Gå til innhold

Erfaring m citymaid

tingeling

Anbefalte innlegg

Mitt nyttårsforsett er at jeg skal ha noen som vasker leiligheten :sjenert:

Og jeg har mest lyst til å gjøre dette hvitt.

Er det noen som har erfaring med citymaid (i oslo) eller evt andre (lovlydige) renholdsfirmaer som tar private oppdrag?

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sjekket med City Maid da jeg skaffet meg vaskehjelp. Det var utrolig dyrt, og jeg vet av erfaring at de ikke alltid gjør så veldig god jobb.

For min del så har jeg ingen skrupler med å betale min studine-vaskehjelp svarte penger.

City Maid skulle ha 1000 kroner for å vaske huset mitt - nå betaler jeg langt under halvparten, har en jente jeg stoler fullt og fast på - og hun gjør en kjempefin jobb. Skulle jeg hatt City Maid så hadde jeg ikke hatt råd til å ha vaskehjelp hver uke ... og jeg føler at annenhver uke ikke hjelper meg stort - hos meg må det vaskes skikkelig hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde city-maid i Oslo et halvt års tid. De gjorde forsåvidt en grei jobb når det gjaldt vaskinga, men kommunikasjonen var helt håpløs. Bl.a. skiftet vi lås og måtte overlever nye nøkler, samt få tilbake de gamle. Vi fikk tilbake to nøkler som ikke tilhørte vår leilighet, i tillegg til de vi skulle ha. Det tok de ikke veldig alvorlig virket det som. Spesielle hensyn som skulle taes, som f.eks. enkelte lys som ikke skulle slukkes, enkelte dører som måtte lukkes (pga husdyr) ble så godt som aldri fulgt opp. Vi valgte derfor å avslutte kontrakten. Jeg følger tråden spent i påvente av tips om gode vaskefirmaer i oslo/akershus. :smilejente:

Endret av Fru.U
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side synes det er helt hårreisende, at klasseforskjellene mellom arbeiderklassen og middelklassen har blitt så store, at middelklassen har fått råd til vaskehjelp. Måtte dere alle få så bedriten sørvis, eller så stive priser, at det fremstår som mer fristende å vaske møkka si sjøl.

Hushjelpsamfunnet er på vei tilbake. Fy faen, sier jeg! :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg på min side synes det er helt hårreisende, at klasseforskjellene mellom arbeiderklassen og middelklassen har blitt så store, at middelklassen har fått råd til vaskehjelp. Måtte dere alle få så bedriten sørvis, eller så stive priser, at det fremstår som mer fristende å vaske møkka si sjøl.

Hushjelpsamfunnet er på vei tilbake. Fy faen, sier jeg!  :kjempesinna:

Usakelig kommentar spør du meg. Jeg har absolutt stor respekt for de som har renhold som yrke, og som jeg sier over så ønsker jeg å gjøre dette hvitt. Både samboer og jeg har studert lenge og har stillinger som krever at vi jobber en del overtid. Vi har barn i barnehage og kun en bil (kunne sikkert droppet vaskehjelp og kjøpt en til bil i stedet :sjenert: ) og dessuten lang reisevei mellom jobb - leilighet og barnehage.

Vi velger å prioritere å betale noen for å vaske en gang i uken. For å få råd til det må vi kutte ut andre ting. Feks å spise ute, gå på kino, etc. Vi bruker generelt lite penger på andre ting (har ikke tid slik det er i dag) og derfor får vi råd til dette.

Regner med at vi ikke er de eneste som har det slik.

Og siden du er så sint Bønna, så kanskje du har noen gode forslag til hva de som jobber med renhold hos privatpersoner skulle gjøre hvis "middelklassen" slutter å bestille slike tjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

I denne tråden er det bare Bønna og Nigo-San som har sett ned på vaskehjelp og jobben de utfører. For det er en jobb - som de velger å ha ... hva er galt med det? Et like ærlig arbeid som hvilket som helst annet ..

Jeg betaler min vaskehjelp 200 kroner netto pr. time - det er faktisk ganske god betaling.

Endret av *Tara*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Min vaskehjelp har valgt det helt selv - hun er til og med norsk ... Jeg har valgt å betale henne såpass mye fordi det er viktig for meg å ha en person jeg stoler 100 % på ... i tillegg gjør hun en så glimrende jobb at jeg håper aldri hun slutter ;)

For henne er det en jobb hvor hun tjener godt med penger - for meg betyr det at jeg kan ha full jobb. Hvis jeg skulle fortsatt å vaske selv, så måtte jeg redusert arbeidstiden min. Har nemlig en mann som jobber masse - så hovedrengjøringen av huset falt tidligere for det meste på meg.

Så vaskehjelpen gjør at jeg kan jobbe mer og betale mer skatt. I tillegg så har den gitt meg et helt nytt liv - jeg slipper å bruke en hel dag i helgen på rengjøring ... så det er en investering i helsen også ;)

Det eneste jeg angrer er at jeg ikke har tenkt på det før ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er et kontroversielt standpunkt. Også i forhold til egen bolig og dens renhold ;)

Du betalte 200 per time. Det er veldig mye dersom det var svart!  Mange "svarte" ansatte i private hjem får mye mindre. Jeg betalte noe mer, men "timen" var 45 minutter, og mye gikk bort i betaling til firmaet. Og tror du virkelig at det er mange som ønsker, og velger, privat vasking fremfor andre yrker? Har det ingen sammenheng overhodet med hva man er tilbudt på arbeidsmarkedet?

Jeg har ikke sagt at dette er en "drittjobb"- det var det en rikspolitiker som gjorde. Jeg bare tror, rent personlig, at ingen få så fryktelig mye ut av å vaske mine private støvdotter. Det er et ærlig arbeid, ja, men hvor mange har valgt dette selv, fordi de ønsket det? Bare lurer :sjenert:

Nå vet jeg ikke hvordan trivselen er i city maid, men renholds yrket er ikke ensbetydende med dårlig trivsel. Og for de som har yrket fordi de må, selv om de ikke trives, hva er alternativet? Er det bedre at de er arbeidsledige? Jeg blir skikkelig provosert av denne tankegangen. Renholdsyrket er fysisk krevende, og kjempe viktig i samfunnet. Det er en jobb og en tjeneste man kan kjøpe. Og det kreves fagkunnskap for å gjøre det skikkelig. (for de som ikke vet det så kan man ta fagbrev innen renhold).

Hvis man ønsker å forbedre hverdagen til de som jobber med renhold (og andre serviceyrker) så kan vi begynne med å se dem, slå av en prat i gangen på samme måte som vi gjør med andre kollegaer, si takk etc. Mange av de som jobber i bransjen snakker også dårlig norsk og det å bli bedre i norsk gjennom å snakke gjør det kanskje mulig for dem å ta et valg om de ønsker å fortsette som renholdere eller om de vil gjøre noe annet.

Og hvis vi først skal snakke om lønn (selv om tråden faktisk handlet om noe helt annet), så tjener feks ikke barnehage assistenter så forferdelig mye. Og det er ingen som snakker om å heve prisene på barnehage for å få opp lønningene der...

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det bare Bønna og Nigo-San som har sett ned på vaskehjelp og jobben de utfører.

Det er på det rene at klasseforskjellen mellom middelklassen og arbeiderklassen må være ganske stor, før middelklassen har råd til å holde seg med hushjelp. Med andre ord utøver Tingeling og Tara en enorm respekt for vaskekjerringer. Så stor respekt faktisk, at de ønsker at vaskedama tjener så mye mindre enn dem at de har råd til henne.

Det må jo kalles respekt. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Min vaskehjelp har valgt det helt selv - hun er til og med norsk ... Jeg har valgt å betale henne såpass mye fordi det er viktig for meg å ha en person jeg stoler 100 % på ... i tillegg gjør hun en så glimrende jobb at jeg håper aldri hun slutter  ;)

For henne er det en jobb hvor hun tjener godt med penger - for meg betyr det at jeg kan ha full jobb. Hvis jeg skulle fortsatt å vaske selv, så måtte jeg redusert arbeidstiden min. Har nemlig en mann som jobber masse - så hovedrengjøringen av huset falt tidligere for det meste på meg.

Så vaskehjelpen gjør at jeg kan jobbe mer og betale mer skatt. I tillegg så har den gitt meg et helt nytt liv - jeg slipper å bruke en hel dag i helgen på rengjøring ... så det er en investering i helsen også  ;)

Det eneste jeg angrer er at jeg ikke har tenkt på det før ...

Men hva skjer hvis hun blir syk? Betaler du henne selv om hun ligger hjemme med influensa? Hva skjer med pensjonen hennes?

Jeg kjenner jeg er veldig splittet ang dette med vaskehjelp, og er litt enig med Bønna og Nigo-San. Det er noe med å vaske "møkka si sjøl" og det er noe med at de som tar slike jobber (svart) blir lidende økonomisk i det lange løp. Og jeg syns det er litt betenkelig at så utrolig mange har vaskehjelp, at vi har så god råd at vi ikke lenger trenger vaske våre egne hjem, og at vi har det så travelt at vi ikke syns vi har tid til et minimum av vask hjemme hos oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nå vet jeg ikke hvordan trivselen er i city maid, men renholds yrket er ikke ensbetydende med dårlig trivsel. Og for de som har yrket fordi de må, selv om de ikke trives, hva er alternativet? Er det bedre at de er arbeidsledige? Jeg blir skikkelig provosert av denne tankegangen. Renholdsyrket er fysisk krevende, og kjempe viktig i samfunnet. Det er en jobb og en tjeneste man kan kjøpe. Og det kreves fagkunnskap for å gjøre det skikkelig. (for de som ikke vet det så kan man ta fagbrev innen renhold).

Hvis man ønsker å forbedre hverdagen til de som jobber med renhold (og andre serviceyrker) så kan vi begynne med å se dem, slå av en prat i gangen på samme måte som vi gjør med andre kollegaer, si takk etc.

Nå vet jeg ikke hva du er vant til, men der jeg jobber er det da helt vanlig å slå av en prat med de som vasker på lik linje med andre som jobber der.

Og hvis vi først skal snakke om lønn (selv om tråden faktisk handlet om noe helt annet), så tjener feks ikke barnehage assistenter så forferdelig mye. Og det er ingen som snakker om å heve prisene på barnehage for å få opp lønningene der...

tingeling

Poenget for meg er at de som jobber som vaskedamer i firmaer kanskje ikke har noe valg mht jobb, og de som vasker svart hjemme hos folk får ikke sykepenger eller pensjonspoeng. Og mens vi snakker om barnehageassistenter, så er det vel ikke denne yrkesgruppen som oftest har ansatt vaskehjelp hjemme vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt nyttårsforsett er at jeg skal ha noen som vasker leiligheten  :sjenert: 

Så flott! Det skal jeg og definitivt gjøre når jeg får litt mere penger. Hater husarbeid. Mormor bruker City maid av og til, og er fornøyd med dem. Men de er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det er litt betenkelig at så utrolig mange har vaskehjelp, at vi har så god råd at vi ikke lenger trenger vaske våre egne hjem, og at vi har det så travelt at vi ikke syns vi har tid til et minimum av vask hjemme hos oss selv.

Poenget er at ikke alle har råd til vaskehjelp. For at middelklassen skal ha råd til vaskehjelp, må klasseforskjellen til arbeiderklassen være ganske stor. Med andre ord så har ikke vaskehjelpa råd til vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Poenget er at ikke alle har råd til vaskehjelp. For at middelklassen skal ha råd til vaskehjelp, må klasseforskjellen til arbeiderklassen være ganske stor. Med andre ord så har ikke vaskehjelpa råd til vaskehjelp.

:ler: Nei, jeg tenkte litt på det - om vaskehjelpene blir så slitne av sin jobb at de må hyre seg vaskehjelp i sitt eget hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var yngre så jeg nok litt ned på mennesker som jobbet permanent som vaskehjelp eller i kassa på Rimi. Hvorfor har de ikke tatt noen utdannelse? - tenkte jeg.

I dag tenker jeg ikke slik - tvert i mot er jeg takknemmlig for at de gjør den jobben de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenker jeg ikke slik - tvert i mot er jeg takknemmlig for at de gjør den jobben de gjør.

Strekker takknemmeligheten, eller respekten for den saksskyld, seg lenger enn bare fine ord? Eller stanser det ved lommeboka? Er du så takknemmelig, og har så stor respekt, at du ikke ønsker store klasseforskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Min vaskehjelp er student og jeg vil si vi gjør hverandre en stor tjeneste. Jeg betaler henne veldig bra - i tillegg til at hun har 200 kroner netto pr time - så holder jeg henne med busspenger. Hun får i tillegg fine gaver til jul og bursdager - for å vise hvor stor pris vi setter på jobben hennes.

Jeg bryr meg svært lite om Bønnas utsagn om at arbeiderklassen ikke har råd til vaskehjelp - for det er rett og slett oppspinn. Hvem er arbeiderklassen og hvem er middelklassen? Og hvordan i huleste heite vet du hva jeg er?

Jeg har en mann som driver for seg selv - som jeg garanterer jobber tre ganger så mye som folk flest. Selv har jeg en full stilling, stort hus, barn og hund og er sjeleglad for at jeg slipper å bruke helgene til å gjøre rent huset ... For selvom Kristin Halvorsen betegner det som terapi - så skal jeg garanterer at det ikke er terapi for meg. For meg er det terapi å kunne stå opp på lørdag og ta hunden med meg ut på tur - å slippe å tenke på om jeg skal vaske badet, toalettene eller trappene først er så deilig at det er nesten ubetalelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekker takknemmeligheten, eller respekten for den saksskyld, seg lenger enn bare fine ord? Eller stanser det ved lommeboka? Er du så takknemmelig, og har så stor respekt, at du ikke ønsker store klasseforskjeller mellom arbeiderklassen og middelklassen?

Jeg forstår ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...