Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest denne artikkelen ble jeg usikker. Skal jeg binde renta eller ikke. Sjansen for at renta går nedover er vel mindre enn at den fortsetter å stige.

Hadde være interresant å høre hva andre gjør/har gjort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har også vurdert å binde renta, kanskje for tre år. Har lite peiling på renter og sånt, men det kan jo være lurt å binde mens renta er forholdvis lav..?

Fristen er 10. januar for de som vil binde renta!

Endret av Betty Josefine
Gjest gjesta
Skrevet

Som alle vet er det umulig å spå om framtida. Svært få kunne feks forutse at det skulle komme et 11.sept og at det skulle få slike konsekvenser på økonomien. Derfor vil ikke jeg gi noe endelig råd.

Jeg kan gi råd utfra det man har sett historien har vist oss: i det lange løp taper man på å binde renta, men man kan i perioder tjene på å ha bundet renta. Lånekassa pleier å heve/senke rentene en stund etter forretningsbankene.

Skrevet

Hvor ofte tilbyr Lånekessen bundet rente? Skjer det regelmessig eller tilfeldig?

Skrevet

Du kan binde studielånsrenta 4 ganger i året, dvs hvert kvartal har du mulighet til å søke om det. Så neste sjanse er om tre måneder.

Studielånsrenta ligger alltid ca et halvt åe etter de store bankene, så hvis huslånet ditt begynner å stige en god del og du tenker på å binde, så vil studielånrenta stige om ca et halvt år. Fint på vei opp, men de er like trege på vei ned, dvs at de store bankene setter ned renta raskere enn lånekassa.

I det lange løp tjener man på flytende rente, men det er jo avhengig av livssituasjonen om du vil ha et fast beløp som du vet du kan betale, eller om du tåler svingningene. Jeg bant for 3 år siden, og angrer! Perioden er over nå, og jeg kommer ikke til å binde den om igjen. Jeg har fast jobb, et godt arbeidsmarked og tåler evt svigninger i rente.

Gjest Bobcat
Skrevet

Hadde ikkje bankane tent pengar på denne ordninga, så hadde ho aldri eksistert.

Bunden rente er dyrare enn flytande rente, og det du betalar for er redusert risiko. Dersom du synest det er vanskeleg å forholde deg til innbetalingar som i perioder er høgare enn i andre, så kan det kanskje vere lurt å binde renta.

Overlev du rentetoppar, så vil du i det lange laup tene på å ha ei flytande rente.

Skrevet

Takk for svar, Murf. :)

Skrevet

Ja, takker for et godt svar jeg også Murf.

Det var oppklarende, og jeg har råd til svinginger i renta, så jeg tror jeg lar det være i denne omgang.

Skrevet

Jepp. Murf har et godt svar. I det lange løp tjener man på flytende rente. All rentestatistikk tilsier det. Noe som for så vidt er ganske naturlig, da bankene aldri vil tilby deg en fast rentekurs de regner med å tape på.

Men som vanlig er det bare en hake ved lønnsom økonomisk praksis. Det er bare de med god inntekt som har råd til det. Har man stram økonomi er man så sårbar overfor rentesvingninger at flytende rente egentlig ikke er noe alternativ.

Som vanlig er det altså dyrt å være fattig. Er ikke det en verden snudd på hodet, i forhold til hvordan det burde være?

Skrevet
Hadde ikkje bankane tent pengar på denne ordninga, så hadde ho aldri eksistert.

Bunden rente er dyrare enn flytande rente, og det du betalar for er redusert risiko. Dersom du synest det er vanskeleg å forholde deg til innbetalingar som i perioder er høgare enn i andre, så kan det kanskje vere lurt å binde renta.

Overlev du rentetoppar, så vil du i det lange laup tene på å ha ei flytande rente.

Jeg har nå for 2. gang bundet renten min på huslånet. Renten har steget 4 ganger etterat jeg frøys den denne gangen, så nå er renten høyere en der jeg ligger. Jeg har Husbanklån og de ligger 1 kvartal bak bankene, så jeg har sett når renta stagnerte og begynte å gå opp igjen. Jeg frøs den da (litt for sent), men jeg tjener på det allerede i juli 2007. Samme gjorde jeg sist gang. Da betalte jeg for mye det 3 første og 5 siste mnd. (siste pga kjapp rentenegang), mens resten av tiden hadde jeg 5,1 i rente mens mine venninder hadde opp til 8 %.

Så nei, det er ikke alltid banken tjener på det. At renten kommer til å stige er det ingen tvil om, den synker ikke igjen på mange år.

Skrevet

Det handler vel å time frysingen av renten.

Sambo bandt den da den var på vei ned... Dumt, han betaler fortsatt altfor høy rente.

Nå er renten på vei opp. Men jeg tviler den vil gå i taket, jeg tror Norge er best tjent med at folk klarer å betjene sine lån.

Skrevet

Jeg har bundet studielånet i 5 år på 4,9%. Mest for å ha en litt forutsigbar økonomi i den fasen jeg er i nå. Klart jeg kan tape på det, men jeg har ikke veldig tro på at renta går under, la oss si, 3% i løpet av de fem kommende årene..

Så da "taper" jeg uansett ikke mere enn 2%. Det har jeg råd til.

Som det er sagt tidligere er det veldig vanskelig å vite hva som skjer. Får vi en lignende sak som WTC, vil det påvirke verdensøkonomien og renta vil stupe.

Men sentralbanken har ialle fall sagt at renta skal opp, og da er det ikke så lenge til at jeg begynner å "tjene" penger på studielånet mitt! :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...