Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten min har et veldig lidenskapelig forhold til mat (han er halvt dansk, og er nok vant til en helt annen oppdekking + helt annet forhold til mat enn hva iallfall jeg er vant til). En gang uttalte han faktisk at en av de største gledene i livet er å kose seg med god mat, og jeg er forsåvidt enig med han... er bare ikke vant til å bruke så mye tid og energi på mat selv, og særlig har det blitt labert en del år nå mens jeg har bodd alene, og i lange perioder vært single. Mitt kjøleskap har stort sett bestått av en stk. ost, en pakke smør, og ca. 30 flasker neglelakk (de holder seg mye bedre når de står litt kaldt ;) ). Når det gjelder middag har jeg stort sett finni et par retter jeg liker godt, og så levd på dette. Det var vel ca. 6 år hvor jeg nesten bare spiste risgrøt og pannekaker vekselvis til middag, og for et par år siden gikk det stort sett i Mie frossenpai fra stabburet (helt til jeg plutselig fant et dødt innsekt i en av paiene... da orket jeg ikke den paien mer).

Fordelen min er at jeg er en kløpper til å diske opp med de herligste ting når jeg bare vil/gidder. Kan gjerne planlegge en gedigen tre-retters i flere uker, og diske opp så han får vann i munnen bare av å se meg dekke på bordet. Det som er litt leit er at jeg synes det er spesielt gøy å lage spennende desserter - mens han på sin side ikke spiser kaker overhodet (han liker det ikke), og ikke er så spesielt glad i desserter heller (til eksempel er jeg helt rå på hjemmelaget iskrem - det synes han er helt greit, men ikke noe mer enn det).

Har så lyst til å lage den ultimate desserten til han, men aner ikke hva det skal være. Den eneste kaken han synes er kjempegod er napoleonskake. Har surfet litt etter oppskrifter i dag, men finner ikke noe spennende. Det er det tradisjonelle "kjøp noen butterdeigsplater og lag vaniljekrem etc.". Jeg ser for meg at det lett kan bli noe vasne greier på et fat som ikke ser særlig tiltalende ut...

Hva i all verden kan jeg finne på å lage til han? Har så lyst til å finne frem til noe som han virkelig liker - og helst noe han aldri har smakt før. Han er forøvrig veldig glad i all mulig mat fra andre land, gjerne med sterke smaker. Kanskje det finnes noe spennende fra andre land? Han liker også veldig godt frukt, og elsker smoothies.

Vet egentlig ikke om jeg spør etter oppskrifter her, men hvis det er noen som har noen ideer blir jeg iallfall glad.

Godt nyttår fra Nelle :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hva er det med desserter/kaker han ikke liker? Er det at det blir for søtt? Selv er jeg ikke veldig glad i søte desserter, foretrekker smaksrike og kraftige desserter/kaker av typen skikkelig konfektsjokoladekake med bærcoulis, fyldig hjemmelaget creme bruleé og sherryfromasj... Jeg er ikke veldig begeistrert for veldig søte ting (hater f.eks. marengs), så når jeg lager kaker/dessert kutter jeg som regel kraftig ned på sukkermengden hvis det går.

Skrevet

Kanskje han liker enkle desserter som ikke er så veldig søte.

Hva med fruktsalat dynket med likør. La det stå 10 - 12 timer i kjøleskapet, hell av spriten (spar gjerne på den til drinker litt senere) server med vaniljesaus, is eller krem.

Skrevet

Han liker jo sjokolade, kjeks og sånn, så det kan ikke være det at han ikke liker søte ting egentlig. Han er for eksempel veldig glad i Maryland Cookies, men jeg synes ikke det er noe å servere til dessert når jeg virkelig skal diske opp med en skikkelig tre-retters som jeg liksom skal lage selv.

Ellers er han ikke noe glad i likør (han drikker ikke alkohol), men jeg kunne kanskje finne på noe fruktgreier med vanilijeis og hjemmelagede chockolade chip cookies eller noe?

Noen som har en saftig oppskrift på chockolade chip kanskje? Husker at jeg lagde det i USA, men har ikke peiling på oppskriften lenger - det er jo så lenge siden.

Skrevet

Jeg har en kjempegod oppskrift på cookies med pekannøtter og valnøttolje, skal se om jeg husker å poste den senere (minn meg på det, jeg er fæl til å glemme! :) ).

Siden han liker kjeks/sjokolade etc så kan det jo være at han savner litt tekstur i desserter, så å prøve å blande litt smaker og teksturer kan fungere. Jeg ville nok prøvd å smuldre hjemmelagde cookies grovt over is og kanskje litt bær. Har du prøvd med varme/lunkne desserter også? Synes du bør kryssforhøre han angående hans preferanser! :)

Skrevet

Hva med frukt og sjokoladefondue?

I India fikk vi stekt ananas med chili, vanilje og honning, kanskje en idè siden han likte ting fra andre land og frukt?

4 skiver fersk ananas

4 ss sukker (eller mer, kommer an på hvor søt ananasen er...)

1 ss meierismør

1 ts tørket chili-flak eller litt piripiri (glass fra matbutikk)

1/2 vaniljestang, delt på langs, frø skrapet ut

Ha vaniljefrø og chili på ananasen. Smelt smør og sukker i stekepannen, sammen med den tomme vaniljestanga. Stek ananasskivene 4-5 minutter på hver side. Ringle over littegranne honning og server gjerne med en kule av din hjemmelagede is!

Apropos napoleonskake, hva er det han liker? Vaniljekremen eller butterdeigen? Hvis det er en av delene kan du jo bygge videre på det... Feks små vannbakkels med frukt og vaniljekrem eller butterdeig med epleskiver, nøtter, kanel og honning.

Skrevet

Er det kremen han liker så godt i Napoleonskake? Da kan du jo la deg inspirere av det og lage f.eks. eggekremgratinerte bær. Det burde være fint for en som ikke vil ha det for søtt. Du kan lage eggekremen så søt du ønsker og de friske og kanskje litt syrlige bærene passer godt til. Crème brûlée og panna cotta er jo også veldig godt, men det har han sikkert smakt før, evt kan du variere litt ved å smaksette dem med f.eks. kaffe, krydder, pistasjnøtter, sjokolade eller kokos + pasjonsfrukt for å nevne noen varianter jeg har oppskrift på.

Skrevet
Hva med frukt og sjokoladefondue?

I India fikk vi stekt ananas med chili, vanilje og honning, kanskje en idè siden han likte ting fra andre land og frukt?

4  skiver fersk ananas

4 ss sukker (eller mer, kommer an på hvor søt ananasen er...)

1 ss meierismør

1 ts tørket chili-flak eller litt piripiri (glass fra matbutikk)

1/2 vaniljestang, delt på langs, frø skrapet ut

Ha vaniljefrø og chili på ananasen. Smelt smør og sukker i stekepannen, sammen med den tomme vaniljestanga. Stek ananasskivene 4-5 minutter på hver side. Ringle over littegranne honning og server gjerne med en kule av din hjemmelagede is!

Apropos napoleonskake, hva er det han liker? Vaniljekremen eller butterdeigen? Hvis det er en av delene kan du jo bygge videre på det... Feks små vannbakkels med frukt og vaniljekrem eller butterdeig med epleskiver, nøtter, kanel og honning.

Dette hørtes spennende ut. Ellers mange andre gode tips, mye bra fra Arkana. Jeg er ikke sikker på om det er kremen han liker i Napoleonskake. Trodde det var det, men serverte han minibakkels til dessert nyttårsaften, og det var visst greit men ikke det helt store (det er sånne små kuler man kjøper frosne, med en slags napoleonskakekrem inni - serverte med en deilig hjemmelaget vaniljesaus).

Jeg tror jeg må kryssforhøre han litt ja. ;) Har forsåvidt prøvd også, men ikke så lett å finne ut hva han egentlig liker/ikke liker.

Skrevet
Er det kremen han liker så godt i Napoleonskake? Da kan du jo la deg inspirere av det og lage f.eks. eggekremgratinerte bær. Det burde være fint for en som ikke vil ha det for søtt. Du kan lage eggekremen så søt du ønsker og de friske og kanskje litt syrlige bærene passer godt til. Crème brûlée og panna cotta er jo også veldig godt, men det har han sikkert smakt før, evt kan du variere litt ved å smaksette dem med f.eks. kaffe, krydder, pistasjnøtter,  sjokolade eller kokos + pasjonsfrukt for å nevne noen varianter jeg har oppskrift på.

Hva er pannacotta? Har du oppskrift på eggekremgratinerte bær? Det hørtes spennende ut.

Skrevet
Hva er pannacotta? Har du oppskrift på eggekremgratinerte bær? Det hørtes spennende ut.

Panna cotta er en italiensk "vaniljepudding" litt i samme gate som crème brûlée, men mens sistnevnte bakes i ovnen lages den første med gelatin.

Panna cotta (6 pers.)

ca 3,5 ts gelatinpulver

¾ dl melk

7,5 dl kremfløte

1¼ dl sukker

1 vaniljestang

1 strimmel sitronskall

Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over).

Eggekremgratinerte bær (4 porsj.)

2 dl bær (den typen du ønsker, bjørnebær er veldig godt, evt en blanding av forskjellige sorter)

4 dl melk eller fløte

1 vaniljestang

4 eggeplommer

½ dl sukker

1 ss maisenna

Visp sammen melk, splittet vaniljestang, eggeplommer, sukker og maisenna i en kjele og varm opp under omrøring. Fordel bærene i fire ildfaste former. Når eggekremen tykner heller du den over bærene. Grill i ovnen i 3-4 minutter. Serveres straks.

Skrevet
Panna cotta er en italiensk "vaniljepudding" litt i samme gate som crème brûlée, men mens sistnevnte bakes i ovnen lages den første med gelatin.

Panna cotta (6 pers.)

ca 3,5 ts gelatinpulver

¾ dl melk

7,5 dl kremfløte

1¼ dl sukker

1 vaniljestang

1 strimmel sitronskall

Ha melken i en stor bolle og dryss gelatin over. La stå et par minutter. Rør sammen fløte, sukker, splittet vaniljestang og sitronskall i en kjele. Varm opp til kokepunktet, rør av og til. Ta kjelen fra varmen, ta opp vaniljestangen og fisk opp sitronskallet. Hell den varme fløten langsomt i gelatinmelken under omrøring. Fordel i 6 porsjonsformer, dekk til og sett i kjøleskap minst 4 timer (gjerne natten over).

Eggekremgratinerte bær (4 porsj.)

2 dl bær (den typen du ønsker, bjørnebær er veldig godt, evt en blanding av forskjellige sorter)

4 dl melk eller fløte

1 vaniljestang

4 eggeplommer

½ dl sukker

1 ss maisenna

Visp sammen melk, splittet vaniljestang, eggeplommer, sukker og maisenna i en kjele og varm opp under omrøring. Fordel bærene i fire ildfaste former. Når eggekremen tykner heller du den over bærene. Grill i ovnen i 3-4 minutter. Serveres straks.

Supert Arkana! Takk skal du ha! :-)

Gjest -eline-
Skrevet
Noen som har en saftig oppskrift på chockolade chip kanskje?

Ohyeah!

100 gram melkesjokolade

100 gram hvit sjokolade

100 gram mørk sjokolade

150 gram lyst brunt sukker

150 stk smør

1 stk egg

3 spiseskje lys sirup

225 gram hvetemel

3 spiseskje bakekakao

1 1/2 teskje bakepulver

3/4 vaniljestang (evt 1.5 ts vaniljesukker)

Del opp sjokoladen i passe store biter.

Bland smør, brunt sukker og frøene fra vaniljestangen/vaniljesukkeret sammen.

Tilsett egget og sirupen og rør godt sammen i ca 2 minutter.

Sil så inn hvetemelet, bakepulveret og kakaoen. Bland inn sjokoladebitene.

Del deigen i ca 30 like store deler (omtrent på str med en valnøtt), på bakepapir. La det være nok rom rundt slik at de kan flyte utover.

Stekes på 180 grader (160 grader dersom du har varmluft) i ca 7 min, skal være litt myke (de stivner ganske mye når de blir kalde).

Disse er supergode :sikle:

Skrevet

Hva med ost som dessert? Oster, valnøtter og honningsaus? Men en god dessertvin til.

Skrevet
Hva med ost som dessert? Oster, valnøtter og honningsaus? Men en god dessertvin til.

Han er utrolig glad i ulike oster. Kanskje dette var noe, ja - har aldri tenkt på ost som dessert. Finnes det f.eks spesielle "dessertoster"?

Har du oppskrift på honningssaus?

Eline: Tusen takk for oppskrift på chokolade chips :-)

Skrevet

Vi bruker ulike blåmuggoster vi er glade i. Lenge siden vi har laget dette, men jeg mener at vi rett og slett ristet valnøttene litt i tørr panne, og brukte flytende honning som vi varmet litt (eller kanskje vi bare brukte den flytende honningen kald..?)

Skrevet
Han er utrolig glad i ulike oster. Kanskje dette var noe, ja - har aldri tenkt på ost som dessert. Finnes det f.eks spesielle "dessertoster"?

Hva med flere typer oster f.eks. en type blåmuggost, type ridderost, brie eller chevre. Og så ringle sirup over ostene eller servere med ferske fiken eller fikenmarmelade samt noe fersk frukt ellers? Evt. tørkede aprikoser også, det funker godt til blåmuggost.

Jeg har også fått servert redusert balsamicoeddik til ost og det var supergodt, men har ikke prøvd å lage det selv.

Jeg er selv ikke veldig glad i desserter og storkoser meg når jeg tar ost på restaurant. Der bruker de ofte veldig bra oster og har kult tilbehør, men det kan man jo også gjøre hjemme.

Jeg har også en gang laget en blåmuggostpai til dessert, det fungerte også bra og var en litt annen vri på osteserveringen.

Skrevet
Han liker jo sjokolade, kjeks og sånn, så det kan ikke være det at han ikke liker søte ting egentlig. Han er for eksempel veldig glad i Maryland Cookies, men jeg synes ikke det er noe å servere til dessert når jeg virkelig skal diske opp med en skikkelig tre-retters som jeg liksom skal lage selv.

Hborfor ikke lage dine egne, maryland cookies-aktige kjeks med sjokolade, peanøtter og rosiner? Bruker en oppskrift som Arkana la ut her en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...