Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er det ikke påfallende hvordan høyrefolka sier de har så mye respekt for folk som har en drittjobb, men samtidig blir helt krakilske når noen fremmer forslag som vil heve disse menneskene og jobbene deres opp på middelklassenivå?

Hvem sikter du til?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Tara*
Skrevet
Er det ikke påfallende hvordan høyrefolka sier de har så mye respekt for folk som har en drittjobb, men samtidig blir helt krakilske når noen fremmer forslag som vil heve disse menneskene og jobbene deres opp på middelklassenivå?

Bønna, du har så mange merkelige utsagn.

Men forstår jeg deg rett når du hadde vært mye mer fornøyd med meg dersom jeg hadde fortsatt å røyke og heller redusert arbeidstiden min slik at jeg hadde orket å vaske huset mitt selv?

Skrevet
Bønna - ærlig talt. Hva slags verden lever du i? Jeg har vaskehjelp for familien og ikke for meg ...

Tror du ikke vaskehjelpa har familie, da? Det betyr ikke at hun har råd til å kjøpe vaskehjelptjenester for det.

Jeg og mannen er et team - i 2007 er det ikke slik at vasking er fruens jobb.

Jeg forstår det slik at det er din manns inntekt som gjør at dere har råd til å betale noen andre for å vaske hjemmet deres.

Men du svarte ikke på det med røyking som jeg skrev over her, Bønna - ser fram til svaret ditt.

Jeg svarte ganske enkelt ikke fordi det ikke viser annet enn hvor lønnsomt det er å slutte å røyke. Hvis det i det hele tatt har noen relevans, så er det jo at det rent finansielt er mer lønnsomt for arbeiderklassen å slutte å røyke enn det er for middelklassen.

Gjest *Tara*
Skrevet (endret)

Klart det er lønnsomt å slutte å røyke - men kjefter du like mye på de som røyker som du gjør på meg? Eller er det mer stuerent for deg å bruke 400 kroner uken på røyk enn jeg som bruker de på vaskehjelp?

Det viser bare en ting, Bønna - hva jeg velger å bruke mine penger på er noe du ikke har noenting med ...

Endret av *Tara*
Skrevet
Det viser bare en ting, Bønna - hva jeg velger å bruke mine penger på er noe du ikke har noenting med ...

Jeg på min side mener dette bare viser hvor dårlig begrunnet det er, med store forskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen.

Skrevet

Hvem sikter du til?

Hvem sikter du til, Bønna? Noen i tråden her? Politikere? Hvem?

Skrevet
Hvem sikter du til, Bønna? Noen i tråden her? Politikere? Hvem?

I denne tråden er det iallfall Tamara. Og hvis jeg ikke husker feil var vel også du inne på den galleien med respekt for sørvisyrker etc?

Blir helt forundret over hvordan enkelte her ser ned på andre mennesker...

Skrevet
I denne tråden er det iallfall Tamara. Og hvis jeg ikke husker feil var vel også du inne på den galleien med respekt for sørvisyrker etc?

Skal man ikke har respekt for sørvisyrker, da? (kult at du skriver sørvis med ø, forresten, ikke mange som gjør det) Mener du at sørvisyrker er lavstatus?

(Nei, jeg er ikke høyremenneske)

Skrevet

Tråden "min" har sporet av en smule... :forvirret:

Men Bønna: forstår jeg det riktig når jeg oppfatter at du er av oppfatningen at alle, uansett stilling burde tjene det samme?

Og hvis du mener det; burde vi som har studert fortsatt måtte betale studielån (for meg 1700 pr mnd), eller skulle vi hatt lønn (den samme som alle andre) under studiene?

Man tar noen valg her i livet. Jeg har valgt å studere, og både samboeren min og jeg har jobber hvor vi har mye ansvar og jobber mer enn full tid. Jeg avslutter ikke jobben min når jeg går ut døren på kontoret, men logger meg gjerne på hjemmefra når lillegutt har lagt seg. Det gjør ikke en renholder. H*n er ferdig på jobb når dagen er over. Og hvis h*n ønsker å gjøre noe annet så er det ikke verre enn at h*n setter seg på skolebenken og tar opp studielån. Som de aller fleste må.

Dessuten, som flere her sier: Det er snakk om prioriteringer. Hvor mange er det ikke som går ut med venner 2-3 gr pr måned (eller mer), eller røyker. Jeg gjør ikke det. Derfor vil det ikke være et problem for meg å bruke 1500 pr mnd på husvask. Jeg synes ærlig talt det er bedre bruk av de pengene.

Og så et siste spørsmål: er ditt ønske at alle som kjøper denne type tjenester skal slutte med det? Hva skal i såfall renholderne gjøre?

Tingeling

Skrevet
Skal man ikke har respekt for sørvisyrker, da? (kult at du skriver sørvis med ø, forresten, ikke mange som gjør det) Mener du at sørvisyrker er lavstatus?

Ja, jeg mener sørvisyrker er lavstatus. Det er bare et faktum man må forholde seg til. Men jeg ønsker ikke at det skal være slik. Jeg ønsker å heve sørvisyrkene opp til middelklassenivå. Men det er da høyrefolka drar fram den ”respekten” sin, og mener at man skal slutte å prate så mye negativt om de stakkars sørvisyrkene - som høyrfolka bare har sååå mye ”respekt” for.

(Nei, jeg er ikke høyremenneske)

Så fint, da. :klem:

Skrevet

Kan noen være så snille å definere "arbeiderklasse" og "middelklasse" for meg, så blir det lettere å henge med i denne tråden? ;)

Skrevet
Tråden "min"  har sporet av en smule...  :forvirret:

Ja, tenke seg til, å dra inn de politiske implikasjonene tråden din gir. Direkte uforskammet, er det. :sjarmor:

Men Bønna: forstår jeg det riktig når jeg oppfatter at du er av oppfatningen at alle, uansett stilling burde tjene det samme?

Så lenge det ikke er gode samfunnsmessige hensyn som tilsier det, så ser jeg ikke hvorfor man skal bedrive slik yrkesdiskriminering. Og jeg ser ingen slike grunner til at det at det generelt skal være store forskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen.

Og hvis du mener det; burde vi som har studert fortsatt måtte betale studielån (for meg 1700 pr mnd), eller skulle vi hatt lønn (den samme som alle andre) under studiene?

De som studerer får betalt i andre former enn penger. De får mer interessante jobber. De får høyere status. De får mindre helseplager. Tross alt er det en grunn til at så mange ønsker å studere, til tross for alt dette maset om hvor mye studielån man får av å studere.

Man tar noen valg her i livet. Jeg har valgt å studere

Nettopp. Og det hadde du ikke gjort hvis ikke det er det beste for deg. Men det som er det beste for deg, er gjerne det beste for alle andre også. Så da er det vel naturlig å tro at alle ville gjort som deg, hvis de hadde kunnet?

Det gjør ikke en renholder. H*n er ferdig på jobb når dagen er over.

Likevel er det åpenbart at du foretrekker å drive med det du gjør i dag framfor å ta en vaskejobb, er det ikke?

Og hvis h*n ønsker å gjøre noe annet så er det ikke verre enn at h*n setter seg på skolebenken og tar opp studielån. Som de aller fleste må.

Hadde det vært så enkelt hadde vaskejobb vært bedre betalt enn den jobben du har i dag, da alle hadde gjort noe annet dersom det hadde vært så enkelt. Dermed måtte man tilbudt høyre lønn for å få noen til å gidde å ta en vaskejobb.

Dessuten, som flere her sier: Det er snakk om prioriteringer. Hvor mange er det ikke som går ut med venner 2-3 gr pr måned (eller mer), eller røyker. Jeg gjør ikke det. Derfor vil det ikke være et problem for meg å bruke 1500 pr mnd på husvask. Jeg synes ærlig talt det er bedre bruk av de pengene.

Når du synes dette er et relevant moment, blir jeg bare enda mer overbevist om at det ikke er noen gode grunner for å betale deg mer enn en vaskedame. Dets relevans er i så fall at det er mer lønnsomt for vaskedama å endre forbruket sitt. Ganske enkelt fordi hun må jobbe mer for det samme enn deg. Skal en vaskedame endre forbruket sitt, og bruke det sparte på vaskehjelpstjenester, ville jo det vært idiotisk, da hun uansett må vaske mer for å slippe vaske hjemme.

Og så et siste spørsmål: er ditt ønske at alle som kjøper denne type tjenester skal slutte med det? Hva skal i såfall renholderne gjøre?

Ikke alle. Bare de som middelklassen etterspør privat. De kan gå over i andre jobber. Eventuelt konkurrere med deg om din jobb. De som ikke klarer det, kan leve på inntektsoverføringer gjennom din skattebetaling.

Skrevet
Kan noen være så snille å definere "arbeiderklasse" og "middelklasse" for meg, så blir det lettere å henge med i denne tråden? ;)

For å gi noen grove eksempler. Hvis yrkeslivet ditt består av å re opp senger på hoteller, vaske andres hjem, sitte i kassa på Rema og den typen jobber, er du arbeiderklasse. Er du advokat, økonom, jurist, revisor, journalist, pedagog, lærer og den typen jobber, er du middelklasse.

Middelklassejobber er altså bedre betalt enn arbeiderklassejobber. Så klasseskillene er først og fremst økonomi. Likevel handler det også om kultur, men det er mer avansert igjen. Mer om dette kan du fordype deg i ved å lese Distinksjonen av Pierre Bourdieu. Der kan du lese om hvordan en smakssak i virkeligheten er en klassesak.

Skrevet
Middelklassejobber er altså bedre betalt enn arbeiderklassejobber. Så klasseskillene er først og fremst økonomi.

A-ha, så når jeg som nokså nyutdannet hadde ca. 70 000 kr lavere lønn enn min onkel som var industriarbeider så var jeg arbeiderklasse og han middelklasse? :)

Men det stemmer jo ikke helt med den andre definisjonen som går på dette med titler.

*skjønner fremdeles ikke helt dette her*

(Beklager at jeg bidrar til avsporingen av tråden din, trådstarter.)

Skrevet (endret)

(Beklager at jeg bidrar til avsporingen av tråden din, trådstarter.)

Hvorfor er det avsporing, i en tråd om kvalitet og pris på vaskehjelpstjenester, å trekke inn de politiske implikasjonene denne tjenesten bringer med seg? Blir det for lite ”dumt og deilig”?

A-ha, så når jeg som nokså nyutdannet hadde ca. 70 000 kr lavere lønn enn min onkel som var industriarbeider så var jeg arbeiderklasse og han middelklasse? :)

Ja, det er tydeligvis bedre betalt i industrien enn i sørvisbransjen. Høyere status er det også. Men det er nå fortsatt en gang slik at dersom en relativt stor andel av samfunnets medlemmer skal ha råd til vaskehjelp, så forutsetter det et klassesamfunn med store forskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen.

*skjønner fremdeles ikke helt dette her*

Det i seg selv mener jeg er et meget godt argument for at utdannede deg ikke burde hatt et øre mer enn de heltidsansatte på dagligvarebutikken du bruker. Jeg kan vanskelig se hvordan du kan representere en samfunnsnytte som rettferdiggjør en slik yrkesdiskriminering.

Endret av Bønna
Gjest *Tara*
Skrevet

Bønna - så du mener ikke det er snakk om prioritering?

Skrevet (endret)
Bønna - så du mener ikke det er snakk om prioritering?

En vaskehjelp kan ikke prioritere å bruke pengene sine annerledes for å få råd til vaskehjelp, nei. Det ville vært meningsløst. All den tid hun må bruke mer tid på vasking i andres hjem enn hun ville brukt på vasking i sitt eget hjem, for å få råd til å betale en av sine kolleger for å vaske hjemme hos henne.

Endret av Bønna
Skrevet
Så fint, da.  :klem:

Øh, var den klemmen sarkastisk eller ekte? :sjenert: *forvirret* :ler:

Nå er jeg lei av denne diskusjonen, så jeg vil avslutte med å si at jeg vil ha en mannlig, veltrent vaskemann i bar overkopp til å vaske hos meg, mens jeg diskret stikker lønna hans oppi boksershortsen. :sjarmor:

Kanskje Bønna melder seg frivillig.

Skrevet
Det i seg selv mener jeg er et meget godt argument for at utdannede deg ikke burde hatt et øre mer enn de heltidsansatte på dagligvarebutikken du bruker. Jeg kan vanskelig se hvordan du kan representere en samfunnsnytte som rettferdiggjør en slik yrkesdiskriminering.

Nei, jeg lurer også på min samfunnsnytte, men i det tilfellet så var vel den ca. like stor som min onkels (Vi jobbet på den tiden i samme firma....) Tross alt var det min onkel som hadde best lønn av oss. Selvsagt burde han ligge bedre an med mer yrkeserfaring, men på den annen side så er jo en lønnsforskjell på 70 000 litt penger.

Hvordan du kan få det til å bli diskriminering at en industriarbeider er bedre betalt enn en med høyskoleutdanning skjønner jeg fortsatt ikke, med mindre du mener at det er den med utdanning som blir diskriminert da :) .

Gjest *Tara*
Skrevet
En vaskehjelp kan ikke prioritere å bruke pengene sine annerledes for å få råd til vaskehjelp, nei. Det ville vært meningsløst. All den tid hun må bruke mer tid på vasking i andres hjem enn hun ville brukt på vasking i sitt eget hjem, for å få råd til å betale en av sine kolleger for å vaske hjemme hos henne.

Da lurer jeg på en ting. På jobben min finnes det masse vaskehjelper - ansatt i ISS. Flere av disse røyker masse - det ser man ute på røykeområdet - og vanlig røyking koster glatt 350 kroner uken - om mulig enda mer. Hadde ikke disse kvinnene (og mennene) kunnet prioritert å bruke disse pengene på vaskehjelp i stedet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...