Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Et råd mange ofte kommer med, er at man skal stole på magefølelsen sin. vel, jeg synes ikke det er så lett å finne magefølelsen bestandig jeg.........hvordan kan jeg vite om det er magefølelsen, eller tvil eller redsel?

Feks, er jeg kjempe redd for at samboer skal være utro. Jeg dikter opp historier i hodet mitt, som bare er tull. Nå skal det sies at han har sagt mye rart, og at vi har hatt uenigheter om hva som er ok og ikke i et forhold, men nå i det siste har vi blitt enige om en liste vi begge kan leve med. Men likevel sitter jeg og er urolig. Og det jeg ikke klarer å finne ut av er om det er magefølelsen, eller en tåpelig, ubegrunnet frykt, som bare er i ferd med å ødelegge forholdet. Hvordan blir man kvitt den? Jeg må si at han har gjort det han kan for å gjennoppbygge min tillit etter at han løy helt i starten av forholdet om en ting. (ca 4 år siden), og han oppfører seg på ingen måte mistenksomt. Han sender sms til meg når han er ute, jeg må gjerne bli med ut og/eller møte han ute om han er ute med jobben, osv.

For en lang stund tilbake ble det slutt mellom oss, og da vi ble sammen igjen, fant jeg ut at han hadde hatt en profil på et sjekkested på nettet på slutten. Det vet jeg han ikke har nå, og han har forandret seg masse siden forrige gang. Men jeg klarer ikke å bli kvitt denne redselen, eller det jeg ikke vet om er redsel eller magefølelse, og jeg blir snart sprø av meg selv. Er det noen som har noen råd? Tips? Blir glad for alle velmenende råd:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ulike erfaringer med magefølelsen. Eller egentlig tror jeg kanskje det finnes to typer følelser: magefølelse og underbevissthet. Jeg har opplevd flere ganger å ha en god magefølelse for en gutt som viser seg å være en idiot. Underbevisstheten min, derimot, kan jeg ikke huske jeg har bommet på.

Forskjellen, slik jeg ser det, er at magefølelsen er en dårlig eller god følelse man får på grunn av assosiasjoner, mens underbevisstheten er noe som registrerer ting som ikke fanges opp av bevisstheten. Jeg mener at magefølelsen kan være en mer ubegrunnet følelse man får, mens underbevisstheten er basert på fakta. Så tenk deg godt om; Er det noe (uansett hvor lite) som underbevisstheten din kan ha registrert og som har gjort at du har denne følelsen, eller er det fordi du ikke stoler på han pga. dårlige minner fra tidligere? Har du snakket med ham om det?

Skrevet

ja, jeg har snakket med han om det. om han begynner, forståelig nok å bli lei. Derfor ønsker jeg ikke å snakke noe mer med han om det. vi lagde tilslutt en liste, over ting som vi definerte som utroskap, og også ting som vi var enige om ikke var akeseptabelt, og skrev begge under. Dette for at jeg skulle få en trygghet. Det som er den store frykten min er at han skal gjøre noe i fylla. Jeg synes han blir litt flørtete, men mulig jeg overreagerer. Klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor jeg synes det. mulig andre bare oppfatter han som hyggelig og høflig. Han sier han aldri har hatt en blackout og ikke hatt kontroll på hva han gjør. Men jeg har sett så mye rart i fylla, vil så gjerne tro han, men er likevel redd noe dumt skal skje. Man løsner jo litt opp og en situasjon kan fortere utvikle seg.

Det var en ting som jeg reagerte på for en tid tilbake. Egentlig en filleting, men dog......Han pleier ALDRI å gi noen et kyss på kinn når man sier hei og hadet, bare klem. Men når vi skulle gå fra et utested vi hadde vært med hans kollegaer, gir han den ene kvinnelige kollegaen et kyss på kinnet. Og det er vel dette kysset som har festet seg i underbevisstheten og sådd en frykt. For før dette hadde jeg faktisk begynt å stole på han. Nå var jo ikke dette noe å reagere på, hadde dette vært noe han pleier å gjøre. Men siden det er ulikt han, skjønner jeg ikke hvor det kom fra. Han sier han ikke er tiltrukket av henne, og at de ikke er spesielt nære kollegaer. Så hva var det? Han sier han ikke visste hvorfor han gjorde det, og at det var dumt, men at det overhodet ikke betydde noe. Og det er da jeg tenker : javel, men hva annet kan man bare plutselig gjøre i fylla som "bare skjer". Mulig det er å trekke det litt langt, men det er det underbevisstheten sier, og som gjør meg usikker. skulle så gjerne likt å vite om det er grunn til å være det, eller om jeg bare er dum!!

Skrevet

Det kan høres ut som om magefølelsen din er litt paranoid, men jeg vet jo ikke noe om hvordan han behandler deg ellers. Et sånt kyss på kinnet høres jo ganske uskyldig ut, synes jeg. Hvis det er det eneste han har foretatt seg på fire år, så er det ikke noen grunn til å ha dårlig magefølelse.

Kanskje det er lurt å la det ligge litt, jeg tror jeg ville blitt ganske lei av å ha en kjæreste som hele tiden mistenkte meg for å ha lyst til å være utro.

Gir han deg grunn til å være usikker, eller er det bare du selv som trenger å jobbe med selvtilliten din? Er han snill mot deg og viser at det er deg han vil ha, eller kritiserer han alt du gjør og er aldri fornøyd med deg?

Skrevet

mulig jeg er litt paranoid, men jeg blir litt sprø av han av og til. Som i dag pratet vi lenge om ulike ting, om tillit etc. Og han mente at man måtte ha full tillitt til hverandre inntil denne ble brutt. Samtidig mente han at det ville være umulig å feks love at man aldri vil kysse noen andre på munnen. Hos oss er det definert som utroskap og vil ikke bli akseptert. Grunnen til at han ikke kunne love dette, var at han tenkte mer pragmatisk. Han kunne ikke vite alt som ville skje og alle situasjoner som ville oppstå. Hva om en fæl ulykke skjedde og man ble reddet av en person og ble så takknemlig ovenfor denne etc.........Jeg mener det er tåpelig å ta slike situasjoner med i beregning når man skal love noe eller ikke. Og det er dette som gjør meg usikker og forvirret. blir helt sprø av å tenke på det etterpå. hva betyr dette? Hvorfor sier han det, hvordan kan jeg da stole på han, når han ikke kan love meg det???????

Skrevet
mulig jeg er litt paranoid, men jeg blir litt sprø av han av og til. Som i dag pratet vi lenge om ulike ting, om tillit etc. Og han mente at man måtte ha full tillitt til hverandre inntil denne ble brutt. Samtidig mente han at det ville være umulig å feks love at man aldri vil kysse noen andre på munnen. Hos oss er det definert som utroskap og vil ikke bli akseptert. Grunnen til at han ikke kunne love dette, var at han tenkte mer pragmatisk. Han kunne ikke vite alt som ville skje og alle situasjoner som ville oppstå. Hva om en fæl ulykke skjedde og man ble reddet av en person og ble så takknemlig ovenfor denne etc.........Jeg mener det er tåpelig å ta slike situasjoner med i beregning når man skal love noe eller ikke. Og det er dette som gjør meg usikker og forvirret. blir helt sprø av å tenke på det etterpå. hva betyr dette? Hvorfor sier han det, hvordan kan jeg da stole på han, når han ikke kan love meg det???????

Fordi ingen kan vite noe om framtiden, og hva den fører med seg. Så han er egentlig bare ærlig. Han vet ikke mer om framtida enn du gjør. Men du er villig til å love hva som helst, fordi du føler sånn akkurat nå.

Forøvrig maser du kanskje litt mye om dette. Kan hende han blir lei.

Skrevet
Fordi ingen kan vite noe om framtiden, og hva den fører med seg. Så han er egentlig bare ærlig. Han vet ikke mer om framtida enn du gjør. Men du er villig til å love hva som helst, fordi du føler sånn akkurat nå.

Forøvrig maser du kanskje litt mye om dette. Kan hende han blir lei.

:)

Gjest Gjest 1
Skrevet

Har dere diskutert bryllup? Isåfall vet du jo at dere har mer seriøse planer?

Skrevet
Har dere diskutert bryllup? Isåfall vet du jo at dere har mer seriøse planer?

Nope, vi har ikke det........

Skrevet

Har lest litt i denne tråden, og jeg mener ikke å være frekk...Men er ikke du litt vel paranoid? Han gir jo liksom alle de rette svarene, og lover det man kan love i en sånn situasjon. Man kan aldri ha en garanti for noe som helst i framtida uansett.

Det er inni ditt hode dette ligger, du kan ikke mase mer på han, da mister du han. Jobb med deg selv, og selvtiliten din!

Skrevet
Nope, vi har ikke det........

Trodde det bare var jeg som sa "nope" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...