Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal selge bolig nå og er så usikker på hvilken megler vi skal bruke.. Er det noen som har noen positive/negative erfaringer når det gjelder ulike meglerfirmaer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hørt meg hvis noen dere kjenner i nabolaget har erfaringer. Så ville jeg invitert 3 forskjellige (som du velder ut basert på anbefalinger/ eller at du har sett dem mye i området) og snakket med dem om hva de vil synes er den riktige måten å gå frem for å få solgt boligen, hvordann de vil markedsføre boligen, hva de mener du bør gjøre på forhånd. Jeg ville ogdå bedt om ekempler på lignende boliger som den megleren (altså ikke en random kollega) har solgt. Så finner du den du mener er best for jobben . Ikke den du liker best som person, men den som matcher dine behov fra en megler.

Jeg gjorde dette og er superfornøyd m salget :)

Skrevet

Er enig med Tingeling, sjekk hvilke meglere som har solgt mye i ditt området (ikke firmaet, men akkurat den megleren), og hva boligene har gått for i forhold til prisantydning.

Det er ikke nødvendigvis den som kommer med det billigste tilbudet om honorar som blir mest lønnsomt. Man kan selvsagt spare penger på å selge selv/bruke billig megler, men jeg tror man kan gå glipp av mye penger også.

Kvaliteten varierer nok veldig fra kontor til kontor og sted til sted, men sånn generelt virker det som om kjøpere er skeptisk til notar og remax. Selv skal vi nå selge gjennom aktiv, og de virker proffe tvers gjennom.

Skrevet

Tipsene over her er gode -- sjekk hvem som selger i ditt område, og til hvilke priser. Dog, ikke tenkt så mye på prisantydning - det at en bolig har gått mye over betyr ikke nødvendigvis at megleren gjorde en kjempejobb, men kanskje boligen var kraftig underpriset?

Som nevnt er folk generelt skeptiske til Notar og Remax (og kanskje spesielt etter kl 21:40 på TV2 idag, hvor Remax blir hengt ut), men tror ikke valget av megler har så veldig stpr betydning for kjøper. Om jeg skulle finne min drømmebolig betyr det lite hvilken logo som står på prospektet.

Det viktige er å være påpasselig. Ser Aktiv er nevnt som profesjonelle over, men noen kjenninger av meg ble nettopp tilkjent 200.000,- i erstatning etter en lang kamp mot nettopp Aktiv. Selvfølgelig, tilfeldig at det var nettopp de, men det er viktig å grundig forarbeide, og sørg for at megler ikke slurver. Alt kommer tilbake til deg til syvende og sist.

Og ikke glem eierskifteforsikring - kan bli utrolig dyrt hvis noe skulle skje.

Skrevet

Jeg ville ikke valgt NOTAR. Vi vagte dessverre de, hadde to inne for pristilbud ol.

Min erfaring er at Notar vil selge leileigheten raskt. Megleren tjener kun få tusenlapper mer hvis du selger leiligheten for 70 000,- mer.

Vi fikk ikke prisantydning engang, veldig mye feil og tull med prospektet, ble for mye oppringt uten at det var bud ........

Jeg ville avtalt ulik provisjon til megler avhengig av hva boligen selges for.

Og ikke velg markedspakker el som gjør at mye annnonsering og/eller visninger blir veldig dyrt for dere.

Skrevet

Takk for svar :) Er generelt skeptisk til Notar( og delvis også Remax), så de kommer jeg definitivt ikke til å bruke. Er nok lurt som flere av dere sier å sjekke ut hvilke meglere som har solgt mye i nærmiljøet. Har hørt en del positivt om Aktiv eiendom, vet de har solgt en del leiligheter i nærheten, så skal sjekke ut de.

Skrevet

Jeg gikk på visninger i nabolaget. Da fikk jeg luket ut ihvertfall en megler som ikke ga noe godt inntrykk.

Skrevet

Har du vurdert å selge selv? Det var sånn man gjorde det før i tiden. Det funka helt fint, det. Og man sparte mange, mange penger i meglerhonorarer.

Kanskje på tide at staten tvinger Finn og Tinde også videre til å akseptere private annonsører?

Skrevet
Har du vurdert å selge selv? Det var sånn man gjorde det før i tiden. Det funka helt fint, det. Og man sparte mange, mange penger i meglerhonorarer.

Kanskje på tide at staten tvinger Finn og Tinde også videre til å akseptere private annonsører?

Jeg ville aldri ha tatt sjansen på å selge selv - og vært *veldig* skeptisk til å kjøpe uten megler.

Husk at det er mye som skal gjøre riktig. Avhendingsloven, skatteloven, avtaleloven, eiendomsmeglingsloven, til og med ekteskapsloven, arveloven osv, er ting meglere jobber med hver dag. Det er ikke barebare å settet seg inn i når man bestemmer seg for å selge.

Man er ansvarlig for boligen sin i 5 år etter salg, og de fleste tegner derfor en eierskifteforsikring. Dette kan ikke en privatperson gjøre, og med tanke på at hvert 5. boligsalg ender med en erstatningssak kan dette fort bli dyrt, for ikke å snakke om innviklet for den "vanlige" mann.

At man kan ta bilder, lage annonser og lignende selv er selvfølgelig sant, men å selge en bolig dreier seg om så utrolig mye mer enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...