Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurte på om det er noen her som har peiling på hvordan man lager en hjemmeside. jeg kan ingen ting om dette og trenger nybegynner info her. Sambo jobber med it, men kan ingenting om hjemmeside, men får jeg litt start hjelp her, så kanskje han klarer og hjelpe meg litt underveis. 'for jheg har forstått det sånn at det kan ta litt tid og lage.

jeg skal ha en siden som er om englegutten min, og jeg vil kunne ha bilder og sånn.

jeg kan ingenting, så vær så snill og hjelp meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

hei,

hvorfor bruker du ikke gratistjenesten til libero ?

Skrevet

har sett en hjemmeside fra libero men jeg synes ikke den ble så fin.

Skrevet

No finst det fleire måtar å gå fram på, og ulike mulighetar alt etter kor du vil ha sidene dine. Om me får veta kor du vil ha sidene dine så kan det kanskje bli meir spesifikk hjelp, òg. (Særleg om det er problem med FTP etc.)

Når det gjeld verktøy du kan bruka, så finst det masse. Kommersielt er DreamWeaver sett på som det beste (eg er godt nøgd med det), GoLive er eit anna bra alternativ, og FrontPage blir av og til sett på som bra, andre gongar som elendig. FrontPage Express hamnar vel i siste kategorien. (Dvs, lett å bruka, men lagar dårleg kode...)

Av gratisprogram er det òg ein god del. på http://tucows.online.no kan du finna fleire verktøy. 1st Page har ofte fått god kritikk, men det er visst vanskeleg å finna for tida. (Trur eg har det - skal eg leggja det opp til nedlasting, om eg finn det?)

Sidan du vil laga sider med bilete av englegutten din, kunne det kanskje vore ein idé å kikka litt på IrfanView. Det programmet har muligheten til å laga sider med bilete automatisk. Men det er eit så godt program at eg anbefaler å lasta det ned uansett. (Heilt gratis.)

Er dette ei starthjelp? Sjølv om det ikkje er naudsynt å læra seg HTML for å bruka mange av verktøya, så vil eg anbefala det likevel. Veit det skal finnast eit godt norsk kurs på nettet for det - skal gi den adressa om eg finn det att.

Skrevet

Tusen takk Crazee. da skal jeg se hva jeg kan få til. jeg kommer sikkert til og bli stående fast både 10 og 12 ganger, men jeg går på med friskt mot.

Skrevet

Hei, jeg er også interessert! :wink: Har lagt all mekking på hylla grunnet travle tider, men om noen uker, så...

Du har nevnt dreamweaver tidligere, men jeg kunne ikke se det på den siden du oppgav? Prøvde å søke der, men det kom bare opp andre prog. som coffeecup og andre..

Er det forresten noen slike gratis programmer til nedlasting? Jeg har ingen mulighet for å betale noe over nett... :-?

Skrevet

Dreamweaver er eit kommersielt program frå Macromedia - litt dyrt kanskje, men nokre får tak i det via jobben. (Andre igjen prøver seg på *kremt* privatkopiering, men det vil du ikkje sjå meg anbefala.)

Når det gjeld Freeware så er kanskje ikkje Coffeecup så dumt? Får i alle fall 5 kyr på tucows, ser eg - og det er av WYSIWYG-typen. (Men eg har altså ikkje prøvd det. Andre program av denne typen kan du òg finna på tucows.

Det er jo òg muleg å gå rett på Internet Tools og velga blant ganske mykje; teksteditorar, validatorar (sjekkar om koden er rett), "WYSIWYG" som sagt, CSS, Flash, ...

Mange ulike verktøy, og masse eg ikkje har brukt sjølv. Så det er berre til å velja ut noko, prøva og sjå om du likar det, og så spørja om hjelp når det trengst :-)

Grunnen til at eg anbefalar å læra seg HTML òg - ikkje berre bruka program som lagar sidene automagisk - er at då er det råd å sjekka koden og sjå kor godt programmet er. Om det er heilt på trynet, så bør programmet ikkje brukast...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom du har tid og tålmod og innsatsvilje til det, så vil eg anbefala at du lærer deg html, og set deg ned og skriv heile sidene sjølv. Det tek tid, og det kan vera frustrerande i byrjinga, men dersom du likar å ha full kontroll over det du lagar, så er dette det beste. Det finst mange gode html kurs på nettet, det er bare å søka. Og dersom ein skriv sidene sjølv, så treng ein ingen av desse "verktøy" programma, notepad er godt nok (men dersom du kan få tak i ein betre tekst editor (Textpad eller andre, dersom du brukar windows), så er det lettare å lesa koden sin.

Gjest Anonymous
Skrevet

J eg lærte akkurat ei i klassen min å lage hjemmeside. Stort sett skriver jeg all kode selv, men når jeg har en lat dag, bruker jeg Mozilla composer.

Når jeg l aget siden hennes, brukte jeg Mozilla composer, og hun kunne lett følge med å skjønne hva som foregikk. Mozilla( og dermed composer) finnes gratis på nett både for windows og linux. Selv har jeg bare erfaring med den til Linux, men tviler på at det er noen særlig forskjell.

Her finner du mozilla : http://www.mozilla.org/

Men uansett når du lager en hjemmeside kan det være et godt råd å teste siden ut i flere browsere f.eks mozille, netscape, IE, opera Koden kan bli "lest" på forskjellig vis.

For å unngå dette er det som de andre sier lurt å lære seg HTML.

Skrevet

Har sett litt på et html kurs, og det går greit hvis jeg har brusanvisningea tilgjennegelig. men kan jeg få en annen bakgrunns farge en den kedelige hvite? Finnes det border og sånt man kan pynte siden med, eller?

Skrevet

Som nevnt kan det være en fordel å lære seg html selv, for å få ting akkurat som man vil. Enkelte composere har en lei tendens til å legge inn unødvendigheter, samt gjøre ting vanskeligere for deg ;)

En grei måte å sette seg inn i ting på, og som er den metoden jeg brukte for å lære, er å se på kilden til sider. (høyreklikk og "View source" og alsken variasjoner av dette). Da vil du ved å sammenligne kilden med siden, se hva som gjør hva. Start med noen enkle sider slik at du ikke roter deg helt bort. Det er noe som er standard, og skal være med i alle sider, som f.eks. bakgrunnsfarge (fyller du ikke inn bakgrunnsfarge/bilde vil de som ser siden få den bakgrunnsfargen den personen har som innstilling i sin egen nettleser, uhyre upraktisk).

Alt er mulig. Ting som stylesheets (css) kan hjelpe veldig for å gi deg akkurat det du vil ha, men det krever at du lærer det. Jeg regner med at de fleste composers har støtte for bla. css nå, men jeg kan ikke bekrefte det.

En annen grei huskeregel: Det finnes mye "fancy" du kan pynte siden med. Men det kan fort bli for mye, så ikke overdriv ;p

Hvis du lurer på noe mer spesifikt eller trenger et crash-course så er det bare å skrike ut :)

Skrevet

Det er veldig masse som kan gjerast, men det beste er å byrja enkelt og forstå det først, og deretter plukka opp meir og meir. Mange gode og vakre sider er bygd opp svært enkelt.

For å styra korleis ting ser ut, så finst det to måtar:

1. Den gamle måten, ved å bruka HTML. Den bør ein unngå no, slik at ein ikkje lærer seg uvanar. (Eg har lært meg uvanar :-( ) Dessutan vil browsarar etter kvart slutta å støtta slikt.

2. Den nye måten, som er vha CSS.

Kurs i CSS finst mange stadar, t.d. ei 10-steg innføring som skal vera god. Det finst fleire på dei same websidene. Elles kan dette vera eit alternativ.

For å få tak i grafikk til bakgrunnar og slikt, kan du sjå t.d. hjå morion.com

Skrevet

Hei!

Du kan jo også besøke yahoo.geocities gratis hjemmesider..synes den er ok...

Klemz fra:

Skrevet

gøy er det sikkert med hjemmeside, men tenk litt på hvilke bilder du legger ut, de vil jo for evig? ligge der ute, jeg synest du kan legge ut bilder av deg selv men ikke av barna dine!!!!

Skrevet

Bildene og hjemmesiden blir bare liggende så lenge man ønsker det selv... :blunke:

Skrevet

Hei kristiane. den hjemmesiden jeg skal lage skal våre en minneside etter sønnen min. jeg vet at det jeg legger på nette kan leses og sees av alle, men jeg håper at andre som har mistet et barn kan få lese det, og andre som kjenner noen i samme situasjon.

jeg lette litt etter andres historier rett etter at sønnen min døde, men jeg fant ikke så mye uten om på noen mammasider. Alle er forskjellige men av egen erfaring så hjelper det og ha noen og dele tanker og opplevelser med når noe sånt skjer.

Når jeg legger ut bildene av han så er det fordi jeg er stålt av han og vil vise han frem, men jeg kan ikke ta han med ut og leke. jeg er ellers enig i at man skal være forsiktig med hvilke bilder man legger ut.

Ellers så bare takker jeg for de som kommer med råd og forslag, er sliten og orker ikke og sette meg inn i alt nå, men jeg skal operers on em en mnd, og da blir jeg sittende med gips frem til ca juni så da kommer jeg til og gå lei både kg og spilling så da får jeg tid.

Jeg tar gjerne imot flere råd og forslag hvis det er noen som har på lager

Skrevet

Jeg lager hjemmeside med geocities, og den er enkel og grei. Men velg den hvor du kan lage alt fra bunnen av selv, ikke det ferdig oppsettet, mye bedre å kunne velge akkurat det du vil, på din egen måte.

Prøv deg frem med forskjellige koder, er masse kult du kan bruke. Jeg bruker endel javascripts, (søk på det), det er mye fint, men alt med måte! Her www.lissaexplains.com finner du mye bra, og det står greit forklart!

For å finne andre kule, og fine farger, søk på colorcodes, men legger ved en side med masse fargekoder til deg: http://www.childoflight.org/mcc/colorcodeA.html... så fyller du bare inn koden for den fargen du vil ha, i selve koden din.

Er greit å lære seg litt HTML, sette seg litt inn i det, da går alt så mye enklere.

Ett par tips:

Velg behagelige, og rolige farger. Det gir siden din et delikat, og profft utseende.

Ikke ha for mye på hver side, f.eks masse hoppende dingsebomser, og blinkende tekst, osv... da det kan ta fokuset vekk fra det du egentlig vil vise frem, og formidle.

Less is more. Siden kan også ta lang tid å laste ned, og det er kjedelig å sitte å vente på... :wink:

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg er ingen ekspert, men kan jo hende jeg kan hjelpe likevel.

Lykke til med hjemmesidesnekring da! :D

Skrevet

Hei hei!

Smaken er som baken,og selv om jeg har mye rart på hjemmesiden min,så er det for at jeg vil at folk skal ha det gøy når de er der..!Jeg synes ikke alltid at less is more!Det kommer ann på... :wink:

Klemz fra:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...