Gå til innhold

Må man ha bil når man har barn?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg ble inspirert av debatten om barn og alkohol. Jeg har ikke bil, så jeg skjønner rett og slett ikke argumentet om at man må være i kjørbar stand når man har barn.

Blir man en dårligere forelder om man ikke kan kjøre barn til lege?

Jeg har aldri hatt problemer med å ta en taxi dersom barnet mitt var sykt. Men jeg er kanskje en dårligere mor enn jeg trodde jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man vel ikke syns jeg!

Kjenner mange jeg som har barn men ikke bil! Har da aldri hindra dem i noe som helst! Og de nøler ikke med å ringe dem som må ringes visst barnet blir eventuelt syk eller hva som helst!

Skrevet

Selvfølgelig må man ikke ha bil. Mange jeg kjenner har ikke bil og de er ikke verre foreldre av den grunn.

Skrevet

Det avhenger vel mest av hvor man bor og behov. Bor man i en by med buss, trikk og annen kollektiv trafikk er man jo ikke avhengig av bil. Og trenger man å komme fort frem, er jo taxi en løsning, evt venner med bil.

Men bor man "langt utpå landet" kan det jo være en fordel med bil..

Jeg bor i en liten by og er avhengig av bil, og kommer til å ha bil når jeg får barn, men hadde jeg bodd i feks oslo, har jeg sikkert ikke hatt det.

Jeg synes ikke å være bil-løs er en grunn til å bli sett på som en dårlig forelder.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg bor landlig til, men klarer meg like fullt uten bil. Jeg kan ikke komme på en eneste ting som jeg ikke klarer uten bil, selv om det selvsagt tar litt lenger tid.

Skrevet
Jeg ble inspirert av debatten om barn og alkohol. Jeg har ikke bil, så jeg skjønner rett og slett ikke argumentet om at man må være i kjørbar stand når man har barn.

Blir man en dårligere forelder om man ikke kan kjøre barn til lege?

Jeg har aldri hatt problemer med å ta en taxi dersom barnet mitt var sykt. Men jeg er kanskje en dårligere mor enn jeg trodde jeg.

Selvsagt er man ikke en dårligere forelder uten bil. I forhold til debatten du viser til mener jeg likevel problemstillingen blir feil.

For meg er det ihvertfall slik at om vesla måtte til sykehus i en fei, og jeg ikke hadde hatt bil, måtte jeg pent ventet på transportmiddel. Om transportmiddelet ikke kom raskt ville jeg blitt fortvilet selvsagt, men bare det.

Dersom det derimot stod en fullt kjørbar bil utenfor, vesla var blå og pustet svakt (ja - jeg har opplevd det), ambulansen var milevis unna og jeg ikke kunne kjøre fordi jeg hadde drukket vin til maten, ville jeg opplevd meg selv som verdens verste mor. Ikke fordi jeg var det, men fordi jeg påførte barnet mitt unødig lidelse pga at jeg selv skulle ha alkohol.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er selvsagt helt enig med deg Sissan.

Skrevet

Selv bor jeg utenfor kommunesenteret, og har 15 km å kjøre til barnehage eller for å handle. Kollektivtransporten her omkring begrenser seg til ekspressbusser som kjører gjennom bygda 4-5 ganger daglig. Siden sambo jobber i nabokommunen, 5 mil unna, er vi avhengige av to biler. For oss er dette hverdagen, og å bo slik vi gjør kan ikke forenes med et uavhengig liv dersom man ikke har bil. For oss er bilkjøring nødvendig når ungene skal være med på fritidsaktiviteter eller besøke venner. Bilen er et hjelpemiddel som gjør at vi alle kan være sosiale. Jeg tenker at vi i vår situasjon ville frarøvet våre barn mye ved ikke å ha bil.

Det at vi har biler er altså ikke fordi vi skal kunne frakte syke barn til lege, selv om vi også bruker dem til det. Noen ganger drikker vi til og med vin til maten, og må satse på at barna holder seg friske, eller at vi får hjelp av taxi eller sykebil hvis uhellet skulle være ute!

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, selvfølgelig må man ikke det. Men jeg tror man får enda litt mer bruk for bil når man har barn.

Og ang dette med den andre diskusjonen: Hva hvis man har tatt med barnet opp på fjellet og barnet blir syk og det er dårlig dekning på hytta? Er man da en dårlig mor?

Skrevet
Og ang dette med den andre diskusjonen: Hva hvis man har tatt med barnet opp på fjellet og barnet blir syk og det er dårlig dekning på hytta? Er man da en dårlig mor?

Selvsagt er man ikke det ;) . Det er nok bare slik at vi har ulikt forhold til alkohol. Jeg ville f.eks. syns det var svært begrensende å ikke kunne reise med barna, mens det ikke legger noen som helst demper på livsgleden å drikke kun når andre har ansvaret for barna :) . Meg om det.

Gjest Gjesta
Skrevet
Selvsagt er man ikke det ;) . Det er nok bare slik at vi har ulikt forhold til alkohol. Jeg ville f.eks. syns det var svært begrensende å ikke kunne reise med barna, mens det ikke legger noen som helst demper på livsgleden å drikke kun når andre har ansvaret for barna :) . Meg om det.

Jeg ser det heller ikke som noe livsbegrensning å ikke drikke alkohol, og selv drikker jeg svært sjeldent noe med alkohol i, bare så det er sagt. Men så lenge det er snakk om et hyggelig lite selskap der både barn og voksne koser seg klarer jeg ikke å se at man er uansvarlig hvis man ikke er kjørbar i tilfelle et barn trenger å komme seg på sykehus.

Og hva med de som er i selskap med eldre, skrøplige mennesker? Passer dere på at noen er edru hvis den gamle plutselig må på sykehus? Jeg tror det er en mer reell problemstilling enn at et friskt og sunt barn må på sykehus...

(og jeg regner med at vi ikke diskuterer fyll, snøvling, ustøe ben, krangling osv.).

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg vil bare minne dere på at dette var ikke alkoholtråden, dette var biltråden. :)

Skrevet

Klart man ikke må ha bil, men jeg selv opplevde det som en motivasjon da Lukas ble født å ta lappen pga han..

Alt ble jo mye enklere, sparte masse tid også...Jeg hadde fortsatt ikke lappen da han begynte i bhg, vi tok buss, bytta i byen og brukte evigheter på å komme fram og tilbake( jeg jobber samme sted..)Det gikk det også, men duverden så deilig det var den dagen jeg kunne kjøre bil til og fra. ;)

Alt går...

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg vil bare minne dere på at dette var ikke alkoholtråden, dette var biltråden. :)

Sorry. :icon_lol:

Gjest gjesta
Skrevet

Man trenger ikke ha lappen eller bil for å ha barn, men jeg mener at man har en ganske så god forsikring dersom ungen blir syk og man bor litt utenfor.

Skrevet

Klart man ikke må ha bil eller lappen, men tror nok det er en praktisk fordel for mange.

Skrevet

Jeg synes det skal meget tungtveiende grunner til ikke å ta bil hvis man har små barn.

Skrevet

Nej man måste inte ha varken bil eller körkort - om du bor i en större stad/by. Bor du på landsorten tror jag nästan att du behöver bil oavsett om du har barn eller inte.

Det finns alltid extrema situationer som uppkommer, med eller utan barn. Och i allra värsta fall får man leka läkare själv med hjälp via telefon. Det scenariot var inte långt borta när jag skulle föda lillayster för två månader sen.

Vi bor i en storstad, det tar mindre än 20 minuter med bussen till sjukhuset, och bussen går dygnet runt minst i halvtimmes trafik. Det tar normalt sett 10 minuter med bil till sjukhuset, bilen står utanför dörren och vi har gott om grannar. Det finns många taxibolag och det är sällan problem att få tag i en taxibil.

Trots allt detta höll jag på att få föda hemma pga årets första snöstorm som totalt larmslog den Svenska huvudstaden med omnejd. Taxi svarade inte, bilar satt fast på motorväg, småvägar och i diken pga halkan. Om jag var nykter, hade körkort eller superbilen spelade ingen roll, det var till och med problem för ambulanserna att komma fram.

Vad vill jag säga med allt det där - jo att du aldrig kan vara säker på att vara beredd på allt som kan ske. Även om vi hade 4 möjliga alternativ för att ta oss till sjukhuset höll vi inte på att komma dit.

I dag har vi två barn och bara en barnstol (som inte ens sitter i bilen) - jag försöker utnyttja bussar och ta promenader. Ta det som en del av livet och vardagen, ett sätt att umgås på, att få se omgivningarna. Men i dag har jag tid, det blir säkert annorlunda när vi ska jobba båda två och har dagistider att passa.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg synes det skal meget tungtveiende grunner til ikke å ta bil hvis man har små barn.

Kan du begrunne det?

Skrevet
Kan du begrunne det?

Hvis du har lest gjennom tråden så er vel de aller fleste grunnene allerede nevt.

Dessuten virker det på meg som om hovedinnlegger lurer på om hun er en dårlig mor som ikke har bil, og febrilsk leter etter grunner for å lette sin samvittighet.

Situasjoner kan alltid oppstå, slik den Furstina beskiver, men i et land som Norge med sitt elendige kollektivtilbud så er bil noe jeg ser på både som et gode og som en nødvendighet. Jeg bor landlig til og uten bil hadde jeg ikke kunnet bo her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...