Gå til innhold

Kjøpe mobil med eller uten abonnement?

Anbefalte innlegg

Gjest ElisabethH
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en bestemt mobil jeg har sett ut, og har ikke abonnement fra før. Lurte på om det egentlig lønner seg å kjøpe den med eller uten abonnement da, siden jeg likevel skal ha abonnement? Har drevet å surfet rundt, og blir helt svimmel i abonnementsjungelen.

Vet jo at man får "rabatt" på mobilen hvis jeg tar med abonnement med det samme, men alt i alt ser det likevel ut til at årsprisen faktisk blir like dyrt om ikke dyrere i forhold til om jeg kjøper den uten noe og med bare bestiller et superbillig abonnement på nettet(som ikke selges med mobil)...

Noen som er litt kaldere i hodet enn meg??

Videoannonse
Annonse
Gjest ElisabethH
Skrevet

Har tenkt på Netcom SmartTalk som ser greit billig ut, men denne kan man ikke kjøpe med mobil.

Månedspris 0,- Minutt 0,59 SMS 0,59 MMS 1,99 Startpris 0,69 (blir trukket 99 kr om man ringer for mindre enn det i mnd)

Skrevet (endret)

De som selger mobiler med abonnement plikter å oppgi totalpris- dvs hvor mye mobilen din koster pluss månedsavgift for antall måneder du binder deg. Da bør det jo bli enklere å se hva som lønner seg. Tror du har helt rett i at det oftest vil rimeligst å kjøpe uten. "Problemet" da er jo at du må betale en stor sum med én gang, i stedet for å dele den utover året.

http://www.telepriser.no/ kan du finne det billigste abonnementet for deg.

Endret av Drua
Skrevet

Jeg kjøper alltid uten abonnement... er en mulighet for at det kanskje litt dyrere, men jeg er bare ikke noe for de derre "tilbudene" demses :P Dessuten liker jeg å ha det billigste abonnementet på markedet. Aldri en regning over 450. Og jeg bruker telefonen MYE.

Skrevet
Jeg kjøper alltid uten abonnement... er en mulighet for at det kanskje litt dyrere, men jeg er bare ikke noe for de derre "tilbudene" demses :P Dessuten liker jeg å ha det billigste abonnementet på markedet. Aldri en regning over 450. Og jeg bruker telefonen MYE.

Hvilket abonnement er det?

Skrevet

Her kan man sjekke ut de abbonementene som passer best til ditt forbruk. www.telepriser.no

Jeg har aldri kjøpt "låkke-telefon" med sånne dyreabbonement de alltid reklamerer for. Kjøper alltid uten abbonement.

Skrevet

Kjøper dere mobil på nettet? I såfall, hvilke nettbutikker kan anbefales?

Skrevet
Hvilket abonnement er det?

Chess Knockout.

Det ringte en dame fra ett eller annet mobilfirma som sa de hadde de rimeligste abonnementene, hun lurte på hva slags operatør jeg brukte. Chess, sa jeg. Åja, hvilket abo? Knockout. Aha, sa hun, det er faktisk det eneste som er rimeligere enn våre... hehe, sa jeg, hadetbra, og la på...

:P

Fornøyd med den!

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg kjøper alltid uten abonnement, det har ihvertfall blitt mye billigere for meg. Jeg har Chess knock out, som i følge telepriser.no var noe av det billigste når jeg bestillte det, vet ikke hvordan det ligger an nå, men jeg er ihvertfall fornøyd.

Kjøpte min nyeste telefon på gsm.no, som har en avtale med Chess, som gjorde at telefonen ble billigere siden jeg hadde Chess abonnement. :)

Skrevet

Chess Knockout er bra om man også ringer en del. Sender man mest sms og mms er Chess Touch litt billigere. Har regnet litt på det, og har funnet ut at jeg sparer ca 50 kr om jeg skifter til Touch, uavhengig av hvor mye jeg ringer/ SMS jeg sender. Så jeg burde kanskje skiftet abo. Skal tenke på det...

Uansett så har vel One Call de billigste abonnementene. Har lett på siden deres etter en hake ved det hele, men har så langt ikke funnet en.

Skrevet

Jeg har One call og er superfornøyd! Ble oppringt av Netcom med kanontilbud fordi jeg bodde i borettslag :overrasket: Selgeren kom til kort når jeg sa hvilke priser One call hadde og "plutselig" brøyt det bare?? Han ringte ikke opp igjen...

Skrevet

Nå blir det vel for trådstarter et valg som må gjøres i forhold til det å ikke ha abonnement fra før eller ordne ett nå. Når du IKKE har et abonnemet fra før spiller jo prisen på telefon og abonnement en avgjørende rolle.

Ser jo at noen av prinsipp ikke vil kjøpe telefon med binding, men det er ikke alltid det er så lurt. Tror i dette tilfelle at det nettopp er lurt å kjøpe med binding når trådstarter skal starte på nytt, evt å portere sitt kontantkortnummer.

Selv gikk jeg nettopp til det skritt å kjøpe ny mobil nå med binding - og det er det første gang jeg har gjort. Jeg regnet endel på dette FØR jeg kjøpte og fant ut at det lønte seg veldig å kjøpe med binding.

For å finne ut om det lønner seg det ene eller andre må du ha en viss peiling på ditt ringe- eller SMSvolum. Da først kan du se om hva som lønner seg.

Min erfaring fra da jeg byttet både leverandør og kjøpte telefon er at det IKKE lønner seg å benytte tilbud fra de 2 store - nemlig Telenor og NetCom. De beste tilbudene fant jeg hos Chess, Tele2, OneCall og Mobyson. Selv valgte jeg Tele2, men det hang litt sammen med tilbud på telefon også. Jeg flyttet fra Chess pga mangel på dekning i sentrale områder for min bruk ettersom de endret fra Telenordekning og til NetCom.

En tilbyder jeg ville holdt meg så langt unna som overhodet mulig er B2C ettersom de ligger på klagetoppen både i inkassosaker(osm bestrides av kunden), Post- og Teletilsynet, samt Forbrukerrådet.

Så jeg vil råde trådstarter til å kjøpe mobiltelefon med binding hos en tilbyder som er billig fra før. Da kan h*n bytte om ett år fra dyrt til billig abonnemet hos evt samme tilbyder uten å få noen etableringskostnader ved byttet.

Skrevet
Chess Knockout.

Det ringte en dame fra ett eller annet mobilfirma som sa de hadde de rimeligste abonnementene, hun lurte på hva slags operatør jeg brukte. Chess, sa jeg. Åja, hvilket abo? Knockout. Aha, sa hun, det er faktisk det eneste som er rimeligere enn våre... hehe, sa jeg, hadetbra, og la på...

:P

Fornøyd med den!

jeg har chess king og de sier alltid det samme til meg og.... hehe tror generelt at chess er det rimligste

Skrevet

Chess er IKKE det rimeligste, men absolutt blant de billigste. Chess har abonnement som er billigere enn King

Skrevet (endret)
Chess er IKKE det rimeligste, men absolutt blant de billigste. Chess har abonnement som er billigere enn King

tja ikke helt enig der. Knock-out er bittebittelitt billigere å ringe med men resten er billigere hos king. Men uansett er det ikke så viktig, jeg fikk king for mange år siden og da var det billig, nå er forskjellene så små at det ikke er noe poeng i å bytte.

Jeg tror kanskje jeg hadde vært litt usikker på de veldig små operatørene hvis jeg skulle valgt noe annet i dag. Vet ikke helt hvorfor men har liksom hørt om at de er lagt ned, byttet eier osv.

Endret av juliannae
Skrevet

Er det noen av disse billig-selskapene som har samme opplegg med gratis innen familien som Telenor og Netcom har?

Jeg har familie abo fra Netcom, og det er grunnen til at jeg ikke bytter til billigere, for da er det billigere for hele familien. Jeg har to gutter som er knyttet til mitt abo og de kan ringe og sende meldinger gratis til meg. Det er viktigst for meg.

Og da vil jeg tro at helheten blir billigere selv om Netcom i utgangspunktet er dyre?

Skrevet
Er det noen av disse billig-selskapene som har samme opplegg med gratis innen familien som Telenor og Netcom har?

Jeg har familie abo fra Netcom, og det er grunnen til at jeg ikke bytter til billigere, for da er det billigere for hele familien. Jeg har to gutter som er knyttet til mitt abo og de kan ringe og sende meldinger gratis til meg. Det er viktigst for meg.

Og da vil jeg tro at helheten blir billigere selv om Netcom i utgangspunktet er dyre?

ja chess har noe de kaller chess family.

Skrevet

Det samme har også Tele2 - et familieabonnement hvor det er gratis å ringe til hverandre. Wander tar nok feil når hun sier det er gratis å sende meldinger til hverandre. Hvis det er gratis er det feil på NetComs hjemmesider. Der står det at det koster penger.

Det Wander da må regne på er hva det f eks koster å portere nummer til en annen tilbyder - hvis hun skal spare penger - og selvfølgelig OM hun vil da spare penger. Det kommer sannsynligvis an på ringevolumet.

Etter kort å ha kikket på NetComs hjemmesider er det iallefall ingen abonnemeter der som er så billige som f eks Chess knock-out og Tele2 Champion. På Netcom er billigste alternativ kr 99 pr mnd og med Chess og Tele2 kr 69. Kanskje ikke all verden å hoppe i taket av, men det er ofte av de små beløp det kan bli store.

Og det beste - Wander kan bytte til det hun finner best hos NetCom - hvis hun ikke bytter selskap. familieabonnement hos NetCom sier ingenting om hennes eller hennes barns abonnementer. Det er noe helt annet enn famileabonnement. Sjekk hva slags abonnement du har og se hva du betaler. Først da kan du sammenligne.

At Juliannae har et billig abonnemet hvis hun fikk Chess King fdor lenge siden er opplagt riktig. da slipper hun 480 kr i oppstartskost.

Skrevet

En liten feil som må oppklares i alle disse familieabonnemet - uansett tilbyder. Oppstartkosten for en samtale slipper du ikke unna. Den varierer fra kr 0.59 og oppover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...