Gå til innhold

Aetat, overgang til NAV - storebror ser deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En venninne av meg mistet jobben i midten av Desember, hun har nylig registrert seg som arbeidssøker hos NAV og har fått innvilget dagpenger. Da hun har en del kontakter i Asia så har hun tenkt seg ned dit om et par ukers tid for å prøve finne jobb, men det virker ikke som at hun har tenkt til å varsle NAV om dette. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å snakke henne bort fra dette, men det virker ikke som at det går igjennom, hun tror ikke NAV vil kunne oppdage dette selv om hun befinner seg i utlandet.

Hun kommer til å levere meldekort via internett, jeg har funnet ut at i disse dager så kan NAV ved mistanke om svindel sjekke IP-adressen som meldekortet ble sendt fra og finne ut hvilket land det stammer fra.

Det som tidligere het Aetat er nå som kjent en del av NAV, og består av den statlige Arbeids- og velferdsetaten (tidligere Aetat og trygdeetaten) og sosialtjenesten i kommunene.

Spørsmål 1: Hvis NAV sjekker, kan min venninnes saksbehandler få opp på skjemen sin at hun befinner seg i utlandet, f.eks at hun forlot Norge på en bestemt dato?

Spørsmål 2: Min venninne har fram til nå hatt et prikkfritt rullebladet. Hvis nå NAV skulle oppdage dette at hun svindler de, hva slags straff vil hun kunne vente seg å få?

Jeg håper dere kan hjelpe meg og gi mer informasjon slik at jeg kan klare å overtale henne til å ikke gjøre dette, jeg er kjempeglad i min kjære om enn dumdristige venninne og jeg vil naturligvis ikke se at hun ender opp i trøbbel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

En venninne av meg mistet jobben i midten av Desember, hun har nylig registrert seg som arbeidssøker hos NAV og har fått innvilget dagpenger. Da hun har en del kontakter i Asia så har hun tenkt seg ned dit om et par ukers tid for å prøve finne jobb, men det virker ikke som at hun har tenkt til å varsle NAV om dette. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å snakke henne bort fra dette, men det virker ikke som at det går igjennom, hun tror ikke NAV vil kunne oppdage dette selv om hun befinner seg i utlandet.

Hun kommer til å levere meldekort via internett, jeg har funnet ut at i disse dager så kan NAV ved mistanke om svindel sjekke IP-adressen som meldekortet ble sendt fra og finne ut hvilket land det stammer fra.

Det som tidligere het Aetat er nå som kjent en del av NAV, og består av den statlige Arbeids- og velferdsetaten (tidligere Aetat og trygdeetaten) og sosialtjenesten i kommunene.

Spørsmål 1: Hvis NAV sjekker, kan min venninnes saksbehandler få opp på skjemen sin at hun befinner seg i utlandet, f.eks at hun forlot Norge på en bestemt dato?

Spørsmål 2: Min venninne har fram til nå hatt et prikkfritt rullebladet. Hvis nå NAV skulle oppdage dette at hun svindler de, hva slags straff vil hun kunne vente seg å få?

Jeg håper dere kan hjelpe meg og gi mer informasjon slik at jeg kan klare å overtale henne til å ikke gjøre dette, jeg er kjempeglad i min kjære om enn dumdristige venninne og jeg vil naturligvis ikke se at hun ender opp i trøbbel!

Nav og tidligere A-etat har tatt mange på ip-adresser. de foretar stadige kontroller.

Ja, det er strenge straffer for svindel med dagpenger. man leser jo stadig i avisen her hvor jeg bor at de har tatt x antall. Dette er en liten plass, så da kan en jo tenke seg hvor omfattende svindel det er.

meldekort via nett er en tillitssak. Man skal krysse av om man tar ferie. Du skal være tilgjengelig osv.

Du blir anmeldt og får straff. Du må betale tilbake pengene, du får bot og betinget fengsel. Er du heldig så får du samfunnsstraff. ja, dette får man på rullebladet sitt også.

Gjest Fruktfat
Skrevet

men husk at det går an å ta ferie, da må hun også levere meldekort. så om hun tar ferie de ukene -som hun har rett på!- gjør hun jo ikke noe galt! hun får riktignok ikke penger, men hun leverer meldekort fra utlandet.

Skrevet

Hun er jo faktisk aktivt jobbsøker i Asia når hun er der da, ikke på ferie. Et av kriteriene NAV arbeid stiller er jo at du er villig til å flytte på deg, så å reise dit for å benytte kontaktene sine høres da ikke helt dumt ut det. Sikkert lurt å snakke med saksbehandler i NAV om det og få "godkjent", men så lenge hun kan vise til at hun ikke har hatt ferie, men søkt på jobb bør det ikke være noe problem.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hun er jo faktisk aktivt jobbsøker i Asia når hun er der da, ikke på ferie. Et av kriteriene NAV arbeid stiller er jo at du er villig til å flytte på deg, så å reise dit for å benytte kontaktene sine høres da ikke helt dumt ut det. Sikkert lurt å snakke med saksbehandler i NAV om det og få "godkjent", men så lenge hun kan vise til at hun ikke har hatt ferie, men søkt på jobb bør det ikke være noe problem.

:Nikke:

ikke alle som reiser ut av landet når de er under nav snylter.

Skrevet

Man kan ha rett på dagpenger når man er i utlandet, men så vidt jeg vet gjelder det bare i Eøs-land, og man må da registrere seg på et lokalt arbeidskontor. Jeg synes hun burde snakke med saksbehandleren sin og ha et åpnet og ærlig forhold til dette. Nav sjekker oftere og oftere IP-adressen, og for alt jeg vet kan de ha et filter som sier i fra når noen sender meldekort fra utlandet. Teknologien er der i hvertfall.

Håper hun får en jobb hun vil ha uansett hvor den er :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Hvis hun bevisst oppgir feil opplysninger for å få dagpenger er dette svindel. Hvis hun blir oppdaget kan hun i verste fall havne i fengsel, uansett kommer det på rullebladet.

Skrevet
Ja, det er strenge straffer for svindel med dagpenger. man leser jo stadig i avisen her hvor jeg bor at de har tatt x antall. Dette er en liten plass, så da kan en jo tenke seg hvor omfattende svindel det er.

På den annen side er det jo ikke akkurat slik at de som jobber er tjent med at arbeidsmarkedet blir dårligere ved at flere blir tvunget til å søke jobb. Ei heller er det slik at det er problemer med at det er for få som er villig til å jobbe, i et land med verdens høyeste yrkesdeltagelse.

Jeg synes at denne utviklingen i hele velferdsstaten, med overvåking, trusler, press og straff, bringer oss tilbake til tiden hvor arbeidsfolk måtte stå med lua i handa. Den gangen Høyre mente akkurat det samme som de mener i dag, at det bare er ”verdig” trengende som skal motta inntekter uten å jobbe.

Men det var akkurat denne ufriheten. Denne maktesløsheten på grunn av at rennesteina, og det som verre var, var alternativet til ikke å gjøre som sjefen sier. Det var dette sosialdemokratene i sin tid mente å avskaffe da de etablerte velferdsstaten. Så hvorfor er vi i ferd med å gå tilbake til denne trøstesløse tiden? Hvorfor skal velferdsstaten gjenskape mye av den ufriheten den var ment å fjerne?

Skrevet

Tror det er slik en annen skriver, at du kan fritt beege deg i Eøs-land som arb.søker. Og du kan samtidig ta imot penger fra NAV.

Nå er det slik at Norge har ikke samme "avtale" med Asia som EØS-land.

Skal du søke arbeide i Thailand, så vil det vel si at du bør være der over 4 uker?

mer enn fire uker de, så må du søke visum dit.(var sist jeg var der)

Eller du kan velge å bosette deg der,men da skal du ha en stor sum penger som garanti. Dette for at thai ikke skal få utgifter med deg.

Men, du kan ta din ferie, skrive det på meldekortet.

Senest i dag fikk min nabo tlf fra Nav. (kontrolltelefon) han er ledig og det er første gang det har skjedd. ble b..a bedt om å gå inn på nett. Spurte om helt opplagte ting som var avklart for 9 dager siden. Tilfeldigvis, så lå nettet nede, så han svarte at han kom seg ikke inn på nett,men fikk besked at det var pc til rådighet på kontoret.

han avtalte å komme i morgen,men fikk liv i pc i kveld. han sendte saksbeh mail ang saken.

Så en vet aldri når en blir sjekket.

Skrevet (endret)

For å være helt ærlig vet jeg ikke om hun burde klarere dette med sin kontakt på Aetat, det kommer helt an på personen. Innenfor eøs-landene er ikke dette noen problem. Hun skal ikke ha ferie, hun skal søke jobb, hun er tilgjengelig på telefon og internett, hun skal være borte 2 uker, alt innenfor gjeldende regelverk. Men dette er Asia, og systemet i Norge er veldig firkantet. Hun kommer ikke i fengsel for å unnlate å varsle om en 2 ukers jobbsøkertur til Asia. Men hun kan komme til å miste dagpenger for 2 uker mens hun faktisk søker jobb, noe som er helt galt. Personene som jobber i Aetat er veldig forskjellige. Enkelte følger regelverket, andre lager dessverre sine egne regler og vaner som de følger i tillegg...

Endret av Helene
Skrevet
For å være helt ærlig vet jeg ikke om hun burde klarere dette med sin kontakt på Aetat, det kommer helt an på personen. Innenfor eøs-landene er ikke dette noen problem. Hun skal ikke ha ferie, hun skal søke jobb, hun er tilgjengelig på telefon og internett, hun skal være borte 2 uker, alt innenfor gjeldende regelverk. Men dette er Asia, og systemet i Norge er veldig firkantet. Hun kommer ikke i fengsel for å unnlate å varsle om en 2 ukers jobbsøkertur til Asia. Men hun kan komme til å miste dagpenger for 2 uker mens hun faktisk søker jobb, noe som er helt galt. Personene som jobber i Aetat er veldig forskjellige. Enkelte følger regelverket, andre lager dessverre sine egne regler og vaner som de følger i tillegg...

Jobbsøketur til Asia i to uker? Må en ikke ha arb.tilatelse fra landet først? Thailand har stor ledighet selv.Nei, hun kommer ikke i fengsel for å dra på tur,men som sagt tidligere:hun kan ta ferie. Hun kan være der inntil 4 uker(uten visum)men da uten dagpenger.

Jeg hadde aldri verden turt å reist uten å ha klarert noe med etaten først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...