Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal ta lappen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i en alder av 26 år bestemt meg for at nå SKAL jeg ta lappen. Har tatt Traffikalt Grunnkurs, men er så usikker på hva jeg gjør videre… håper at noen kanskje kan hjelpe med det jeg lurer på:

* Jobber 8-16 hver dag… lurer på om det er vanlig å kunne ta kjøretimer og de andre obligatoriske tingene på ettermiddag / kveld. Er nesten avhengig av det?

* Er det vanlig å spare opp eks. 20000 kr før man begynner eller finnes det steder der man kan ta det på nedbetaling? Alternativet er jo et forbrukslån. Er jo ikke krise da nå som renten er lav…

Huff… :sjenert: har så vanvittig lyst på lappen, men er livredd for at jeg ikke skal klare det…. Grrrr…. Kan øvekjøre med kjæresten så tenkte å gjøre det aktivt i et par mnd. først og så sette i gang…

Er forresten i Bergen. Tips om kjøreskoler tas i mot med STOR takk!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta kjøretimer på kveldstid og i helgene (vet ikke om det gjelder alle kjøreskoler da), men det vil bli litt dyrere. Der jeg tok lappen tok de 30 kroner mer i timen for kveld/helg. Jeg tviler på at du kan ta de obligatoriske kursene på kveldstid. Øvingsbanene til NAF er neppe åpne etter vanlig arbeidstid og når det gjelder landeveiskjøring m/forbikjøring er du jo avhengig av å ha minst en annen bil med elev med deg i tillegg til at dette tar mange timer. Mørkekjøring gjøres på kvelden uansett (sier vel seg selv). Men det burde vel ikke være så vanskelig å ta seg fri tre dager (mørkekjøring, glattkjøring og førerprøven) i løpet av den tiden det tar deg å ta lappen?

Jeg vet ikke om man kan ta lappen på nedbetaling (tror ikke man kunne det på "min" kjøreskole. Mitt inntrykk er nok at de fleste har spart i allefall deler av beløpet eller evt tar det litt sakte for det blir fort dyrt om man har en dobbelttime i uken som koster ca 900 kroner.

Skrevet

Du kan nok fint ta de fleste kjøretimene på ettermiddags- og kveldstid, men som Arkana sier så må de fleste obligatoriske kursene samt teoriprøve og oppkjøring tas på dagtid. Selv brukte jeg delvis feriedager og delvis avspasering for å få dette til å gå ihop.

Min kjøreskole lot meg betale litt etterhvert etter faktura, men jeg kunne ikke ha fått kjøre opp uten å ha betalt alt :) Det gjorde at jeg brukte laaang tid på å bli ferdig!

Skrevet
Du kan ta kjøretimer på kveldstid og i helgene (vet ikke om det gjelder alle kjøreskoler da), men det vil bli litt dyrere. Der jeg tok lappen tok de 30 kroner mer i timen for kveld/helg. Jeg tviler på at du kan ta de obligatoriske kursene på kveldstid. Øvingsbanene til NAF er neppe åpne etter vanlig arbeidstid og når det gjelder landeveiskjøring m/forbikjøring er du jo avhengig av å ha minst en annen bil med elev med deg i tillegg til at dette tar mange timer. Mørkekjøring gjøres på kvelden uansett (sier vel seg selv). Men det burde vel ikke være så vanskelig å ta seg fri tre dager (mørkekjøring, glattkjøring og førerprøven) i løpet av den tiden det tar deg å ta lappen?

Jeg vet ikke om man kan ta lappen på nedbetaling (tror ikke man kunne det på "min" kjøreskole. Mitt inntrykk er nok at de fleste har spart i allefall deler av beløpet eller evt tar det litt sakte for det blir fort dyrt om man har en dobbelttime i uken som koster ca 900 kroner.

:klem: Takk for svar... har sjekket lån med banken og det var ikke noe problem så det blir vel den løsningen. Tror det beste er å komme skikkelig i gang når jeg først skal gjøre det. Får se om jeg er så heldig at jeg finner en kjøreskole som har kjøring på kveld/helg så får det heller koste det det må... :)

Skrevet (endret)
Huff… :sjenert:  har så vanvittig lyst på lappen, men er livredd for at jeg ikke skal klare det…. Grrrr….

Jeg tror alle tenker sånn i begynnelsen, at de lurer på om de klarer det, kanskje særlig de som er en del over 18 år. Tenkte bare jeg skulle komme med et råd jeg brukte da jeg i en alder av nesten 24 tok lappen for noen år siden. Det jeg gjorde var å tenke på noen av de mindre smarte menneskene jeg kjenner, som kjører bil. Jeg sa til meg selv at hvis de klarte det, så skal i hvert fall jeg klare det!

Det er litt slemt, men det funker bra som oppkvikker for selvtilliten ;)

Lykke til!

Endret av Meaty
  • Liker 1
Skrevet
å tenke på noen av de mindre smarte menneskene jeg kjenner, som kjører bil.

:ler: Takk... du har et godt poeng der ja!!

Får kaste meg ut i det med livet som innsats :)

Skrevet

Jeg tror det er enklere å lære seg å kjøre bil når man er 26 enn når man er 18.

Selv kjørte jeg opp 13 dager etter 18-årsdagen min (var så heldig å få lappen av foreldrene mine), men noen god sjåfør var jeg knappast... Har nesten ikke kjørt bil siden jeg flyttet hjemmefra (nå er jeg 28, flyttet da jeg var 19), og grudde meg gruelig til å kjøpe bil nå, og begynne å kjøre i OSLO (vokst opp på landet). Men det går overraskende bra! Alle de tingene jeg ikke klarte da jeg var 18, går fint nå. Ja - jeg matcher nesten samboer i lukeparkering i små luker nå, etter å ha kjørt i kun to måneder! Jeg er mye tryggere på meg selv, holder hodet mer kaldt, analyserer situasjoner på en mye bedre måte, og kjappere, enn da jeg var 18.

Lykke til med lappen, ts, dette går bra!

Gjest -eline-
Skrevet
JDet jeg gjorde var å tenke på noen av de mindre smarte menneskene jeg kjenner, som kjører bil. Jeg sa til meg selv at hvis de klarte det, så skal i hvert fall jeg klare det!

Det var en veldig god ide... den må jeg ta med meg når jeg forhåpentligvis får råd til å ta lappen i løpet sommeren! Gruer meg utrolig mye og kjenner meg veldig igjen i hva ts skriver. Jeg er også 26, og tenkte jeg skulle få tatt trafikalt grunnkurs i løpet av vinteren.

Skrevet
Det var en veldig god ide... den må jeg ta med meg når jeg forhåpentligvis får råd til å ta lappen i løpet sommeren! Gruer meg utrolig mye og kjenner meg veldig igjen i hva ts skriver. Jeg er også 26, og tenkte jeg skulle få tatt trafikalt grunnkurs i løpet av vinteren.

:) Lykke til Eline!! Jeg tok forresten traffikalt gk i fjord i påsken. Lærte masse og det er litt synd at det har gått så lang tid før jeg nå kommer i gang med kjøringen siden jeg ikke husker like mye fra kurset nå. Jeg er forsåvidt enig med at vi i en alder av 26 sikkert er mer moden oppi hodet til å mestre trafikken bedre, men samtidig er det nok en fordel å være 18 år og litt naiv og ikke 26 år og lettere nevrotisk :ler:

Vi får krysse fingrene. Det tar nok litt tid enda før jeg klarer å komme over skrekken for å kræsje, kubbe bilen midt i rushet osv, men det må jo gå når jeg tenker positivt og på de som jeg kjenner som jeg absolutt IKKE hadde trodd skulle klare det :)

Skrevet

Jeg var selv 25 da jeg tok lappen (3 år siden nå). Jeg synes kjøretimene var et rent helvete, mens selve førerprøven gikk lekende lett (og jeg bestod på første forsøk, i Oslo, uten en eneste feil). Hadde jeg visst på forhånd hvor greit det gikk hadde jeg nok ikke trengt å være så nervøs. Sensor er ikke ute etter å "ta deg" og det er noe med å slippe kjørelæreren som kommenterer og korrigerer hele tiden. Så mitt råd er å ta det med ro, det er ikke vanskelig, de vil bare se at du kan kjøre. I ettertid ser jeg jo også at det jeg oppfattet som en streng og unødig pirkete kjørelærer var hans måte å sørge for at elevene hans ble dyktige sjåfører som bestod på første forsøk (jeg tror han hadde hatt kun 2-3 stryk de siste årene før jeg tok lappen), og at det var bedre med et par ekstra kjøretimer enn å måtte ta en dyr førerprøve på nytt.

Ellers er jeg glad for at jeg tok kjøretimene og førerprøven i Oslo, og ikke utenfor byen som jeg vet en del har gjort fordi det er lettere. Det er her jeg skal kjøre og det er utrolig deilig å vite at jeg er vant til å takle trafikken her og ikke la meg stresse. Jeg kjenner mange som kommer fra andre steder i Norge og som ikke tør kjøre i Oslo og da synes jeg det virker som en mager trøst at man tok lappen på noen færre timer. Lær å kjøre der du kommer til å kjøre mest.

Og, lykke til selvsagt. :)

Skrevet

Kubbe bilen i rushen er flaut bare første gangen. :ler:

Gjest Scaphoid
Skrevet

Så bra å se at det ikke bare er jeg som tar lappen i "voksen alder", blir 28 før jeg er ferdig på studiene og begynner å tjene penger til å ta lappen.

Skrevet

Jeg holder på å ta lappen nå :hoppe:

Hadde mine første kjøretimer i går faktisk. Så vidt jeg vet så kan du ha en avtale med kjørelæreren din om betaling. Han skriver jo ned om du har betalt eller ikke.

Jeg har ikke spart opp, men jeg sparer masse underveis siden jeg ikke trenger alle pengene med en gang. Men du burde forsikre deg om at du får gjort alt etter hverandre. (mange som har et par kjøretimer og så har de ikke penger til å ta resten så dem må vente lenge)

Har du noen å kjøre med utenom er det veldig lurt og kjøre masse med dem!

Med jobben din så kommer det jo ann på hva du jobber som. Mange jeg har snakket med har hatt kjøretime halv 7 om morgenen (dvs. at de kommer på tiden til skolen)

Men også hos mange arbeidsplasser er det greit at ansatte har fri for og ta kjøretimer m.m

Du kan jo snakke med sjefen din, at du kan eks. jobbe lengere de dagene du har hatt kjøretimer osv. Jeg tror nok det skal gå greit! :)

Gjest gjesta
Skrevet
Selv kjørte jeg opp 13 dager etter 18-årsdagen min (var så heldig å få lappen av foreldrene mine), men noen god sjåfør var jeg knappast...

Nå er man aldri noen god sjåfør når man nettopp har fått lappen da, uansett hvor gammel man måtte være. Erfaring, erfaring og atter mer erfaring er det som gjør gode sjåfører.

Skrevet

Jeg var 26 da jeg tok lappen og synes det var litt pes, men stort sett ok. Kom veldig godt overens med kjørelæreren min - det var nok en stor fordel. (Han var et år yngre enn meg) Kjørte på dagtid og tok igjen timene etter fire, ikke noe problem for arbeidsgiver.

Lykke til!

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...