Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Samboeren min, som er strømmåleransvarlig her i huset, hadde klart å få måle-mailen fra strømselskapet i spamboksen sin og ikke sjekket denne..). Så nå er vi tre dager for seint ute med strømavlesing. Er det noen vits i å lese av strømmen nå, eller får vi uansett tilsendt en regning basert på estimat (opplevd det før, ja, men da hadde vi glemt hele greia)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss blir forbruket stipulert hvis vi ikke har registrert inn forbruket innen 6 dager over dato.

Logg på nettsiden til strømlevrandør og forsøk å registrere forbruket, er dere for sent ute får dere beskjed med en gang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hos oss kan vi lese av strømmen fra og med den 1. januar til og med den 5. januar.

Gjest gjesta
Skrevet

Takk for svar - trengte å bli litt beroliget. Vi fikk til å sende inn tallene, så da var det kanskje ikke for seint... Uansett fant vi også ut at det estimerte beløpet lå maks 700 kr over forbruket, så vi skulle nok klart oss...

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Hos oss var første frist den 1 januar og den siste den 7 januar! (61 dager ble registrert da jeg sendte inn) Forrige gang fikk jeg nesten kr.5000; i regning(boretslag, 3 roms leilighet,Oslo) :sur:

(leste den av den 1 januar da jeg kom hjem fra ferie)

Du har altså 1 uke på deg fra førstedags frist.

Uansett, strøm trenger vi alle.

Jeg betaler gladelig 2% mer i skatt og lar staten ta seg av strømmen vår. :forvirret:

Endret av Silmarill
Skrevet

Hvorfor vil du ikke kjøpe strøm slik du kjøper melk, brød, mobiltelefon og bensin? Kjøper du dette alltid på første og beste sted? Og hvor har du fått det i fra at du kan/må betale 2 % mer i skatt for at staten skal ordne strømmen din? Er det da greit at du betaler 4 % i skatt hvis staten ordner både mobiltelefon og strøm, strøm og bensin eller strøm og melk?

Det er en annen mulighet også - og det er å la være å lese av målerstanden selv, eller kun gjøre det ved årsoppghør. Da blir alle avlesninger stipulert og det kan godt hende det er mye billigere enn 2 % skatt.

Å ordne strøm er da slett ikke en så vanskelig jobb og etter at energiverkslovene ble opphevet av Stortinget i 1992 må det jo bli slik at vi må ordne dette selv ettersom alle energiverk ble "pålagt" å tjene mest mulig penger. Det var jo da stgrømprisene skvatt i været for å si det sånn. Før 1992 var det Stortinget som bestemte strømprisene. Det er vi velgere som valgte de stortingsrepresentantene det året som fikk politikere som valgte som de gjorde. Bare vent du - enkelte partier ønsker å konkurranseutsette enda mer enn strøm. En dag så må du velge (billigste) renovasjonsbyrå, vannleveranse osv. valget står for å sette det helt på spissen mellom RV og Fremskrittspartiet.

Jeg har sansen for et forslag SV kom med for en tid tilbake (og som ikke er diskutert videre). Det går på at f eks vi alle trenger strøm. Alle(personer) skal få tildelt en billigstrømkvote - og så kan luksusforbruk koste dyrt. Tror ingen har tatt saken videre eller diskutert hvor en evt. grense skal gå. Blir snart kommunist jeg på slike tema ettersom vi alle trenger strøm, vann, kloakk og renovasjon - og det kunne hatt en basispris lik for alle - slik det var med telefon før. Da kostet det kr 3000 uansett hvor i landset du bodde å få telefon - enten som nabo til sentralen eller på den ytterste nakne øy.

Skrevet

Å, takk for påminnelsen! Nå skal jeg også hjem og lese av strøm!

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Og hvor har du fått det i fra at du kan/må betale 2 % mer i skatt for at staten skal ordne strømmen din?

Har ikke fått det fra noen! Det er vel ingen som har foreslått det? Må man bare skrive om saker man har lest? JEG skrev det utfra min tanke om det. Selv om du syns det var en dusteide så er det greit det! ;)

Endret av Silmarill
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har sansen for et forslag SV kom med for en tid tilbake (og som ikke er diskutert videre). Det går på at f eks vi alle trenger strøm. Alle(personer) skal få tildelt en billigstrømkvote - og så kan luksusforbruk koste dyrt. Tror ingen har tatt saken videre eller diskutert hvor en evt. grense skal gå. Blir snart kommunist jeg på slike tema ettersom vi alle trenger strøm, vann, kloakk og renovasjon - og det kunne hatt en basispris lik for alle - slik det var med telefon før. Da kostet det kr 3000 uansett hvor i landset du bodde å få telefon - enten som nabo til sentralen eller på den ytterste nakne øy.

Og hvordan skal man beregne hva som er luksusforbruk eller ikke? Hva med enslig? sliter ikke de nok med høyere kostander siden de ikke kan dele kostandene med noen?

Jeg har liten tro på at man kan få til rettferdighet gjennom det forslaget SV kommer med. Bare se på skattesystemet: det har blitt til gjennom kompromisser og forsøk på å skape rettferdighet. Men hva har vi endt opp med? Jo, et forferdelig komplisert skattesystem som det krever mye å forstå fullt ut, samt at det er tungvint og dyrt å administrere.

Og hva ville skjedd hvis man hadde gratis strøm over skatteseddelen? Jp folk hadde brukt mye strøm, siden de vil ha mest ut av den skatten de betaler. Det er jo slike holdninger vi ser når det gjelder andre offentlige goder: "når jeg betaler så mye skatt skal jeg jammen meg få noe igjen for det".

Hvis man har veldig lav pris på strøm opp til et visst forbruk kan man også oppleve det samme: Man bruker opp kvota med billig strøm, selv om man kanskje hadde klart seg bra uten så mye strøm. Og hvorfor skal en direktør med over en million i årsinntekt få billig strøm?

Jeg har faktisk tro på at markedskreftene kan hjelpe oss å begrense forbruket. I Norge i dag bruker vi en større andel på fornøyelser enn vi gjorde tidligere. Ja, det finnes de som sliter økonomisk, men vi har allerede kanaler som skal hjelpe disse gruppene øknomisk (skattesystem trygd og sosialstønad). Så får man heller diskutere om de allerede eksisterende ordningene fungerer godt nok, før man innfører enda et system.

Her jeg bor kan man lese av inntil en uke etterpå. Jeg klarte nettopp å lese av naboens leser (utrolig at vi har samme nøkkel, jeg kan faktisk skru av sikringsbryteren hos naboen! :overrasket: ), men man kan heldigvis endre innlesingen etter et døgn.

Skrevet

Min elskee rapporterte visst tallene nå...

(og oppdaga at han hadde lagt inn feil tall sist, så vi har et negativt forbruk på 1500 Kilowatttimer siden sist, eller noe slikt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...