miratira Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Jeg har akkuratt fløtt for meg selv og har aldri vaska klærne mine selv *flau*. Kan jeg vaske et blått dynetrekk sammen med et hvit laken på 60 grader? Det vil ikke farge av?
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Det der høres ikke smart ut! Farget tøy alene, og hvitt tøy alene. Det gir gjerne best resultat!
miratira Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2007 hehe.. takk for det! Men det er hvite striper på dynetrekket da? Føler meg utrolig dum nå, jeg får ringe min mor i morgen!
Gjest toppi Skrevet 2. januar 2007 #4 Skrevet 2. januar 2007 hehe.. takk for det! Men det er hvite striper på dynetrekket da? Føler meg utrolig dum nå, jeg får ringe min mor i morgen! ← Det lureste er å vaske like farger sammen. Hvis blåfargen farger av i vask, så blir de hvite stripene muligens litt farget av det blå, men høyst sannsynlig farger ikke dynetrekket av (hvis det ikke er av veldig dårlig kvalitet). Du kan vaske forskjellige tekstiler sammen (t-shirt, undertøy, sokker, laken, undertøy osv.), men hvitt sammen med farget er ikke alltid lurt. Jeg vasker hvitt alene. Så vasker jeg lyst farget tøy alene og mørkt farget tøy alene.
reiseglad Skrevet 2. januar 2007 #5 Skrevet 2. januar 2007 hehe.. takk for det! Men det er hvite striper på dynetrekket da? Føler meg utrolig dum nå, jeg får ringe min mor i morgen! ← Les vaskeanvisningen som står på en lapp på dynetrekket. Har det vært vasket mange ganger før, så er det ikke sikkert det smitter av. Samtidig er det dumt å teste ut hvis du ikke vet....
brumma* Skrevet 2. januar 2007 #6 Skrevet 2. januar 2007 Hvis dynetrekket har vært vasket før og de hvite stripene er like hvite er det ingen fare. Jeg har vasket farget sengetøy sammen med lyse laken mange ganger uten uhell. Er dynetrekket helt nytt kan du risikere at det farger av litt (selv om det egentlig ikke skal det når det har hvite striper). Da kan det være lurt å vaske det separat, med mindre det ikke er krise at lakenet muligens ender opp som lyseblått.
miratira Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2007 Tusen takk for svar! Var sikker på at noen skulle bli sarkastiske mot meg, alltid noen som er det uansett hva som blir spurt om.. Takk
Arwen Skrevet 3. januar 2007 #8 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har hørt at man alltid skal kunne følge den lyseste fargen på klærne når man skal vaske. Er det nytt hadde jeg vasket det alene noen ganger.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 3. januar 2007 #9 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har akkuratt fløtt for meg selv og har aldri vaska klærne mine selv *flau*. Kan jeg vaske et blått dynetrekk sammen med et hvit laken på 60 grader? Det vil ikke farge av? ← Den tabben gjorde jeg selv senest i går. Hadde det travelt og slengte det jeg fant av sengetøy i maskinen. Det hvite sengetøyet var blitt farget blågrått av et to år gammelt blått laken som har vært vasket veldig mange ganger før.
Gjest bada Skrevet 3. januar 2007 #10 Skrevet 3. januar 2007 Som Xavia og toppi skriver er det best å vaske hvitt tøy for seg. Selv om det ikke ser ut til at det hvite tøyet blir misfarget når du vasker det sammen med farget tøy vil det garantert bli det på sikt - det får et gråskjær i seg som ikke er så veldig fint.
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 #11 Skrevet 3. januar 2007 Det beste er å vaske hvitt med hvitt og farger med farger. Selv laken som har vært vasket mange ganger kan fortsatt farge av, og er det i maskinen sammen med hvitt skal det ikke mye til før uhellet er ute. Og husk å bruk riktig vaskemiddel. Til hvitt synes jeg Blenda Sensitive Hvitt er det beste og OMO Color til farger. Og Comfort eller Blenda tøymykner er gull verdt. Til ull, silke og andre "finere" stoffer må du bruke Milo.
miratira Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2007 Ja takk for svar. Jeg vasket lakenet alene med noe annet hvitt tøy så får vi se
Antoinette Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 (endret) Husk at både håndklær og sengetøy skal vaskes på minimum 60 grader. Ellers blir det ikke skikkelig rent og vil etterhvert lukte surt, selv rett etter vask. Endret 3. januar 2007 av Antoinette
miratira Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 3. januar 2007 Ja vaska det på 60 grader. Skal bruke tørketrommelen nå og den skjønte jeg enda mindre av, kommer vel inn i det etterhvert håper jeg..
Supraspinatus Skrevet 3. januar 2007 #15 Skrevet 3. januar 2007 Husk at både håndklær og sengetøy skal vaskes på minimum 60 grader. Ellers blir det ikke skikkelig rent og vil etterhvert lukte surt, selv rett etter vask. ← SKAL er vel litt bastant å påstå Jeg ville fulgt vaskeanvisningene på tøyet. Med mindre du har lyst å vaske tøyet i stykker. Offtopic: Spesielt når det gjelder feks jeans er jeg svært forsiktig med å vaske dem. Prøver helst å unngå å vaske dem så lenge så mulig. Men får jeg flekker på dem eller de begynner å lukte, så vaskes de. (Så forresten på et par Dior-bukser at de ikke anbefalte å vaske dem de 1000 (tusen) første gangene man brukte dem)
Gjest Catwoman Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Ting jeg ikke er redd for vasker jeg sammen i et sammensurium av farger. Vi produserer ikke så mye klesvask hos oss - så hvis jeg skal kjøre vasker med bare hvitt, bare lyse farger og bare mørke farger kan det ta lang tid før jeg har full vask med feks bare hvitt. Hvite lakener vasker jeg uten skrupler sammen med sengetøy med sterke farger - om laken skulle få et skjær av en annen farge synes jeg rett og slett ikke det spiller noen rolle. Men jeg har noen hvite klær jeg er mer redd for - så de vasker jeg bare sammen med annet hvitt eller helt lyse farger. Selv om det ikke farger av kan hvite klær bli gråaktige hvis de vaskes ofte sammen med mørke farger. Offtopic: Spesielt når det gjelder feks jeans er jeg svært forsiktig med å vaske dem. Prøver helst å unngå å vaske dem så lenge så mulig. Men får jeg flekker på dem eller de begynner å lukte, så vaskes de. (Så forresten på et par Dior-bukser at de ikke anbefalte å vaske dem de 1000 (tusen) første gangene man brukte dem) Samme her. Vasker de selvfølgelig når de blir møkkete og sånn - men ofte er det nok å kjøre de bare på kortvask. (Så forresten på et par Dior-bukser at de ikke anbefalte å vaske dem de 1000 (tusen) første gangene man brukte dem Men tusen ganger... Vil ikke en bukse begynne å lukte ganske ille lenge før det da? Jeg vet nesten ikke om jeg har noen bukser jeg har brukt så mye som tusen ganger heller jeg. Du må bruke en bukse hver dag i tre år ca for å ha brukt den tusen ganger.
Philippa Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Klær er ofte "undermerket", slik at de minst tåler det som står på vaskeanvisningen, men ofte også høyere grader. Jeg vasker alltid sengetøy, håndklær og undertøy på 60 grader. Jeans vasker jeg på 40 grader, og det fungerer utmerket. Klær som ikke tåler å vaskes kjøper jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå