Gå til innhold

Koke egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg sitter her syk på nyttårsaften så kan jeg jo likesågodt spørre om noe jeg lurer på:

Hvordan koker du egg, steg for steg?

Det blir alltid enten "overkokt" eller altfor bløtt når jeg koker egg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker eggkoker. Da blir det bra hver gang.

Skrevet

Jeg koker i kjele, har de i før vannet koker, koker i ca. 10 minutter og skyller i kaldt vann etterpå, enkelt og greit!

Skrevet

Jeg koker egg i 8 minutter, da blir plommen så "smuldrete".

Det er lurt å ikke la eggene ligge i kaldt vann når de er ferdigkokte, da blir det vanskeligere å løsne skallet.

Hvis du er redd for at eggene skal sprekke under koking tar du en dæsj med salt i vannet, så siger ikke eggehvitten ut av egget.

Skrevet
Jeg bruker eggkoker. Da blir det bra hver gang.

Samme her

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg har eggene i en kjele, og fyller på med kaldt vann. Når det nesten koker opp har jeg ganske mye salt i vannet. Det demper kokingen, og gjør sånn at eggene ikke sprekker. Når eggene koker opp skrur jeg ned plata, og koker i 10 minutter. Da er eggene hardkokt. Så heller jeg ut vannet, og skyller 1/2 minutt i kaldt vann, og tar dem opp av vannet

Skrevet

Stikker hull med en tegnestift i den butte enden av egget for at det ikke skal sprekke.

Koker opp vann og legger eggene nedi.

Lar det koke i 10 minutter.

Skyller eggene i kaldt vann.

Det at eggene ikke slipper skallet like lett når eggene får ligge i kaldt vann etterpå har jeg ingen erfaring med.

Derimot har det mye å si om eggene er HELT ferske, eller ikke.

HELT ferske egg har jeg opplevd er vanskelige å få skrelt ordentlig.

(Har hatt høns selv, og har da hatt HELT ferske egg. Egg man kjøper i butikken er sjeldent så ferske)

Skrevet

Jeg legger bare eggene i kaldt vann og lar det stå til det koker opp. Deretter skal eggene koke i 7-8 minutt (hardkokt). Har aldri opplevd at de sprekker. Skyller så med kaldt vann for at skallet lettest mulig skal løsne.

• 1 år senere...
Skrevet
Jeg koker egg i 8 minutter, da blir plommen så "smuldrete".

Det er lurt å ikke la eggene ligge i kaldt vann når de er ferdigkokte, da blir det vanskeligere å løsne skallet.

Hvis du er redd for at eggene skal sprekke under koking tar du en dæsj med salt i vannet, så siger ikke eggehvitten ut av egget.

Grunnen for at man helst skal legge egg i kaldt vann etter de er ferdige, er for å stoppe varmen inni selve egget. Vil du ha bløtkokt eller smilende egg, er dette spesielt viktig da egget koker videre dersom man ikke har kaldt vann på.

Men det er jo så klart opp til hver enkelt hvordan man vil ha egget sitt!

Skrevet

Jeg fikk en hendig liten egge-dings som man skulle ha i kjelen når man koker egg og den skal vise hvor godt kokte eggene er.. Funker utmerket :)

Ellers elsker jeg hardkokte egg, så hos meg har de fått stå å koke i 10 min.. men etter at jeg fikk egge-dingsen slipper jeg å ta tiden, da er det bare å gå bort å kikke :)

Gjest hyggelig
Skrevet
Jeg fikk en hendig liten egge-dings som man skulle ha i kjelen når man koker egg og den skal vise hvor godt kokte eggene er.. Funker utmerket :)

Ellers elsker jeg hardkokte egg, så hos meg har de fått stå å koke i 10 min.. men etter at jeg fikk egge-dingsen slipper jeg å ta tiden, da er det bare å gå bort å kikke :)

en sånn en har jeg også! jeg kjøpte den på chlas olson, kosta 79kroner og ser ut som et halvt egg.

jeg liker eggene mine smilende, og da er den dingsten perfekt!

perfekte egg hver gang! anbefales :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...