Gjest blixen Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 Nå har jeg lagt pinnene i kaldt vann. Skal de stå på kjøkkenbenken eller i kjøleskapet? Har ikke et kjølig rom, bare for å ha nevnt det. Og i morgen, etter at de er ferdig med å ligge i bløt, hva da? Skal jeg tømme ut vannet, og la de stå i kjøleskapet fram til jeg starter med kokinga? Kan bli noen timer... Første gang jeg lager pinnekjøtt. har fått god hjelp i flere tråder om pinnekjøtt, men ikke noe om akkurat dette.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Jeg lar pinnekjøttet stå i gryten på benken. Neste morgen heller jeg vannet ut og lar det stå på benken til det skal dampes. Kjøttet er salt og tåler endel. Lykke til da.
Maxine Grey Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 har du tatt en liten skrape/tygge-prøve for å kjenne hvor salt det er? hvis det er veldig salt, la det ligge i vannet til du skal dampe det. hvis det er bare noenlunde salt, kan du helle av vannet når du står opp. Bare husk å dampe det saaakte, med lokk og gjerne i fire-fem timer, men da må det ikke fosskoke. vær obs på at det ikke koker tørt, det er brannfarlig ... godt nyttår!
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #4 Skrevet 30. desember 2006 Jeg ville aldri latt pinnekjøttet dampe så lenge som fire-fem timer, ca 2,5-3 er rikelig. Men dette er det visst delte meninger om.
Gjest blixen Skrevet 30. desember 2006 #5 Skrevet 30. desember 2006 Takk for svar! Ser ut som dette skal gå greit, bra at pinnekjøtt tåler en del da. Jeg har ikke smakt på det nei. Satser på å tømme ut vannet i morgen når jeg står opp. Ser det er store forskjeller på koketiden ja. Tror jeg tar utgangspunt i 3 timer, pluss noen minutter i ovn. Blir best når de er litt sprø! Skal passe på vannet ja. Men det er jo vanskelig å se nedi der da... Men man hører kanskje at det putrer?! Anyway, godt nytt år til dere også!
Gjest bada Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 Det er lurt å skifte vann dersom kjøttet er veldig salt. Så hvis det kjennes for salt når du står opp i morgen, kan du fylle på nytt friskt vann som det står i noen timer før du damper det.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 Vi pleier å lyse nedi gryten med en lommelykt for å se hvor mye vann det er.
linky Skrevet 30. desember 2006 #8 Skrevet 30. desember 2006 Vi pleier å lyse nedi gryten med en lommelykt for å se hvor mye vann det er. ← Klarer du å se noe nedi der da, ligger jo masse pinnekjøtt over rista/pinnene?
linky Skrevet 30. desember 2006 #9 Skrevet 30. desember 2006 Ikke meningen å kuppe tråden, men må bare spørre om en liten ting. skal vanne boble i gryten? lurer på hvor mye varme plata skal stå på under dampingen :klø:
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bruker ganske høy varme slik at det kommer masse damp i gryten. Pass på at lokket sitter skikkelig på, jeg bruker flatt lokk og setter en jerngryte oppå. Klarer fint å få en titt nedi når jeg lyser med lommelykt - kjøttet ligger jo ikke helt tettpakket i gryten.
linky Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bruker ganske høy varme slik at det kommer masse damp i gryten. Pass på at lokket sitter skikkelig på, jeg bruker flatt lokk og setter en jerngryte oppå. Klarer fint å få en titt nedi når jeg lyser med lommelykt - kjøttet ligger jo ikke helt tettpakket i gryten. ← Ja det er jo sant. takk for tipset forresten.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 Det går nok helt sikkert fint, pinnekjøtt er takknemlig mat å lage - enkelt og blir alltid vellykket hvis bare kjøttet er godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå