Bønna Skrevet 6. januar 2007 #61 Del Skrevet 6. januar 2007 Øh, var den klemmen sarkastisk eller ekte? *forvirret* ← Neida, det gleder meg at du ikke er høyreorientert. Da blir jeg glad i deg. Og da får du en Nå er jeg lei av denne diskusjonen ← Jeg begynner å bli ganske trøtt selv. Hvor vanskelig kan det egentlig være å forstå de mest innlysende selvfølgeligheter? Etter dette er jeg bare blitt enda mer overbevist om at det ikke eksisterer noen samfunnsnytte, ikke noen over hodet, som rettferdiggjør denne yrkesdiskrimineringen mellom middelklassen og arbeiderklassen. så jeg vil avslutte med å si at jeg vil ha en mannlig, veltrent vaskemann i bar overkopp til å vaske hos meg, mens jeg diskret stikker lønna hans oppi boksershortsen. Kanskje Bønna melder seg frivillig. ← Absolutt ikke! Jeg ville ikke trivdes med å være til middelklassens behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #62 Del Skrevet 6. januar 2007 På jobben min finnes det masse vaskehjelper - ansatt i ISS. Flere av disse røyker masse ← Det vet jeg vel. Røyking er blitt en arbeiderklassegreie. Tror du virkelig røykeloven hadde hatt en sjanse i helvete til å gå igjennom, hvis middelklassen hadde røyka like mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosette Skrevet 6. januar 2007 #63 Del Skrevet 6. januar 2007 En vaskehjelp kan ikke prioritere å bruke pengene sine annerledes for å få råd til vaskehjelp, nei. Det ville vært meningsløst. All den tid hun må bruke mer tid på vasking i andres hjem enn hun ville brukt på vasking i sitt eget hjem, for å få råd til å betale en av sine kolleger for å vaske hjemme hos henne. ← Bønna, jeg beklager men må tilstå at jeg ikke helt skjønner hvor du vil med dette innlegget? Alle mennesker er likeverdige uavhengig av hva de jobber med. Det å "vaske" blir kalt lavstatusyrke av mange, men det de fleste ikke tenker på er at disse personene utøver en ekstremt viktig jobb! Tenk f eks renholdet på en operasjonsstue på sykehus!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #64 Del Skrevet 6. januar 2007 Det vet jeg vel. Røyking er blitt en arbeiderklassegreie. Tror du virkelig røykeloven hadde hatt en sjanse i helvete til å gå igjennom, hvis middelklassen hadde røyka like mye? ← Det jeg skrev - som du ikke ville referere til var spørsmålet: Hvordan kan denne "arbeiderklassen" ha råd til å røyke - men ikke å bruke de samme pengene på vaskehjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #65 Del Skrevet 6. januar 2007 Alle mennesker er likeverdige uavhengig av hva de jobber med. ← Hvis du virkelig mener dette, regner jeg med at du heller ikke har noen problemer med at vaskehjelpenes lønninger heves opp til middelklassenivå, slik at middelklassen strengt tatt ikke har råd til å betale andre for å vaske hjemmet sitt? Jeg er også enig i at de som utfører vaske- og renovasjonstjenester utøver samfunnets desidert viktigste jobb. De er betydelig viktigere enn for eksempel en advokat, økonom, arkitekt eller enn journalist. Da blir det noe merkelig å si til disse folka. Hør her. Du er likeverdig med meg. Du utfører et av samfunnets desidert viktigste yrker, men det er naturlig at yrket ditt lønnsmessig ligger langt under ubetydelige middelklasseyrker. Hvis man virkelig mener at de er likeverdig og viktige, så har man heller ingenting imot at de yrkesmessig likestilles med middelklasseyrker. Noe annet vil jeg si er rent hykleri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #66 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Så du, Bønna - mener at en uskolert vaskehjelp skal tjene like mye som en person med 7 års universitetsutdannelse? Egentlig så ville vaskehjelpen kommet mye bedre utav det for vedkommende har ikke et stort studielån å håndtere. Eller mener du at staten skal betale studielånene? Eller mener du at det norske samfunnet ikke har behov for folk med høyere utdanning? Endret 6. januar 2007 av *Tara* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosette Skrevet 6. januar 2007 #67 Del Skrevet 6. januar 2007 Hvis du virkelig mener dette, regner jeg med at du heller ikke har noen problemer med at vaskehjelpenes lønninger heves opp til middelklassenivå, slik at middelklassen strengt tatt ikke har råd til å betale andre for å vaske hjemmet sitt? Jeg er også enig i at de som utfører vaske- og renovasjonstjenester utøver samfunnets desidert viktigste jobb. De er betydelig viktigere enn for eksempel en advokat, økonom, arkitekt eller enn journalist. Da blir det noe merkelig å si til disse folka. Hør her. Du er likeverdig med meg. Du utfører et av samfunnets desidert viktigste yrker, men det er naturlig at yrket ditt lønnsmessig ligger langt under ubetydelige middelklasseyrker. Hvis man virkelig mener at de er likeverdig og viktige, så har man heller ingenting imot at de yrkesmessig likestilles med middelklasseyrker. Noe annet vil jeg si er rent hykleri. ← Hva er riktig lønn per time for dette serviceyrket for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 7. januar 2007 #68 Del Skrevet 7. januar 2007 Hva er riktig lønn per time for dette serviceyrket for deg? ← Nå synes jeg du unngår spørsmålet på en feig måte. Enten mener du at de er likeverdige og utfører en viktig jobb. Eller så mener du det ikke. Du kan iallfall ikke si at du mener det, og så stille kritiske spørsmål til forslag om å heve deres lønninger opp på middelklassenivå. Det er bare rent hykleri. For da mener du det ikke når det først kommer til stykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #69 Del Skrevet 7. januar 2007 Dessuten, som flere her sier: Det er snakk om prioriteringer. Hvor mange er det ikke som går ut med venner 2-3 gr pr måned (eller mer), eller røyker. Jeg gjør ikke det. Derfor vil det ikke være et problem for meg å bruke 1500 pr mnd på husvask. Jeg synes ærlig talt det er bedre bruk av de pengene. Og så et siste spørsmål: er ditt ønske at alle som kjøper denne type tjenester skal slutte med det? Hva skal i såfall renholderne gjøre? Tingeling ← Hva skjer hvis renholderen din blir syk og ikke kan komme en uke? Betaler du henne allikevel? Eller har hun ikke rett på sykepenger slik du får av din arbeidsgiver når du er syk? Hva skjer den dagen hun blir pensjonist? Å være renholdsarbeider er et realt og bra yrke, men jeg følger Bønnas tankegang og har selv også tenkt tanken at vi er på vei tilbake til et mer gammeldags klassesamfunn der noen har råd til å kjøpe seg fri fra ordinære huslige sysler mens andre av ulike grunner er nødt til å livnære seg med å gjøre disse syslene hjemme hos folk - på svært dårlige vilkår. Når det er sagt har jeg selv vurdert å anskaffe meg vaskehjelp mang en gang, jeg er ikke bedre enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 7. januar 2007 #70 Del Skrevet 7. januar 2007 Når det er sagt har jeg selv vurdert å anskaffe meg vaskehjelp mang en gang, jeg er ikke bedre enn det. ← Vi får sette vår lit til vitenskapen. En dag kommer roboter til å utføre alle de kjedelige jobbene vi ikke liker å gjøre, og sikkert de fleste andre jobber også. Så trenger ikke menneskene jobbe lenger. Da får de høyreorienterte folka et helvetes problem med å forsvare sitt politiske syn. Tenk så deilig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #71 Del Skrevet 7. januar 2007 Vi får sette vår lit til vitenskapen. En dag kommer roboter til å utføre alle de kjedelige jobbene vi ikke liker å gjøre, og sikkert de fleste andre jobber også. Så trenger ikke menneskene jobbe lenger. Da får de høyreorienterte folka et helvetes problem med å forsvare sitt politiske syn. Tenk så deilig? ← Jeg hørte på radioen at forskere mener at roboter vil få stemmerett og rett til trygdeytelser om en 50 års tid Kanskje det ender med at vi må vaske for robotene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 7. januar 2007 #72 Del Skrevet 7. januar 2007 Kanskje det ender med at vi må vaske for robotene ← Har du ikke sett Matrix, da? Eller Terminator? Maskinene tar hevn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2007 #73 Del Skrevet 7. januar 2007 Har du ikke sett Matrix, da? Eller Terminator? Maskinene tar hevn! ← Hehe, jeg har sett Matrix og skjønte ingen ting. Tåpelig film Kanskje vi får en ny arbeiderklasse, også gjør robotene til slutt væpna revvulusjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hutula Skrevet 7. januar 2007 #74 Del Skrevet 7. januar 2007 Det er, eller iallfall burde være, en lettfattelig indikator på det, ja. Vaskehjelpa har ganske enkelt ikke råd til vaskehjelp. ← Du er sikker på at en vaskehjelp ikke har råd til å bruke noen få prosent av inntekten sin på en vaskehjelp? Er renholdsarbeid så mye verre enn andre yrker? Jeg kan garantere deg at jeg tjener bedre enn alle de ansatte i mine barns barnehage. De tjener antagelig dårligere enn vaskehjelpen min også. Egentlig burde jeg vel vaske kontoret mitt selv også? Ok, jeg hjelper litt med at pulten min er så full av papirer at vaskehjelpen som regel ikke får vasket det. Men hvis vi alle vasker hjemmene og kontorene våre, hva skal renholdsarbeiderne gjøre? Skal de omskolere seg eller gå på trygd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hutula Skrevet 7. januar 2007 #75 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg tror nok også det finnes mange som jobber deltid som vaskehjelp. Men å anta at alle fritt kan velge hvor mye man skal jobbe er vel i overkant naivt. Har man dårlig råd, må man jobbe mer. Har man en fysisk slitsom jobb, går dette ut over helsa. Hjelpepleieryrket sliter langt mer på helsen enn renholderyrket. Ja, jeg har prøvd begge deler, men jeg endte opp med å skaffe meg en utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 7. januar 2007 #76 Del Skrevet 7. januar 2007 Hva skjer hvis renholderen din blir syk og ikke kan komme en uke? Betaler du henne allikevel? Eller har hun ikke rett på sykepenger slik du får av din arbeidsgiver når du er syk? Hva skjer den dagen hun blir pensjonist? Å være renholdsarbeider er et realt og bra yrke, men jeg følger Bønnas tankegang og har selv også tenkt tanken at vi er på vei tilbake til et mer gammeldags klassesamfunn der noen har råd til å kjøpe seg fri fra ordinære huslige sysler mens andre av ulike grunner er nødt til å livnære seg med å gjøre disse syslene hjemme hos folk - på svært dårlige vilkår. Når det er sagt har jeg selv vurdert å anskaffe meg vaskehjelp mang en gang, jeg er ikke bedre enn det. ← Hvis min vaskehjelp blir syk, så får hun ikke lønn av meg ... det er et valg hun har tatt selv - fordi hun velger å ta dette ved siden av studiene sine og ved siden av hoved-deltidsjobben sin hvor hun også jobber som renholdsarbeider ... men som en ansatt hvor hun betaler skatt og opparbeider seg pensjonpoeng. Er det så vanskelig å forstå at noen trenger noen penger ekstra i måneden og da ønsker å gjøre det på denne måten? Naboen min har en eldre kvinne som vasker for seg - hun har ett par vaskejobber for å spe på trygden sin ... Det finnes mange spreke pensjonister rundt omkring som liker å bidra - og som faktisk ikke synes det er nedverdigende å gjøre rent andre menneskers boliger. Da jeg var student så gjorde jeg alt mulig for å tjene mest mulig penger. Det er ikke noe særlig å sitte med digre studielån i ettertid - jeg er ihvertfall sjeleglad at jeg jobbet både som renholder og butikkansatt i mange år ... Men jeg ser Bønna unngår spørsmål jeg stilte ham lenger opp i rekken her. Hva mener du med at ufaglærte skal tjene like mye som yrkesgrupper med opptil 10 års studier bak seg? Hvem skal betale studielånene deres? Eller trenger vi ikke mennesker med lange utdannelser i Norge? Hva med oljeindustrien? Hva med sykehus? Hva med tannleger? Ville du gått til en ufaglært tannlege - eller foretrukket en ufaglært kirurg den dagen du eventuelt måtte gjennom en operasjòn? Mener du virkelig at alle mennesker skal stille på lik linje lønnsmessig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. januar 2007 #77 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg visste jeg hadde lest noe om dette her for ikke så lenge siden. Her er en lettfattelig side som beskriver hvordan man går fram for å få "hvit" vaskehjelp. Denne siden har linker til aktuelle priser for det samme. Selv ville jeg helt klart valgt "hvit" vaskehjelp. Rent bortsett fra at svart arbeid er ulovlig så ville jeg satt såpass stor pris på dem som velger eller er nødt til å vaske for andre at jeg hadde unnet dem pensjonspoeng og deltakelse i sykelønnsordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 7. januar 2007 #78 Del Skrevet 7. januar 2007 Du er sikker på at en vaskehjelp ikke har råd til å bruke noen få prosent av inntekten sin på en vaskehjelp? ← men jeg endte opp med å skaffe meg en utdanning. ← Det finnes knapt nok noe bedre bevis enn dette, for at det ikke finnes noe godt grunnlag for store klasseforskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. januar 2007 #79 Del Skrevet 7. januar 2007 Det finnes knapt nok noe bedre bevis enn dette, for at det ikke finnes noe godt grunnlag for store klasseforskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. ← Nemlig. Ønsker man ikke å være i den såkalte "arbeiderklassen" så kan man jo utdanne seg til et yrke som kvalifiserer for innpass i "middelklassen" - hvis det nå er et mål i seg selv å befinne seg i en eller annen klasse. Det aner meg at denne tråden har sporet veldig av fra det opprinnelige temaet nå. Hva med å starte en egen tråd hvis du vil diskutere det klasseløse samfunn, i stedet for jobben som Citymaid eller andre rengjøringsfirma gjør? *bare et forslag, altså* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 7. januar 2007 #80 Del Skrevet 7. januar 2007 Det aner meg at denne tråden har sporet veldig av fra det opprinnelige temaet nå. Hva med å starte en egen tråd hvis du vil diskutere det klasseløse samfunn, i stedet for jobben som Citymaid eller andre rengjøringsfirma gjør? ← Hvordan er det en avsporing, i en debatt om hushjelper, å trekke inn denne tjenestens politiske implikasjoner? Blir det for lite ”dumt og deilig” for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå