Gå til innhold

Tilberedning av kalkun

Gjest Gerd

Anbefalte innlegg

Skal servere kalkun i morgen(for første gang) og trenger da litt tips og råd om hvordan jeg går frem.

Har en 5.8 kilos kalkun som trenger ca 2.5-3 timer steketid.

Skal jeg ha vann i langpannen, event. hvor mye?

Trenger den pensles/krydres?

Hvordan lager jeg sausen?

Er det en spesiell måte å skjære den opp på?

Jeg er ikke noe kjøkkenemne, men er jo ikke tapt bak en låvedør heller, så det går nok bra ;)

Blir veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke vann i formen, pensler kalkunen med smeltet smør blandet med salt og pepper, du kan godt dytte litt smør under skinnet også. Fyller med hjemmelaget stuffing (du finner oppskrifter om du søker her på forumet). Lag kraft av innmaten og tilsett krydder (timian er godt til kalkun) og fløte, gjerne presset appelsinsaft eller f.eks. vin eller f.eks. hermetiske kirsebær. Skjærer langs brystbenet og skjærer filetene i skiver nedover langs siden (men fjerner ikke filetene fra kalkunen, det ser penest ut når den er "hel").

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å smelte smør7margarin - ca 250 gram - som jeg krydrer med salt og pepper. Dette pensler jeg på kalkunen før jeg setter den i stekovnen, og hver halve time under steking.

Så steker jeg den i langpanne, med ca 3 dl vann i, sånn ca 25 minutter pr kg - 160 grader. Etter at den er stekt setter jeg langpanna på rist, dekker alt med aluminiumsfolie og to tykke håndklær. Da står den og hviler en times tid mens jeg ordner med tilbehøret. Når du da tar den ut av innpakningen er den fortsatt varm, og kjøttsaften har satt seg skikkelig.

Vi bruker å skjære løs bryststykkene fra skroget, for så å skjære den i ca 1,5 cm tykke skiver. Vi legger ikke skivene tilbake på skroget, men serverer det på fat.

Saus ja.....da juksar me litt. Bruker fløtesaus (mamma bruker peppersaus, så hver sin smak) på pose og har i litt ekstra fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ar fått tips om å legge en kopphåndduk over kalkunen under steking. Denne skal du helle smeltet smør tilsatt salt og pepper underveis i stekingen. Da skal kalkunen bli ekstra saftig, for smøret renner ikke så fort av... Jeg skal prøve det i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å legge en klump smør oppå kalkunen, og la den renne nedover og smlete av seg selv. Dette gjør jeg et par ganger på forskjellige steder. salt, pepper og sitronpepper, eventuellt litt estragon, er godt på. Det går gså an å lage små lommer i kjøttet og stikke inn hvitløksbåter :)

Saus er kjempeenkelt, man tager en real klatt margarin, og smelter i en diger gryte, strør på hvetemel og lar det brunes skikkelig. Hell på vann og litt sukkerkulør, la det koke en evighet, krydre med fex hønsebuljong og pepper, og hell for all del sjyen fra kalkunen opp til slutt. En kvett med fløte er heller ikke å forakte. La koke leenge, da blir den best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å legge en kopphåndduk over kalkunen under steking er det lureste jeg noen gang har gjort! Den ble kjempe-saftig og vanvittig god! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har pleid å gjøre er å dekke den med tynne baconskiver, ha litt vann i langpannen, og dekke den med folie. På den måten får den fett fra baconet (viktig!) (Kjøkkenhåndkle med smør som det står over gjør sikkert akkurat samme nytten), mens vannet og folien gjør at den ikke tørker ut så lett. Jeg tar av folien mot slutten slilk at den får en fin brunfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker stor stekepose til kalkunen? Er det lurt??

Ja, jeg kjøpte "ekstra stor" stekepose og stekte kalkunen i den! Perfekt og lite søl!

Og den ble veldig god når jeg helte 1/2 liter appelsinjuice i bunnen av posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...