Gå til innhold

Airbag

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja, dette er veldig viktig siden jeg skal vinne diskusjon.

Når jeg er med samboer og kameraten sin og jeg nevner noe om bil, data o.l så har jeg ALLTID feil, jeg kan bare ikke ha rett fordi det er de som kan det. Uansett om jeg har lest det, opplevd. Et eller annet, jeg kan ikke vite det, jeg har feil. Så..

En kamerat kjørte i fylla i natt, han krasja i en fjellvegg og airbagen ble løst ut. Han kjørte bare videre med airbagene ute. (ja vet, han er en jævla idiot)

Men han fikk ingen skader visstnok, men jeg syntes det var rart for jeg trodde at det måtte til en del kraft for at airbager løses ut. De er jo kraftige.

Grunnen til at jeg tror dette er at for en stund siden ble et oppslag i avis p.g.a en fyr hadde krasja med en annen. Han fikk noen skader og kutt (husker ikke hva det var)

Han ville anmelde de som laget bilen fordi airbagen ikke ble løst ut. Firmaet svarte med at airbager er kraftige saker, så det skal en del til før dem blir løst ut. At det skal være fare for liv eller hva det var. De sa det også hadde med vinkelen og gjøre.

Uansett så når jeg sa at det var rart kompisen ikke fikk noen skader siden det skal jo en del til før airbager løses ut så begyne sambo og kameraten i et og fortelle meg at jeg hadde helt feil og jeg hadde ikke rett (som vanlig)

Men har jeg feil?

Endret av VanligTweek
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, nå er sannsynligheten for at han brukte belte lik 0. Men han burde jo få en eller annen skade med det gjorde han ikke altså..

Gjest Gjesta
Skrevet

Mange får brannsår pga varmen som oppstår når den utløses.

Skrevet

De skal visstnok bare løses ut hvis det blir forskyvninger i chassiet.

En slektning av meg kjørte utfor veien i hlst og bilen ble så ødelagt at den ble kondemnert. Selv om hun brukte sikkerhetsbelte smalt hun hodet i rattet og fikk mange kuler og en helt ny farge i ansiktet i flere uker etterpå. Airbagen løste ikke ut fordi chassiet ikke fikk smellen.

Husker ikke helt hele forklaringa, men det er altså ikke alltid airbagen løses ut selv om smellen er kraftig.

Skrevet

Høres vondt ut..

Jeg har vært i 1 bilulykke. Og den var i sakte fart og ingen airbag kom og ingen ble skadet. Utenom den ene om ei veninne fikk kul i panna og hovet øre.

Så derfor vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker i min sak egentlig. Overalt hvor jeg leser så står det jo at airbag er kraftig saker, og når han heller ikke brukte bilbelte (det er mest sannynlig) og airbagen ble utløst så er det rart for meg at han ikke fikk ei skramme engang.

Skrevet

Kræsj i fjellvegg er gjerne kraftige saker. At han ikke har fått ei skramme er jo fordi airbagen løste ut.

Skrevet
Kræsj i fjellvegg er gjerne kraftige saker.  At han ikke har fått ei skramme er jo fordi airbagen løste ut.

Ja, det er det gjerne men han brukte ikke bilbelte heller. Og airbag jobber sammen med bilbelte, fordi belte holder deg på plass så airbagen treffer riktig.

Og det at han må ha kommet ei en stor fart, siden dem ble løst ut.. Vet ikke jeg, det hørtes så rart ut.

Skrevet

Airbag løses ut uavhengig av om man bruker bilbelte eller ikke. Airbag løses også ut veldig raskt.

Men er denne historien sann? Kan jo være en fyllehistorie hvor han skal fortelle alle hvor tøff han er.

Skrevet

Den er sann. Det er også veldig typisk han som satt bak rattet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen airbager løses raskt ut og han kan ha vært heldig. Jeg kjenner to idioter som stjelte en bil i fylla og kræsja i en fjellvegg. De kom fra det uten en skramme, selv om skoene var fulle av glass :overrasket:

De hadde ikke kræsja i høy hastighet selv om vinduene knuste og airbagen utløste seg. Vet ikke om de hadde sikkerhetsbelte...

Skrevet

Det må ikke nødvendigvis være et kjempekræsj for at airbagen skal løses ut. En bekjent skled inn i en rundkjøring (selve fundamentet altså) i sakte fart og airbagen poppet ut. For alt jeg vet kan det jo ha vært en feil med den, men det kan skje ihvertfall.

Og hvor store skader man får kommer an på så mye. Noen kommer ra kræsj med en fjellvegg uten en skramme, andre dør av å kjøre inn i en fortauskant.

Skrevet

Uutløste airbager er skumle saker. Om dere noen gang kommer ut for en alvorlig bilulykke der den ikke er utløst så skal man passe seg, for den kan evt løses ut etterpå. Og da kan man få seg en skikkelig smekk.

Skrevet

Jeg føler dette går i retning "tweek hadde feil", som ejg liker dårlig :ler:

Skrevet

Om airbagen løses ut eller ikke kommer ikke bare an på farten, men også hvor på bilen kollisjonspunktet er. Dermed kan airbagen utløses på den ene siden eller en av sideairbagene kan utløses, men ikke den/de i front. Farten trenger ikke være stor for airbagen blåses opp, og dessuten virker den bare mot første støtet, ikke det andre. Dermed er det mulig å få kraftige skader selv om airbagene er utløst. Det er veldig individuelt hvilke skader som oppstår ettersom bilmodell, produksjonsår og slitasje er avgjørende i en ulykke, og kan skape utlikt ufall for sjåfør/passasjer i lignende ulykker.

Skrevet
Jeg føler dette går i retning "tweek hadde feil", som ejg liker dårlig  :ler:

Ja, dessverre, du hadde feil her. Men: bedre lykke neste gang. ;)

Skrevet
Ja, dessverre, du hadde feil her. Men: bedre lykke neste gang. ;)

Jeg hadde jo ikke helt feil da.. For man kan jo bli skadet, og de sa man blir ikke det uansett og jeg hadde bare så feil at jeg kunne lisegodt gå å legge meg :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...