Gjest Sølvi Skrevet 11. februar 2003 #1 Del Skrevet 11. februar 2003 Huff, trenger vist litt hjelp her. Har hatt min pc i ca 2 1/2 år nå, og plages en del med at den henger seg opp. Har da fått rådet å diskdefragmentere harddisken - joda, så langt så greit... Problemet er bare at det tar så utrolig lang tid. Har hatt den stående i nesten 1 døgn nå, og den er fortsatt på 0 %. Dette kan jo ikke være rett? Av og til viser den 3% eller noe slikt, men den går tilbake til 0 like fort. Er det noen datagenier som kan fortelle meg om det skal være slik, eller er det noe alvorlig galt. Svært taknemmelig for all hjelp og gode råd da jeg er litt "hjelpesløs" i denne dataverden :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2003 #2 Del Skrevet 12. februar 2003 Det kan ta langt tid å defrgmentere disken hvis den er lenge siden forrrige gang det ble gjort. Det kan være at det er noe feil med filsystemet også. Du må da sjekke dette. Dette gjøres ved å: i win98 - start, kjør, scandisk i win200 - velg error-sjekking (du finner dette like ovenfor defragmentering). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2003 #3 Del Skrevet 12. februar 2003 Hvis du høyreklikker på alle de små iconene du har nederst i høyre hjørne av skjermen din og velger lukk/exit, og samtidig passer på at skjermsparer'n er slått av vil du sannsynligvis slippe at den starter på nytt hele tiden. De iconene som ligger i hjørnet er nemlig programmer som ligger og kjører i bakgrunnen hele tiden, og som derfor vil forstyrre defragmenteringen din med jevne mellomrom... Iconet for lyd/mus kan du bare la være der de er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. februar 2003 #4 Del Skrevet 12. februar 2003 Ikke glem at du ikke kan bruke PCen mens du kjører defragmentering. Da vil den starte fra begynnelsen igjen. Det er også sant det de andre sier at filsystemet kan være skadet. Sjekk dette ved å bruke scandisk. Du bør også slå av flest mulige programmer som kjører i bakgrunnen. F.eks. virusprogram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 12. februar 2003 #5 Del Skrevet 12. februar 2003 Eg har eit utmerka tips når det gjeld diskfragmentering: Gi blaffen i programmet som følgjer med Windows! Som andre seier, så kan du ikkje ha noko anna som kjører i bakgrunnen - og å fjerne alt er ikkje alltid like lett. Prøv heller Diskkeeper - då kan du til og med bruke PC'en samtidig som harddisken(-ane) vert defragmentert(e). Eg lasta det ned for eit tre dagar sidan, og det fungerer som ein draum. Rettnok kan du risikere å måtta defragmentere fleire gongar før det blir perfekt resultat, men det er i alle fall mykje mindre frustrerande enn MS sitt program, synest eg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 12. februar 2003 #6 Del Skrevet 12. februar 2003 Jeg startet min opp og trykket F8 mange ganger ...da fikk jeg valgene sikker modus + noen andre opp på den svarte skjermen. Jeg valgte Sikker Modus - og da kom det opp et annerledes skjermbilde - alle ikonene var mye større enn til vanlig og skriften likeså. Så gikk jeg inn på tilbehør, og system tools (vet ikke hva det heter på norsk) - og så diskdefragmentering. Der hadde jeg et valg som var å la den analysere maskinen og jeg valgte dette. Det gikk rimelig kjappt. Deretter startet jeg diskdefragmenteringen. Og det tok hele natten ...hadde oppe to fellt med farger i...blå og røde streker tett i tett for det meste ...gadd ikke sitte å se på så lenge *ler* så jeg vet ikke om det så slik ut hele natten. Om morgenen var alt ferdig. Man bør ikke bruke den mens den holder på. Tror også det er lurt å velge å kjøre det i sikker modus... har ikke merket noe på tempoet jeg ....har faktisk ikke merket noe i det heletatt *ler*..men det er nå gjort da .... har forresten windows XP ...mulig det er forskjeller ute og går .. Til dere andre ...hvordan merker man det på maskinen etter at man har defregmantert?? Skal man merke forrandringer på noe vis? Jeg har ikke merket noe nemlig .. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 12. februar 2003 #7 Del Skrevet 12. februar 2003 Om du merkar forandringar kjem litt an på kor mykje fragmentert filene var til å byrja med. Men altså: Det går raskare å lese frå disken, sidan lesehovudet slepp å hoppa rundt for å lese heile filer. Det skal vera bra for helsa og levetida til harddisken, òg. For min del synest eg systemet blir meir stabilt i tillegg. Men det kan jo vera noko eg innbiller meg... ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sølvi Skrevet 12. februar 2003 #8 Del Skrevet 12. februar 2003 Først må jeg få takke for hjelpen - helt utrolig hvor hjelpsom folk er :D Har nå fått gjennomført denne defragmenteringen, og alt er bare velstand. Fulgte både rådet om scandisc og lukking av alle andre program, og det funket helt fint. Det tok noen timer, men det gikk helt greit. Godt at det finnes "erfarne" brukere der ute......... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. februar 2003 #9 Del Skrevet 13. februar 2003 Eg har eit utmerka tips når det gjeld diskfragmentering: Gi blaffen i programmet som følgjer med Windows! Som andre seier, så kan du ikkje ha noko anna som kjører i bakgrunnen - og å fjerne alt er ikkje alltid like lett. Prøv heller Diskkeeper - då kan du til og med bruke PC'en samtidig som harddisken(-ane) vert defragmentert(e). Eg lasta det ned for eit tre dagar sidan, og det fungerer som ein draum. Rettnok kan du risikere å måtta defragmentere fleire gongar før det blir perfekt resultat, men det er i alle fall mykje mindre frustrerande enn MS sitt program, synest eg. :-) Tja... En ting er at programmet kanskje fungerer mens du bruker PC-en. Men vi må jo ikke glemme at man ikke kan flytte på filer som faktisk er i bruk. mao, filer som er i bruk vil ikke bli defragmentert og da er man like langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 13. februar 2003 #10 Del Skrevet 13. februar 2003 Tja... En ting er at programmet kanskje fungerer mens du bruker PC-en. Men vi må jo ikke glemme at man ikke kan flytte på filer som faktisk er i bruk. mao' date=' filer som er i bruk vil ikke bli defragmentert og da er man like langt...[/quote'] Neida, det har eg ikkje gløymt - og derfor kan ein altså risikere at ein må defragmentere fleire gongar før ønska resultat er oppnådd. På grunn av måten programmet fungerer på er det kanskje ikkje like effektivt som det vanlege under like forhold heller, men ein får jo berre vurdere ulemper og fordelar opp mot kvarandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå