Antoinette Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Vet ikke hvor mange som har kikket innom dagboken min men jeg har flyttet inn i stort nytt/gammelt hus. Min søsters eldste datter (ja det er stor aldersforskjell på oss) og hennes familie feiret jul hos oss. Kjempekoselig var det, og vi har et veldig godt forhold. Min søster ringte i går kveld. Hennes eldste datter skal konfirmeres i mai og de er allerede i gang med å planlegge selskapet som skal være hjemme hos dem. Men i bilen på vei hjem fra meg hadde datteren hennes spurt om hun heller kunne få ha selskapet her hos meg. Jeg har tre stuer på en felles akse og kan enkelt dekke opp til middag- og kaffe for alle som er invitert. Hos min søster var planen å dekke opp både i stuen og kjellerstuen så selskapet blir veldig "delt". Så for min del må hun gjerne få holde det her, det er jo hennes dag men min søster er skuffet over at hennes hus ikke er "godt nok". Huset hennes er ikke mer enn 1/3 av mitt men så ligger det også i Oslo hvor boligprisene er syke. Jeg bor på bygda. Noen ideer om hvordan vi kan løse dette uten for mye drama? Jeg mener at konfirmanten får bestemme. Min søster mener at hun som mor også bør være vertinne og ha selskapet hos seg. Det blir ikke naturlig og ha det her, sier hun.
Gjest Mayamor Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Noen har jo konfirmasjonen på Restaurant eller Hotell. Dersom din søster ønsker å holde konfirmasjonen i eget hus, er dette en sak mellom henne og konfirmanten. Jeg ville holdt meg utenfor den diskusjonen for husfredens del. Det er ikke husrom, men hjerterom det kommer an på. Bare konfirmanten også forstår det...
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2007 Konfirmanten er nok mest lei seg for at gjestene blir sittende i hver sin etasje. Dessuten er det jo litt mer spesielt og ha selskapet et annet sted enn hjemme. Husker da jeg ble konfirmert hvor flott det var å være på hotell.
Gjest Mayamor Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Jo det er greit at konfirmanten har ønsker. Du kan bare si at hun må snakke med moren. Til moren sier du at de er hjertelig velkommen til å benytte ditt hus, men at du skjønner at dette er mellom henne oog jenten sin. Mor og datter kan letter ordne opp i en feide enn to voksne søstre kanskje kan. Spesielt om din søster føler seg "lavere på rangstigen" fordi du har større hus (sier IKKE at det er slik!)
Dagoberta Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 Jeg hadde også holdt meg utenfor diskusjonen mellom min søster og datteren hennes, utover å si at de kan få være hos oss om de vil det. Jeg tror søsteren min hadde blitt sur om jeg hadde blandet meg inn i hvordan hun vil holde feiringen - og ser ikke bort fra at jeg også hadde blitt sur om situasjonen hadde vært motsatt, og hun hadde blandet seg i mine saker.
tommeline Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 Enig med Dagoberta. Tilby huset ditt til disposisjon (skjønner at det ikke er noe problem for deg), så får de selv avgjøre. Det går jo an å si at du anser dette som din søsters fest, så hvis de velger å ha det hos deg, står de for all organisering der. Vi hadde min konfirmasjonfest hos bestemoren min fordi hun hadde bedre plass. Så vidt jeg husker var det ikke noen sure miner av den grunn. Og det var jo mamma som sto for maten/dekking etc, så det ble en middag i hennes regi.
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har bedre økonomi enn min søster men hun er skilt og har 4 barn, jeg har ingen barn og høyere utdanning så det er naturlig. Hun er nok litt misunnelig på hvor fint det har blitt for jeg måtte tåle mye sure komm. og oppgitte blikk da jeg kjøpte dette enorme svartbeisede laftehuset som var mer eller mindre ei rønne. Et forlatt spøkelseshus uten vinduer som hun aldri trodde kom til å bli beboelig. Men vi har aldri blitt uvenner eller kranglet, men hun som storesøster har jo lett for å tro at det er hun som har rett. Har sagt til henne at hun gjerne må ha selskapet her og at hun selvsagt kan få være vertinne. Men jeg har også ett veldig godt forhold til datteren hennes. Alderforskjellen mellom oss er adskillig mindre enn til hennes mor og jeg er nok mange hakk mer på hennes "nivå" hvis det er rett ordbruk. Så hun har sendt meg mail og spurte om hun kan, jeg har svart tilbake om at det må mamman hennes bestemme men hun spør meg igjen... Litt kinkig dette....
Gjest Mayamor Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 Da synes jeg at du har gjort det du kan på en fin måte i denne saken.
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2007 Håper de blir enige seg i mellom men synes fortsatt at det er konfirmanten som skal få det siste ordet. Og jeg elsker å ha selskap så jeg håper jo at de alle kommer hit.
Murron Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Ja synes du har gjort rett i å si det bestemmer faktisk mammaen hennes.
Antoinette Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2007 Fikk en ny telefon fra søs nå i dag, i går hadde de hatt en krangel og det endte med gråt og smelling med dørene. Nå vil datteren hennes ikke ha selskap i det hele tatt hvis hun ikke får ha det her. Det ble visst sagt endel stygge ting. Pokker, hva gjør jeg nå?
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #12 Skrevet 4. januar 2007 Ikke noe nytt. En hormonell tenåring er din søster vandt med. La det hele bruse mor og datter i mellom. Tålmodighet er en fin ting...
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 Du gjør ingenting. Dersom konfirmanten spør deg igjen, sier du at det har du ingenting med - selskapet er noe hennes mor og hun må bli enige om. Og du sier ikke til ungen at de kan ha selskapet der i det hele tatt. Ungen trenger faktisk ikke å vite om den muligheten dersom moren ikke vil det. Og husk - familiefeider har startet av mindre enn det her... Så la mor og datter avgjøre dette og hold deg helt utenfor.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2007 #14 Skrevet 4. januar 2007 Da er det kanskje på tide for deg å snakke med datteren og fortelle at du ikke under noen omstendighet kommer til å ha noe selskap hos deg dersom moren hennes ikke ønsker det. Jeg tror mamma'n her har mindreverdighetskomplekser og takler datteren sin dårlig. Men skal du ha noe godt forhold til moren i fremtiden må du nok stille deg på hennes side. Unger kan være så ufattelig ondskapsfulle bare for å få viljen sin. Jeg har forøvrig aldri hørt før at barna får bestemme hvor konfirmasjonen skal være. At man får alternativer og være med å velge er en ting, men å holde på slik som niesen din gjør er helt uhørt etter mine begreper.
Antoinette Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. januar 2007 Jeg har vondt for å se på min niese som ondskapsfull, hun ønsker jo bare et fint selskap. Men ja, jeg vet at jeg må støtte søs og ikke hennes datter. Så dumt å starte det nye året med en familiefeide.
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Ikke ondskapsfull, men hormonell og selvopptatt = de aller fleste tenåringer...
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Når jeg sa ondsskapsfull mente jeg handlingene - ikke som en generell beskrivelse av niesen din.
Antoinette Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 4. januar 2007 Jada jeg skjønte det. At søsteren min skulle ha mindreverdighetskomplekser finner jeg lite sannsynlig, etter at jeg flyttet fra Oslo benytter hun hver sjanse hun får til å fortelle at hun bor i storbyen og jeg bor på landet og at jeg har "isolert" meg.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Men du har "tryllet" frem en "vidunderkåk" på "kort" tid - og tydeligvis føler hun at hun kommer til kort overfor datteren. Dette er ikke din feil ...
Antoinette Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 4. januar 2007 Å jeg har ikke tryllet, jeg har stått til ræva i sangmugg, drit, knust glass og råttent treverk. Min søster er den eneste i min nære familie som ikke har hjulpet til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå