Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har fått snusen i en ok betalt jobb i London som jeg kunne tenke meg å søke på.. Begynner å merke at tiden renner fra meg, og at jeg snart kommer til å sitte å tenke at jeg aldri tok noen sjanser.. Er redd for å angre..

Er det vanskelig for meg å kunne jobbe i London et år eller to som norsk statsborger? Er det mange papirer som må fylles ut? Hvordan er det med skatt og lignende.. Jeg er helt grønn jeg.. Hva med arbeidstillatelser osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Som sagt av brukeren over her, det er ingen problemer for deg å jobbe i England. Har gjort det selv i flere år, ikke noe pes.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Oh yes :) Jeg tenkte kanskje det var like vanskelig som USA og Australia der man bør dra som aupair eller som work and travel-ting.. Nå skal det lesast :)

Tusen takk for svar :)

Endret av Aylana
Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Søker du på en utlyst stilling i Storbritannia som alle andre kan søke også? Eller er det typisk jobb for utlendinger i Storbritannia?

Er det ikke vanskelig å konkurrere med de lokale, selv om engelsken er svært god (men ikke like perfekt som en lokal)? Eller er det ikke så vanskelig?

Endret av Gjest 1
Gjest gjesta
Skrevet

Det er en jobb som er utlyst, men det er ikke verdens beste kvalifikasjoner som kreves bortsett fra at man bør snakke greit engelsk.. Jeg vet ikke om det er vanskelig, jeg har blitt anbefalt å søke på jobben, så de som ba meg gjøre det er vel ikke helt på jordet :P Men vi får se, vet ikke om jeg vil reise fra sambo :)

Gjest -eline-
Skrevet
Søker du på en utlyst stilling i Storbritannia som alle andre kan søke også? Eller er det typisk jobb for utlendinger i Storbritannia?

Er det ikke vanskelig å konkurrere med de lokale, selv om engelsken er svært god (men ikke like perfekt som en lokal)? Eller er det ikek så vanskelig?

De fleste nordmenn snakkker godt nok engelsk til å ta en jobb i UK, jo mer du bruker engelsken, jo bedre blir den jo. Min erfaring er at "alle" engelskmenn blir kjempeimponert over alle som snakker flere språk enn de (de fleste jeg kjenner snakker kun engelsk, har hatt fransk eller tysk på skolen, men kan ikke språket). Har man kvalifikasjonene som kreves så er det ikke så vanskelig å utkonkurrere de lokale. Jeg hadde jobb ved siden av studiene, utlyst stilling ved universitetsbiblioteket (kombinert stilling bibliotekskranke/IT-support), både studenter og mange utenfra søkte, jeg fikk stillingen fordi jeg hadde de rette kvalifikasjonene (har IT-studier, bruker mange av programmene som de tilbydde support på til daglig OG har jobbet på bibliotek tidligere), at engelsken min ikke var like flytende som en engelskmann brydde de seg ikke om, jeg snakket jo godt engelsk (men med en liten aksent som jeg ikke ble kvitte i løpet av de 3 årene gitt...).

• 2 år senere...
Gjest Ellen19
Skrevet

Dette høres veldig bra ut! Jeg tenker å flytte til London neste år, men alle sier det er nermest umulig! - (En av grunnene til at det hadde vert fantastisk å få det til!) Er det vanskelig å få f.eks en butikkjobb? Hvor store er sjangsene for en ok jobb? Ikke noe fancy, bare nok til å betale husleiga.. Jeg har ikke mye jobb erfaring fra før, akkurat ferdig med realfag - videregående.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg ville tenkt meg om en gang eller tre foer jeg flyttet til London. Uk har blitt hardt rammet av finanskrisen og utrolig mange jobber har forsvunnet. For oeyeblikket er det veldig vanskelig aa faa seg jobb enten man har utdannelse eller ei.

Min samboer har vaert arbeidsledig siden oktober i fjor da firmaet han jobbet for ble lagt ned. Han har soekt paa mange jobber, men har ikke vaert paa et eneste intervju.

Selv er jeg saa heldig aa ha en jobb i et firma som gjoer det bra(sier de i det minste ...), men jeg har jo ingen garantier for at det varer.

Det kan jo hende at ting har endret seg til det bedre neste aar, men ekspertene sier jo at de tror det vil ta opptil flere aar foer ting blir bedre.

Gjest Ellen19
Skrevet

Takk for innputt:) Ja, har hørt at det nok er vanskeligere å få noe jobb nå, men jeg er veldig instillt, så jeg vil nok prøve "lykken" uansett hindringer. Skal reise med en veninne som er utdannet frisør. Har vert en drøm lenge, og dette er det eneste året vi har muligheten til å gjøre det. Tror det er viktig at de negative sidene blir lagt frem, for å ikke bli for naiv, men hvis noen har positive opplevelser ved å finne jobb i London, hadde jeg virkelig satt pris på tilbakemelding;)

Gjest Ellen19
Skrevet

Setter egentlig pris må alle erfaringer! I tillegg til tips om gode info sider, der folk har faglig kompitanse.

Skrevet

Jeg er nylig ferdig utdannet og holder paa med aa se etter jobber i London-omraadet naa. Det er ikke mange saa mange stillinger som jeg skulle oenske, og jeg maa nok gaa litt ned i stilling i forhold til hva jeg kunne ha proevd paa om tidene var bedre.

Men en ting som er bra med aa vaere norsk er at vi ofte har navn som er spesielle og lette aa huske, og om man har -sen paa slutten saa vet mange at personen er fra Skandinavia og det er et pluss.

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
Takk for innputt:) Ja, har hørt at det nok er vanskeligere å få noe jobb nå, men jeg er veldig instillt, så jeg vil nok prøve "lykken" uansett hindringer. Skal reise med en veninne som er utdannet frisør. Har vert en drøm lenge, og dette er det eneste året vi har muligheten til å gjøre det. Tror det er viktig at de negative sidene blir lagt frem, for å ikke bli for naiv, men hvis noen har positive opplevelser ved å finne jobb i London, hadde jeg virkelig satt pris på tilbakemelding;)

Du kan jo ta en titt paa Jobcentre plus og se om du finner interesante jobber der. Er du god i engelsk(evt. ogsaa andre spraak) er det ogsaa mulig aa faa en jobb som krever mer enn ett spraak. Har sett annonser hvor de soeker personer som snakker norsk for eksempel. Saanne jobber krever ofte mer utdannelse, men kan jo vaere heldig aa snuble borti noe passende. Paa Top language jobs kan du finne saanne jobber.

Ellers saa er det som nordmann veldig enkelt aa flytte til og faa jobb i UK. Man trenger ikke arbeidstillatelse for eksempel. Det eneste du trenger aa gjoere er aa skaffe deg et National insurance number. Det gjoer du ved aa kontakte naermeste Jobcentre. Har du allerede tilbud om jobb faar du det garantert. That's it!

Det er utrolig mange utlendinger her, og det at du ikke er engelsk er egentlig ikke noe hinder for aa faa seg jobb i det hele tatt.

Ta gjerne kontakt hvis det er noe du lurer paa. :)

Lykke til!

Endret av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa
Skrevet

En ting til som jeg kom paa ...

Husk paa at du skatter til Norge de tre foerste aarene etter at du flytter utenlands. Hvilket innebaerer at du kan kreve fratrekk for det du har betalt i skatt til UK og saa maa du eventuelt betale det overskytende. Altsaa de beregner hva du skulle ha betalt i skatt i Norge, trekker fra det du allerede har betalt i UK og du maa betale resten til Norge.

Jeg maatte betale 16 000kr i fjor, og i aar har de beregnet at jeg skal maatte betale 18 000 kr. Det svir litt!

Her i UK trekkes skatten automatisk av loenna di og det er det. Ingen selvangivelse aa fylle ut. Bortsett fra om du er selvstending naeringsdrivende da.

Gjest Ellen19
Skrevet

Ja, det var den oppfattningen jeg også hadde - bra at det ikke er så teknisk vanskelig som mange andre steder. Skatten ja, det virket litt innviklet, så må nok sette meg mer inn i det.

Takk for hjelpen - å lykke til med jobbsøket til samboeren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...