lillesky Skrevet 31. desember 2006 #1 Skrevet 31. desember 2006 (endret) Det har kommet noe "rart" på en av orkidéene mine. Det ser ut som to blader, på stengelen der det var blomster. Er det blader? Eller er det blomst? :klø: Husker ikke hva slags orkidé det er. Endret 31. desember 2006 av lillesky
Montezuma Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Det er sikkert en keiki!!! sånn som jeg har! Bjørnsdatter har forklart om det i den andre tråden om orkideer.
lillesky Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2007 Det er nok dette da ja. Ser din keiki ut som min, Montezuma? Tror ikke jeg tør å gjøre noe med min enda.
Montezuma Skrevet 2. januar 2007 #4 Skrevet 2. januar 2007 Det er nok dette da ja. Ser din keiki ut som min, Montezuma? Tror ikke jeg tør å gjøre noe med min enda. ← Jeg har ett grønt fint blad ytterst på stengelen. Det har vokst litt og er ca 3 cm nå.
Arwen Skrevet 2. januar 2007 #5 Skrevet 2. januar 2007 *kuppe tråd* Kan orkideen reddes hvis hele stilken er brun, men baldene fortsatt er grønne eller er det bare å kaste den?
Gjest Skya Skrevet 2. januar 2007 #6 Skrevet 2. januar 2007 Det er nok dette da ja. Ser din keiki ut som min, Montezuma? Tror ikke jeg tør å gjøre noe med min enda. ← Åååå, jeg som klipte av og kasta hele greia. Men nå har jeg lært det iallefall, må huske det til neste gang, hvis det blir en da.
lillesky Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 2. januar 2007 *kuppe tråd* Kan orkideen reddes hvis hele stilken er brun, men baldene fortsatt er grønne eller er det bare å kaste den? ← Kuppe meg her og kuppe meg der! Ja, ta vare på orkidéen din du, Arwen. Jeg har 4 orkidéer som jeg har satt i et vindu der blomster trives. Jeg har fått blomst på en, og den hadde brun stilk (klippet den ikke ned).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. januar 2007 #8 Skrevet 2. januar 2007 Det har kommet noe "rart" på en av orkidéene mine. Det ser ut som to blader, på stengelen der det var blomster. Er det blader? Eller er det blomst? :klø: Husker ikke hva slags orkidé det er. ← Det er i hvert fall ikke blomster Men bortsett fra det... så må jeg si at jeg ser akkurat sånn ut nå: :klø: Er de så rødorange som de ser ut på bildet? Keikier pleier å bli veldig fort grønne...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. januar 2007 #9 Skrevet 2. januar 2007 *kuppe tråd* Kan orkideen reddes hvis hele stilken er brun, men baldene fortsatt er grønne eller er det bare å kaste den? ← Arwen da, har du ikke fulgt med i timen? Klipp av hele stilken, vann orkideen som normalt og sett den lyst. Det kommer ny stilk etter hvert, men vær tålmodig.
Arwen Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 Har ikke fulgt med nei takk for tips. *klippe stilk*
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. januar 2007 #12 Skrevet 2. januar 2007 De er lilla. Og litt grønne. ← En av mine phalaenopsis får litt store bladlignende slirer over noen av leddene, men de blir aldri til noe mer. De blir rødorangelilla når blomsten/sideskuddet visner. Bladfarge og mønster varierer jo en del i orkideverdenen Du får nok bare følge med og se om de vokser noe eller om hele stilken bare visner ned etter hvert.
lillesky Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. januar 2007 Skal følge med! Ny opplevelse for meg er det iallefall.
Montezuma Skrevet 3. januar 2007 #14 Skrevet 3. januar 2007 Hei lillesky! Det ligner ikke på min keiki. Den er som jeg beskrev et ordentlig grønt, fint blad. Hold oss oppdatert på utviklingen fremover
lillesky Skrevet 18. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2007 En liten oppdatering: det har kommet en blomsterknopp på orkidéen min! Tenk, snart har jeg to orkidéer i gang med sin andre blomstring.
wok Skrevet 20. januar 2007 #17 Skrevet 20. januar 2007 Jeg "kupper" litt jeg og, med et annet orkidespørsmål. Min har veldig "slappe" blader. Den har vært sån hele tiden, og den har blomstret lenge. Nå er blomstene i ferd med å visne. Tidligere har jeg satt avblomstrede orkideer på et litt kaldere rom, og fått dem til å blostre igjen, men da har bladene vært kjukke og spenstige. Denne har slappe, litt rynkete blader uten "vann i seg"... Noen som har lignende erfaring? Tips til hvordan jeg får spensten tilbake i bladene?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. januar 2007 #18 Skrevet 20. januar 2007 Jeg "kupper" litt jeg og, med et annet orkidespørsmål. Min har veldig "slappe" blader. Den har vært sån hele tiden, og den har blomstret lenge. Nå er blomstene i ferd med å visne. Tidligere har jeg satt avblomstrede orkideer på et litt kaldere rom, og fått dem til å blostre igjen, men da har bladene vært kjukke og spenstige. Denne har slappe, litt rynkete blader uten "vann i seg"... Noen som har lignende erfaring? Tips til hvordan jeg får spensten tilbake i bladene? ← Slappe blader slik du beskriver pleier å komme av rett og slett for lite/sjelden vann. Prøv å vanne oftere, et par ganger i uka, med lunkent vann. Hold under springen og la renne godt igjennom eller dypp den helt ned i vann. Renn godt av etterpå. Så lenge du er nøye på å la den renne av etterpå, så får den ikke for mye vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå