Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hjelp!!!

Jeg får iblandt skikkelig sår hodebunn og masse flass. Dette skjer spesielt på vinteren, kanskje pga luften?

What to do?

Og ja, jeg bruker frisørshampoo. Har blitt anbefalt bio + av frisøren mot hodebunnen, det hjelper noe men ikke så mye som ønskelig.

Setter stoor pris på svar, for dette er nesten u-utholdelig :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kun èn ting som virker her: fungoral shampo som du får kjøpt på apoteket. den er imidlertid tøff mot håret, så gå til frisøren og får deg en god hårkur som du bruker etterpå

Skrevet

Det kan være eksem du har i hodebunnene, så da vil jeg anbefalle deg Fungoral shampo. Er du plaget med ekstra tørre partier i ansiktet også, vil jeg anbefalle deg å oppsøke legen slik at du får resept på Fungoral krem til ansiktet i tillegg. Jeg kan tenke meg at det er en seporetisk eksem du lider av siden, du er eksta plaget nå på vinterstid.

Skrevet

Fungoral shampo er mot sopp, og hjelper bare om det er sopp som er årsaken til kløen.

Vanlige årsaker til kløe er psoriasis, eksem, parasitter og sopp.

Prøv Fungoral, og hjelper ikke det bør du oppsøke lege for å finne årsaken. Kløe i hodebunnen blir som regel værre ved stress.

Seborrèisk eksem er vanlig, og årsaken er høy talgproduksjon og en opphopning av soppen pityrosporum ovale.

Hvilken hudtype har du og hvordan ser flasset ut? Er det store flak, små flak, farge, lukt etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde det slik som deg om kjøpte en shampo som heter Psorinol. Du får kjøpt den på helsekost. Den er ganske dyr og lukter ikke noe særlig godt, men den hjelper. Ble bra nesten med en gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og er plaget med sår hodebunn. Jeg gikk til frisøren for å få noen tips om hva jeg skulle gjøre og ble rådet til å bruke SP ( System Professional) sensitive shampoo og sensitive lotion.

Jeg har alltid pleid å vaske håret hver dag for jeg har veldig tjukt hår, og det føles møkkete hvis jeg ikke vasker det hver dag.

Ihvertfall så ble jeg rådet tilå vaske håret annenhver dag, men på de dagene hvor jeg ikke har vasket håret, blir håret litt fett og det begynner å klø som bare søren, og jeg får endel flass-Noe som er mer eller mindre borte igjen når jeg får vasket håret.

Men derfor så syns jeg ikke det hjelper i det heletatt. Noen som har noen andre tips på hva jeg kan bruke?

Skrevet

Jeg er plaget med kløe grunnet seborèisk eksem, og da fikk jeg noe jeg skulle smøre i hodebunnen (dette stinket faktisk dårlig hjemmebrent) + at jeg fikk beskjed om å bare vaske håret en gang i uken. De andre dagene kunne jeg skylle det.

Jeg vil heller ha eksem og klø i hodebunnen enn å vaske håret en gang i uka! Legen ville liksom at jeg skulle se ustelt ut og på toppen av det lukte alkohol også..

Synes ikke det jeg skulle smøre i hodebunnen hjalp. Jeg har brukt fungoral i perioder, men jeg synes jeg klør uansett jeg. I de periodene jeg har skikkelige sår bruker jeg baby-shampo. De svir litt mindre enn annet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja hjelpes meg, da hadde jeg heller levd med kløen tror jeg. Å vaske håret en gang i uka hadde jeg nok ikke orka. Det er så vidt jeg orker annenhver dag, for håret mitt ser helt ekkelt ut den dagen jeg ikke vasker det altså. Men det er ikke sånn at det svir når jeg vasker det eller noe, det kan svi litt idet håret tørker, og dagen etter-når jeg ikke vasker det- klør det som bare søren.

Men kanskje jeg skal teste ut en av de som er nevnt tidligere. Men jeg tror ikke jeg har noe eksem eller noe. Kanskje jeg bare har tørket ut hodebunnen pga altfor mye vasking, men hva søren skal man gjøre da?

Skrevet

Så kommer Lea med den evige olivenoljen sin igjen. :roll:

Jeg er ofte plaget av tørr hodebunn på vinteren. Det er helt normalt og trenger ikke å være noe "farlig". Men etter en olivenolje-kur blir det bdre for min del.

Jeg setter inn hele håret med olje og masserer i tillegg inn olje i hodebunnen. La det sitte så lenge som mulig, gjerne over natten med en hette over.

Ta i shampo FØR du skyller (ellers går ikke oljen ut).

Bruk balsam også i hodebunnen etter vask.

Forøvrig er Head&Shoulders en løsning som fungerer bra for meg i "flass-perioder". Har prøvd andre flasshampoer også, men de løser ikke problemet. Så jeg har en flaske med H&S i skapet som brukes i perioder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Olivenolje tror jeg ikke at jeg tør å ha i håret, men Head & Shoulders gjør kanskje samme jobben som alle de frisørshampoo'ene som man betaler i dyre dommer for.

De dyre greiene jeg har nå, fungerer da ikke noe spesielt bra så.. :evil:

Skrevet

Vita fører fremdeles Aktiv flasshampo, både den konsentrerte og den mer daglige varianten. I overgangen lue/ikke lue-sesongen får jeg alltid litt flass. Da bruker jeg Aktiv et par ganger i uken i et par uker - og så er det over.

Funker for meg i alle fall

Men bruk en god hårkur etter den konsentrerte varianten. Den er ganske tøff mot håret.

Nitha

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet du hvordan den er mot sår hodebunn? :wink:

Gjest Wolverine
Skrevet

Jeg kan selvfølgelig ikke vite hvorfor du har sår hodebunn, men en av grunnene kan være nettopp dette med daglig hårvask. Joda, selvsagt vil vi føle at håret er rent og lukter godt, men daglig hårvask stresser kjertlene som skal gi fuktighet til huden.

Å dusje hyppig gjør samme problem, huden tørker ut fordi den ikke får tid til å danne nytt beskyttende fettlag. Særlig om vinteren når det er kaldt er det et problem. Kløe.

Jeg dusjer daglig jeg også, og opplever samme problem. I perioder når jeg har fri fra jobb noen dager forsøker jeg å vaske håret annen hver dag, alt etter hvilken aktivitet jeg driver på fritida selvsagt.

Fettkjertlene i hodebunnen jobber overtid for å kompensere for hyppig hårvask, og produserer mer fett.

Når du da hopper over hårvasken en dag eller to vil du merke dette på fett hår, og følelse av å være skitten

Dette jevner seg ut dersom kroppen får ro, altså litt lenger tid mellom såpevasken. Da vil talgproduksjonen gå tilbake til normalt.

Og det er dilemmaet. Vi vil jo føle oss rene selvsagt, og dusjer etter behov.

Dermed er gode kremer nødvendige for å hjelpe huden mot uttørking :)

Hva med å forsøke å droppe shampoen annen hver dag, og bare bruke rent vann?

Skrevet

Hei!

Jeg har selv eksem i hodebunnen.Selv har jeg vært sterkt plaget og brukt alle mot produkter jeg ha kunnet finne...Gikk til frisøren,men uten hell,samme i vanlig butikk...Fikk derimot råd på apoteket og prøvde det første nevnte produktet.Det hjalp veldig..Forresten,som svar til Wolverine,så dusjer jeg ikke håret mitt hver dag.Jeg pleier å dusje annenhver dag o.l....Dessuten har jeg gått til legen pga store flassmengser,store sår som har begynt å blø osv..Svært vondt og ubehagelig!!!

Klemz fra:

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjøpte meg Head & shoulders for en uke siden jeg, og fortsatte på samme måte med å vaske håret annenhver dag ( de dagene jeg ikke vasker håret, bløtgjør jeg det heller ikke. Dusjer, men setter håret opp i en strikk)

Men faktisk så syns jeg Head & Shoulders var myyyye bedre enn de dyre greiene jeg kjøpte i frisørsalongen. :roll:

De dagene jeg nå ikke vasker håret, så ser det ihvertfall ikke helt forferdelig ut, ikke like fett, og jeg klør MYE mindre i hodebunnen..

Så kanskje man ikke skal gå etter at jo "bedre" merke-og dyrere, jo bedre vil det være..Ikke i mitt tilfelle ihvertfall. :wink:

Skrevet

Min eldste sønn var veldig plaget med flass for et par år siden, og jeg ble anbefalt å kjøpe Volare sin "Anti Dandruff Shampoo" (inneholder dødehavssalter).

:D Etter en og en halv uke var flasset borte, det var rett og slett utrolig!

Shampooen koster det samme som antiflasshampo fra frisørsalong, et par hundrelapper, men er til gjengjeld utrolig drøy. 1-2 flasker i året holder til sønnen min. Da er det riktignok bare han som bruker av denne shampoen :wink:

Skrevet

Den selges på homeparties. Det er helt sikkert noen som forhandler Volare der du bor. Kanskje du kan søke på nettet og finne nærmeste forhandler, eller spør noen du kjenner om de vet om en forhandler!

Skrevet

Prøv og kjøp hodebunnskuren til Bio+ også. Den vil nok hjelpe. Du må ikke kjøpe shampoo for flass når du er tørr og sår i hodebunnen. Da vil du bare bli værre.

Skrevet

Jeg slet også litt med flass før, men legger nesten ikke merke til det lengre, bruker Head & Shoulders ca 2 ganger i uka, ellers normal annen sjampo. Pleier å variere mye, varierer også om jeg bruker balsam. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...