Gjest Kim Erik Lokker Skrevet 12. februar 2003 #1 Skrevet 12. februar 2003 HVILKEN VEI GÅR MAN RUNDT JULETREET? Går man såkalt "medsols" eller "motsols" - med andre ord babord eller styrbord? Dette er et evig diskusjonstema både i familiær sammenheng og ved større evenement som for eksempel juletrefester - så fasitsvar blir mottatt med ydmyk takk! :o
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2003 #2 Skrevet 12. februar 2003 medsols? og med flere ringer..? den innerste medsols, og deretter annenhver..?
Gjest care Skrevet 12. februar 2003 #3 Skrevet 12. februar 2003 Interessant problemstilling, men jeg tror faktisk det er "ut" å gå rundt juletreet, men jeg kan jo selvsagt ta feil
Gjest Kim Erik Lokker Skrevet 12. februar 2003 #4 Skrevet 12. februar 2003 Ja, Care, jeg vet at det finnes noen som velger å stå i ring fordi de har kjøpt roterende juletre istedet. Men jeg tror at dere fremdeles er i mindretall!
Gjest care Skrevet 12. februar 2003 #5 Skrevet 12. februar 2003 Ja, Care, jeg vet at det finnes noen som velger å stå i ring fordi de har kjøpt roterende juletre istedet. Men jeg tror at dere fremdeles er i mindretall! roterende juletre??? Tja, det hadde jo vært en ide......for de som feirer jula.....
Gjest gurimalla Skrevet 12. februar 2003 #6 Skrevet 12. februar 2003 Dette er blodig alvor midt i februar og bare 10 mnd igjen til jul.... Vi går begge veiene, en sang motsols og en sang medsols, altså annen hver gang. Ingen regel for hva som er først.
Gjest Zalomine Skrevet 12. februar 2003 #7 Skrevet 12. februar 2003 Ja, vi går også begge veier, bytter for hvert vers. Det opplever jeg alle plasser jeg går rundt juletreet (juletrefest, hjemme hos mine foreldre, og hos svigers) så dette anser jeg som noe helt "naturlig". I store forsamlinger oppstår det alltid at ikke alle i samme ring går samme vei samtidig, men ellers så går dette utmerket. Hvilken vei vi går først? Nei, det er nok tilfeldig. Man går begge veier rundt et juletre Svar avgitt
Litago Skrevet 12. februar 2003 #8 Skrevet 12. februar 2003 Viktig diskusjon dette her. Og den er startet på riktig tidspunkt! På denne måten kan vi alle komme til enighet før jul! Jueltrær skal gås rundt. Hvis man da ikke har kjøpt ett i PVC som både blinker, snurrer og spiller julesanger samtidig. Da er man unnskyldt. Og ikke bare for manglende juletregange.... Man skal gå rundt treet medsols og motsols til annenhvert vers. Hvis det er flere ringer skal ytterste ring begynne å gå medsols, neste ring motsols osv. Man kan også utvide ringen til å inbefatte f.eks. spisebordet slik at man får tatt seg en akevitt mellom versene. Anbefales! Spesielt hvis det ikke er for mange småbarn tilstede. GOD JUL
Væren Skrevet 12. februar 2003 #9 Skrevet 12. februar 2003 Man kan også utvide ringen til å inbefatte f.eks. spisebordet slik at man får tatt seg en akevitt mellom versene. Den hadde jeg virkelig sansen for! Det er viktig å også føye til nye tradisjoner i juletregangen. Viktig diskusjon dette her. Og den er startet på riktig tidspunkt! På denne måten kan vi alle komme til enighet før jul! Veldig enig, kua vår!
Gjest Starya Skrevet 12. februar 2003 #10 Skrevet 12. februar 2003 Juletreet skal stå i et hjørne, også kan folk gå frem og tilbake mellom veggene.
Jinx Skrevet 12. februar 2003 #11 Skrevet 12. februar 2003 :o Vet ikke hvilken planet dere kommer fra men her hos oss henges alltid juletre'et i taket.. (spikrer fast juletre-foten) Da blir det tross alt lettere for de små å sette på julestjerna også.. Å vi klarer å gå i ring "rundt" tre'et, selv om vi er få..
Gjest gjesta Skrevet 12. februar 2003 #12 Skrevet 12. februar 2003 Jeg var på juletrefest i barnehagen for en måneds tid siden, mine opplevelser der bekrefter nødvendigheten av denne debatten. Vi stilte opp i et alt for lite rom og alt for mange mennesker. Vi dannet ringer. Noen ringer var ikke ringer - de hadde begynnelse og slutt, ble altså mer som en spiral. Noen gikk medsols, andre motsols, atter andre gikk ingen av delene. Noen gikk fort, noen saaaaakte, noen trippet lystig med en slags dansesteg. Noen sang HØYT, noen mimet, noen burde mimet. Før vi begynte å gå rundt treet hadde vi spist masse kaker og boller. I tredje sang, sånn ca i fjerde vers begynte bæsjelukten å bli fremtredende i lokalet (bra det var i barnehagen og ikke på aldershjemmet til oldefar) FLOTT at noen endelig starter en samfunnsdebatt om dette!!!!
Tusenfryd Skrevet 13. februar 2003 #13 Skrevet 13. februar 2003 Vi bytter vei for hvert vers - eller sang - hvis versene er veldig små og det er naturlig å bare fortsette... Klart dette er en viktig diskusjon!
Gjest Kim Erik Lokker Skrevet 13. februar 2003 #14 Skrevet 13. februar 2003 Jeg er veldig glad for alle svarene, selv om de ikke har vært heelt entydige prøver jeg å konkludere med at man starter medsols, eventuelt at innerste ringen starter medsols dersom man er så mange at flere ringer er påkrevd. Ellers ser jeg at det kanskje kan være nødvendig med en egen tempodebatt; saaakte, lynraskt eller i 3/4-takt? OG SIST, MEN IKKE FINSK: Idéen med å etablere en drikkestasjon underveis er strålende - men hvordan organiserer man dette der man har flere ringer? I det hele tatt; gode svar skaper enda flere spørsmål!
MarianneE Skrevet 14. februar 2003 #15 Skrevet 14. februar 2003 Herregud, dere asså!!!!! Fra spøk til alvor her....går man ikke mot høyre, da?
Melian Skrevet 15. februar 2003 #16 Skrevet 15. februar 2003 For et herlig emne! :D Godt innspill med mange gode svar Enig med at man skifter retning ved nytt vers, om det ikke er veldig kort sang med korte vers. Og man begynner å gå samme retning som klokka går. Ved flere ringer går annenhver ring samme retning. Den innerste begynner som vanlig. Takten bør gå i samme takt som sangen man synger, bør det ikke det da? :-?
Gjest Juell E. Nilsen Skrevet 25. februar 2003 #17 Skrevet 25. februar 2003 Nei, man går vel ikke mot høyre?!? For det første er det motsols, for det andre er det politisk ukorrekt i disse Bushtider! Dersom stuen er stor nok, vil jeg derimot slå et slag for trekanten, i stedet for at alle skal gå i ring hele tiden. Vi har prøvd dette på juletrefest, og det fungerte fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå