treningsjenta Skrevet 1. januar 2007 #1 Del Skrevet 1. januar 2007 jeg vurderer å fjerne to stk føflekker fordi de er stygge og de til tider klør! vel....det skal sies at jeg er LIVREDD for leger og alt i vandrende hvite frakker jeg svimer fort av og tåler vel egentlig ikke et besøk hos leger utstyrt med kniver,sprøyter og annet.. ja det er rett og slett ille!! men, jeg må bli av med disse på et vis. den ene er sånn utenpåføflekk mens den andre er ikke det. jeg lurer på hvordan det gjøres? steg for steg? smerter? smerter etterpå? hva som skjer...... og hvor man henvender seg. må man gå til fastlegen først? pris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murron Skrevet 1. januar 2007 #2 Del Skrevet 1. januar 2007 bestill time hos fastlegen og de fjerner dem ved å stikke en sprøyte i føflekken først for å bedøve og så fjernes dem smertefritt. Men det er ekkelt ja. Og du får nok et lite arr etterpå. Spesielt med ikke-utenpå føflekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 2. januar 2007 #3 Del Skrevet 2. januar 2007 Første gangen jeg fjernet føflekk var jeg hos lege, andre gangen ble jeg sendt til hudspesialist - men det er ingenting i veien for at fastlegen kan fjerne dem, hudspesialisten var ikke merkbart flinkere enn legen til dette. Først får du en bedøvende sprøyte, og hvis du merker noe når legen er borti føflekken med skalpellen, får du en til. Litt større føflekker fjernes "med rota", så såret kan bli en cm eller så dypt. Så sys de med noen få sting, som du drar på legekontoret og får tatt av etter ca en uke. Det tar noen få minutter å få fjernet føflekken og sydd etterpå, og du kan sikkert be noen følge deg inn, som kan hjelpe deg til å tenke på noe annet underveis. Det gjør veldig lite vondt, både mens du er hos legen og i tiden etter, men kan klø litt mens det gror. Det kan være lurt å bruke sånne strips som holder sårkantene sammen samtidig som de slipper luft til såret i en måned eller to - det har ikke jeg gjort, så jeg har tre rimelig stygge, runde arr på ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 2. januar 2007 #4 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg hadde en rimelig stor føflekk rett under kneet som klødde, endret seg i farge og størrelse. Dro innom fastlegen min som gav meg en Xylocainsprøyte, og skjærte bort hele greia. Føflekken ble sendt inn for undersøkelse på sykehuset, og jeg har ikke hørt no' i etterkant så da var den nok bening. Du slipper m.a.o å dra til sykehus/bli innlagt for et sånt lite inngrep Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kitten Skrevet 2. januar 2007 #5 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg er også livredd for sprøyter/ operasjoner/ kniver ol.. Men jeg har fjernet to føflekker på ryggen og det gikk helt greit. Jeg gjorde det hos fastlegen min. Fikk bedøvelsesprøyte, så skar ubemerket vekk føflekkene. Det skal visstnok bli litt blodsøl, men jeg slapp hvertfall å se noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2007 #6 Del Skrevet 2. januar 2007 IKKE fjern hos legen! Det gjorde jeg på min første føflekk, og fikk et gigantisk arr mange ganger større enn føflekken. I tillegg var det vondt og ubehagelig! De to andre føflekkene jeg har fjernet på kirurgisk poliklinikk - der var de skikkelig proffe, det gjorde ikke vondt, og arret ble minimalt. Så: Be om henvisning videre til kirurgisk poliklinikk om du kan! MYE bedre resultat, og alle jeg har pratet med har den samme erfaringen. Lykke til! Ps. Det gjør ikke vondt om du får poliklinikk-folka til å gjøre det - det verste var bedøvelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2007 #7 Del Skrevet 2. januar 2007 På kirurgisk poliklinikk setter de turnuslegene eller de aller ferskeste assistenlegene til å gjøre slike inngrep. Selvsagt. Dersom føflekken sitter i ansiktet blir resultatet penest dersom du får det gjort hos en spesialist i plastisk kirurgi. Føflekker andre steder på kroppen fjernes helt greit hos fastlegen, teknikken er den samme enten det gjøres her eller der, men håndlaget til legen kan nok variere litt. Likevel er det nok din egen hudtype og eventuelle komplikaskjoner (sårinfeksjon f eks) som har mest å si for hva slags arr du får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidvandre Skrevet 2. januar 2007 #8 Del Skrevet 2. januar 2007 Fjernet også føflekk hos fastlege, dvs en sykepleier gjorde det. Var gjort fort og ikke vondt, men det ble et ganske stort arr ja. Men så var føflekken ganske stor også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 2. januar 2007 #9 Del Skrevet 2. januar 2007 Dersom flekkene er ufarlige er det best å fjerne de med laser. Når du er hos laserlegen, vil han vurdere om det er trygt å fjerne, eller om de må tas kirurgisk. Dersom de kan tas med laser slipper du kniv, skjære, kutte, blø, sting og arr! MEN forsikre deg om at det er en seriøs klinikk du kommer til, og la ingen andre enn LEGE avgjøre om de er trygge for fjerning med laser. Vet ikke hvor du bor, men her kan du ihvertfall be om mer info: www.laserklinikken-moss.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2007 #10 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg fjernet noen føflekker på ryggen hos legen. Det var ingeting å være redd for. Det om det blir stort arr eller ikke har like mye med størrelsen på såret, og hudens egen måte å heles på som legen som utfører arbeidet, så det ville jeg ikke bekymret meg over. Mannen min byttet plaster på den jevnlig i et par uker, og sårene grodde greit. Ble arr ja, men det må man vel forvente seg, og det er bedre med et arr, enn å få kreft i føflekken om noen år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2007 #11 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg vurderer selv å få fjernet flere sjenerende føflekker, og leste en artikkel på dette et sted. Det stod at det er ikke noe problem å få fjernet dem hos fastlege, men at kjangsen for å få et stort stygt arr er merkbart større. Det beste skulle være fjerning med laser, da skal resultatet bli penest, men det er det dyreste alternativet også. Forøvrig: Når er det fare på ferde? Av og til kan en brun føflekk utvikle seg til kreft, eller melanom på fagspråket. Noen ganger fordi den har vært for mye i solen eller solarium. Hvis føflekker hos voksne begynner å: blø klø bli mørke eller hvis skillet mellom føflekken og resten av huden blir utydelig bør man gå til lege. Slike forandringer kan være tegn på kreft. Det blir oftere kreft i føflekker som er synlige ved fødselen, enn i dem som kommer fram senere. Barn får nesten aldri kreft i føflekker. Synes det var noen som nevnte å ha føflekker som klødde hele tia... Selv har jeg aldri opplevd kløing i noen av føflekkene jeg har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2007 #12 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg hadde sykt med legeskrekk selv, men mannet meg opp for å få tatt noen føflekker på ryggen. Ved første konsultasjon tok jeg en, og det gjorde ikke vondt i det hele tatt, bare ubehagelig i dagene etter. Hadde ingen betenkeligheter med å dra tilbake til andre konsultasjonen for å ta to nye.... de også gikk som en drøm. Verst før en kommer seg avgårde. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #13 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har fjernet to føflekker, og det gikk helt fint selv om jeg har både lege- og sprøyteskrekk. Det var ganske vondt når legen skar først, så da satte hun litt mer bedøvelse. Men jeg trenger mye bedøvelse for at det skal fungere på meg, så jeg tror nok de fleste slipper det. Kjente ingenting etterpå, og det gikk veldig fort, så det er egentlig ikke noe å grue seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 4. januar 2007 #14 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har fjerna flere.... gjorde det hos min tidligere fastlege...(merk "tidligere fastlege"). Fikk dårlig med informasjon og det resulterte i at jeg ikke var i ro nok til at stingene fikk gro skikkelig. Noe gikk opp, fikk litt betennelse slik at det ikke gikk ann å sy det sammmen igjen heller. Fikk heller ikke sykemelding i slik at jeg kunne holdt meg i ro i første omgang.... Selve å fjerne de var smertefritt, men pga at stingen gikk opp, har jeg fått stygge arr. som jeg godt kunne klart meg uten...... Jeg omtaler stort sett legen som "Slakteren"...... Sørg for at du får informasjon om hva du skal gjøre, hvor mye du skal være i ro, og hva du kan forvente av arr osv..... Men kanskje en god ide å fjerne de hos noen som er vant til å gjøre slike inngrep..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmøy Skrevet 4. januar 2007 #15 Del Skrevet 4. januar 2007 Som andre her har sagt.....fjern ufarlige føflekker med laser. Har selv fjernet to i nakken og to i ansiktet med laser. Har ikke arr, men kan se en liten antydning til at huden der føflekkene ble fjernet ikke blir så brun som resten av huden om sommeren, men ingen andre enn meg selv ser det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 4. januar 2007 #16 Del Skrevet 4. januar 2007 Kjæresten min fikk fjernet en like over snoppen. Den var stor og bulet ut og var alltid i veien når han skulle barbere seg. Det ble gjort på legekontoret med lokalbedøvelse og gikk visst helt fint. I dag er det bare et ørlite arr tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minda Skrevet 8. april 2007 #17 Del Skrevet 8. april 2007 Hei Jeg fjerna en føflekk for 12 dager siden. Den var på rompa, og jeg fikk 3 sting. Det hele gikk smertefritt for seg, men ettersom den satt på rompa ble det ganske vondt å ligge, sitte etc. Akkurat nå skal jeg fjerne stinga og det gjør jeg selv her hjemme. Har ikke hørt noe fra legekontoret siden det er påske , men håper alt er i orden. Vi har hudkreft i familien, så jeg er en smule spent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Love_* Skrevet 8. april 2007 #18 Del Skrevet 8. april 2007 jeg lurer på hvordan det gjøres? steg for steg? smerter? smerter etterpå? hva som skjer...... og hvor man henvender seg. må man gå til fastlegen først? pris? ------------------------- ------------------------------------------------- Hei! Du ringer til legekontoret ditt, og hører med legesekretæren om din fastlege kan fjerne føflekker (de fleste gjør dette). Du vil få en time, hvis du mener det haster og at føflekken bør fjernes raskt sier du dette. Du får time og kommer inn til legen hvor han vil se på føflekkene dine og vil kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Han steriliserer område med feks en spritserviett og det kan føles litt kaldt. Legen setter en lokalbedøvelse (sprøyte) på det aktuelle stedet og kan pirke borti føflekken for å se om du kjenner noe, hvis du kjenner at han er borti vil du trenge en sprøyte til. Legen vuderer hvordan han skal legge snittet utifra hvordan huden rundt og epitelvevet er, for å få et så lite arr som mulig. Så legger han et lite snitt med skalpell og fjerner føflekken(som nå er løs) med pinsett. Så får du noen få sting, du skal ikke kunne skjenne dette, bare at noen er borti huden din. Etter ca 7-12 dager kan du fjerne stingene, enten hos legen eller hjemme. Du bør kjøpe kompress feks. 10x10 til å begynne med for så å gå over til 5x5 cm .Til kompresset trenger du kirurgisk teip og pyrisept eller klorhexidin . Du bør skifte kompress en gang om fagen for å unngå at evnt størknet blod setter seg fast i kompresset. Når du skal skifte kompress, fjerner du teipen som du har festet kompresset med. Hvis det sitter fast i såret kan du helle pyrisept ned på såret til kompresset løsner. Når du har fått av kompresset heller du mer pyrisept på såret og lar det lufttørke ca 10 min før du setter på nytt kompress. Husk dusj og badefilm hvis du har vil dusje i løpet av de tre første dagene etter inngrepet ! (det tre første dagene er det størst fare for infeksjon). Det er lurt å kjøpe strips (feks. Steri-Strips 3x6 mm) som du kan bruke når du har fjernet stingene. Du klarer deg nok fint. Dette er et veldig lite og enkelt inngrep. Lykke til! Hilsen en som jobber med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 8. oktober 2008 #19 Del Skrevet 8. oktober 2008 jeg lurer på hvordan det gjøres? steg for steg? smerter? smerter etterpå? hva som skjer...... og hvor man henvender seg. må man gå til fastlegen først? pris? ------------------------- ------------------------------------------------- Hei! Du ringer til legekontoret ditt, og hører med legesekretæren om din fastlege kan fjerne føflekker (de fleste gjør dette). Du vil få en time, hvis du mener det haster og at føflekken bør fjernes raskt sier du dette. Du får time og kommer inn til legen hvor han vil se på føflekkene dine og vil kunne svare på de spørsmål du måtte ha. Han steriliserer område med feks en spritserviett og det kan føles litt kaldt. Legen setter en lokalbedøvelse (sprøyte) på det aktuelle stedet og kan pirke borti føflekken for å se om du kjenner noe, hvis du kjenner at han er borti vil du trenge en sprøyte til. Legen vuderer hvordan han skal legge snittet utifra hvordan huden rundt og epitelvevet er, for å få et så lite arr som mulig. Så legger han et lite snitt med skalpell og fjerner føflekken(som nå er løs) med pinsett. Så får du noen få sting, du skal ikke kunne skjenne dette, bare at noen er borti huden din. Etter ca 7-12 dager kan du fjerne stingene, enten hos legen eller hjemme. Du bør kjøpe kompress feks. 10x10 til å begynne med for så å gå over til 5x5 cm .Til kompresset trenger du kirurgisk teip og pyrisept eller klorhexidin . Du bør skifte kompress en gang om fagen for å unngå at evnt størknet blod setter seg fast i kompresset. Når du skal skifte kompress, fjerner du teipen som du har festet kompresset med. Hvis det sitter fast i såret kan du helle pyrisept ned på såret til kompresset løsner. Når du har fått av kompresset heller du mer pyrisept på såret og lar det lufttørke ca 10 min før du setter på nytt kompress. Husk dusj og badefilm hvis du har vil dusje i løpet av de tre første dagene etter inngrepet ! (det tre første dagene er det størst fare for infeksjon). Det er lurt å kjøpe strips (feks. Steri-Strips 3x6 mm) som du kan bruke når du har fjernet stingene. Du klarer deg nok fint. Dette er et veldig lite og enkelt inngrep. Lykke til! Hilsen en som jobber med det. ----------------------------------- Hvordan gjør man det, hvis man har en rett ved penisen som er veldig forstyrrende og stygg å ha der? De kan fjerne den for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 30. januar 2009 #20 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg fjernet 37 føflekker med CO2 laser og synes det gikk fint men siden jeg gjorde det igår så vet jeg ennå ikke hva resultatet blir.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå