Gå til innhold

Erfaring exfac i oslo

FashionySara

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ta exfac et semester før jeg egentlig skal.

Er det sånn at jeg da ikke kan følge kurs, og dermed blir satt over på selvstudiumsvarianten?

Og er det sånn at man kan ta andre varianter enn det man egentlig står oppført på?(den juridiske for min del). Det ser kanskje ikke så bra ut på Cvn.

Andre erfaringer med exfac?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MikeDelta

Du kan ta ex.fac når det måtte passe deg selv og kurs vil du kunne delta på uansett.

Jeg tok Ex. fac. historievarianten selv om jeg studerer samfunnsfag. Ingen problemer det, men faget var naturlig nok vinklet mer opp mot historisk tolkning osv. Jeg vil anta at du kan ta den juridiske versjonene uten problemer. Tror ingen arbeidsgivere bryr seg om hvilken ex. fac. du har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk fakultet hadde krav om at man tok den juridiske varianten av ex.fac før. Aner ikke om det er sånn etter kvalitetsreformen også, men det ville jeg sjekket før jeg meldte meg opp i en annen variant. Dessuten er det vel ikke så dumt å ta den riktige varianten heller. Man lærer vel ihvertfall noen relavante ting mener jeg å huske.

Ellers kan man fint følge kurs selv om man ikke tar eksamen i "riktig" semester. Man blir påmeldt ved å melde seg opp i ex.fac på student web.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å følge kurs ved uio hvis du ikke er på 2 avdeling 2 semester. jeg tok selv ex.fac på 2 avd. 1 semester, og hadde da anledning til å gå på de åpne forelesningene. Ex fac rettsvitenskapelig variant er uansett ikke spesielt vanskelig, spesielt hvis du har hatt statsforfatning og forvaltningsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Juridisk fakultet hadde krav om at man tok den juridiske varianten av ex.fac før. Aner ikke om det er sånn etter kvalitetsreformen også, men det ville jeg sjekket før jeg meldte meg opp i en annen variant. Dessuten er det vel ikke så dumt å ta den riktige varianten heller. Man lærer vel ihvertfall noen relavante ting mener jeg å huske.

Uff, håper ikke det er riktig det du sier. jeg vurderer nemlig å så smått begynne å studere juss ved siden av jobbe, men har en helt annen exfac-variant. Dessuten er det mange år siden jeg avla exfac, lenge før kvalitetsreformen. Da var exfac et halvt semester, og det meste var felles for alle variantene. Det var bare en bok som skilte de ulike variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbæret: Å joda, jeg kan følge kurs også. Tok kontakt med universitetet, og de mente at man kunne følge kurs, men bare et semester.Har nå meldt meg på .

Takk for svar dere!

Hvor mye exfac bør man lese for å få en bra karakter? Erfaringer?

Jeg fikk A på exphil(oppgaven), men den teller jo ikke en .**pip*. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, håper ikke det er riktig det du sier. jeg vurderer nemlig å så smått begynne å studere juss ved siden av jobbe, men har en helt annen exfac-variant. Dessuten er det mange år siden jeg avla exfac, lenge før kvalitetsreformen. Da var exfac et halvt semester, og det meste var felles for alle variantene. Det var bare en bok som skilte de ulike variantene.

Du har ingenting å frykte. :)

Altså, før kvalitetsreformen var det sånn at man måtte ha den juridiske varianten av ex.fac for å gå jus. Som sakt usikker på om dette gjelder fortsatt. Men pensum er lagt om, gamle og nye ex.phil og ex.fac overlapper hverandre noe og derfor får man godkjent gammel ex.fac på jussen uansett hvilken variant man har (av den på 15 studiepoeng altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! det er urettferdig! jeg ringte uio i sommer og fikk ikke lov til å følge kurs! men ja, det viktigste er at jeg er ferdig med hele faget, så det gikk jo greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! det er urettferdig! jeg ringte uio i sommer og fikk ikke lov til å følge kurs! men ja, det viktigste er at jeg er ferdig med hele faget, så det gikk jo greit uansett.

det var veldig rart??

Men men..exfaac-fellesforelesningene er KJEMPEKJEDELIGE!

noen som anbefaler et godt rep. hefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...