bonaqua Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Min samboer og jeg mottar begge tidsbegrenset uførestønad. Vi har vært i flere banker og søkt om boliglån, men ikke fått lån noe sted. Bankene ser visst ikke på tidsbegrenset uførestønad som varig inntekt, men de burde da skjønne at vi er inni systemet og ikke bare plutselig sitter uten inntekt. Vi har så lyst å komme oss ut av byen og få oss et eget lite sted, både av økonomiske og helsemessige grunner. Men vi blir nok bare nødt å fortsette og leie, eller har noen der ute gode råd?
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Har ikke erfaring med dette, men dersom dere ønsker å flytte ut av byen til et sted med vesentlig lavere boligpriser, så kan dere kanskje ta kontakt med aktuelle kommuner og høre om kommunale lån, og med lokale banker? Og hør med kontaktperson på trygdekontor/NAV om det er "vanlig" at man kan få lån i deres situasjon. Skjønner at bankene vurderer tidsbegrenset trygd som ikke varig - ofte må man jo igjennom flere prosesser med varierende inntekt (trygd) før man får varig trygd eller blir tilbakeført i arbeidslivet. Lykke til
Hu i Svingen Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 En jeg kjenner fikk det i hvert fall, enslig og med tidsbegrenset uføretrygd, så det bør ikke være umulig. Kanskje et brev fra Nav som bekrefter situasjonen deres kan hjelpe? Attester på at dere er "flinke" betalere"? Uansett får dere nok ikke noe stort lån, men hvis dere vil flytte utenbys bør det være gode muligheter til å finne noe rimelig. Lykke til.
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Kan ikke tenke meg at dere får lån uten kausjonister. Og hva er så galt med å leie? Hvis dere ikke har fast jobb er dere mer fleksible mtp å forflytte dere hvis dere skulle få tilbud om jobb et annet sted. det er faktisk ingen menneskerett å eie sin egen bolig, i alle andre land er det mye mer vanlig å leie enn det er i Norge. Og forresten mister dere en av fordelene man får ved å kjøpe bolig, nemlig å trekke fra rentekostnadene på selvangivelsen, siden dere ikke har noen inntekt. Hvis dere har så mye penger til overs hver måned, kan dere jo sette inn penger hver måned på en høyrentekto/BSU?
Ruby Skrevet 4. januar 2007 #5 Skrevet 4. januar 2007 Dere kan jo ta kontakt med Husbanken via kommunen..
Bønna Skrevet 4. januar 2007 #6 Skrevet 4. januar 2007 Det er den vanlige ”falle mellom to stoler”-problematikken det der. Jeg synes hele ordningen med midlertidig uføretrygd er en regelrett skandale. Ikke er det blitt noe lettere å få. Det er til og med enda vanskeligere enn før. Og når du først har fått den sitter du økonomisk fastlåst i mange år. Ikke bare fordi alle støttetiltakene er knyttet til den permanente uføretrygden, men fordi de seriøse bankene ikke gir deg lån på grunn av uføretrygdens midlertidige karakter. Husbanken ser jeg er foreslått, men jeg redd heller ikke de gir lån uten at du har fast inntekt. Hvorfor kan de ikke snart ta til vettet? Er det ikke på tide å bringe velferdsstaten et skritt videre? Sett en strek over dette trygdetullet! Innfør en garantert minsteinntekt til alle, uansett. Det er min mening. Og hva er så galt med å leie? det er faktisk ingen menneskerett å eie sin egen bolig. ← Det som er galt med å leie er at det er skikkelig ulønnsomt. Med andre ord ikke noe for folk med lav inntekt. Jeg vil si at det menneskerettighetene sier om sosiale rettigheter, tilsier at det å eie sin egen bolig faktisk er en menneskerett. Hvis dere har så mye penger til overs hver måned, kan dere jo sette inn penger hver måned på en høyrentekto/BSU? ← Den kommentaren der var unødvendig frekk og nedlatende, synes jeg.
Frujuli Skrevet 4. januar 2007 #7 Skrevet 4. januar 2007 Tidsbegrenset stønad er ikke sikkkerhet for banken. Det er slik at man skal ha en min.inntekt for å få lån. men som andre skriver, dere kan søke husbanken /via komunen.
bonaqua Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2007 Takk for mange svar. Det skal ikke være lett. Føler at livet står på vent pga. den midlertidige uføretrygda. Og ved å leie kaster vi penger ut av vinduet hver måned, uten å få noe igjen for det. Det er ikke slik at vi har så mange penger til overs hver måned, men heller at vi ønsker å betale til oss selv. Vi har ikke gitt opp helt enda. Skal høre med et par banker til, og så får vi høre med kommunen ang. startlån. Men når man ikke vet hvilken kommune man kommer til å bosette seg i, søker man til kommunen man bor i på nåværende tidspunkt da? Og husbanken har noe som heter grunnlån, hva er forskjellen egentlig? Vi har også tenkt litt på å skaffe kausjonist, men har jo mest lyst til å greie dette selv. Mvh. bonaqua
gaja Skrevet 5. januar 2007 #9 Skrevet 5. januar 2007 Vi har ikke gitt opp helt enda. Skal høre med et par banker til, og så får vi høre med kommunen ang. startlån. Men når man ikke vet hvilken kommune man kommer til å bosette seg i, søker man til kommunen man bor i på nåværende tidspunkt da? ← Hvis dere ikke har noe som binder dere til et spesielt sted, hva med å kontakte forskjellige kommuner og flytte dit dere får tilslag på lån?
Gjest baby-E Skrevet 5. januar 2007 #10 Skrevet 5. januar 2007 Ta kontakt med kommunen, og søk førtehjemslån. Det er jo for de som ellers ikke ville fått i banken. Gunstig rente har de også
momo Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 Er nok ikke så lett og få nei. Men prøv med husbanken eller lokalbanker er ofte litt snillere. Dere kunne jo høre om kanskje noen kunne bare stille sikkerhet i en liten del av lånet. Jeg går selv på attføring, min inntekt ble regnet med når vi søkte lån, men her har jo mannen min full fast inntekt, så det hjalp sikkert en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå