gard Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Hei Kona og jeg er på jakt etter parkett til stue og spisestue. På grunn av at vi har vannbåren varme i gulvene så har jeg forstått at det er visse tresorter vi bør holde oss borte fra. Men det som jeg synes er problemet er at det er drøssevis av leverandører av parkett...er det stor forskjell i kvaliteten på de forskjellige leverandørene? Eller er det bare å finne det beste tilbudet der parketten ser bra ut? Vi så på et merke idag som heter Vito...er det noen som har erfaring med det?
Fakse Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Det vi så på da vi valgte parkett var først og fremst tykkelsen. Det er greit å ha litt tykkelse, så kan man slipe ned hakk etterhvert. Som du sier må parketten tåle varme i gulvet, men dette får du opplyst fra produsenten/selger, så det er bare å ta hensyn til når dere skal kjøpe. Det siste, som ikke så mange sier noe om, er at det må være gode spor for å feste bordene i hverandre. Om sporene der parketten skal "klikke" er for enkle i utformingen vil parkettbordene lett gli fra hverandre, spesielt om de ligger på gulv som noen gang er varme. Se etter gode spor med mønster både i høyde og bredde om du skjønner hva jeg mener. Til sist må dere selfølgelig ta en vurdering av hvor harde bord dere trenger. Er det mye trafikk? Er det sansynlig at noen går inne med sko? Kommer noen til å leke på parketten, eller skal den være et sted der det er naturlig at ting mistes ned av og til? Hardheten får dere opplyst hos selger. Når dere da til sist tar med i betraktning hvilket utseende dere ønsker så kommer det ikke til å være så mye igjen å velge i. Vi endte opp med en eneste aktuell type parkett til slutt, og jeg tipper at dere ikke får mer enn et par-tre stykker om dere følger disse rådene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå