Gå til innhold

Brannvegg..kan man ha seng inntill?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Man skal jo ikke dekke til brannvegger. Vi har lyst til å røske ut en ovn som står i 2 etg. og utvide soverommet til guttungen. det hadde blitt en perfekt nisje for segn. Måtte ha tettet hullet i veggen selvfølgelig og kanskje satt opp en kunstig vegg ? Kan man det? hva må avstanden isåfall være til brannveggen? eler er det bedre å bare tette hullet og pusse? Vi fyrer i 1. etg.

Endret av kitekatt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan sette opp en brennplate forran? Kan jo bruke herdet glass f.eks.

Jeg er ikke sikker, men det er jo en idé... da har du i hvert fall ikke brennbart materiale inntil.

Skrevet

Jeg ville sjekket med brannvesenet. De bør svare deg på hvordan du skal gjøre det med den veggen. Best å være på den sikre siden når det gjelder brann.

Gjest gjesta
Skrevet

Vi hadde panel på veggene som gikk inntil pipa. Det var ingen ovn montert der, men en luke for å rense ut aske. Fikk beskjed av brannvesenet at dette var ulovlig. Det skulle være min. 30 cm avstand til brennbart materiale.

Kontakt brannvesenet du slik at du får riktig informasjon. Reglene er jo for din trygghet.

Skrevet
Man skal jo ikke dekke til brannvegger. Vi har lyst til å røske ut en ovn som står i 2 etg. og utvide soverommet til guttungen. det hadde blitt en perfekt nisje for segn. Måtte ha tettet hullet i veggen selvfølgelig og kanskje satt opp en kunstig vegg ? Kan man det? hva må avstanden isåfall være til brannveggen? eler er det bedre å bare tette hullet og pusse? Vi fyrer i 1. etg.

Nei man skal ikke dekke til skorsteiner, da brannvesenet skal kunne ha mulighet til å inspisere dem. Det er derfor best å tette hullet og pusse og male. Hvis det er fint gjort kan det være vel så fint som en gipsvegg e.l.

Skrevet
Vi hadde panel på veggene som gikk inntil pipa. Det var ingen ovn montert der, men en  luke for å rense ut aske. Fikk beskjed av brannvesenet at dette var ulovlig. Det skulle være min. 30 cm avstand til brennbart materiale.

Kontakt brannvesenet du slik at du får riktig informasjon. Reglene er jo for din trygghet.

30 centimersregelen gjelder fra selve feieluka eller fra ovnsrør. Ikke fra pipa selv.

Ellers ville jeg spurt brannvesenet.

En pipe skal ikke bli så varm at brennbart materiale som står inntil den tar fyr. Jeg har en bokhylle plassert på baksiden av pipa, og det blir ikke for varmt. En annen ting er hvorvidt det er behagelig å sove i en seng som står inntil en pipe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...