*miolin* Skrevet 3. januar 2007 #1 Skrevet 3. januar 2007 Hei ! Må bare få ut litt frustrasjon ... Det er ikke første gangen dette skjer. I den blokken vi bor i har vi fellesvaskeri i kjelleren. Flyttet inn for ca et alvt år siden.I leiligheten vår har vi mulighet for å enten koble inn vaskemaskin eller oppvaskmaskin.Vi vurderte mye fram og tilbake om vi skulle ha vaskemaskin eller oppvaskmaskin - valget falt på det siste. Vi kunne jo bare benytte oss av ordningen i vaskekjelleren. I vaskeriet fungerer det slik : Vi skriver oss i forkant opp på ukes tavlen - hvilken dag og klokkeslett vi ønsker vaske. Da får vi en periode på to timer til å vaske på. Er du ikke på plass ti min. etter tidpunkt du står oppskrivd på listen, er det fritt fram for andre til å vaske. Vi får en vaskedag i uka. Nå er jeg i en jobb som krever mye tid fra meg. (ofte 08 - 20) Altså lite tid vaske. I dag begynner jeg først 1200. Stilt meg opp for å vaske kl. 0800. Hva oppdager jeg når jeg kommer i vaskekjelleren? Jo ALLE maskinene er i bruk!!! ( og da er jeg nede kl. 0750 .... ) To av disse maskinene er jo "mine" nå i to timer framover.... og det er ikke første gang dette skjer. Gamle maskiner, vanskelig forstå - så klarte ikke å få stoppet dem heller . - så nå får jeg ikke vasket!!! Må håndvaske sokker og kjøpe litt nytt undertøy ... Skrev bare noen irriterte lapper til vedkommende som er så frekk å vaske i mitt tidsom. Er det rart en blir frustrert? Mange som kjenner seg igjen?
Arwen Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Det lå ofte klær i maskinene da jeg brukte fellesvaskeriet der vi bodde før. Tydelig at noen enten vasket ekstremt tidlig eller på natta der. Hente det hang vått tøy i tørkeskapet også. Jeg bare slang klærne i en haug på et stort bord som stod der nede, enten det var vått eller tørt. Utrolig ubehagelig å pelle på andres undertøy, men orket ikke styre med det. Var samme dama hver gang tror jeg. Skikkelig irriterendes, hvis det skjer ofte ville jeg tatt det med styret.
Gjest niomi Skrevet 3. januar 2007 #3 Skrevet 3. januar 2007 (endret) Klag til styret. Hos oss så går vaskeromsdøra i lås når vaskeriet er stengt, slik at ingen kommer seg inn der. Dvs mellom 22 og 08 i uka og 20 og 10 på lørdag. Veldig fin løsning. Jeg ville også tatt meg bryet i å lære meg hvordan maskinene fungerer, for det går garantert an å slå de av og få tømt de. Så hadde jeg slengt det tøyet som var i "mine" maskiner i en bylt på gulvet ved siden av maksinen - eller hvis jeg var i godt humør, på vaskebenken e.l. - , gjerne med en lapp hvor jeg henviser folk til å respektere andres vasketid. Endret 3. januar 2007 av niomi
Gjest bada Skrevet 3. januar 2007 #4 Skrevet 3. januar 2007 Enig, klag til styret. Når man har en så kort tilmålt tid å vaske på er det jo utrolig viktig at man faktisk får vasket. Jeg skjønner godt at du er frustrert!
Gjest lurven Skrevet 3. januar 2007 #5 Skrevet 3. januar 2007 skjer en del ganger her også, men jeg pleier bare å skru av maskinen hvis noen stjeler min tid.
Gjest Gjesten Skrevet 3. januar 2007 #6 Skrevet 3. januar 2007 På våre gamle maskiner må ein halde inne eine knappen til heile programmet er over for å få stoppe den. Her er det knappen for sentrifugering som må haldast inne. Og så sleng eg det i ei balje, og det er det. Sjelden det skjer. Klag til styret og finn ut koss du slår av maskina.
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 #7 Skrevet 3. januar 2007 Klag til styret og be de sette opp ett skikkelig Nazi-regelverk. Burde ikke være noe problem siden de fleste i slike styrer er menn 65+ som husker krigen.
Gjest Emera Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 Har bodd i blokk og kjenner problemet. Jeg tror den riktigste og mest saklige framgangsmåten er å henvende seg til styret før man gjør noe annet. Å hive andres klær ut av maskinen o. l. kan føre til "stillingskrig" og masse ubehageligheter, gitt at det er rette typen mennesker man har å gjøre med... Det er veldig fristende å slenge tøy i en haug på gulvet når man er passe irritert, det er forståelig. Men prøv styret først.
brumma* Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 Sier som de andre, klag til styret! I vår blokk er det sånn at hvis man stjeler andres vasketid kan man risikere å ikke få lov til å bruke vaskeriet mer. Enkelt og greit. Det er utrolig irriterende å oppdage at andre tar seg til rette på den måten, men dessverre ikke helt uvanlig vil jeg tro.
Ninakanin Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 her jeg bor har man tre timer på seg, og døgnet er delt inn i 4 puljer.. Har man ikke begynnt på vasken sin innen en time er det fritt frem. Men vi har to vaskeri så det er nesten alltid ledig på ett av dem, likevel vasker folk i hytt og dynevær og gidder ikke å hente klærne sine og styrer på, stjeler vaskemiddel og i det hele tatt... Klag til styret du!
messy Skrevet 3. januar 2007 #11 Skrevet 3. januar 2007 Vi har også vaskerom i vår bygning, og støter av og til på problemer. Det vi gjør er at vi rett og slett hiver de andre sine klær ut av maskinen da det er vanskelig å vite hvem det er sine klær (ca 200 leiligheter/hybler) , og de som har tatt andre sin tid/eller ikke kommer for å hente klærne sine har bare å lære seg at verden ikke dreier rundt dem. Da det som sagt er mange mennesker her fører det ikke til noen stillingskrig. Kanskje du bør henge opp en lapp på maskinen som gjør at vedkommende føler seg litt flau?
Gjest Pax Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 Bodde også i et brl hvor det samme skjedde, helt til jeg skrev en mega-bitchy lapp med "Hvem i helvete er det som.... blablabla" Det hjalp.
Havfrua Skrevet 4. januar 2007 #13 Skrevet 4. januar 2007 Har hatt samme problemet selv da jeg bodde i Oslo. Som regel var det innvandrere som lata som at de ikke forstod stystemet og bare gjorde som det selv passet de. En gang sprakk det totalt for meg og dama fikk seg en skikkelig skyllebøtte... Jeg ville først og fremst lært meg hvordan man stopper maskina. Det hadde jeg garantert gjort neste gang. Også ville jeg ha sendt en skriftlig klage til styret.
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #14 Skrevet 4. januar 2007 En historie om noen som stjal andres vasketid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå