeres fritt før barnet er myndig.

Problemstillingen har aldri vært akuell for mine barn for så mye penger har de aldri hatt på kontoene sine.

Tenkte på det eg også... :ler:

Takk for svar!

Skrevet

Vi sparer og i vårt navn og ikke i barnets.

Skrevet

Må legge til at overformynderiets konto gir veldig gode renter i forhold til banker.

Det er heller ikke noe problem for barna å avslutte eller ta ut penger av kontoen når de blir over 18 år, før det er det vel mulig dersom barna og foreldre sammen skriver brev og begrunner uttaket.

Skrevet

Vi sparer både i barnas navn, og i vårt eget navn.

Greit med litt av begge deler.

Og det er egentlig overraskende raskt det blir penger på en slik sparekonto om en har fast sparing...

Vi sparer bare 200,-/mnd til hvert barn i barnets navn, samt setter inn penger fått til dåp, bursdag og jul.

Og Lillebanan som nå blir 2 år har allerede passert 10 000,-

Summen øker jo med minst 2000,- hvert år fremover med kun det vi sparer til dem.

Da nærmer vi oss 50 000 innen han blir 18 år (og barnetrygden opphører)

Og så kommer gaver til jul, bursdag og konfirmasjon i tillegg...

Så 75 000 kan gå "lett" selv med små sparebeløp...

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet

Vi har eigen sparekonto med faste trekk vi også, men har lyst å spare på ein seperat konto til kvart barn. Trur nok vi kjem til å opprette ein konto i barnets namn, sjølv om vi risikerer å komme over overformynderi-grensa.

Sparar de på vanlege kontoar, eller i fond, forresten? Vi sparar i fond sjølv, vurderer fond-sparing til den vesle også. *tenke*

Skrevet
Sparar de på vanlege kontoar, eller i fond, forresten?

Vi sparer i fond på det som står i vårt navn, og på vanlig sparekonto i barnas navn

Skrevet

Jeg tror jeg ville spart i mitt navn, og så krevd at pengene skulle brukes til egenkapital til bolig eller noe annet fornuftig f.eks.

Kjedelig å spare kanskje mange tusen i barnets navn og når barnet blir 18 så blir det brukt opp på bare tull.

Skrevet

Hvis du sparer i barnetsnavn kan det gi barnet problemer med å få fullt stipend og lån når det skal studere...

Har man for mye penger på sparekontoen blir stipendet redusert..

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Husk også på at dersom kontoen står i barnets navn må man ha begge foreldres underskrift for å ta ut penger.

Personlig ville jeg laget en sparekonto for barnet, men ikke spart store summer på denne. En slik sparekonto kan være fint for barnet å sette inn "egensparte" penger og gaver på. Skal du derimot spare større summer ville jeg gjort dette i eget navn av flere årsaker:

- letter å ta penger ut av kontoen/flytte penger til bedre rente ol

- barnet får ikke automatisk tilgang til pengene når det fyller 18 år

- overformynderiet har ikke noe med saken å gjøre uansett sum

- enklere ved evt samlivsbrudd

osv

Annonse
Skrevet

Vi har en konto i hennes navn som vi sparer litt på, samt for gaver ol.

Vi sparer også barnetrygden, men den blir satt på en sparekonto i mitt navn. Vi har valgt denne løsningen, ikke så mye av redsel for overformynderiet (tror de er ganske fornuftige, jeg), men rett og slett fordi vi ikke ønsker at Snupp skal få full disposisjonsrett over 150-200.000 bare fordi hun blir 18.

Vi håper jo selvfølgelig hun blir fornuftig nok til å ikke bruke alt på tull, men det er for mye penger tilå ta den sjansen.

Skrevet

Vi har både sparekontoer i barnets og vårt navn. Enn så lenge går sparepengene inn på jr konto.

Skrevet

Vi vil også opprette sparekonto for barnet når det kommer, men tenker å spare i vårt navn. Føler det er lettere å ta av pengene dersom det er noe h*n trenger og ønsker seg underveis når det fremdeles er våre penger, og også fordi vi ønsker at pengene skal gå til noe fornuftig som f.eks. egenkapital til bolig, ikke bare bli sølt bort når h*n blir myndig. Det kan bli mye penger å disponere for en ungdom.

Skrevet
Jeg tror jeg ville spart i mitt navn, og så krevd at pengene skulle brukes til egenkapital til bolig eller noe annet fornuftig f.eks.

Kjedelig å spare kanskje mange tusen i barnets navn og når barnet blir 18 så blir det brukt opp på bare tull.

Signerer! Jeg er veldig fornuftig med penger, men var slettes ikke det da jeg var 18 og fikk tilgang på over ti tusen kroner (noen år siden, ja...). Det var sølt bort i løpet av relativt kort tid...

Hvis du sparer i barnetsnavn kan det gi barnet problemer med å få fullt stipend og lån når det skal studere...

Har man for mye penger på sparekontoen blir stipendet redusert..

Dette har vi også tenkt på, og har derfor sluttet å spare til våre i deres navn (men lar de kontoene stå). Vi vil nå opprette konto til hver av barna i våre navn og fortsette og spare på disse. Vi ønsker at pengene skal brukes som f.eks egenkapital på egen bolig, studielån regner vi med vil være like gunstig når den tid kommer som nå.

Vi har en konto i hennes navn som vi sparer litt på, samt for gaver ol.

Vi sparer også barnetrygden, men den blir satt på en sparekonto i mitt navn. Vi har valgt denne løsningen, ikke så mye av redsel for overformynderiet (tror de er ganske fornuftige, jeg), men rett og slett fordi vi ikke ønsker at Snupp skal få full disposisjonsrett over 150-200.000 bare fordi hun blir 18.

Vi håper jo selvfølgelig hun blir fornuftig nok til å ikke bruke alt på tull, men det er for mye penger tilå ta den sjansen.

Signerer! De fornuftigste 18-åringer kan ha problemer med å håndtere store summer med penger... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...