Gjest Puppeline Skrevet 23. mai 2010 #41 Skrevet 23. mai 2010 jeg lurer på hvordan det gjøres? steg for steg? smerter? smerter etterpå? hva som skjer...... og hvor man henvender seg. må man gå til fastlegen først? pris? ------------------------- ------------------------------------------------- Hei! Du ringer til legekontoret ditt, og hører med legesekretæren om din fastlege kan fjerne føflekker (de fleste gjør dette). Du vil få en time, hvis du mener det haster og at føflekken bør fjernes raskt sier du dette. Du får time og kommer inn til legen hvor han vil se på føflekkene dine og vil kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Han steriliserer område med feks en spritserviett og det kan føles litt kaldt. Legen setter en lokalbedøvelse (sprøyte) på det aktuelle stedet og kan pirke borti føflekken for å se om du kjenner noe, hvis du kjenner at han er borti vil du trenge en sprøyte til. Legen vuderer hvordan han skal legge snittet utifra hvordan huden rundt og epitelvevet er, for å få et så lite arr som mulig. Så legger han et lite snitt med skalpell og fjerner føflekken(som nå er løs) med pinsett. Så får du noen få sting, du skal ikke kunne skjenne dette, bare at noen er borti huden din. Etter ca 7-12 dager kan du fjerne stingene, enten hos legen eller hjemme. Du bør kjøpe kompress feks. 10x10 til å begynne med for så å gå over til 5x5 cm .Til kompresset trenger du kirurgisk teip og pyrisept eller klorhexidin . Du bør skifte kompress en gang om fagen for å unngå at evnt størknet blod setter seg fast i kompresset. Når du skal skifte kompress, fjerner du teipen som du har festet kompresset med. Hvis det sitter fast i såret kan du helle pyrisept ned på såret til kompresset løsner. Når du har fått av kompresset heller du mer pyrisept på såret og lar det lufttørke ca 10 min før du setter på nytt kompress. Husk dusj og badefilm hvis du har vil dusje i løpet av de tre første dagene etter inngrepet ! (det tre første dagene er det størst fare for infeksjon). Det er lurt å kjøpe strips (feks. Steri-Strips 3x6 mm) som du kan bruke når du har fjernet stingene. Du klarer deg nok fint. Dette er et veldig lite og enkelt inngrep. Lykke til! Hilsen en som jobber med det. Hei Jeg fikk beskjed av legen om å holde meg i ro i noen dager etter fjerning av føflekk, men nå lurer jeg jo litt på hva noen dager er. Trener nesten hver dag, men siden føflekken var på rompa har jeg enda ikke startet treningen igjen. Vet du dette? Takknemlig for svar:)
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2010 #42 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har aldri fått fjernet en føflekk med laser, men jeg har fått fjernet mange med cryo/flytende nitrogen. Koster ca 6-700 kr for en halvtime, og på den tiden får man fjernet en hel drøss hvis man ønsker det. Gjør ikke noe vondt, bare iser litt (selvsagt :D), og så er man ørlite øm til det kommer skorpe på såret. Utrolig greit og lite komplisert. Ingen bedøvelse og ingen sprøyter. Jeg har ikke fått arr, og det er heller ikke vanlig. Hvis føflekken er stor må du kanskje komme tilbake for en runde til, før du får det resultatet du ønsker. Om føflekken er utsående er ikke det et problem. MEN har du en mistenkelig føflekk skal denne sjekkes av lege før den fjernes, uansett hvilken metode du velger! Har du ingen merker etter der føflekkene var i det hele tatt?
Gjest Dorey Skrevet 10. juni 2010 #43 Skrevet 10. juni 2010 Jeg hadde en del føflekker på ryggen som jeg fikk frosset bort. Fikk ikke bedøvelse eller noe, men det var faktisk ikke vondt i det hele tatt! Bortsett fra den som satt på ryggraden, men det gikk greit. Dette går nok bra
Montezuma Skrevet 10. juni 2010 #44 Skrevet 10. juni 2010 Du kan gå til en laserklinikk der en lege kan fjerne føflekkene for deg. Fordelen med laser er at du slipper å skjære, slipper blod, sting og stygge arr. Med laser er presisjonen så høy at det ikke er mer vev enn høyst nødvendig som fjernes, i motsetning til kirurgi der man må gå litt utenfor føflekken og dermed får et større arr. Med laser får man sjelden aller aldri arr (med mindre man er kelloiddannner; da får man ganske ekstreme arr, men da hadde du visst det utifra tidligere arrdannelser). Etter fjerningen vil vevet gro nedenfra og utover, slik at man får en fin jevn overflate av den nye huden. Rett etter behandlingen er det greit å dekke til såret med et plaster el for å forebygge infeksjon. Men dette kan tas av etter en dag eller tre. Det er også veldig viktig at du ikke plukker på såret, men lar skorpen falle av av seg selv. Hvis du tar av skorpen må du nesten regne med arr. Området der føflekkene har vært kan være litt rødt og lett synlig en stund, men etter en tid vil det være helt eller nesten usynlig. Behandlingen kan oppleves som smertefull, men det er kun mens man går gjennom laget med nerver. Det holder ofte å bite tennene sammen et halvt minutt, før smerten avtar. Men om du overhodet ikke vil kjenne noe som helst kan du be om lokal anestesi. Det er UHYRE VIKTIG at du går til en seriøs klinikk som har lege og bred erfaring! Spør og grav om alt som har med behandlinger og lasere å gjøre. Da vil du fort merke om de har skikkelig peiling på hva de driver med. IKKE bruk en salong eller klinikk uten lege! Dersom føflekkene dine har forandret seg; vokst, skiftet farge, eller de har ujevne kanter må du ikke fjerne de med laser. Da må du ta dem kirurgisk og sende dem inn for en vevsprøve. Dersom legen er seriøs og erfaren vil han fortelle deg dette dersom han har den aller minste tvil om føflekken er ufarlig eller ikke. Selv om man har et "anstrengt" forhold til leger, deres verktøy og omgivelser, vil det antagelig være mindre problematisk å oppsøke en laserklinikk. Det er private klinikker som gjerne gjør mye for å komme kundene imøte på en positiv måte, med innbydende omgivelser og god service. Omtrent som hos andre lignende klinikker, f.eks. hud- eller fotpleie mm. Etter all slags hudbehandling med laser skal du skjerme området mot solen. Og om du skulle oppleve at det behandlede området blir rødt/hissig/hovent, eller du får feber, må du ta kontakt med legen snarest! Det er tegn på infeksjon. Første bud er altså at du forsikrer deg om at du går til et seriøst sted med fagpersoner tilgjengelig. da er laserbehandling en super metode for fjerning av pigmentflekker, fibromer, vorter mm. Til slutt vil jeg bare presisere at jeg med dette ikke garantere deg et perfekt resultat. Men det er mest sannsynlig at du blir fornøyd, for det blir de aller aller fleste! :-) Lykke til! :-)
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2010 #45 Skrevet 10. juni 2010 Jeg skjønner ikke hvordan man kan fjerne føflekker uten at det blir arr?! Fryser man dem bort med cryokirurgi så vil vel området der føflekken var bli depigmentert.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2010 #46 Skrevet 10. juni 2010 Jeg hadde en del føflekker på ryggen som jeg fikk frosset bort. Fikk ikke bedøvelse eller noe, men det var faktisk ikke vondt i det hele tatt! Bortsett fra den som satt på ryggraden, men det gikk greit. Dette går nok bra Hvordan ble arrene? Det er vel større risiko for å få store arr på ryggen?
Carline Skrevet 11. juni 2010 #47 Skrevet 11. juni 2010 jeg fjernet 10 føflekker med laser i oslo. Fordelen med laser er at du ikke trenger å holde deg i ro like lenge som det du må gjøre hvis du har sydd, samt at jeg bare har fått noen små arr (mindre en det føflekkene var, er ikke alle som har blitt arr heller)
Gjest undrer Skrevet 23. juli 2010 #48 Skrevet 23. juli 2010 Hei! Til dere som har fjernet mange føflekker i Oslo-området, hvilke klinikker bruker dere og hva kommer prisen på? Har fjernet noen på laserklinikken i Sandvika som begynner å komme tilbake, der er det veldig rimelig og greit, 400,- for en time, altså så mange føflekker man vil omtrent, men synes de som jobber der er litt ''rare'' så vil egentlig gå et annet sted denne gangen... Takker for svar... =)
Gjest C Skrevet 4. august 2010 #49 Skrevet 4. august 2010 Jeg vurderer sterkt å fjerne en føflekk jeg har.. Den er rett under bhen og jeg syns den er sjenerende. Føflekken er kanskje 0,5 cm i diameter, ikke noe stort, det som plager meg er at det er en utstikkende klump. Noen som kan si noe om hvilket arr de tror jeg får..? Stort, synlig? Vet bare ikke om det er verdt det.
Gjest Serena Skrevet 4. august 2010 #50 Skrevet 4. august 2010 Jeg har lyst til å fjern en føflekk i ansiktet...Men jeg er redd for at arret blir "styggere" enn føflekken...
Papierschere Skrevet 18. august 2010 #51 Skrevet 18. august 2010 Jeg var nettopp hos legen for å undersøke noen føflekker som jeg ønsket å fjerne. Legen sa at han anbefalte meg å fjerne dem med laser, siden det var mye større sjanse for stygt arr hvis jeg fjernet dem kirurgisk.
Supramundane Skrevet 18. august 2010 #52 Skrevet 18. august 2010 Jeg har fjernet fire føflekker og arrene har i alle tilfellene blitt mye større enn føflekkene. Nå hadde jeg ikke noe valg, siden føflekkene så "skumle" ut, så det er forsåvidt greit. Snakk med legen om det.
Gjest Christina Skrevet 19. august 2010 #53 Skrevet 19. august 2010 Jeg har fjernet føflekker med både laser, cryobehandling (frysing) og kirurgisk. Det beste resultatet er uten tvil med laser. Jeg betaler gjerne et par hundrelapper ekstra, enn å få gedigene arr på dobbel så stor str. som føflekken! Ved kirurgisk fjerning opplevde jeg ingen smerte, men har store stygge arr etter det. Fastlegen gjorde det. Ved crybehandling gjør det heller ikke vondt, kjenner bare litt små-stikking. Problemet der er at føflekkene kom fort tilbake igjen så måtte ta nye behandlinger. Ved laser ble føflekkene borte etter en ukes tid, har ikke arr i det hele tatt utenom bittelitt på den ene store jeg hadde! Han fjernet også de store arrene jeg hadde etter de kirurgiske fjerningene, så jeg er KJEMPE fornøyd med laserbehandling=) PS: Laserbehandling svir/brenner litt, men dette varer bare noen få sekunder. Dessuten kan du smøre føflekkene med Emla krem en times tid før behandling, så er du så godt som helt bedøvd=)
Gjest Serena Skrevet 20. august 2010 #54 Skrevet 20. august 2010 Jeg har fjernet føflekker med både laser, cryobehandling (frysing) og kirurgisk. Det beste resultatet er uten tvil med laser. Jeg betaler gjerne et par hundrelapper ekstra, enn å få gedigene arr på dobbel så stor str. som føflekken! Ved kirurgisk fjerning opplevde jeg ingen smerte, men har store stygge arr etter det. Fastlegen gjorde det. Ved crybehandling gjør det heller ikke vondt, kjenner bare litt små-stikking. Problemet der er at føflekkene kom fort tilbake igjen så måtte ta nye behandlinger. Ved laser ble føflekkene borte etter en ukes tid, har ikke arr i det hele tatt utenom bittelitt på den ene store jeg hadde! Han fjernet også de store arrene jeg hadde etter de kirurgiske fjerningene, så jeg er KJEMPE fornøyd med laserbehandling=) PS: Laserbehandling svir/brenner litt, men dette varer bare noen få sekunder. Dessuten kan du smøre føflekkene med Emla krem en times tid før behandling, så er du så godt som helt bedøvd=) Gikk du til lege først og fikk de sjekket ut? Og spurte om du kunne ta laser? Hva betalte du ca? Er emla krem reseptfritt og er den trygg og bruke?
Gjest Christina Skrevet 21. august 2010 #55 Skrevet 21. august 2010 Gikk du til lege først og fikk de sjekket ut? Og spurte om du kunne ta laser? Hva betalte du ca? Er emla krem reseptfritt og er den trygg og bruke? Alle mine føflekker er sjekket av hudlege, og de er ikke farlige =) Bare store, stygge og skjemmende, hehe=) Jada, var helt i orden å ta de med laser. Nå fikk jeg dette gratis, siden vi har en lege i strålemedisin på jobben (jobber selv på legekontor), men jeg tror han tar 1300,- gangen....og da kan man ta ganske mange altså....Det tar jo ikke mer enn 10 sek. per føflekk ;o) Emla krem er reseptfritt på apoteket. Det skal sitte på en time før behandling, så er du helt bedøvd=) Er samme krem de bruker når barn/unge skal ta blodprøver
Gjest anonym Skrevet 20. mars 2011 #56 Skrevet 20. mars 2011 Hei! Jeg har 3 føflekker i fjeset og 2 ved skuldra som jeg vil fjerne. Den ene er 1 cm over lippa, nesten som en skjønnhets flekk, den andre er på nesa ved øyet, og den tredje er midt på nesa mellom øyenbrynene. 2 av dem er flate og veldig brune nesten svarte og den mellom øyenbrynene er gangske liten og svak egentlig, men ganske synlig også. Jeg lurer på om jeg kommer til å få arr vist jeg fjerner dem med laser? Eller går det ant å fjerne dem hjemme? I så fall, hvordan? Jeg har så sykt lyst å fjerne dem for å bedre selvtilliten min. Det er pga. utsende mitt jeg ikke har selvtillit, og jeg klarer ikke se noen inn i øynene. Når jeg snakker må jeg se en ann vei, og vist noen ser på meg prøver jeg å se ned i bakken eller noe sånt, fordi jeg vet jeg er stygg, og det er føflekkene som får oppmerksomheten, osv. Plis, trenger svar!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2011 #57 Skrevet 8. april 2011 Hei! Jeg har 3 føflekker i fjeset og 2 ved skuldra som jeg vil fjerne. Den ene er 1 cm over lippa, nesten som en skjønnhets flekk, den andre er på nesa ved øyet, og den tredje er midt på nesa mellom øyenbrynene. 2 av dem er flate og veldig brune nesten svarte og den mellom øyenbrynene er gangske liten og svak egentlig, men ganske synlig også. Jeg lurer på om jeg kommer til å få arr vist jeg fjerner dem med laser? Eller går det ant å fjerne dem hjemme? I så fall, hvordan? Jeg har så sykt lyst å fjerne dem for å bedre selvtilliten min. Det er pga. utsende mitt jeg ikke har selvtillit, og jeg klarer ikke se noen inn i øynene. Når jeg snakker må jeg se en ann vei, og vist noen ser på meg prøver jeg å se ned i bakken eller noe sånt, fordi jeg vet jeg er stygg, og det er føflekkene som får oppmerksomheten, osv. Plis, trenger svar! Du bør absolutt oppsøke en lege hvis det plager deg. Jeg har selv fjernet to i ansiktet og er veldig fornøyd. Jeg fjernet dem kirurgisk og resultatet ble bra. Den ene har jeg så og si ikke noe arr etter og den andre har jeg et lite hvitt arr etter, men man kan jo sminke litt over. Hør med en hudlege hvilken fjerningsmetode han/hun anbefaler for minst mulig arr. Lykke til!
Gjest anonym Skrevet 5. juli 2012 #58 Skrevet 5. juli 2012 kan du bade med arret to uker etter at den blir fjernet? trenger svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå