Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Halloen.

Som mange her vet så er jeg er ei jente på 20 år som for tiden går 2. året på allmennlærerutdanningen. Dette året skal vi skrive en fagoppgave i KRL. Jeg har valgt et tema innenfor kristendommen (vi kunne velge hva som helst, bare det hadde noe å gjøre med religion/livvsyn). Vi har fått velge selv hva vil vil skrive om. Jeg har alltid vært veldig interessert i politikk og derfor har jeg valgt å skrive om hvordan politikerne i den vestlig verden bruker kristne uttrykk. Når jeg sier 'kristne uttrykk', mener jeg uttrykk politikerne bruker språklig sett. F. eks at den amerikanske presidenten sier 'God bless America' eller at britene bruker sangen 'God save the queen'.

Grunnen til at jeg skriver til dere nå er rett og slett fordi jeg trenger litt hjelp. Det står nemlig ikke spesifikt i fagbøker om selve bruken av disse kristne uttrykk i vestlig politikk, eller i politikken rundt om i verden for den saks skyld, og derfor er jeg glad for alle innspill jeg kan få.

Jeg blir ekstremt glad for alt jeg kan få, det kan være uttrykk jeg ikke har nevnt her som har kristne hentydninger, bruken av slike uttrykk eller hva som helst som har med dette å gjøre. Jeg må selvsagt legge opp oppgaven min og derfor har jeg valgt å konsentere seg om Amerika først og fremst, hvordan nybyggerne så på USA som et slags 'promised land' og ta det derfra. Men hvis man har nye idéer for hvordan jeg burde legge oppgaven min, så vurderer jeg det gjerne.

Oppgaven min skal være på bare 6-8 sider, så det er begrenset hva jeg kan ta med. Men jeg synes det er bedre med mye stoff framfor lite. Jeg synes dette er et veldig spennende arbeid, synes det er veldig gøy å grave etter stoff.

Tusen takk på forhånd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe som kan være interessant her, er George W. Bush's bruk av ordet "crusade" i forbindelse med Irak-krigen. Dette vekker jo assosiasjoner til korstogene for ca. en del hundre år siden, og nørte nok også opp omkring dette hos muslimene vil jeg tro.

Kanskje du kan finne noe her?

Skrevet (endret)

Ja, tusen takk, akkurat det jeg er ute etter. Veldig glad for alle innspill jeg kan få! :) Når man har jobbet en stund med en oppgave er det veldig lett å se seg blind på all literaturen, så veldig glad når noen kan se på det med friske øyne.

Endret av yvonne
Skrevet

Spennende vinkling på oppgaven din synes jeg.

Du sier du vil skrive om kristne uttrykk i politikken, og nevner at britene synger "God save the queen", men det er nasjonalsangen deres, og har ikke noe med politikk å gjøre slik jeg ser det.

Du bør passe på å få kildehenvisninger i oppgaven din, og KG er nok ikk en pålitelig kilde. Derfor jeg skriver dette er for du nevner at at ikke finner noe spesifikt i fagbøker om emnet ditt.

Ønsker deg masse lykke til i prosessen. :)

Skrevet (endret)
Spennende vinkling på oppgaven din synes jeg.

Du sier du vil skrive om kristne uttrykk i politikken, og nevner at britene synger "God save the queen", men det er nasjonalsangen deres, og har ikke noe med politikk å gjøre slik jeg ser det.

Du bør passe på å få kildehenvisninger i oppgaven din, og KG er nok ikk en pålitelig kilde. Derfor jeg skriver dette er for du nevner at at ikke finner noe spesifikt i fagbøker om emnet ditt.

Ønsker deg masse lykke til i prosessen.  :)

Nei, sånn rent teknisk sett så har ikke sangen "God save the queen" noe med poltikk og gjøre, ihvertfall ikke i dag. Men historisk sett satt kongen/dronningen med veldig mye politisk makt i Storbritannina. Sangen ble først brukt blant annet i 1745 for å støtte George II (i krig). Jeg må selvsagt gå dypere inn dette hvis jeg tar med dette uttrykket. Men siden jeg helst vil konsentere meg om Amerikansk politikk, dvs i USA, så derfor er det lite sannsynlig at jeg tar dette med. Ville bare vise i hva jeg mener med kristne uttrykk.

Når det gjelder kildehenvisninger kommer jeg ikke til å basere meg på KG alene. Selv om det ikke står noe spesifikt om emnet i seg selv, kommer jeg til å sjekke de ulike idéene spesifikt, enten ved å gå på biblioteket (hvor jeg allerede har skaffet meg en god del litteratur). Har blant annet lånt boka 'Kains barn - Religion og vold fra Det Gamle Testamente til 11. september', som jeg tror kan hjelpe meg en god del på veien. Ellers vil jeg nok også bruke internett, men dette blir alltid dobbeltsjekket. Har skrevet flere oppgaver før, så jeg tror det skal bra i forhold til kildene. Nå skal det sies at jeg har fått beskjed fra faglærer om at kilder ikke alltid er nødvendig hvis jeg må trekke linjer mellom f. eks politikk og det kristne. Men jeg kommer uansett til å sjekke med han først hvis jeg blir nødt til å gjøre det på den måten.

Men uansett, takk for at du minner meg på det. :)

Endret av yvonne
Skrevet

Ellers kan jeg tipse deg om ei bok som heter "Kristen tro og tradisjon i barnehagen"

Der er et kapittel om kristne uttrykk vi bruker i hverdagsspråket. Selv om det ikke har direkte relevans til oppgavevinklingen din så kanskje du kan få tips og inspirasjon.

(Jeg kunne tenke meg å lese oppgava di når den er ferdig.... :sjenert: )

Skrevet

Ah, takk, den boka titter jeg gjerne i. :) Hehe, ja, du kan sikkert få se på oppgava mi etterpå, selv om jeg ikke helt vet om jeg tør. :ler::sjenert:

Skrevet

Jeg vil si det har noe med politikk å gjøre, bla kan man se på hvorfor denne sangen er blitt nasjonalsang. Nasjonalsanger gir ofte uttrykk for verdier man ønsker å ha i det landet, og det er absolutt politikk. Man har jo samme sak her i Norge, hvor nasjonalsangen beskriver på pompøst vis hvordan landet ble kristnet, på bekostning av at den gamle religionen ble utryddet, noe som også var politikk både da det hendte, og da dette ble valgt til nasjonalsang.

Skrevet

Absolutt, helt enig. Nå har jeg valgt å gå for 'crusade', som nevnt tidligere her inne. Jeg finner veldig mye spennende på dette temaet, koser meg skikkelig her jeg sitter! :)

Skrevet (endret)
Jeg vil si det har noe med politikk å gjøre, bla kan man se på hvorfor denne sangen er blitt nasjonalsang. Nasjonalsanger gir ofte uttrykk for verdier man ønsker å ha i det landet, og det er absolutt politikk. Man har jo samme sak her i Norge, hvor nasjonalsangen beskriver på pompøst vis hvordan landet ble kristnet, på bekostning av at den gamle religionen ble utryddet, noe som også var politikk både da det hendte, og da dette ble valgt til nasjonalsang.

Nåja, man har nå kommet fram til at kristningen her i landet ikke var så ensidig som du fremstiller den. Joda, enkelte steder gikk det på bekostning av eksisterende tro, men ikke alle steder. Det var helt avhengig av lokalpolitiske forhold. Noen steder levde faktisk kristendom og norrøn tro sammen lenge, og man har til og med funnet smykker og andre ting som viser dette ved at kristne og norrøne symboler er blandet sammen som et felles uttrykk. Antakelig var det slik at de steder der religionene levde sammen, fikk kristendommen sterkere status fordi den ble knyttet til kongene og deres administrasjon. Skulle en oppadstrebende ungdom gjøre karriære hos en kristen norsk konge, da ville det jo være direkte dumt å satse på Odin :)

Hva synes du forresten om det norske flagget som til og med ateister vifter med på 17. mai? :):)

Beklager at dette ble et innlegg utenfor spørsmålsstillers tråd.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Joda, enkelte steder gikk det på bekostning av eksisterende tro, men ikke alle steder.

Jeg synes ikke det er en formildende omstendighet noen lot seg kristne uten tvang, så lenge en person ble tvinget er det en for mye. Og selvsagt var dette hovedsaklig politikk, i det avgjørende slaget på Stiklestad var det kristne bøder på begge sider. Men det forandrer ikke på at det ble kristnet med tvang, og at dette forherliges i nasjonalsangen. Og for å svare på spørsmålet ditt så bruker jeg ikke det norske flagget heller, da det er kristent, og ikke feirer jeg 17.mai heller.

Skrevet
Jeg synes ikke det er en formildende omstendighet noen lot seg kristne uten tvang, så lenge en person ble tvinget er det en for mye. Og selvsagt var dette hovedsaklig politikk, i det avgjørende slaget på Stiklestad var det kristne bøder på begge sider. Men det forandrer ikke på at det ble kristnet med tvang, og at dette forherliges i nasjonalsangen. Og for å svare på spørsmålet ditt så bruker jeg ikke det norske flagget heller, da det er kristent, og ikke feirer jeg 17.mai heller.

Poenget var å fortelle deg at bildet er nyansert og forskjellig fra det du presenterte. Nyansering kan også føre til at man kan vifte med det norske flagg på 17. mai.

Skrevet
Poenget var å fortelle deg at bildet er nyansert og forskjellig fra det du presenterte. Nyansering kan også føre til at man kan vifte med det norske flagg på 17. mai.

Og jeg svarte, for å vise at jeg kjenner til disse nyansene, uten at det endrer mitt syn på saken.

Skrevet (endret)

Takk for alle innspill, jeg er meget takknemlig. Oppgaven er nå skrevet og levert etter lange dager med intens jobbing. :)

Endret av yvonne
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Må bare få meddele at oppgaven gikk bra og jeg fikk svar i dag. Jeg fikk b, noe jeg er veldig fornøyd med, og litt stolt av. Det er nemlig den beste karakteren jeg har fått (får nemlig bare bestått/ikke bestått ellers), så dette var litt stas. Men jeg kunne ikke gjort det uten deres hjelp; så jeg må bare få takke så mye for all den inspirasjon dere har gitt meg.

Endret av yvonne
Skrevet

Så flott - gratulerer! :klappe:

Skrevet

Takk for det Tabris. Og jeg har mye å takke deg for, fordi jeg tok nemlig utgngspunkt i mye av det du sa. Det funket perfekt. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før. Helt brilliant!

Skrevet (endret)
:sjenert: :-D :-D :klappe: Endret av Tabris
Skrevet

:klem:

Skrevet

Fint at oppgaven gikk bra - vel overstått til deg!

Hvis noen fremdeles leser tråden, så er jo Robert Bellahs arbeider om "civil religion" selve klassikeren i forhold til den problemstillinge Yvonne skisserer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...