Gå til innhold

fjerne føflekk....hjelp...

treningsjenta

Anbefalte innlegg

Jeg har fjernet 2 føflekker. Den første satt på ryggen og lå midt under BH-stroppen. Fjernet den hos legen. Det har blitt en liten klump der, for jeg får tydeligvis klumpete arr.

Da jeg skulle fjerne den på låret, ba jeg legen bruke en rund "dings". Hadde sett dem i bruk på biopsi hos hund og jaggu hadde legen samme utstyr... Hullet ble rundt, istedenfor avlangt som ved bruk av skalpell. Jeg trengte bare ett sting og i dag synes arret nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Noen som vet om det finnes noe smertestillende som det går an å ta etter at man har fått skjært bort en føflekk?

Tok bort en føflekk på ryggen i dag, og nå begynner bedøvelsen å gå ut :sukk: Jeg vil sove i natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta Ibux, Paracet eller noe sånt.

Det har jeg funnet ut av, en ibux og en paracet gjorde susen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Jeg fjernet 37 føflekker med CO2 laser og synes det gikk fint men siden jeg gjorde det igår så vet jeg ennå ikke hva resultatet blir..

Hei det var mange hvordan gikk det og hvor gjorde du det!

Håper virkelig at du ser det og svarer for jeg vil fjerne noen selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har sagt.....fjern ufarlige føflekker med laser.

Har selv fjernet to i nakken og to i ansiktet med laser. Har ikke arr, men kan se en liten antydning til at huden der føflekkene ble fjernet ikke blir så brun som resten av huden om sommeren, men ingen andre enn meg selv ser det :)

Hei hvor gjorde du dette hvilken lege/klinikk og hva slags laser?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg har nettopp fjernet en føflekk! Først fikk jeg et lite stikk av en bedøvelsessprøyte! Og det er så lite at det ikek går ann å sammenligne med tannlege sprøtene! Og så skjærte han vekk føflekken uten at jeg merket noe, jeg trodde ikke han var begynt da han var ferdig. Og så sydde han tre sting, det merket jeg heller ikke. Eneste var at det stakk litt når bedøvelsen gikk ut, men ikke noe dramatisk smerte for å si det sånn:) Ikke noe å grue seg til, jeg gruet meg. Men det er bortkastet tid å grue seg til det der altså:)

Legen min var litt uheldig med meg da.. Jeg hadde jeg fått bedøvelse og lå der, så måtte han springe ned på posten for å se om knivene var kommet. Etterpå han var ferdig og skulle rydde opp, så skjærte han seg på kniven han hadde skjært meg med, så jeg måtte komme tilbake for å ta blodprøver i til felle han var smittet av noe. Ikke nok med det, men han stakk feil! Og så skulle jeg tilbake for å fjerne stingene, alt var bra og jeg spurte; Er du sikker på at det ikke er for tidelig? Jada, jeg ser det er på tide å fjerne de nå. Han fjernet de, og det begynte å svi noe jævlig, såret raktet og gikk opp igjen. Jeg måtte få ny bedøvelse, og sy på nytt. Ikke bare fire sting, men fem! Så, jeg må gå i enda 12 dager uten å dusje, uten å svette, uten å trene. + at jeg må tilbake to ganger til, fordi at det ikke skulle bli betennelse siden såret ble så mye større. Sykt UBRUKELIG! Det ble til at det hang tre leger over ryggen min, like ubrukelige og oppkavet alle sammen! Og lurte på hva i alle dager de skulle gjøre, om jeg måtte på sykehuset eller hva. Og så begynte de å krangle om hvor ofte jeg måtte skifte bandasje! Men det er kun et engangstilfelle:) Så dere som gruer dere, ikek gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Lisa_*
Hei det var mange hvordan gikk det og hvor gjorde du det!

Håper virkelig at du ser det og svarer for jeg vil fjerne noen selv!

Jeg lurer også på hvor jeg skal fjerne to føflekker med laser. Hvor er den beste plassen å fjerne. Noen klinikker i Trondheim eller områder rundt?

Skal fjerne før sommeren og håper få svar før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristinei: det var litt av en skrekkhistorie! Uff, håper det går bedre med deg neste gang du skal tilbake.

Jeg har fått fjernet noen føflekker på ryggen, alle med skalpell. Legen satte først en bedøvelsessprøyte på meg, så skar han føflekken bort og sydde igjen. Fikk plaster og beskjed om ikke å dusje på 2 dager, og fjernet stingene etter noen dager. Det gikk helt greit, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt verken mens han skar eller etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege gjorde noe så enkelt som å fryse vekk føflekken med nitrogen som holdt en temp på -196grader. Da dør føflekken og detter av av seg selv 1-2uker etter behandling. Jeg fjerna i hodebunnen, og det var bare ubehagelig. Men har hørt at de fleste steder på kroppen gjør ganske vondt der og da, men du slipper sprøyter og arr og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest

Er det noen som vet om det går an å fjerne "vanlige" føflekker, altså de som ikke er klumpete, men bare brune flekker? Har så mange på armene at jeg ikke tør å gå med t-skjorte eller singlett :( Har ikke gjort det på 6 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva gir penest/minst arr av frysing og laser? Har "stilkete" føflekker i ansiktet, men vil jo ikke gjøre noe hvis jeg risikerer at arret blir styggere enn selve føflekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Leser på sidene til føflekklinikken at det vanligvis ikke gis bedøvelse ved bruk av laser. Men gjør det ikke veldig vondt? Så noen videoklipp av det på nettet, og det ryyker jo! Ser ut som de smelter hele flekken, og det må da gjøre vondt? Jeg har vel ikke lavere smerteterskel enn andre, men jeg vil jo ikke risikere at jeg rykker til i smerte akkurat når de holder på med laser i ansiktet mitt heller :gjeiper:

Noen som har prøvd både frysing og laser, og kan si noe om hva som er best på utstående flekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_nina_*
vel....det skal sies at jeg er LIVREDD for leger og alt i vandrende hvite frakker :forvirret: jeg svimer fort av og tåler vel egentlig ikke et besøk hos leger utstyrt med kniver,sprøyter og annet.. ja det er rett og slett ille!!

Jeg er akkurat lik deg! Jeg fjernet føflekken hos legen, ble vist inn på rommet, jeg sa jeg måtte ha et glass vann, han satte bedøvelsen, så var vi klar.

Han pratet i 100 (for å avlede meg) å spurte meg om ting også. Det tok maks 5 min, så var han ferdig. Jeg fikk påfyll vann, sa jeg bare ville ligge der litt siden jeg følte meg litt lett i hodet, så han gikk. 10 min etter kom en pleier inn, og da følte jeg meg ganske ok. Gikk ut til bilen og kjørte hjem, og besvimte i stua ;-) Er psykisk vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har fjernet 3 stk på ryggen, et par av dem var "utenpå". trodde legen egentlig brukte skalpell, men siden alle sårene ble runde så ble det kanskje brukt sånn"biopsi-utstyr" som nevnt tidligere her?? Kan jeg forvente mindre arr da?

Nå er de fortsatt ganske røde, har grodd til for en mnd siden eller så.

>Har noen stygge på halsen som ligegr utenpå legen vil ta bort. Men er så redd for å få stygge arr der... bør jeg heller få det gjort med laser eller frysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått fjernet en føflekk med laser, men jeg har fått fjernet mange med cryo/flytende nitrogen. Koster ca 6-700 kr for en halvtime, og på den tiden får man fjernet en hel drøss hvis man ønsker det. Gjør ikke noe vondt, bare iser litt (selvsagt :D), og så er man ørlite øm til det kommer skorpe på såret. Utrolig greit og lite komplisert. Ingen bedøvelse og ingen sprøyter. Jeg har ikke fått arr, og det er heller ikke vanlig. Hvis føflekken er stor må du kanskje komme tilbake for en runde til, før du får det resultatet du ønsker. Om føflekken er utsående er ikke det et problem. MEN har du en mistenkelig føflekk skal denne sjekkes av lege før den fjernes, uansett hvilken metode du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvem fjerner føflekker med cryo/flytende nitrogen da? bør jeg be om henvisning til hudlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem fjerner føflekker med cryo/flytende nitrogen da? bør jeg be om henvisning til hudlege?

Vel, jeg fikk gjort det hos akupunktør Eyolf Løvdahl, men han holder til i Stavanger.. hvis du søker på nett så finner du skkert noen som praktiserer det i ditt område også, så sant du ikke har mulighet til å dra til Stavanger da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utstående føflekk rett ovenfor øret, hvor håret er, som egentlig er veldig plagsom ettersom jeg bruker briller. Men jeg kan ikke se for meg å ikke dusje på 12 dager og ikke bruke briller på like lang tid?

Likevel har jeg veldig lyst til å fjerne den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utstående føflekk rett ovenfor øret, hvor håret er, som egentlig er veldig plagsom ettersom jeg bruker briller. Men jeg kan ikke se for meg å ikke dusje på 12 dager og ikke bruke briller på like lang tid?

Likevel har jeg veldig lyst til å fjerne den...

Hvorfor kan du ikke dusje eller bruke briller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...