Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #21 Del Skrevet 6. januar 2007 Tror ikke han forstår det helt selv heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #22 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg bryr meg svært lite om Bønnas utsagn om at arbeiderklassen ikke har råd til vaskehjelp - for det er rett og slett oppspinn. Hvem er arbeiderklassen og hvem er middelklassen? ← Det er elementært, Tara. Jobber du som vaskehjelp har du ganske enkelt ikke råd til vaskehjelp. Ergo tilhører de som har råd til vaskehjelp en helt annen klasse enn vaskehjelpa. Med andre ord er det økende private forbruket av vaskehjelpstjenester et bevis for at klasseforskjellene i Norge igjen øker, etter å ha vært på vei tilbake gjennom 70 år med sosialdemokratisk styre. Men du synes kanskje det er greit at fremtiden er på vei inn i fortiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #23 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er elementært, Tara. Jobber du som vaskehjelp har du ganske enkelt ikke råd til vaskehjelp. Ergo tilhører de som har råd til vaskehjelp en helt annen klasse enn vaskehjelpa. Med andre ord er det økende private forbruket av vaskehjelpstjenester et bevis for at klasseforskjellene i Norge igjen øker, etter å ha vært på vei tilbake gjennom 70 år med sosialdemokratisk styre. Men du synes kanskje det er greit at fremtiden er på vei inn i fortiden? ← Så det er hvem som har råd til vaskehjelp eller ei som betegner hvem som er arbeiderklassen og hvem som er middelklassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #24 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg forstår ikke hva du mener. ← Hvis du ikke forstår det, og har utdannelse, vil jeg si at det er et bevis for at det ikke er noen god grunn for at det skal være store klasseforskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. Det handler blant annet om lønnsforskjeller. Jo mindre de tjener i forhold til deg, jo billigere blir det for deg å kjøpe deres tjenester. Så da spør jeg igjen. Strekker din takknemmelighet, og din respekt, seg lenger enn lommeboka? Eller er det bare fine ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #25 Del Skrevet 6. januar 2007 Tror ikke han forstår det helt selv heller ← *fniser* Sorry, ikke stygt ment mot Bønna, men kommentaren din var morsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #26 Del Skrevet 6. januar 2007 Så det er hvem som har råd til vaskehjelp eller ei som betegner hvem som er arbeiderklassen og hvem som er middelklassen? ← Det er, eller iallfall burde være, en lettfattelig indikator på det, ja. Vaskehjelpa har ganske enkelt ikke råd til vaskehjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #27 Del Skrevet 6. januar 2007 *fniser* Sorry, ikke stygt ment mot Bønna, men kommentaren din var morsom. ← Jeg på min side finner det morsomt at dere to må ty til tåpeligheter istedenfor å svare. Det viser jo bare at det ikke er noen god grunn for at det skal være store forskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #28 Del Skrevet 6. januar 2007 Det er, eller iallfall burde være, en lettfattelig indikator på det, ja. Vaskehjelpa har ganske enkelt ikke råd til vaskehjelp. ← Så dermed tilhører vaskehjelpen min arbeiderklassen? Og jeg middelklassen, da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #29 Del Skrevet 6. januar 2007 Det handler blant annet om lønnsforskjeller. Jo mindre de tjener i forhold til deg, jo billigere blir det for deg å kjøpe deres tjenester. Så da spør jeg igjen. Strekker din takknemmelighet, og din respekt, seg lenger enn lommeboka? Eller er det bare fine ord? ← Men Bønna. Jeg har selv jobbet som vaskehjelp, og det var noe dritt. (men lønna var bra) Derfor jeg jeg takknemlig over at noen vil gjøre den jobben. Og, dersom jeg hadde hatt råd til det, ville jeg gjerne betalt en bra timelønn for å få vasket leiligheten. Og selv om jeg syntes jobben var noe dritt, betyr det ikke at andre gjør det. Vi liker forskjellige ting. Jeg har jobbet som vekter i noen år, og hatt en ok lønn. Nå videreutdanner jeg meg til journalist. Gir journalistyrket høyere status fordi det krever mer utdanning? Er vekteryrket et lavstatusyrke siden det ikke krever utdanning (bare noen få kurs)? Noen vil si ja, andre nei. Selv tillhører jeg siste gruppe. Det som er interessant er at jeg som journalist vil tjene ca det samme som vekter. Definerer man klassetilhørighet etter inntekt? Sosial bakgrunn? Begge deler? Jeg synes klassebegrepet er gammeldags. Men det er vel menneskelig å sette merkelapper på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #30 Del Skrevet 6. januar 2007 Helt enig med deg, Succubus. Jeg har også jobbet som vaskehjelp (eller vaskekjerring som Bønna så fint kaller det) .. men jeg tenkte aldri på at jeg var noe mindreverdig av den grunn ... Synes faktisk det er Bønna som er den eneste fordømmeren her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #31 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg på min side finner det morsomt at dere to må ty til tåpeligheter istedenfor å svare. Det viser jo bare at det ikke er noen god grunn for at det skal være store forskjeller mellom middelklassen og arbeiderklassen. ← Hvem er det som ikke svarer? Tålmodighet, Bønna. Gi folk tid til å skrive innleggene sine først. Forøvrig synes jeg du skrev noe luftig, derfor vanskelig å svare når jeg ikke forstår helt hva du mener. Det vi diskuterer nå var jo heller ikke trådens opprinnelige tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #32 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg ser også en viss forskjell i det å væe renholder av yrke, ansatt i en bedrift på linje med andre ansatte, og det å være svart, underbetalt hushjelp. To helt forskjellige ting. Det er ikke mindre verdt at noen vasker. Forskjellen er hvor det gjøres, måten det gjøres på, forholdene rundt arbeidet- og kanskje til en viss grad hva som ligger til grunn for "behovet". ← Ja, det er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #33 Del Skrevet 6. januar 2007 Så dermed tilhører vaskehjelpen min arbeiderklassen? Og jeg middelklassen, da eller? ← Din vaskehjelp er student. Hadde alle vaskehjelper vært studenter hadde du hatt et poeng. Men slik er det ikke. Dessuten viser jo det faktum, at du har råd til å betale noen 200 kroner timen for å vaske hjemmet ditt, at du befinner deg i en annen klasse enn de fleste som har arbeidsinntekt. Hvor vanskelig kan det egentlig være å forstå? Det er åpenbart ikke noe godt grunnlag for store forskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #34 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Unnskyld meg, Nigo-San .. du skriver: For at vanlige mennesker skal ha råd til å kjøpe seg vekk fra helt grunnleggende oppgaver i hjemmet, Er virkelig rengjøring det du ser på som grunnleggende oppgaver i hjemmet? Har du familie, hus, hund, full jobb og en mann som jobber minst det som tilsvarer en 150 % stilling? Jeg kjenner til mange vaskehjelper - og ingen av dem jobber 8 timer til dagen - og om de gjør det så velger de det vel selv? Blir helt forundret over hvordan enkelte her ser ned på andre mennesker... Endret 6. januar 2007 av *Tara* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #35 Del Skrevet 6. januar 2007 Din vaskehjelp er student. Hadde alle vaskehjelper vært studenter hadde du hatt et poeng. Men slik er det ikke. Dessuten viser jo det faktum, at du har råd til å betale noen 200 kroner timen for å vaske hjemmet ditt, at du befinner deg i en annen klasse enn de fleste som har arbeidsinntekt. Hvor vanskelig kan det egentlig være å forstå? Det er åpenbart ikke noe godt grunnlag for store forskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen. ← Javel - det koster meg 450 kroner pr uke ... Skulle jeg hatt City Maid så hadde jeg måttet betale 950 kroner pr uke ... Valget er lett for meg ... og jeg gjør henne en tjeneste samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 6. januar 2007 #36 Del Skrevet 6. januar 2007 Dessuten viser jo det faktum, at du har råd til å betale noen 200 kroner timen for å vaske hjemmet ditt, at du befinner deg i en annen klasse enn de fleste som har arbeidsinntekt. ← Tja, for en singel person skulle det da holde med et par timers vask annenhver uke. Enslige personer med gjennomsnittlig lønn og uten store utgifter skulle nok hatt råd til det. Man kan alltids knipe igjen på andre ting, f.eks mindre kino og øl. En barnefamilie med unger som vokser og mange løpende utgifter, (og desto mer å gjøre rent) ville kanskje ikke hatt råd til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #37 Del Skrevet 6. januar 2007 Nettopp Subbucus, for de fleste husholdninger så er det snakk om prioriteringer. Jeg betaler vaskehjelpen omtrent det samme jeg tjente på å slutte å røyke. Tviler sterkt på om Bønna skjeller ut alle som har råd til å røyke og kaller dem middelklassen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #38 Del Skrevet 6. januar 2007 Javel - det koster meg 450 kroner pr uke ... Skulle jeg hatt City Maid så hadde jeg måttet betale 950 kroner pr uke ... Valget er lett for meg ... og jeg gjør henne en tjeneste samtidig. ← Nettopp. Det koster deg 450 kroner uka, netto. Hvor mange timer tror du man må jobbe på Rema, før man har 450 kroner netto? Sikkert ganske mange flere enn de timene denne studinen bruker på vaske hjemmet ditt, eller hva? Eller hva med mannen din? Hvor mange timer må han jobbe for at kona hans skal har råd til å bruke 450 kroner netto på vaskehjelp hver uke? Helt sikkert færre enn de timene denne studinen bruker på å vaske hjemmet ditt, eller hva? For hvis ikke er han jo irrasjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Tara* Skrevet 6. januar 2007 #39 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Nettopp. Det koster deg 450 kroner uka, netto. Hvor mange timer tror du man må jobbe på Rema, før man har 450 kroner netto? Sikkert ganske mange flere enn de timene denne studinen bruker på vaske hjemmet ditt, eller hva? Eller hva med mannen din? Hvor mange timer må han jobbe for at kona hans skal har råd til å bruke 450 kroner netto på vaskehjelp hver uke? Helt sikkert færre enn de timene denne studinen bruker på å vaske hjemmet ditt, eller hva? For hvis ikke er han jo irrasjonell. ← Bønna - ærlig talt. Hva slags verden lever du i? Jeg har vaskehjelp for familien og ikke for meg ... Jeg og mannen er et team - i 2007 er det ikke slik at vasking er fruens jobb. Men du svarte ikke på det med røyking som jeg skrev over her, Bønna - ser fram til svaret ditt. For du spør vel de som røyker hvor mange timer de (eller mannen) må jobbe for å ha råd til sigaretter? Endret 6. januar 2007 av *Tara* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 6. januar 2007 #40 Del Skrevet 6. januar 2007 Hvem ser ned på hvem? Jeg har ikke noe behov for å se ned på noen i det hele tatt, men jeg må få lov til å fremholde de argumenter som jeg synes er riktig. ← Er det ikke påfallende hvordan høyrefolka sier de har så mye respekt for folk som har en drittjobb, men samtidig blir helt krakilske når noen fremmer forslag som vil heve disse menneskene og jobbene deres opp på middelklassenivå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå