Gå til innhold

Dyr redd raketter - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor reagerer dyr så negativt på lyden av nyttårsraketter når de (dyrene) er innendørs?

Der vi var i går løp kattene og gjemte seg, mens de ikke bruker å lee et øyelokk når det tordner.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Hunden min er ikke redd lydene, men lukten av røyk etter en episode som valp der han opplevde tilløp til brann.

Skrevet

Ok, reaksjon på røyklukt forstår jeg.

Avisene er jo fulle av råd om hvordan man skal lose kjæledyrene gjennom rakettoppskytingen, så noe må det da være.

Kanskje din hund er døv :ler:

Gjest gjesta
Skrevet

Nei, han reagerer med nysgjerrighet når han hører raketter på radio og fjernsyn, men blir forferdelig redd av røyklukt.

Jeg forstår godt at de blir redde for lyder og jeg. Jeg liker det ikke selv, blir stresset av det.

Skrevet
Nei, han reagerer med nysgjerrighet når han hører raketter på radio og fjernsyn, men blir forferdelig redd av røyklukt.

Jeg forstår godt at de blir redde for lyder og jeg. Jeg liker det ikke selv, blir stresset av det.

Joda, greit nok at de blir redd for lyder, men hva er så spesielt med raketter fremfor f.eks. tordenvær?

Du blir kanskje stresset fordi du er redd rakettene skal ta fyr i hus, men dyr tenker ikke sånn.

Gjest StockDama
Skrevet

Tordenvær er ikke like pluttslig og "dramatiskt" som rakettlyder....raketter smeller, torden...vel..det tordner, et lang brak som begynner sakte men sikkert og ender likeså. Raketter sier bare PANG!!!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Tordenvær er ikke like pluttslig og "dramatiskt" som rakettlyder....raketter smeller, torden...vel..det tordner, et lang brak som begynner sakte men sikkert og ender likeså. Raketter sier bare PANG!!!

Jepp. Raketter smeller. Jeg hadde en hund som var pissredd(bokstavelig talt) hver nyttårsaften. Hun var også skuddredd og kunne ikke bli med på jakt.

Gjest gjesta
Skrevet

Hunden vår liker hverken raketter eller tordenvær. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men han har blitt bedre med årene. Og jo mindre oppstuss vi lager rundt rakettene eller tordenværet (Alá: Å stakkar deg, er du så redd du da?!!) jo mindre redd/bekymret blir han.

Denne nyttårsaftenene virket han overasskende rolig og ubekymret etter noen timer med rakettoppskyting. (De starter jo gjerne i seks syv tiden her :roll:)

Gjest Gjesta
Skrevet

Vår skvetter mest av smellene. Han bjeffer gjerne når rakettene skytes. Når det står på som verst er han ganske rolig. (Skvetter vel ikke like mye...)

En annen hund jeg kjenner virket redd for lysglimtene. Han ville gjerne inn på et rom uten vinduer, og var superstressa

Skrevet

Hunder hører jo utrolig mye bedre enn oss. Rakettene hyler jo også. Sikker med lyder ikke våre kan registrere også. Så jeg tror ikke det bare er smellet de er redde for.

Familien min har forresten en fuglehund som ikke er redd for skudd, men er kjemperedd for raketter og tordenvær. Skudd på jakt er kanskje i en mer forståelig eller kjent situasjon for hunden tenker jeg. Satt i en sammenheng den har litt kontroll på.

En romjul prøvde den å klore seg gjennom døra.. listverket var revet løs og han hadde klort et skikkelig dypt søkk i døra!! Stakkars. Kom hjem til hysterisk hund med blodige poter. Det var IKKE hyggelig. For noen av oss. Blir så utrolig irritert over at folk må skyte raketter lenge før og etter nyttårsaften! F eks unger som ikke er gamle nok til å få lov til å være oppe til midnatt denne ene kvelden i året trenger ikke se raketter enda spør du meg.. (skjønner at det er mange andre grunner til denne pre-smellingen og altså :) )

Skrevet

endel barn blir jo også redde, forsåvidt av både torden og av raketter, men de jeg har sett blir reddere jo nærmere smellet de er og jo mer det bråker.

det er korte, uregelmessige og "ulogiske" smell som ihvertfall i mine ører er mye skarpere og høyere en f.eks torden som romler og smeller i en mørkere og dypere tone.

også har det nok noe med det å ikke forstå det, noe som i naturlige sammenhenger ville vært tegn på fare (eksplosjoner fra naturens side finnes vel ikke i særlig grad uten at det er en viss fare sammen med det), og hunder (og barn) som da ikke tenker og forstår slik vi gjør, blir vel kanskje lettere redd.

i tillegg til at de vel hører andre lyder en vi hører, hører lyder vi ikke hører etc.

Skrevet

Mennesker er vel også redd raketter. Dersom du ikke visste hva det var, og det plutselig begynte å smelle rundt deg, hadde ikke du blitt redd da?

Skrevet

Endel dyr værer at menneskene rundt dem blir urolige for visse ting vil jeg tro. Har hatt hund og den var med ut og for å se og høre på fyrverkeri sammen med entusiastiske mennesker.

Skrevet

Kanskje hunder og katter merker at vi er bekymret for dem på dagen før kvelden? De har jo en slags sjette sans :forvirra:

Vi har på radioen med musikk, så pus ikke skal bli redd. Holder den også inne for at ikke den skal bli så skremt at den løper ut i veien og blir overkjørt av bil.

Skrevet

Katten vår er livredd både raketter og tordenvær. Det tordner svært sjelden her vi bor, kanskje en gang eller to hver sommer, så det kan vel ha noe med det at den ikke er vant til lydene å gjøre.

Gjest gjesta
Skrevet
Endel dyr værer at menneskene rundt dem blir urolige for visse ting vil jeg tro. Har hatt hund og den var med ut og for å se og høre på fyrverkeri sammen med entusiastiske mennesker.

Kanskje hunder og katter merker at vi er bekymret for dem på dagen før kvelden? De har jo en slags sjette sans  :forvirra:

Dette er helt riktig det, mine katter er veldig varsomme på hva jeg er redd. Feks liker de ikke mennesker jeg ikke liker (selv om vi ikke krangler høylydt, så vek de unna en person jeg hadde på besøk som jeg ikke liker særlig godt). Nå på nyttårsaften var jeg bare inne og gjorde helt vanlige aktiviteter. Gikk rundt i huset som om jeg ikke brydde meg om rakettene ute, og kattene tok det mye bedre enn ifjor da jeg var synlig bekymret på deres vegne.

Gjest gjesta
Skrevet

Nå er vel høye lyder ofte varsel om fare i naturen også, og dat er det naturlig at de blir redde.

Skrevet

Hunden vår er livredd både torden og raketter. Hun har ligget under salongbordet og skjelvet fra de første raketten begynte å smelle i romjulen, nyttårskvelden var virkelig ille.

Nå har vi et svare strev med å få henne ut så hun får gjort fra seg, vi må dra henne med oss ut. Det er ikke så lett når en Berner Senner setter seg på ræva å nekter å rikke seg :forvirret:

Så fort hun kommer ut bjeffer hun for da vil hun inn igjen, ikke tør hun å gå tur heller.

Skrevet

hunden min var aldri redd for fyrverkri (kanskje fordi han var vant til høye bang siden han var jakthund).. men så en dag slo lynet ned mens han var ute og ikke langt i fra og deretter ble han redd for høye lyder.. både fyrverkeri og tordenvær.. ikke så redd at han ble overhysterisk,, men såpass redd at vi tydlig skjønte at dette likte han ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...