Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg inngikk en standard treårig leiekontrakt i 2000, som ble fornyet i 2003. Når leiekontrakten gikk ut i sommer har jeg ikke fått noen fornyet kontrakt, men har likevel fortsatt å bo der jeg bor.

Jeg skal nå si opp leiligheten. I kontrakten jeg hadde var oppsigelsesfristen 3 mnd, men gjelder det også nå når jeg ikke lenger har noen gyldig kontrakt?

Hvis ikke, hvor lang oppsigelsefrist har jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vanskelig å bevise at du har rett til å bo i leiligheten uten kontrakt, så når du sier opp, så kan de vel kaste deg ut på dagen.

Det har de sikkert ingen interesse av, men siden dere ikke har fornyet kontrakten og denne har gått ut, så ville jeg forholdt meg til den gamle kontrakten når det gjelder oppsigelsestid uten å diskutere dette med utleier, i og med at du ikke har noe papir på at de leier ut til deg lengre....

Skrevet

Hvis kontrakt mangler er det husleieloven som gjelder. Jeg orker ikke lete den opp, men tror at det er tre måneders oppsigelse som gjelder.

Skrevet (endret)
Hvis kontrakt mangler er det husleieloven som gjelder. Jeg orker ikke lete den opp, men tror at det er tre måneders oppsigelse som gjelder.

stemmer. jeg fant det her: http://www.bolignorge.no/husleielovendel9.shtml under paragraf 9 pkt 6. takk :)

Endret av LadyInRed
Skrevet

En tidsbestemt kontrakt som ikke blir fornyet blir automatisk en løpende kontrakt, så du har full rett til å leie der videre. Så vidt jeg husker er det da tre måneders oppsigelse til utløpet av kalendermåneden.

Skrevet
stemmer. jeg fant det her: http://www.bolignorge.no/husleielovendel9.shtml under paragraf 9 pkt 6. takk :)

egentlig forstår jeg da ikke hva som er så viktig med å ha leiekontrakt for leietaker, så lenge begge parter uansett har tre mnd oppsigelsestid. du risikerer ikke å bli kasta ut "på dagen" selv om du ikke har leiekontrakt.......

Skrevet

Hvordan vil det da fungere med tidsbestemt kontrakt? Altså, er det meste man har oppsigelsestid 3mnd selv om det ikke er sepsifisert i kontrakten, og man har skrevet for eksempel en treårig kontrakt?

Så det stod en del om tidsubestemt leieforhold i husleieloven, men fant ikke noe særlig på tidsbestemte. Mulig jeg er blind, men.

Skrevet
Hvordan vil det da fungere med tidsbestemt kontrakt? Altså, er det meste man har oppsigelsestid 3mnd selv om det ikke er sepsifisert i kontrakten, og man har skrevet for eksempel en treårig kontrakt?

Så det stod en del om tidsubestemt leieforhold i husleieloven, men fant ikke noe særlig på tidsbestemte. Mulig jeg er blind, men.

Unntaket fra tremånedersregelen er hvis utleier selv bor i huset (eks. leier ut sokkel) og kun leier ut en enhet. Da kan oppsigelsestiden være så kort som en måned hvis kontrakten løper i ett år.

Skrevet
Unntaket fra tremånedersregelen er hvis utleier selv bor i huset (eks. leier ut sokkel) og kun leier ut en enhet. Da kan oppsigelsestiden være så kort som en måned hvis kontrakten løper i ett år.

Noen må ha det inn med teskje, så nå kommer et par oppfølginsspørsmål... Vil det si at oppsigelsestid aldri er mer enn tre måneder? Selv om det ikke er spesifisert oppsigelsestid? Vi har nemlig 1-årskontrakt som ikke sier noe om oppsigelsestid, men vi kommer ikke til å bo her hele den perioden. Vil det da si at det er tre måneders oppsigelse som gjelder?

Skrevet
Noen må ha det inn med teskje, så nå kommer et par oppfølginsspørsmål... Vil det si at oppsigelsestid aldri er mer enn tre måneder? Selv om det ikke er spesifisert oppsigelsestid? Vi har nemlig 1-årskontrakt som ikke sier noe om oppsigelsestid, men vi kommer ikke til å bo her hele den perioden. Vil det da si at det er tre måneders oppsigelse som gjelder?

Men ett års kontrakt KAN oppsigelsen settes til så lite som en måned, men hvis kontrakten ikke nevner dette vil jeg anta at det er tre måneder ja. Mulig det finnes smutthull?

Hvorvidt oppsigelsestiden kan være lenger enn tre måneder er jeg ikke sikker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...