kitekatt Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Skal plante om en orkide fra en julegruppe jeg fikk. se rikke ut som den trives der for den begynner å visne Den står i jord der i et fat, men det er masse plaststeiner og annet dill også. Kan jeg plante det rett i en mørk potte, eller må den stå i en egen plastpotte, slik man setter nedi en annen? og hvordan går jeg frem nå? Har IKKE grønne fingre, men vil prøve å redde den. Endret 2. januar 2007 av kitekatt
kitekatt Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2007 Ta en kikk her. ← ¨ Takk. jeg plantet den om nå jeg. stjal plastpotta fra en julestjerne og plantet den nedi der. pakket ikke hardt med jord og lot noen røtter stikke opp av potta. riktig? vannet den, og den renner av seg nå.
lillesky Skrevet 2. januar 2007 #4 Skrevet 2. januar 2007 Orkidéer skal ikke ha vanlig jord! Orkidéer skal ha sånn egen orkidéjord (ser ut som bark).
kitekatt Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Orkidéer skal ikke ha vanlig jord! Orkidéer skal ha sånn egen orkidéjord (ser ut som bark). ← oi....jeg brukte den jorden den stod i i dekorasjonen jeg...Jeg får kjøpe orkidejord imorgen, da..og plante om på nytt Endret 2. januar 2007 av kitekatt
lillesky Skrevet 2. januar 2007 #6 Skrevet 2. januar 2007 Skulle gjort det jeg og... Plante om noen orkidéer. Og når den er avblomstret: ikke kast den! Det kan komme nye blomster. Også vanner du den en gang i uka (må ikke stå i vann!). Ja, det er vel det jeg kan om orkidéer.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. januar 2007 #7 Skrevet 2. januar 2007 Du har fått svar ser jeg Jupp, du trenger orkidejord (Hasselfors sin er bra), pass på å ikke brekke røttene når du potter om. Det kan hende at orkideen har fryst på vei fra butikken til deg, det tar en stund før den dauer av det, men blomstene faller av rimelig kjapt. Følg ellers rådene i linken du fikk
kitekatt Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. januar 2007 Du har fått svar ser jeg Jupp, du trenger orkidejord (Hasselfors sin er bra), pass på å ikke brekke røttene når du potter om. Det kan hende at orkideen har fryst på vei fra butikken til deg, det tar en stund før den dauer av det, men blomstene faller av rimelig kjapt. Følg ellers rådene i linken du fikk ← Så rart at den kom i vanlig jord Men takk for hjelp, kjøper orkidejord imorgen. fås det kjøpt på vanlig blomsterbutikk?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. januar 2007 #9 Skrevet 2. januar 2007 Så rart at den kom i vanlig jord Men takk for hjelp, kjøper orkidejord imorgen. fås det kjøpt på vanlig blomsterbutikk? ← Kan godt hende at den kom i en finmalt orkidejord siden den står i en ganske grunn glasskål, så den trenger noe tett rundt røttene for å holde seg oppreist, rett og slett. Tror de fleste blomsterbutikker har orkidejord eller klarer å skaffe nå
kitekatt Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2007 Svarte! Får jo ikke tak i orkidejord Vært to steder og spurt, og dsiden jeg bor på landet og ikke har bil, blir det vanskelig. Håper orkideen overlever i vanlig jord en stund til
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #11 Skrevet 6. januar 2007 Svarte! Får jo ikke tak i orkidejord Vært to steder og spurt, og dsiden jeg bor på landet og ikke har bil, blir det vanskelig. Håper orkideen overlever i vanlig jord en stund til ← Plantasjen på Hellerud/Olavsgård har i hvert fall. Det er jo på veien hjem også
kitekatt Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. januar 2007 (endret) Plantasjen på Hellerud/Olavsgård har i hvert fall. Det er jo på veien hjem også ← jepp skal prøve å dra innom idag Nå henger alle orkideblomstene med hodet uansett....kanskje jorda som har tatt kverken på de.. Endret 6. januar 2007 av kitekatt
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 jepp skal prøve å dra innom idag Nå henger alle orkideblomstene med hodet uansett....kanskje jorda som har tatt kverken på de.. ← De liker ikke å bli pottet om når de blomstrer. Ikke gi opp, kan godt hende at den kommer tilbake senere, men det kan ta en god stund. Sett den i ordentlig orkidejord og se om ikke bladene holder seg fine i hvert fall
kitekatt Skrevet 6. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 6. januar 2007 De liker ikke å bli pottet om når de blomstrer. Ikke gi opp, kan godt hende at den kommer tilbake senere, men det kan ta en god stund. Sett den i ordentlig orkidejord og se om ikke bladene holder seg fine i hvert fall ← Jepp. Skal jeg bare klippe av stilkene da? Hvor?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #15 Skrevet 6. januar 2007 Jepp. Skal jeg bare klippe av stilkene da? Hvor? ← Vent til de visner ned. Er du heldig, så kommer det et nytt skudd i et ledd, da tar det ikke så lang tid før den blomstrer igjen. Når stilken begynner å visne, klipper du bare ned til en cm ovenfor det høyeste friske leddet. Det haster ikke, du kan godt vente til du er sikker på at den ikke visner noe mer ned. Visner den helt ned, så klipper du den så langt ned du kommer. Da kommer det en helt ny stilk etter hvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå